شناسهٔ خبر: 34252967 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

گزارش «شهروند» از فعالیت‌های پیش‌فصل 4 مدعی لیگ نوزدهم

آبی، زرد یا قرمزها؛ سلطان پنجره کی بود؟

صاحب‌خبر -

شهروند| با این‌که هنوز تاریخ شروع لیگ نوزدهم اعلام نشده، اما اکثر تیم‌ها لیست خود را برای حضور در فصل پیش‌رو بسته و از چهره جدید خود رونمایی کرده‌اند. بدون‌شک مثل سال‌های اخیر بیشتر نگاه‌ها به 4 تیمی است که شانس‌های مسلم قهرمانی به شمار می‌روند؛ استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتورسازی با جذب بازیکنان جدید و البته جدایی برخی از چهره‌های سرشناس برای فصل جدید آماده می‌شوند. در ادامه به بررسی روند نقل‌وانتقالات این 4 باشگاه پرداختیم تا میزان موفقیت آنها در پیش‌فصل را ارزیابی کنیم.
استقلال؛ جدایی ستاره‌ها، جذب ناشناخته‌ها
جدا از این‌که استخدام آندرا استراماچونی، مربی مطرح ایتالیایی به‌عنوان یک اقدام مثبت در کارنامه مدیران باشگاه استقلال برای لیگ نوزدهم به شمار می‌رود، این تیم خیلی از بازیکنان نامدار فصل گذشته خود را از دست داده است. مهدی رحمتی، امید نورافکن، الهیار صیادمنش، امیرحسین اسماعیل‌زاده، فرشاد محمدی‌مهر، میثم تیموری، آرمین سهرابیان، آیاندا پاتوسی، اسماعیل گونسالوس، پژمان منتظری، خسرو حیدری، روح‌الله باقری، روزبه چشمی، طارق همام، گادوین منشا، محسن کریمی و احتمالا علی کریمی خروجی‌های پرتعداد استقلال بودند. خیلی از این بازیکنان در سال‌های اخیر به‌عنوان یک ستاره در ترکیب آبی‌پوشان به میدان می‌رفتند، اما به دلایل مختلف مسیر جدایی را برای فصل جدید در پیش گرفتند. از سوی دیگر استقلالی‌ها توانستند آرش رضاوند، سیاوش یزدانی، شیخ دیاباته، علی دشتی، محمد بلبلی، مسعود ریگی، میلاد باقری و عارف غلامی را جذب کنند؛ بازیکنانی که اکثرا برای هواداران استقلال ناشناخته هستند!
پرسپولیس؛ کمبود یک مهاجم ششدانگ
جدایی برانکو و حضور نسبتا دیرهنگام گابریل کالدرون باعث شد تا پرسپولیسی‌ها قبل از استخدام سرمربی جدید، برخی از بازیکنان مدنظر خود را جذب کنند. تاکنون بازیکنانی همچون احمدرضا احمدوند، امیر روستایی، امیرحسین بیات، فرشاد احمدزاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مهدی عبدی و وحید امیری جذب پرسپولیس شده‌اند و در آن سو جدایی سروش رفیعی، شایان مصلح و ماریو بودیمیر قطعی شده است. نقطه قوت پرسپولیس شاید این باشد که سرخپوشان توانستند اکثر بازیکنان اصلی خود را برای فصل جدید حفظ کنند؛ بازیکنانی که در 3فصل اخیر 3 بار طعم قهرمانی را چشیده‌اند. البته این روزها دغدغه اصلی کالدرون و هواداران پرسپولیس جذب یک مهاجم ششدانگ است تا با حضور او در کنار علیپور نیروی تهاجمی سرخپوشان تقویت شود. برخی از مهدی طارمی به‌عنوان آخرین خرید پرسپولیس یاد می‌کنند، اما به نظر می‌رسد مدیران این باشگاه بیشتر به فکر جذب مهاجم خارجی هستند.
سپاهان؛ ثبات در تیم قلعه‌نویی
علاوه بر پرسپولیس، سپاهان هم سعی کرد اکثر بازیکنان کلیدی خود را برای فصل جدید حفظ کند. با توجه به این‌که قلعه‌نویی خیلی زود برای ادامه حضورش روی نیمکت سپاهان به توافق رسید و لیست بازیکنان مدنظرش را به باشگاه ارایه کرد، اصفهانی‌ها توانستند نسبتا شاکله اصلی تیم خود را حفظ کنند. در این میان بازیکنانی همچون سیاوش یزدانی، عارف غلامی، محمد ابراهیمی، جلال‌‌الدین علی‌محمدی، محمد مسلمی‌پور، حسن جعفری، رضا دهقانی، میلاد سرلک، بختیار رحمانی، خالد شفیعی و مهدی امینی اکثرا با نظر شخص قلعه‌نویی از سپاهان جدا شدند. از سوی دیگر جورجی وولسیانی، رضا میرزایی، علیرضا نقی‌زاده، محمد زینالی، محمد محبی، محمدرضا حسینی و مرتضی منصوری ورودی‌های سپاهان محسوب می‌شوند. شاید یکی از اتفاقات مثبت برای سپاهان در نقل‌وانتقالات را بتوان تمدید قرارداد کی‌روش استنلی، مهاجم برزیلی این تیم دانست که در لیگ هجدهم عنوان آقای گلی را از آن خود کرد و برای لیگ نوزدهم مشتریان زیادی داشت.
تراکتور؛ جانشین استوکس نیامد
روی کار آمدن مصطفی دنیزلی بهترین اتفاق برای هواداران تراکتور بود. این مربی ترک‌تبار با استقبال فوق‌العاده‌ای در تبریز مواجه شد و خیلی هم دست به تغییرات بنیادی در ترکیب تیمش نزد. حفظ ستاره‌هایی همچون مسعود شجاعی، احسان حاج‌صفی و اشکان دژاگه شاید یکی از بزرگترین اهداف مدیران تراکتور در نقل‌وانتقالات بود که گویا با موفقیت انجام شد. البته هنوز دژاگه برخلاف 2 ملی‌پوش دیگر در تمرینات حاضر نشده و شایعاتی درباره او شنیده می‌شود. البته خروجی‌های تراکتور هم بازیکنان تاثیرگذاری محسوب می‌شدند؛ علی عبدالله‌زاده، علیرضا نقی‌زاده، محمد طیبی، آنتونی استوکس و دوسانتوس. با این حال تبریزی‌ها سعی کردند با جذب بازیکنانی همچون رضا شکاری، سعید مهری، رشید مظاهری، محمد مسلمی‌پور، محمدرضا خانزاده، مسیح زاهدی، مهدی تیکدری و میثم تیموری نقاط ضعف خود را برطرف کنند. تیم دنیزلی هم مثل پرسپولیس از نداشتن یک مهاجم ششدانگ رنج می‌برد و به نظر می‌رسد به‌زودی جانشین آنتونی استوکس از سوی مدیران این باشگاه معرفی خواهد شد.

نظر شما