شناسهٔ خبر: 34256875 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

ظرفیت بالای ایمیدرو در استفاده از پیمانکاران بخش‌خصوصی

صاحب‌خبر -

رئیس هیأت عامل ایمیدرو مطرح کرد

ظرفیت بالای ایمیدرو در استفاده از پیمانکاران بخش‌خصوصی

محمد قره‌داغلی - با نگاهی به آمار اجرایی طرح‌ها در حوزه‌های مختلف می‌توان فهمید که در گذشته برخی کارفرمایان دولتی به توان و قابلیت بخش‌خصوصی کشورمان اعتماد کمتری داشتند و در مواردی از پروژه‌های دهه 70 شرکت‌های خارجی برنده مناقصه‌ها، پروژه را به شکل دست دوم به پیمانکار توانمند ایرانی واگذار می‌کردند اما با گذشت زمان و رشد پیمانکاران ایرانی استفاده از مهندسان داخلی برای اجرای طرح‌های مختلف در اولویت قرار دارد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد اکنون در طرح‌های معادن و صنایع‌معدنی ایران، پیمانکاران کشورمان سهم مناسبی یافته‌اند و چنان‌چه دغدغه‌های تأمین مالی و فناوری‌های روز نباشد، استفاده از تخصص شرکت‌های ایرانی بیشتر ظهور و بروز پیدا می‌کند.

از آنجا که ایمیدرو متولی راهبری توسعه، توانمندسازی و رقابت‌پذیری بخش معدن و صنایع‌معدنی کشور است یکی از اهدافی که دنبال می‌کند توانمندسازی بخش‌خصوصی در حوزه مشاوره و پیمانکاری است که این امر به نوبه خود موجب تقویت برنامه‌های اکتشافی می‌شود. این در حالی است که طی پنج سال اخیر با افزایش بودجه اکتشاف این مجموعه پروژه‌های متعددی با همکاری شرکت‌های خصوصی اجرایی شده است به عنوان مثال، از 277هزار کیلومتر مربع فاز شناسایی و پی‌جویی اکتشافی 66 هزار کیلومتر مربع آن با مشارکت بخش‌خصوصی انجام شده است.

در این رابطه خداداد غریب‌پور، رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو در نشست به‌روزرسانی استراتژی ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان، ظرفیت تبدیل شدن به توانمند‌ترین سازمان توسعه‌ای کشور را دارد. افزود: ایمیدرو می‌تواند بیشترین ظرفیت استفاده از پیمانکاران بخش‌خصوصی در بخش‌های مختلف از جمله اکتشاف و نیز سازمان یافته‌‌ترین ارتباط با دانشگاه‌ها برای توسعه پژوهش و تحقیق مطابق با تقاضا‌ها را به خود اختصاص دهد.

غریب‌پور اظهار داشت: برای تدوین استراتژی مطلوب ایمیدرو، باید اساسنامه سازمان، سیاست‌های کلی اصل44 قانون اساسی، قانون رفع موانع تولید، قانون معادن، نقشه راه معدن و صنایع‌معدنی، تفاهم‌نامه‌های منعقده و صورت‌جلسه‌های منعقده طی سال‌های اخیر مطالعه شود.

وی ادامه داد: در تدوین استراتژی، شاخص‌هایی نظیر قابلیت اجرایی شدن برنامه‌ها، تعهدزا بودن، داشتن جدول زمانی، تسهیل‌کننده ارتباطات، ساده‌سازی سازمان و به حداقل رساندن فرآیند‌ها مدنظر قرار گیرد.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو گفت: در نگاه ما به آینده، قرار است ایمیدرو به عنوان توانمند‌‌ترین سازمان توسعه‌ای کشور مطرح و در این راستا، معدن جایگزین نفت شود یا جایگاه آن حداقل به سطح نفت برسد یا اینکه به عنوان منبع ارزی قابل اتکا و قدرتمند ارتقا یابد.

وی افزود: صنعت پتروشیمی با ایجاد درآمد حدود 12 میلیارد دلاری، از محدودیت برخوردار بوده و اکنون با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه است. اما معادن این گونه نیست و زنجیره معدن، ظرفیت ایجاد ارزش‌افزوده بالایی دارد.

غریب‌پور خاطرنشان کرد: اکنون از 600 هزار کیلومترمربع مساحت قابل اکتشاف در کشور، تنها نیمی از آن اکتشاف شده و بنابراین با اکتشافات جدید، ذخایر می‌تواند به دو برابر برسد.

وی ادامه داد: اکثر اکتشافات انجام شده در معادن به صورت سطحی بوده و کمتر در عمق کار شده است. این در حالی است که ممکن است با اکتشاف عمقی در معادن فعلی، میزان ذخایر به دو برابر برسد.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو با بیان اینکه ایمیدرو به عنوان بزرگ‌‌ترین سازمان توسعه‌ای، می‌تواند از ظرفیت بخش‌خصوصی استفاده کند، گفت: ایمیدرو ظرفیت بالایی برای دستیابی به مؤلفه‌هایی همچون «جذب نقدینگی»، «مشارکت با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان»، «توسعه عناصر نادرخاکی» و...، توجه ویژه نشان دهد.

غریب‌پور بیان داشت: همچنین این سازمان می‌تواند نقش عمده‌ای در زمینه «تسهیل روابط بین‌الملل در بخش پژوهش و تحقیق»، «توسعه فناوری‌های نوین»، «حفاظت محیط‌زیست و توسعه پایدار» و «استفاده بهینه انرژی» ایفا کند.

نظر شما