شناسهٔ خبر: 34256566 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کشور را نمی‌توان با خام فروشی اداره کرد/ لزوم احیا فرهنگ کارآفرینی

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه کشور را نمی‌توان با خام فروشی اداره کرد، گفت: باید تکنولوژی‌های دانش‌بنیان را یاد گرفت و فرهنگ کارآفرینی و اشتغال را احیا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد سورنا ستاری بعد از ظهر امروز در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان شمالی با اشاره به اهمیت دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به‌عنوان نیروهای انسانی شکل‌دهنده پایه‌های اقتصاد اظهار کرد: با مفت‌خوری و اقتصاد رانتی و معتاد به پول نفت نمی‌توان کاری کرد و وابستگی اقتصاد به منابع زیرزمینی هنر نیست و باعث خرابی آن می‌شود.

وی با تأکید بر پژوهش محوری در اقتصاد و دور شدن از نفت گفت: دولت وظیفه پژوهش ندارد بلکه زیرساخت‌های پژوهش با دولت‌ها است زیرا هر زمان که پول دولتی وارد پژوهش شده، محصولی برای مردم تولید نشده است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور خرج دولت‌ها را بر پژوهش‌های بنیادی دانست و افزود: این‌گونه پژوهش‌ها عملاً محصول خاصی را به مردم نمی‌دهد و معاونت علمی ریاست جمهوری نیز سرمایه‌گذاری شدیدی در این موضوع دارد.

وی پارک‌های علم و فناوری را محلی برای سرمایه‌گذاری خصوصی با نسبت ۹ به ۱ در برابر سرمایه‌گذاری دولت عنوان کرد و ادامه داد: زیرساخت‌های پارک و علم فناوری توسط دولت مهیا و احداث می‌شود تا بخش خصوصی در این محل به محصول لازم دست پیدا کند.

ستاری با تأکید بر حمایت از جوانان و سرمایه‌گذاری برای آنان در اقتصاد دانش‌بنیان گفت: قریب به ۴ استارتاپ کشور اکنون ارزشی بالغ‌بر یک میلیارد دلار دارند که طی چند سال گذشته به این پیشرفت رسیده‌اند.

وی در ادامه دانشگاه‌ها را محور اقتصاد و نه تنها آموزش توصیف کرد و گفت: دانشگاه‌ها بخشی از جامعه و اقتصاد هستند و نمی‌توان قبول کرد که عده‌ای بروند دانشگاه و بیایند اما در اقتصاد اثرگذار نباشند و دانشگاهی که فقط به پول نفت و دولت متکی باشد به‌جایی نمی‌رسد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور با تأکید بر اینکه درس‌خواندگان کشور باید مشکلات کشور خودمان را حل کنند، تصریح کرد: قرار نیست مطلبی نوشته و منتشر شود که مشکلات دیگران را حل کند و پژوهش‌های درون کشور باید به مسائل و چالش‌های مردم بپردازد و آنها را حل کند.

وی با تأکید بر احساس مسئولیت بر اشتغال جوانان میان دست‌اندرکاران دانشگاه‌ها گفت: یک نفر در بهترین سال‌های عمر و جوانی خود در دانشگاه‌ها حضور دارد و پس‌ از آن دغدغه شغل نباید داشته باشد و در دانشگاه‌ها باید اقتصاد پویا، نوآور و اصلاح‌کننده وجود داشته باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در ادامه اداره کشور با خام فروشی را غیرممکن دانست و افزود: راه‌حل این مشکل ارزش دانش ایجادشده بر ماده خام است که باید به آن ورود کرد به‌نحوی‌که یکی از مراکز دانش‌بنیان با صادرات فقط ۷۰ کیلوگرم داروی بیوتک ارزش معادل ۱۳۰ میلیون دلار را برای کشور وارد کرده است.

وی افزود: گفته می‌شود خراسان شمالی در محصول زعفران مقام سوم کشور را دارد اما باید بدانیم که ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری زعفران برای کشور بوده درحالی‌که بیزینس این محصول در جهان بالغ‌بر ۹ میلیارد دلار است و البته تأمین کننده ۹۶ درصد زعفران جهان نیز ایران است.

ستاری در انتها با تأکید بر یادگیری تکنولوژی‌های دانش‌بنیان گفت: بافرهنگ بچه پولداری نمی‌توان اقتصاد را پیش برد و باید فرهنگ کارآفرینی و اشتغال را احیا کرد تا اقتصادی پویا و نوآور داشت.

انتهای پیام/خ

نظر شما