شناسهٔ خبر: 34256523 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

مبارزه برای «جزیره اژدها»

اژدهای کومودو یکی از سرشناس ترین گونه های حیوانی در اندونزی است. اژدهایی که دندان هایی تیز دارد و گردشگران از سراسر جهان برای بازدید از این گونه به اندونزی سفر می کنند. با الهام از اژدهای کومودو که درواقع نوعی سوسمار غول پیکر است، فیلمهای ترسناک زیادی ساخته شده و مردم محلی معتقدند این اژدها دارای قدرت هایی جادویی است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اژدهای کومودو یکی از سرشناس ترین گونه های حیوانی در اندونزی است. اژدهایی که دندان هایی تیز دارد و گردشگران از سراسر جهان برای بازدید از این گونه به اندونزی سفر می کنند. با الهام از اژدهای کومودو که درواقع نوعی سوسمار غول پیکر است، فیلمهای ترسناک زیادی ساخته شده و مردم محلی معتقدند این اژدها دارای قدرت هایی جادویی است.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب به نقل از بی بی سی، مقامات اندونزی می خواهند جزیره کومودو(زیست گاه اصلی اژدهای کومودو) را برای بازدید عمومی محدود کنند تا زندگی اژدهای کومودو را بهتر حفاظت کنند.

مبارزه برای «جزیره اژدها»

ویکتور بونگتیلو لایسکودات، استاندار منطقه در این خصوص می گوید:"این جزیره کومودو نامیده می شود، بنابراین برای من کومودو اولویت است نه انسان. هیچ حقوق بشری برای من اولویت ندارد و به دنبال احیای حقوق حیوانات هستم. " بر همین اساس است که لایسکودات قصد دارد این منطقه را که از میراث جهانی یونسکو است تا سال 2020  ممنوع الورود کند و پس از آن نیز این مکان را تبدیل به جزیره ای منحصر به فرد برای تعداد کمی از بازدید کنندگان ثروتمند کند.

وزارت محیط زیست و جنگلداری اندونزی در جاکارتا، که پارک ملی کومودو را مدیریت می کند، در حال حاضر پیشنهاد فرماندار را بررسی می کند.این جزیره اولی بار در قرن 20 میلادی توسط اروپایی ها به عنوان یک جزیره جذاب در نظر گرفته شد. در سال گذشته، حدود 176000 بازدید کننده از پارک ملی کومودو بازدید کردند. دروازه های پارک در ساعت 7 بعد از ظهر باز می شود و هزاران گردشگر شروع به ورود به جزیره می کنند. اماهر گروه تنها پنج دقیقه برای دیدن پنج اژدهای کومودو که در نزدیکی یک حصار حفاظت شده حضور دارند وقت دارند، پس از ان نوبت به گروه بعدی گردشگران می شود.

این پارک زیبا  در یکی از فقیرترین مناطق در مجمع الجزایر اندونزی قرار دارد و دلار گردشگران برای تامین معاش مردم منطقه بسیار با ارزش است. بسیاری از مردم به دنبال فرصت های شغلی هستند و این منطقه در حال توسعه است. اما فرماندار معتقد است فضای مذکور باید بیشتر نظارت شود. او می گوید "تعداد بیش از حدی از گردشگران وارد منطقه می شوند اما کمتر از حد انتظار هزینه پرداخت می کنند و هر کسی می تواند وارد منطقه شود."

قیمت فعلی ورود گردشگران به منطقه حدود 10 دلار (8 پوند) برای هر یک نفر است. اما در ذهن فرماندار قیمت های بالاتری وجود دارد. او می گوید: " گردشگران باید عضو طرحی سالانه شوند و برای یک سال  مبلغ 1000 دلار [790 پوند] بپردازند. من فکر می کنم که این رقمی ارزان است بنابراین اگر ما اجازه دهیم 50،000 نفر در سال از جزیره بازدید کنند، در نتیجه  50 میلیون دلار سود می کنیم."

دکتر تیم جسپ، یک کارشناس استرالیایی است که از سال 2002 با پارک ملی همکاری می کند او معتقد است تعداد روز افزون قایق ها و پرتاب پلاستیک و ضایعات باعث  آلودگی زیست محیطی می شود. وی می گوید: " فرمانداری باید قوانین سختگیرانه ای برای اپراتورهای تورهای گردشگری، هتل ها، استراحتگاه ها و مراکز شنا داشته باشند."

مبارزه برای «جزیره اژدها»

با این وجود او می گوید گردشگران تاثیر چندانی بر سلامت اژدهای کومودو ندارد چرا که گردشگران تنها سه تا چهار درصد فضای زندگی اژدهای کومودو را نظارت می کنند. حدود 1727 اژدها در جزیره کومودو زندگی می کنند اما همه این سوسمارهای غول پیکر در اختیار گردشگران نیستند.

روستای کومودو، شامل ردیف کوچک از کلبه در ساحل، است که جمعیت ساکنان آن به 2 هزار نفر می رسد. برخی از این کلبه ها به گردشگران اجاره داده می شود. در حال حاضر برق این اقامتگاهها  از طریق ژنراتورها تامین می شود و زباله های پلاستیکی گردشگران نیز  خیابان های ساحل را پر می کند.اما حجم زیادی از درامد مردم محلی را همین حضور گردشگران تامین می کند و در نتیجه مخالف بسته شدن جزیره به روی گردشگرانند.

نور، که یکی از فروشگاههای سوغاتی این منطقه را اداره می کند در این خصوص می گوید: " واقعا نگران آینده هستم. اگر  درآمد گردشگری خود را از دست دهم نمی دانم چگونه زندگی کنم. اغلب ما  قایق های ماهیگیری نداریم، ما نمی توانیم شکار کنیم و هیچ زمینی نداریم."

ساکنان کومودو می گویند که  اژدها توسط اسطوره های باستانی تقویت شده است. آنها معتقدند که یک شاهزاده خانم در این جزیره اژدها به دنیا آورده است. درواقع دوقلویی به دنیا آورده که شامل یک انسان و یک اژها می شود. مردم محلی از اژدها نمی ترسند و زندگی مسالمت آمیزی با اژدها برقرار می کنند. آنها حتی نگران بازی کودکان خود با اژدها نیستند.

مبارزه برای «جزیره اژدها»

هیچ گزارش رسمی از مرگ و میر و جراحات جدی از حملات اژدها کومودو در پارک ملی وجود ندارد و ظاهرا مشکلات از مردم محلی یا گردشگران نیست. پس چرا فرماندار منطقه قصد به هم زدن اکوسیستم زندگی این جزیره را دارد؟ استدلال او برای تغییر، قاچاق اژدهای کومودو است. پلیس معتقد است که اژدهای کومودو باید به نمایشگاه های رسمی یا باغ وحش خصوصی فروخته شود و نباید به عنوان قاچاق به افراد مختلف به عنوان حیوان خانگی فروخته شود.

درواقع به نظر می رسد طرح فرمانداری جزیره از یک سو با هدف افزایش درامد است و از سوی دیگر با هدف حفاظت از گونه خاص اژدهای کومودو.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما