شناسهٔ خبر: 34252070 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

هزار نکته درباره ابن‌سینا پیدا کردم

ابن‌سینا شخصیتی جهانی است.

صاحب‌خبر -

بیش از آنچه که ما فکر می‌کنیم، تأثیر و عظمت دارد. گاهی دیده می‌شود کسانی که نامشان ظاهراً خیلی بزرگتر است ولی توخالی هستند. عظمت بعضی انسان‌ها بیشتر از آن چیزی است که در تاریخ نوشتند اما واقعاً وقتی ابن‌سینا را بطور تطبیقی با ارسطو مطالعه کردم، هزار نکته پیدا کردم که هنوز به آنها توجه نشده است.

فرهنگستانِ فرهنگستان‌های جهان داریم که ۹۲۰ فرهنگستان جهان در آنجا عضو هستند. اینها در صدد چاپ ابن‌سینای لاتین بودند. ابن‌سینای لاتین هفت‌بار تصحیح شده است. نه اینکه هفت‌بار تکرار شده باشد.

اگر شما هفتمین تصحیح کتاب را ببینید، اصلاً تعجب می‌کنید که چه کاری کرده‌اند و می‌گویید اصلاً مگر نیازی هست که دوباره این کار بشود اما آنها اعتقاد دارند هر نسلی اگر علم می خواهد و زنده به آن است - همانطور که غذای دیروز شما را سیر نمی‌کند باید هر نسلی دوباره با آن دقت زیاد در این‌باره اقدام کند.

ما کار گردآوری نسخ ابن‌سینا را در مؤسسه حکمت و فلسفه آغاز کردیم ولی متأسفانه در ایران کار ادامه پیدا نمی‌کند. مثلاً همان ساختمانی که برای ابن‌سینا تهیه کردیم، به خوابگاه تبدیل کردند و متأسفانه کارهای ما به‌گونه‌ای است که ادامه‌دار نیست.

* عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا

* متن سخنان کوتاهی در نشست سالانه هیئت امنای بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

نظر شما