شناسهٔ خبر: 34253800 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حجت الاسلام اعرافی:

نسبی گرایی مطلق راه را بر تفاهم و گفتگو می بندد

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: پست مدرنیسم بر منطق نسبی گرایی متکی است نه یک منطق عقلی و فلسفی مستحکم. اگر نسبی گرایی مطلق را بپذیریم راه برای تفاهم درست مسدود می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در سخنرانی خود در همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی، از نگاه ادیان» گفت: امیدوارم این نشست گامی در جهت توافق و تعامل میان مذهبی در ایران، منطقه و جهان باشد.

وی افزود: ما معتقدیم که رنگین‌کمان ادیان و مذاهب بر اساس اصول مشترک در حوزه‌های فلسفی، حقوقی، ارزشی و فقهی می‌توانند جبهه مشترکی در جهان داشته باشند. ما معتقد به سلسله اصول انسانی پیشینی و ماقبل دینی هستیم، چیزی که از آن تعبیر به مستقلات عقلیه و مفاهیم مشترک عقلی و فلسفی می‌شود. ما در عین حال مفهوم نسبی گرایی مطلق را نمی‌پذیریم، با آنکه از حقانیت اسلام و با منطق سخن می‌گوئیم و از منظر نسبی‌گرایی مطلق نیست که از آن دم می‌زنیم.

حجت‌الاسلام اعرافی ادامه داد: اگر نسبی گرایی مطلق را بپذیریم راه برای تفاهم درست مسدود می‌شود. نسبی‌گرایی مطلق بر اساس پست‌مدرنیسم بنا شده است، نه یک منطق عقلی و فلسفی مستحکم. پست مدرنیسم بر منطق نسبی گرایی متکی است، چیزی‌که گفتگو را یک گفتگوی مصلحتی و غیر ژرف می‌کند. اما در منطقی که مبتنی بر مبانی عقلی و فلسفی است، گفتگو بر اساس مشترکات عقلی و انسانی انجام می‌شود. گفتگو در این منطق بسیار ژرف‌تر است.

عضو شورای نگهبان ادامه داد: ما معتقدیم که نظامات سیاسی و اجتماعی صرفاً بر اساس فرهنگ‌های مختلف نیست. بلکه بر اساس آبشخورهای مشترکی است که فرهنگ‌های مختلف می‌توانند حول آن به وحدت برسند. گفتگو بر پایهٔ این منطق می‌تواند همه جهان را در بر بگیرد. چیزی که بر پایه یک منطقه عمیق و اصیل انسانی استوار است و هم فلسفه انسانی و هم نظام حقوقی و فقهی و هم نظام اخلاقی مشترک را در بر می‌گیرد. بشر هنوز گام‌هایی باید بردارد تا به این گفتگوهای مبتنی بر اصول عقلی، انسانی و فلسفی برسد.

وی ادامه داد: در یک گفت‌وگوی دینی و عقلانی، ادیان آسمانی دارای یک فلسفه حقوق و اخلاق مشترک هستند. سطحی که سطح پیشرفته‌تری برای گفتگوی دینی است. البته سطح مشترکات بسیاری از چیزی که امروز هست افزون‌تر است. این نشست نشان دهنده این است که ما در سه سطح مورد اشاره به گفت‌وگوی دینی، انسانی و مذهبی نه به عنوان تعارف، بلکه به عنوان امر ریشه دار و حقیقت‌مند معترفیم.

وی همچنین، تأکید کرد: رنگین کمان تعامل ادیان و مذاهب بر پایه یک تعارف و اضطرار نیست. بلکه بر پایه یک منطق عمیق و ژرف استوار است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به بحث تحریم گفت: تحریم گرچه در یک شرایطی می‌تواند در برابر ظلم و ستم مشروع باشد اما آنچه در قرن اخیر از سوی قدرت‌های استکباری شاهد هستیم یک‌پرونده زجرآور و نفرت انگیز است. به گونه‌ای که تحریم ابزاری در دست مستکبران برای ظلم و ستم است. آنچه امروز شاهد آن هستیم، یک تحریم ظالمانه و جائرانه است. تحریمی که به سردمداری حاکمان آمریکا به همکاری برخی قدرت های وابسته انجام پذیرفته است. چیزی که یک پروژه بسیار زشت و نفرت انگیز است. تحریم از سوی دولت آمریکایی که دولتی غارتگر، اشغالگر و جنگ افروز در سطح جهان است.

وی افزود: در زنجیره تحریم ایران چند نکته حساس و مهم وجود دارد. اولین اینکه تحریم ایران به عنوان یک کل، تحریمی نامشروع است. چرا که حکومت ایران حکومتی مشروع و بر پایه رأی مردم است. حکومتی که در همه مقاطع رفتاری منطقی و بدون ستیز داشته است و رفتارهای انقلابی هم هر جا وجود داشته برای دفاع بوده است. ما به علاوه با منطق دینی مخالف گسترش سلاح‌های کشتار جمعی هستیم.

حجت‌الاسلام اعرافی اظهار کرد: جمهوری اسلامی با همه توان خود در برابر تروریسم مذهبی و دینی افراط‌گرانه در منطقه و جهان ایستاده است. مبارزه با ستم نیز منطق دارد. مبارزه با اسرائیل گویای این حضور منطقی انقلابی است. در آنجا نیز ما مدافع دکترین انتخابات آزاد در میان همه فلسطینیان در همه جای دنیا هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: نکته دیگر درباره تحریم این است که تحریم فعلی بر ضد ملت است و ملت در آن هدف‌گیری شده است. همچنان که شاهدیم طیف وسیعی از نیازهای ملت را تحریم دربرگرفته است. همچنین تحریم هنگامی انجام می‌شود که هنوز امضای توافق خشک نشده است. در نکته پنجم تحریم به سمت مقدسات ادیان آمده است. اینکه رهبری هدف این تحریم قرار بگیرد ننگی برای بشر است. رهبری نماد مقاومت در برابر تروریسم و نماد مقدس یک مذهب است. ورود به این ساحت آنها را به شکست سوق خواهد داد.

اعرافی همچنین، افزود: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مرجع تقلید و نماد ایران مقتدر است. ایشان به عنوان نماد تقدس دینی شناخته شده است. دارای مرتبهٔ جهانی از دین و تفقه و معنویت است که گفتمان جامع ایشان را در عالم زبانزد کرده است. مقابله با این نماد قطعاً مقابله‌ای نابخردانه است که دودش به چشم تحریم گران خواهد رفت. آنچه که ما در عالم می‌بینیم این است که زنجیره‌ٔ تحریم‌ها بر علیه ایران در همه حوزه‌های مورد اشاره خلاف قوانین و قواعد بین المللی است.

وی ادامه داد: این دوران اولین دورانی نیست که ایران بدون هیچ فرمانی از بیرون مقدرات خود را به صورت مستقل تعیین می‌کند. این افتخارات البته به ملت بزرگ ایران برمی‌گردد. این ظرفیت چنین اقتداری را برای ایران ایجاد کرده است. در حالی‌که زورگویان در مقابل اقتدار مظلومانه ایران صف بسته اند. چیزی که در آن شکست خواهند خورد. راه ما راه ایستادگی است ایران متکی بر ارزش‌های اخلاقی بوده و حتماً پیروز است و پشتوانه محرومان و مظلومان عالم خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در بخش پایانی سخنان خود، مطرح کرد: ایران اجازه نخواهد داد صحنه استعمار برگردد. با تأسی به مقام معظم رهبری و رنگین کمان مذاهب و ادیان بر همه توطئه‌ها پیروز خواهیم شد و در گام دوم انقلاب شاهد تجلی پیروزی‌های بیشتر خواهیم بود.

نظر شما