شناسهٔ خبر: 34256783 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محورها و موضوعات مرتبط با افزایش مناقشات بین ایران و آمریکا

تهران- ایرنا- افزایش تنش ها بین ایران و آمریکا، با محورهایی مانند؛ «اوضاع نامناسب فروش نفت»، «دست به دامن شدن امریکا به کشورهای آمریکای جنوبی»، «سخنان ظریف و پمپئو» و «بی فایده بودن ادامه همکاری با اروپا» در رسانه های داخلی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و تارنماهای داخلی نشان می‌دهد، رسانه‌های منتسب به جریان اصلاح طلب به محورهایی همچون «سیاست اعمال فشار آمریکا بر ایران»، «محدودیت تردد ظریف در نیویورک»، «اوضاع نامناسب فروش نفت با روی کار آمدن ترامپ»، «اظهارات وزیر امورخارجه آمریکا»، «برجام»، «دست به دامن شدن امریکا به کشورهای آمریکای جنوبی برای تشکیل ائتلاف ضدایرانی»، «واکنش ظریف به بولتون» و «نامه احمدی نژاد به ترامپ» پرداختند.

رسانه‌های اصولگرا هم محورهایی همچون «سخنان ظریف در مورد برجام»، «سخنان پمپئو در مورد رفتار ایران»، «بی فایده بودن ادامه همکاری با اروپا»، «اجرای کاهش تعهدات برجامی»، و «قابل مذاکره نبودن بر سر توان موشکی ایران» را مورد بررسی قرار دادند.

رسانه‌های اصلاح طلب

گزاره‌های بکار گرفته شده توسط این جریان رسانه‌ای عبارتند از:

ترامپ سیاست فشار پر قدرت در برابر ایران را در پیش گرفته است؛ در موضوع ایران به خوبی نشان می‌دهد که ترامپ عملاً راهبردی برای بعد از ادامه این مسیر ندارد؛ ایرانیان توانسته‌اند نیاز بودجه‌ای خودشان از نفت را به رغم شرایط سخت کنونی مدیریت کنند؛ ظریف با وجود محدودیت‌هایی که آمریکا برایش ایجاد کرد، به خوبی توانست پیام مردم ایران را به افکار عمومی در آمریکا برساند؛ ایران می‌تواند از فرصت میانجیگری‌های احتمالی پیش آمده همچون عمان استفاده نماید؛ متأسفانه نفت ایران از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ تحت تأثیر رفتار توأم با تهدید رئیس جمهوری آمریکا اوضاع خوبی ندارد؛ وزیر امور خارجه ایران به اقدامات کارشکنانه اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا واکنش نشان داد؛ تا به امروز شاهد آن نبوده‌ایم که ایرانی‌ها آماده باشند اساساً مسیر کشور خود را تغییر دهند؛ ظاهراً هواداران بولتون به دنبال نابودی کامل توافق و تشدید تحریم‌ها علیه تهران هستند؛ ترامپ بارها از ایران درخواست کرده است که به میز مذاکره برگردد؛ ترامپ جاه طلبی‌های هسته‌ای تهران را به عنوان مهم‌ترین نگرانی خود توصیف کرده است؛ ترامپ احساس می‌کند که به بن بست برخورد کرده است و گزینه دیگری پیش روی او وجود ندارد؛ دولت ترامپ نتوانست متحدان سنتی خود را در اروپا برای ملحق شدن به کمپین ضد ایران قانع کند؛ دیپلماسی به سبک احمدی‌نژاد؛ چرا فقط آمریکا؟!؛ و احمدی نژاد علاقه زیادی به گفت و گو با مقامات آمریکایی دارد.

سیاست اعمال فشار آمریکا بر ایران

حشمت‌ا… فلاحت‌پیشه نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه «آرمان» مطرح کرد: ترامپ سیاست فشار پر قدرت در برابر ایران را در پیش گرفته است. لذا ترامپ به دنبال آن است که با شاخص‌هایی که مطرح داشته اگر آنها را به اثبات برساند قدرت آمریکا را به اثبات برساند. در موضوع ایران به خوبی نشان می‌دهد که ترامپ عملاً راهبردی برای بعد از ادامه این مسیر ندارد. این مشکل امروز آمریکا است. مشکلی که باعث شده که نتواند راهکاری برای برون رفت از بحران داشته باشد. بحرانی که با جنگ روانی آغاز شد اما با سقوط پهپاد آمریکایی و عدم سقوط اقتصاد ایران در مقابل فشارهای آمریکا و به‌ویژه به‌روز شدن ایران با شرایط تحریم کنونی و همچنین عدم همراهی سایر کشورهای دنیا با آمریکا ادامه یافت. به گونه‌ای که ایرانیان توانسته‌اند نیاز بودجه‌ای خودشان از نفت را به رغم شرایط سخت کنونی مدیریت کنند. اما کشورهای دیگر حاضر نشدند ریسک همراهی با آمریکا را بر علیه ایران شکل دهند. این سیاست جنگ روانی با یک چالش عملیاتی مواجه شده است. لذا به نظر می‌رسد ترامپ به دنبال برون رفت از آن است منتها این برون رفت را سعی می‌کند با اقتدار داشته باشد که چنین شرایطی برای وی فراهم نیست.

محدودیت تردد ظریف در نیویورک

خسرو معتضد تاریخ دان در گفت و گو با روزنامه آرمان گفت: آقای ظریف با وجود محدودیت‌هایی که ایالات متحده برایش ایجاد کرد، به خوبی توانست پیام مردم ایران را به افکار عمومی در آمریکا برساند. ضمن اینکه مصاحبه دکتر ظریف با فرید ذکریا بسیار تأثیرگذار بود. متأسفانه برخی از ما درها را به روی خود بسته و از دنیا بی‌خبریم. ضمن اینکه بیشتر رسانه‌ها به موضوعات سطحی می‌پردازند. چرا ما در مطبوعات آمریکا هیچ‌گونه نفوذی نداریم. اولین مشکل ما مشکل رسانه‌ای است. بخش تبلیغات خارجی کشور ضعیف است. ایران نباید در مذاکره را با آمریکا ببندد. ایران می‌تواند از فرصت میانجیگری‌های احتمالی پیش آمده همچون عمان استفاده نماید. عمان همواره خود را مدیون ایران می‌داند. بنابراین باید آمریکا را میان بیم و امید نگه داشت.

اوضاع نامناسب فروش نفت با روی کار آمدن دونالد ترامپ

مهدی تقوی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه، در گفت و گو با روزنامه همدلی اظهار داشت: متأسفانه نفت ایران از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ تحت تأثیر رفتار توأم با تهدید رئیس جمهوری آمریکا اوضاع خوبی ندارد. به طوری که آمار فروش روزانه ۲ میلیون و یکصد هزار بشکه به کمتر از نیم میلیون رسیده است که خب! معلوم است چنین حالتی چقدار زیان‌بار است. به حدی که همه مناسبات اقتصادی ما را درگیر مشکلات ریز و درشتی کرده است که حل شدن‌شان چندان سهل به نظر نمی‌رسد. به هرحال خیلی از کشورها به لحاظ تجاری مجبور به دادوستد با آمریکایی‌ها هستند و به همین دلیل، طبیعی است که ترجیح‌شان ادامه تعامل با آمریکا باشد تا با ایران که در فضای تجارت جهانی حرف زیادی برای گفتن ندارد. بنابراین باید گفت، کاخ‌سفیدنشین شدن ترامپ باعث افت شدید درآمد ارزی ایران شد. چون دیگر نمی‌تواند به مانند گذشته در بخش مهم صادرات که برای هر کشوری لازم است، معامله‌های چندانی داشته باشد. چرا که عمده صادرات ایران متکی به نفت است و همین موجب شده تا قیمت دلار بالا برود و گران شدن دلار هم باعث می‌شود، کالاهای وارداتی را با قیمتی به مراتب بیشتر از قبل خریداری کرده و به کشور وارد کنیم.

واکنش ظریف به بولتون

خبرگزاری ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه ایران به اقدامات کارشکنانه اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا واکنش نشان داد و گفت: جان بولتون می‌خواهد انگلیس را به باتلاق بکشاند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توییترش نوشت: «اشتباه نکنید! جان بولتون که در فریب ترامپ برای ورود به «جنگ قرن» ناکام مانده و نگران فروپاشی تیم B است، در حال ریختن زهر خود به انگلیس است به این امید که این کشور را به باتلاق بکشاند. تنها خردورزی و دوراندیشی می‌تواند چنین توطئه‌هایی را خنثی کند».

اظهارات وزیر امورخارجه آمریکا

به گزارش روزنامه ابتکار، وزیر امورخارجه آمریکا در اظهاراتی ضد و نقیض بار دیگر مدعی شد که واشنگتن آماده مذاکره بدون پیش‬ ‏‏شرط با تهران است به شرط آنکه ایران همچون یک کشور نرمال رفتار کند. مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با رئیس‬ ‏جمهوری اکوادور بدون اشاره به نقش غیرسازنده و ثبات‌زدای آمریکا در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان گفت: ایران باید در نهایت تصمیم بگیرد که همچون یک کشور نرمال رفتار کند و اگر این کار را انجام دهد، ما آماده مذاکره درباره طیف وسیعی از مسائل بدون هیچ پیش‬ ‬ ‏‏شرطی خواهیم بود.

پمپئو در ادامه ادعاهایش افزود: من امیدوارم که آنها این کار را انجام دهند. ما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا فضای لازم را برای این موضوع ایجاد کنیم، ما اقداماتی انجام داده‌ایم که بازدارنده و در جهت کاهش تنش هستند تا بتوانیم این فرصت را داشته باشیم.

وی همچنین گفت: اما تا به امروز شاهد آن نبوده‌ایم که ایرانی‌ها آماده باشند اساساً مسیر کشور خود را تغییر دهند و کارهایی را که ما در بخش اتمی، برنامه موشکی بالستیک و اقدامات‌شان در سراسر دنیا می‌خواهیم، انجام دهند.

برجام

به گزارش سایت انتخاب نشریه پولتیکو نوشت: ظاهراً در حال حاضر دو گروه رقیب در داخل دولت ترامپ وجود دارند. هر دو کمپ برجام را توافقی ضعیف می‌دانند. اما گروه تحت رهبری جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ موضع سرسخت‌تری را اتخاذ کرده‌اند. آقای بولتون در گذشته بارها خواستار تغییر حکومت در تهران شده است. ظاهراً هواداران او به دنبال نابودی کامل توافق و تشدید تحریم‌ها علیه تهران هستند.

این تارنما ادامه داد: آقای ترامپ بارها از ایران درخواست کرده است که به میز مذاکره برگردد. ترامپ جاه طلبی‌های هسته‌ای تهران را به عنوان مهم‌ترین نگرانی خود توصیف کرده است. رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه در کاخ سفید گف: «پیشرفت زیادی انجام شده است و آنها تمایل به گفت و گو دارند». بعضی اوقات به نظر می‌رسد آقای ترامپ به دنبال دست یابی به توافقی است که اساساً شباهت زیادی با توافق مذاکره شده در دولت قبل دارد، اگرچه او هیچ وقت این موضوع را تأیید نخواهد کرد. ظاهراً مقامات ایرانی تلاش می‌کنند که نظر او را تغییر دهد. آنها تاکید کرده‌اند که تنها در صورت برداشته شدن تحریم‌ها و بازگشت واشنگتن به برجام حاضر به مذاکره خواهند بود. بسیاری از مقامات اروپایی هشدار می‌دهند که توافق برجام در آستانه فروپاشی قرار دارد. به همین خاطر شاید آقای ترامپ احساس می‌کند که به بن بست برخورد کرده است و گزینه دیگری پیش روی او وجود ندارد.

آمریکا دست به دامن کشورهای آمریکای جنوبی برای تشکیل ائتلاف ضدایرانی

به گزارش سایت انتخاب، فرانکو اوردونز در «ان پی آر» (رادیو ملی آمریکا) نوشت: دولت ترامپ نتوانست متحدان سنتی خود را در اروپا برای ملحق شدن به کمپین ضد ایران قانع کند. به همین دلیل، واشنگتن اخیراً برای تقویت ائتلاف ضد ایرانی خود به مناطق دیگر از جمله آمریکای لاتین روی آورده است.

نامه احمدی نژاد به ترامپ

سایت فرارو در گزارشی با عنوان «دیپلماسی به سبک احمدی‌نژاد؛ چرا فقط آمریکا؟!» نوشت: در حالی که روابط ایران و ایالات متحده آمریکا به شدت متشنج است و هر روز حادثه در راستای تقابل دو کشور رخ می‌دهد، محمود احمدی نژاد در گفت‌وگویی عنوان کرده که ایران و آمریکا باید به صورت مستقیم با یکدیگر مذاکره کنند. البته تلاش‌های احمدی نژاد برای گفتگو با ترامپ به همین جا ختم نمی‌شود او در صفحه توئیترش نیز بارها رئیس جمهور آمریکا را مخاطب قرار داده است. با وجود اینکه ترامپ خود سیاستمداری است که فعالیت گسترده‌ای در توئیتر دارد، اما تاکنون به توئیت‌های احمدی نژاد توجهی نکرده است. با این حال سوال مهمی که مطرح است که چرا دیپلماسی عمومی احمدی نژاد فقط ایالات متحده آمریکا را هدف قرار داده است. چرا او به قهرمانان لیگ بسکتبال دیگر کشورها و حتی کشور خودش تبریک نمی‌گوید. چرا او با مرگ سلبریتی‌های سرشناس اروپایی همدردی نمی‌کند. چرا او فقط برای ترامپ نامه می‌نویسد؟ چرا رهبران اروپایی و حتی منطقه‌ای که روابط ایران با برخی از آن‌ها دچار تنش است، همچون محمد بن سلمان را مخاطب خود قرار نمی‌دهد.

فرارو افزود: چرا فقط آمریکا؟! سوالی که احتمالاً هواداران پروپاقرص رئیس جمهوری پیشین ایران هم پاسخ قانع کننده‌ای برای آن ندارند. به نظر می‌رسد این رفتار احمدی نژاد هم همچون بسیاری از رفتارهای گذشته او با انگیزه‌ای مبهم و شاید پیچیده انجام می‌شود. البته برخی هم معتقدند هیچ انگیزه پیچیده‌ای در کار نیست و احمدی نژاد علاقه زیادی به گفت و گو با مقامات آمریکایی دارد و این علاقه را در دروان ریاست جمهوری خود به ویژه در آخرین سفرش به نیویورک بارها نشان داد.

رسانه‌های اصولگرا

گزاره‌های بکار گرفته شده توسط این جریان رسانه‌ای عبارتند از:

هیچ شواهدی که نشان‌دهنده تصمیم ایران برای تغییر رفتارهای خود داشته باشد وجود ندارد؛ دولت‌های اروپایی به جای پیشنهادهای بی فایده، به تعهدات خود در برجام عمل نمایند؛ اجرای کاهش تعهدات برجامی در مقابل بدفرجامی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در برجام داشتند برداشته شده است؛ اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود پایبند نباشند قدر مسلم تعهدات جمهوری اسلامی هم قابل اجرا نخواهد داشت؛ اجرای کاهش تعهدات برجامی، عبرت خوبی برای غرب است؛ آمریکا و اروپا نباید این‌گونه تصور کنند که می‌توانند با فشار و زورگویی و یکجانبه‌گرایی چیزی را به ملت ایران تحمیل کنند؛ توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست؛ مذاکره باید از موضع عزت باشد.

سخنان ظریف در مورد برجام

به گزارش فارس، ظریف وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت در آمریکا انقلاب نشده که بخواهیم دوباره مفاد توافق هسته‌ای را مورد مذاکره قرار بدهیم زیرا سال‌هایی که برای برجام صرف شد قابل مذاکره مجدد نیست. محمدجواد ظریف در پاسخ به سوالی درباره اینکه آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن نامه‌ای از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای ایران آورد، تصریح کرد: «ترامپ نامه‌ای نفرستاد، بلکه نخست‌وزیر آبه پیام او را آورد، یک پیام شفاهی و مقام معظم رهبری نیز با دقت به آن گوش دادند. مشکل اینجاست که ما نمی‌توانیم با هر دولت جدید آمریکا مذاکره کنیم». وی افزود: «کشورها بر این مبنا که دولت نماینده آنهاست، با هم مذاکره می‌کنند. در آمریکا فقط یک انتخابات برگزار شد، انقلاب که نشد! ترامپ بعد از اوباما رئیس‌جمهور شد. دولت‌ها توافقنامه‌های اجرایی و معاهده دارند اما هر نوع توافقی، کماکان الزام‌آور خواهد بود».

سخنان پمپئو در مورد رفتار ایران

به گزارش روزنامه کیهان، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری با «لنین مورنو» رئیس‌جمهوری اکوادور گفت: در صورت تغییر رفتار ایران، آمریکا آماده مذاکره بدون پیش شرط با ایران در مورد طیف گسترده‌ای از مسائل است.

این روزنامه به نقل از تارنمای هیل، وزیر خارجه آمریکا افزود: اما هیچ شواهدی که نشان‌دهنده تصمیم ایران برای تغییر رفتارهای خود داشته باشد وجود ندارد. وی گفت: ایران اگر می‌خواهد مانند یک کشور نرمال رفتار کند باید تصمیم بر تغییر رفتارهای خود داشته باشد که تاکنون هیچ نشانه‌ای برای این تصمیم وجود ندارد. وزیر خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد: ما از آنان می‌خواهیم تا رفتارهای خود را در مورد برنامه هسته‌ای، موشکی و رفتارهای آنان در سرتاسر جهان تغییر دهند زیرا تمام این اقدامات برای ما تهدیدآمیز تلقی می‌شوند.

بی فایده بودن ادامه همکاری با اروپا

به گزارش خبرگزاری مهر، بادامچیان دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: دولت‌های اروپایی به جای پیشنهادهای بی فایده، به تعهدات خود در برجام عمل نمایند. آن‌ها از جمله فرانسه زمانی که ۱۱ تعهد قراردادی را عمل نمی‌کنند و تحریم‌ها را ادامه می‌دهند، دیگر پیشنهادهای آن‌ها چه ارزشی دارد؟

وی در همین زمینه افزود: از سخن رئیس جمهور تعجب داریم که اینستکس را مطرح می‌کند. در حالی که معلوم است اینستکس بسته‌ای حقارت‌آور و غیرمفید است و ملت ما این نوع پیشنهادهای غیرعملی را قبول ندارد.

اجرای کاهش تعهدات برجامی

محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: اجرای گام دوم در کاهش تعهدات برجامی حق ملت ایران است که در مقابل بدفرجامی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در برجام داشتند برداشته شده و آنها به طور جدی ایستادگی ایران را دیدند، هرچند که باید خیلی زودتر از این حرف‌ها تعهدات خود را در برجام کاهش می‌دادیم.

وی افزود: وقتی طرف مقابل تعهداتش را انجام نداده است، ما باید بلافاصله مقابله به مثل می‌کردیم و گام‌های بعدی را با معنای بیشتری برداشته و در زمینه کاهش تعهداتمان در قبال برجام عمل می‌کردیم، اما اجرای همین ۲ گام که امیدوارم به گام‌های بعدی هم منتج شود، عبرت خوبی برای غرب است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم تصریح کرد: غرب نمی‌تواند فکر کند که ملت ایران زیر بار ذلت می‌روند، ضمن اینکه هیچکس نمی‌تواند حقوق ملت بزرگ ایران را زیرپا بگذارد.

جوکار خاطرنشان کرد: اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود پایبند نباشند قدر مسلم تعهدات جمهوری اسلامی هم قابل اجرا نخواهد داشت و بایستی ما هم به حالت قبل بازکردیم که البته در گام دوم بخشی از این کاهش تعهدات را دیدند.

وی گفت: طرف مقابل با اجرای گام دوم از سوی ایران متوجه جدیت و قاطعیت جمهوری اسلامی شده است. به همین دلیل باید به اجرای تعهدات خودشان جامه عمل بپوشانند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم افزود: آمریکا و اروپا نباید این‌گونه تصور کنند که می‌توانند با فشار و زورگویی و یکجانبه‌گرایی چیزی را به ملت ایران تحمیل کنند.

قابل مذاکره نبودن بر سر توان موشکی ایران

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست. این انتظار نامعقول و بی‌جایی است که وقتی آمریکایی‌ها بدعهدی و ملت ایران را تحریم می‌کنند، با آنها مذاکره کنیم.

وی با تأکید بر اینکه، ما با مذاکره مخالف نیستیم، اما مذاکره باید از موضع عزت باشد، اظهار داشت: آمریکایی‌ها همواره در مذاکرات بدعهدی می‌کنند و امروز نیز به وضوح مشاهده می‌کنیم که به راحتی از توافق برجام خارج شده‌اند و از طرف دیگر، اروپایی‌ها نیز نقش دوگانه‌ای در این بین ایفا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: نه با آمریکایی‌ها و نه هیچ کشوری در حوزه موشکی و دفاعی مذاکره‌ای نخواهیم داشت و اساساً مذام زیرا اینها جزو خطوط قرمز کشور است و مردم هم راضی به این امر نیستند.

نظر شما