شناسهٔ خبر: 34250328 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

قطب علمی تهران با حدود هزار سال قدمت

همشهری آنلاین: در منطقه دو، محله‌هایی با پیشینه هزارساله، همچون محله طرشت، و محله‌هایی با قدمت چهل پنجاه ساله، همچون شهرک غرب، واقع شده و به لحاظ هویتی، بیشتر اراضی این منطقه از اراضی طرشت و فرحزاد و اوین محسوب می‌شده است...

صاحب‌خبر -
  • مقدمه

از زمان ورودم به شورای اسلامی شهر تهران، که مصادف با سومین دوره آن بود، به سبب سابقۀ سکونت خانواده و علاقه فراوانی که به تهران و مردمان آن داشته‌ام مباحث مربوط به شهر تهران همواره برایم از اولویت ویژه‌ای برخوردار بوده است. از همان روزهای نخست به سبب ارتباطاتی که داشتم، با مردم و نخبگان بسیاری دیدار کردم و از مشکلات و مسائل این شهر و مردمش آگاه شدم. این آگاهی بلحاظ ماهیت و مقیاس جدای از آن اطلاعاتی بود که به طور رسمی و اداری دریافت می‌کردم. در دوره شش ساله مسئولیتم در ستاد شورایاری ها در دوره سوم، جلسات هم اندیشی منظم و بی واسطه ای با منتخبین مردم محله‌های شهر داشتم و از نزدیک با مشکلات اکثر محلات تهران آشنا می‌شدم.

در آن دوره تلاش کردیم تا سازوکارهای ارتباط با شورایاران و نهادهای محله ای را تسهیل کنیم و به همین دلیل هر دو هفته یکبار شهرداران مناطق و نواحی و سایر مدیران اجرایی سازمانهای دخیل در مدیریت شهر جلساتی را در سطح مناطق با حضور اعضای شورایاری برگزار می کردیم و از مسائل و مشکلات محله و دغدغه های شورایاران به عنوان بازوها و نمایندگان شورا در محلات آگاهی پیدا می کردیم و به منظور پیگیری خواسته ها و مصوبات آن جلسات کمیته ای را با عنوان کمیته پیگیری با حضور نمایندگان ستاد شورایاری، شورا و شهرداری منطقه تشکیل داده بودیم که وظیفه اش پیگیری مصوبات جلسات فوق الذکر بود. علاوه بر آن و به منظور نهادینه کردن جایگاه شورایاری ها در نظام مدیریت شهری هر هفته نمایندگان شورایاری مناطق و محلات برای ارائه گزارش در صحن شورا حاضر می شدند و گزارش خود را در حضور خبرنگاران و اعضای شورا و مدیران کلان و محلی شهرداری ارائه می کردند. مجموعه این اقدامات باعث شد تا سطح اعتماد بنفس شورایاران افزایش یافته و شهرداری در مقابل آنها پاسخگو باشد و البته حس مسئولیت پذیری شورایاران را نیز افزایش می داد. در کنار همه این اقدامات نشست های هفتگی به منظور توانمندسازی شورایاران طراحی شد که کمک میکرد تا ضمن اشراف بر مسائل شهر و مدیریت و برنامه ریزی، قدرت  و سطح مهارت آنها افزایش پیدا کند که این کمک می کرد تا شورایاران در بودجه ریزی محلی ورود کرده و پیشنهادات خود را عملی کنند. تا پیش از آغاز شورای چهارم، از این طریق اطلاعات خوبی درباره مسائل و مشکلات محلات شهر تهران به دست آوردیم. علاوه بر این‌ها بازدیدهای بسیاری که از مناطق و محلات مختلف داشتم، در شناخت مسائل تهران بسیار مؤثر بوده است. با شروع  دوره چهارم شورا و انتخابم به عنوان رییس شورای شهر تهران، تصمیم بر این گرفتم تا علاوه بر دیدارها و بازدیدهای رسمی از بخش‌های مختلف شهر، به‌طور منظم، در روزهای جمعه و خارج از عرف دیدارهای معمول اداری، شهروندان و محله‌های تهران را از نزدیک ببینم و با مسائل و مشکلات و یادگارهای مادی و معنوی آن‌ها آشنایی بیشتری حاصل کنم و از دغدغه ها و پیشنهادات شهروندان آگاهی پیدا کنم. این اهداف، بیشتر از وظایف معمول اعضای شورا در هر سمتی بوده است. انتخاب روز جمعه تصادفی نبود، زیرا در سنت‌های کهن این سرزمین، روز جمعه، روز دید و بازدید است. اهدافی هم‌چون آشنایی بیشتر و عمیق‌تر با شهر و محله‌های آن، شناختن و شناساندن لایه‌های پنهان شهر به خبرنگاران و متخصصان شهری، ارتباط با نخبگان و هنرمندان و چهره‌های مختلف و تقویت یا پیوند ارتباط با  مجموعه مدیریت و مدیران ذیربط در مسائل گوناگون شهری و در یک کلام شهر را از سایه و تاریکی به روشنی و آفتاب آوردن. در این دیدارها که هنوز ادامه دارد، با یاری اصحاب رسانه، مسائل و موضوعات شهری که در شرایط عادی، ورود و حضور در آن‌ها برای دیگران میسر نبود، مورد بازدید قرار می‌گرفت و اطلاعات آن انتشار می‌یافت.

درگزارش حاضر، علاوه بر آن که به طور اجمال، مناطق و اماکن مورد بازدید در جلسات با شورایاری‌های محلات و مناطق و برنامه‌های تهرانگردی معرفی گردیده، عموم مسائل و مشکلات این کلانشهر که در طول این بازدیدها و در ارتباط با مردم محله‌ها و بخش‌های مختلف مورد بحث و گفتگو قرار گرفته  مشخص و تفکیک شده است. اینک که این سال‌ها را پشت سر گذاشته‌ام، به خوبی درک می‌کنم که این روش تا چه میزان می‌تواند در حل و فصل و به‌ویژه فهم بی‌واسطۀ مشکلات شهری موثر باشد.

  • قطب علمی تهران با حدود هزار سال قدمت

در منطقه دو، محله‌هایی با پیشینه هزارساله، همچون محله طرشت، و محله هایی با  قدمت چهل پنجاه ساله، همچون شهرک غرب، واقع شده و به لحاظ هویتی، بیشتر اراضی این منطقه  از اراضی طرشت و فرحزاد و  اوین محسوب می‌شده است. در کنار محله‌هایی چون شهرک غرب و سعادت آباد، که از محله‌های برخوردار از شاخص بالای زندگی در سطح تهران هستند، محله‌هایی چون اسلام آباد و فرحزاد هم که از جمله محله‌های پرآسیب اجتماعی شهر تهران به حساب می‌آیند، در این منطقه واقع شده اند.

این منطقه با وسعت ۶۵ کیلومتر، آماری که شهرداری منطقه دو ارائه داده است: بدون احتساب حریم ۹/۴۶ کیلومتر مربع و با احتساب حریم ۱/۹۸ کیلومتر مربع وسعت دارد. پنجمین منطقۀ تهران به لحاظ وسعت به حساب می‌آید. طبق سرشماری نفوس در سال ۱۳۹۰، جمعیت این منطقه ۶۲۴۲۴۴ هزار نفر و طبق سرشماری ۱۳۹۵ تعداد جمعیت ۶۴۰۳۶۱ نفر بوده که به لحاظ جمعیت در سال ۱۳۹۰ چهارم و در سال ۱۳۹۵ سومین منطقه تهران بوده است. منطقه ۲ از شمال به دامنه رشته کوههای البرز (حد فاصل رودخانه درکه تا محله فرحزاد) از جنوب به خیابان آزادی (حد فاصل میدان آزادی تا میدان توحید)، از شرق (بزرگراه چمران و از غرب خیابان اشرفی اصفهانی و بزرگراه محمد علی جناح محدود می شود. محلۀ طرشت، قدیمی‌ترین محلۀ این منطقه است  و همان طور که گفته شد، قدمتی بیش از هزار سال دارد. طرشت در کنار کن از روستاهای آباد این ناحیه به حساب می‌آمد. بعد از آن که آقامحمدخان قاجار تهران را به پایتختی انتخاب کرد، طرشت هم به یکی از روستاهای غربی شهر تهران تبدیل شد که از آن زمان و در کنار روستای کن، نقش ویژه‌ای در تولید و تهیۀ میوه پایتخت داشتند. بیشتر اراضی محلات منطقۀ ۲ که در نیمۀ جنوبی آن قرار دارند، در گذشته جزو اراضی طرشت محسوب می‌شد. اراضی محلاتی چون دریان نو، توحید، شهرآرا، تهران‌ویلا، برق آلستوم، مرزداران، شهرک ژاندارمری و صادقیه، همه و همه جزء منطقۀ طرشت و حومه آن به حساب می‌آمد. اراضی سعادت‌آباد و بخشی از شهرک‌های اطراف آن از اراضی اوین بود. فرحزاد و خوردین (محدوده شهرک غرب فعلی) هم از روستاهای شمیران و یا حومۀ آن محسوب می‌شدند. از دهه‌های ۳۰ و ۴۰ به بعد و پس از اتفاقات کودتای ۲۸ مرداد در سال ۱۳۳۲ و اجرای قانون اصلاحات ارضی در سال ۱۳۴۲، مهاجران زیادی از شهرهای مختلف و در اثر فشارهای اقتصادی و اجتماعی به سمت شهر تهران و اطراف آن سرازیر شدند. بعد از این ماجرا، کم کم اراضی روستاهای مذکور، تقسیم شده و به مهاجران جدید فروخته شد و محلات جدیدی در منطقه دو شکل گرفت. بعد از انقلاب اسلامی نیز، افراد بیشتری به این محلات آمدند و زمین‌های بیشتری تحت ساخت و ساز قرار گرفت و به این ترتیب محلات منطقۀ دو به شکل امروزی درآمدند.
به طور کلی می‌توان گفت آن‌چه اکنون منطقه دو خوانده می‌شود تاریخچۀ شکل‌گیری‌اش به چهار دوره تقسیم می‌شود:

دوره اول: هسته‌های اولیه سکونت در کوهپایه‌ها و اراضی مستعد کشت ایجاد می‌شود و نواحی روستایی شکل می‌گیرد. دامداری و کشاورزی اقتصاد معیشتی، برخورداری از زمین‌های بارور و آب فراوان که از ارتفاعات شمال منطقه سرچشمه می‌گرفت، از ویژگی‌های آن بود. این دوره تا دهۀ ۵۰ ادامه یافت و هنوز می‌توان در بخش‌هایی از منطقه به ویژه روستا ـ شهرهای درکه، اوین، طرشت و فرحزاد آثار به جا مانده و اندک باغ‌های باقیمانده را مشاهده کرد.
دوره دوم: این دوره از دهه ۴۰ آغاز می‌شود و مهم‌ترین ویژگی آن ایجاد و توسعه بافت مسکونی متراکم در قسمت‌های جنوبی منطقه است که تحت تأثیر افزایش روند مهاجرت به تهران همزمان با ایجاد کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی در حاشیه راه‌های منتهی به شهر شکل می‌گیرد.

دوره سوم: در این دوره بافت مسکونی متراکم که در دوره قبلی ایجاد شده بود که به سمت نواحی شمال منطقه گسترش می‌یابد. بخش عمده ای از این گسترش پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با واگذاری زمین به شرکت‌های تعاونی مسکن به وقوع می‌پیوندد. در این دوره از تراکم نسبی واحدهای مسکونی کاسته می‌شود و در زمین‌های واگذار شده کاربری‌های آموزشی، فرهنگی و فضای سبز کم‌وبیش پیش‌بینی می‌شود. این دوره که از سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی آغاز می‌شود، در ادامه روند دوره دوم است که در دهه ۶۰ شدت یافت و با فراز و فرودهایی ادامه یافت.
دوره چهارم: این دوره دورۀ توسعه شهر و به تبع آن توسعه منطقه به مناطق کوهپایه‌ای است. تغییرات جمعیت و جابجایی طبقات اجتماعی، افزایش روند مهاجرت به تهران، رونق ساخت و ساز و افزایش تقاضای مسکن و سیاست‌های شهری از مهم‌ترین دلایل توسعه شهر به نواحی کوهپایه‌ای است. پیامدهای این دوره کاهش سطح روستایی و تبدیل روستاها به بافت‌های فرسوده در دل منطقه شهری است. در تقسیمات شهری امروز، این منطقه شامل نه ناحیه و ۲۱ محله می‌باشد.

  • تهران‌گردی بیست‌وششم: به تاریخ ۲۳/۰۳/۱۳۹۳
  • تهران‌گردی چهل‌وهفتم: به تاریخ ۲۲/۰۳/۱۳۹۴
  • بخشی از تهران‌گردی پنجاه‌وپنجم: به تاریخ ۱۰/۰۷/۱۳۹۴ به مناسبت عید غدیر
  • تهران‌گردی پنجاه‌وهفتم: به تاریخ ۰۸/۰۸/۱۳۹۴
  • بخشی از تهران‌گردی شصت‌و یکم: به تاریخ ۲۷/۰۹/۱۳۹۴ به مناسبت هفتۀ پژوهش (پژوهشکده گردی)
  • بخشی از تهران‌گردی هفتادوهشتم: به تاریخ ۰۲/۰۷/۱۳۹۵ به مناسبت بازگشایی مدارس (مدرسه‌گردی)
  • بخشی از تهران‌گردی هشتادوچهارم: به تاریخ ۲۶/۰۹/۱۳۹۵ به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص)
  • بخشی از تهرانگردی هشتاد و نهم: به تاریخ۱۳/۱۲/۱۳۹۵ به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) و موضوع زنان وشهر

در این برنامه‌ها از بخش‌های مختلف منطقۀ ۲ بازدید به عمل آمد که فهرست آن‌ها در جدول زیر ذکر شده است. شایان ذکر است به دلیل اهمیت بازدید مسائل و مشکلات مربوط به منطقه از نزدیک و همچنین بنابر اهمیت موضوعات، در برخی از این بازدیدها، مسئولان دستگاههای دیگر همچون رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهر تهران، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، مدیر کل حوزه وزارتی سازمان میراث فرهنگی، معاون برنامه ریزی سازمان زیباسازی، به همراه شهردار منطقه و معاونین ایشان  اینجانب را همراهی می کردند.

  • منزل حجت الاسلام سید محمود دعایی و  گفت و گو  با ایشان به عنوان یکی از شخصیت های بزرگ ساکن منطقه
  • کارگاه مس و مینای بابک گرمچی، از هنرمندان برجسته در این زمینه، و آشنایی بافعالیت های ایشان و  بحث در مورد امکان  استفاده از آثار ایشان در بخش های مختلف شهر
  • مسجد الزهرا محله دریان نو و  صحبت با هیئت امنا و اهالی مسجد
  • میدان دریان نو و  پی گیری روند ساخت و سازهای اطراف آن که وضعیت این منطقه را تحت تأثیر قرار داده بود
  • منزل آقای حسین دریانی، فرزند بانی محله دریان نو و  گفتگو با ایشان در خصوص گذشته و هویت این محله
  • دکه تعمیر کفش و واکس زنی متعلق به جانباز شیمیایی و گفتگو با ایشان به عنوان یکی از کسبه حاضر در منطقه
  • میدان میوه و تره بار محله تیموری و  گفت و گو با غرفه داران و خریداران در مورد مسائل و مشکلات و  کیفیت عرضه محصولات در این میدان
  • نیروگاه تولید برق آلستوم و گفت و گو با مدیران این مجموعه، به عنوان یکی از بزرگترین نیروگاههای تولید برق کلانشهر تهران و آشنایی با فعالیت های این مجموعه
  • بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) و گفتگو با مدیر این بیمارستان در مورد خدمات و فعالیت های این بیمارستان و عیادت بیماران
  • منزل مادر شهید حسن باقری، از سرداران بزرگ هشت سال دفاع مقدس
  • حسینیه اباعبدالله الحسین و گفتگو با اهالی این حسینیه
  • جمعیت خیریه تولد دوباره و دیدار با مدیر این مجموعه به عنوان اولین مرکز تخصصی ترک اعتیاد به مشروبات الکلی
  • بقعه شیخ عبدالله طرشتی و بازدید از  وضعیت موجود این مجموعه
  • محله طرشت و بازدید از بخش های مختلف محله و دیدار و گفتگو با اهالی آن
  • حمام طرشت و گفتگو با مالک آن در خصوص مشکلات پیش رو
  • خانه‌های قدیمی باقی مانده طرشت و  بررسی وضعیت آنها
  • قهوه خانه قدیمی طرشت و گفتگو با مدیر این مکان به عنوان یکی از اماکن هویتی این محله
  • مرکز توانبخشی فرخنده و دیدار با مدیران این مجموعه و  آشنایی با فعالیت های این مجموعه
  • ساختمان در حال احداث هتل بین‌المللی اسپیناس در سعادت آباد و گفتگو با مدیر این ساختمان در خصوص اهمیت این مجموعه و همچنین  وضعیت  این ساختمان  
  • آشکده دارچین، خیابان ستار خان
  • بوستان گفتگو و بازدید از بخش های مختلف این مکان و شنیدن گلایه ها و  درخواست های  مردم در خصوص موضوع مسیر فاضلاب  کنار این بوستان و  مسائل و مشکلاتی که برای  افراد حاضر در این  بوستان به وجود آورده است.
  • محله اسلام آباد و  بازدید از بخش های مختلف آن و شنیدن صحبتها و نظرات مردم محله در خصوص مشکلات پیش روی این محله
  • باغات منطقه واقع در اسلام آباد و  بررسی موضوع تبدیل کاربری آنها از فضای سبز به فضای مسکونی
  • گالری خانم عذرا عقیقی، از هنرمندان نقاشی خط منطقه و دیدار و گفتگو با ایشان در خصوص فعالیت های هنری
  • استخر هندوها، از مستحدثات نیروهای متفقین در تهران
  • فاضلاب و تصفیه خانه مجموعه برج‌های آتی ساز، واقع در اسلام آباد و بررسی مشکلات و مسائل متعددی که این تصفیه خانه در این محله به وجود آورده است.
  • دیدار با اهالی معترض محله اسلام آباد
  • بازار بزرگ نصر (گیشا) و گفتگو با  صاحبان مغازه های این بازار و شنیدن مشکلات  آنها
  • قهوه خانه و چایخانه سنتی برادران واقع در محله گیشا و گفتگو با مالک آن، به عنوان یکی از اماکن هویتی این محله
  • کسبه اطراف بازار بزرگ نصر و گفتگو با آنها در خصوص مسائل مخلتف
  • منزل آقای محمدرضا فرزانه، نقاش سبک قهوه خانه ای، از هنرمندان ساکن منطقه
  • مجموعه شهربانو و  آشنایی با فعالیت بخش های مختف این مجموعه که به فعالیت های زنان منطقه اختصاص دارد
  • دیدار از محل امتحان داوطلبان کنکور سراسری، دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی
  • منزل آقای ابراهیم حسین‌جانی، از تاجران و  واقفان  بزرگ ساکن این منطقه
  • امام‌زاده عینعلی و زینعلی (ع) و دیدار از بخش های مختلف این امام زاده
  • رود دره فرحزاد و  گفتگو با اهالی محله در خصوص وضعیت نابسامان این محدوده و حضور گسترده معتادین  و مسائل و مشکلات پیش رو
  • منزل محمد فدایی، از اساتید و چهره های فرهنگی ساکن منطقه
  • دره پونک و  گفتگو با اهالی محله در خصوص معضلات موجود این محدوده
  • زورخانه شهدای محله فرحزاد و دیدار با اهالی محله فرحزاد و آشنایی با فعالیت های این مجموعه
  • مرکز فرهنگی رویش و آشنایی با فعالیت های این مرکز در خصوص مسائل و آسیب های اجتماعی منطقه و محله فرحزاد
  • حمام ۳۰۰ ساله فرحزاد و بررسی وضعیت موجود آن در خصوص تبدیل آن به یکی از مراکز هویتی این محله
  • مسجد اعظم فرحزاد و دیدار با اهالی فرحزاد و امام جماعت مسجد
  • دیدار با سید محمد فدوی
  • دیدار با سید علی موسوی‌گرمارودی، از شاعران و هنرمندان ساکن منطقه
  • دفتر ماهنامۀ نجوم و گفتگو با دکتر منصوری، مدیرمسئول، در خصوص فعالیت ها و پژوهش های مرتبط با نجوم در تهران
  • دانشگاه صنعتی شریف و دیدار از بخش های مختلف این دانشگاه و گفتگو با رییس و مدیران این دانشگاه و آشنایی با فعالیت های پژوهشی  این مجموعه
  • مدرسۀ مفید و  دیدار و گفتگو با مدیر و معلمان این مدرسه و آشنایی با فعالیت های این مکان آموزشی
  • گالری استاد اسرافیل شیرچی، از هنرمندان برجسته ساکن منطقه

بر اساس بازدیدهایی که در این دوره از این منطقه به انجام رسید و با توجه به مطالعاتی که درباره مسائل شهری مختلف در این منطقه به عمل آمد، و  همچنین با عنایت به گفتگوهایی که در طی این سال ها با مردم این محله و منطقه داشتم، فهرستی از مشکلات این منطقه توسط مردم و شورایاران محترم ارائه شد که به شرح زیر هستند:

  • مشکلات ناشی از وضعیت نابسامان برخی پیاده‌روها (مانند خیابان شادمان و برخی معابر محلۀ دانشگاه شریف، محلۀ طرشت، محله دریان نو و ...)
  • مشکلات ناشی از تبدیل شدن برخی باغ‌ها به مکان‌های بی‌دفاع و ناامن شهری (مانند برخی باغ‌های طرشت، و...)
  • مشکلات ناشی از نابسامانی برخی معابر و ایجاد فضاهای بی‌دفاع شهری (زیر پل یادگار امام، زیر پل ستارخان، محله ایوانک، محله شریف، صادقیه، محله فراز، ...)
  • مشکلات ناشی تخریب باغات (مانند باغ‌های اسلام‌آباد، باغ‌های طرشت و ...)
  • مشکلات و بوی نامطبوع ناشی از دفع نادرست فاضلاب در برخی محلات (دفع فاضلاب مجتمع‌های مسکونی و هتل‌ها در رودخانۀ ونک، کانال فاضلاب بوستان گفتگو در محلۀ کوی نصر، ...)
  • نبود سیستم اطفای حریق در برخی مکان‌های عمومی (مانند بازارچۀ گیشا، محله ایوانک و ...)
  • ترافیک سنگین در برخی از محله‌ها (مانند گیشا، صادقیه، سعادت آباد، محلۀ مدیریت، محلۀ آزمایش، توحید، شهرآرا، مرزداران و ...)
  • مشکلات ناشی از نابسامانی روددرۀ فرحزاد (دفع ناصحیح زباله در روددره، تبدیل روددره به فضای بی‌دفاع شهری، از بین رفتن درختان، ...)
  • مشکلات ناشی از فعالیت صنایع مزاحم و آلاینده مانند تعمیرگاه‌ها و پارکینگ‌های غیر مجاز در برخی محلات (مانند محلۀ آسمان، آلستوم، شادمهر، کوی نصر، ...)
  • مشکلات مرتبط با حفظ و نگهداری فضای سبز (مشکل آب‌رسانی به پارک طالقانی، کمبود فضای سبز در محله توحید، ...)
  • مشکلات ناشی از ساخت و ساز غیرمجاز (ساختمان‌سازی در حریم اتوبان چمران، ...)
  • مشکلات ناشی از دفع ناصحیح زباله (خیابان علامۀ جنوبی، اطراف پل مدیریت، خیابان زنجان‌شمالی، اطراف مجتمع تجاری گلدیس صادقیه، ...)
  • لرزش زمین در نزدیکی محل عبور خطوط مترو (ایستگاه‌های گلبرگ، شادمان، طرشت، ...)
  • مشکلات ناشی از ضعف روشنایی برخی اماکن و معابر (بام تهران در شهرک مخابرات، ...)
  • بی‌توجهی به حفظ اماکن تاریخی (مانند حمام ۳۰۰ سالۀ فرحزاد، خانه‌های تاریخی طرشت، ...)

همچنین ضمن انعکاس مسائل این منطقه به شورای اسلامی شهر تهران و طرح آنها در صحن و بخش های مختلف کارشناسی شورا، پیشنهاداتی نیز به مسئولان و سازمان‌های ذیربط ارائه شد که عبارت است از:

  • ترمیم و بازسازی دو خانۀ قدیمی در طرشت و تبدیل آن به نماد ساختمان‌های قدیمی طرشت
  • اختصاص فضایی برای نمادهای مشاهیر ایران در شمال منطقه ۲
  • آب‌رسانی، حفظ و نگهداری باغات منطقه (مانند باغ‌های اسلام‌آباد و ...)
  • تامین پارکینگ در برخی محلات برای کم کردن از بار ترافیکی (مانند محلۀ گیشا و ...)
  • طراحی و کمک به اجرای سردر دانشگاه شریف
  • تاسیس موزۀ دانشگاه صنعتی شریف
  • بازپیرایی ساختمان دپارتمان برق دانشگاه صنعتی شریف
  • حفظ نمای آجری و فضاهای دورۀ آغاز به کار دانشگاه صنعتی شریف
  •  حفظ‌ونگهداری درختان منطقۀ فرحزاد
  • تاکید بر ساماندهی درۀ فرحزاد و پیشنهاد تبدیل آن به پارک ارگانیک ایرانی
  • حفظ و مرمت حمام ۳۰۰ سالۀ فرحزاد و تبدیل آن به سفره‌خانۀ سنتی
  • بازپیرایی سیما و منظر ساختمان‌ سازمان حج‌وزیارت
  •  بازپیرایی سیما و منظر ساختمان‌ وزارت تعاون
  • بازپیرایی سیما و منظر مسجد دانشگاه صنعتی شریف
  • بازپیرایی میدان کتاب در سعادت‌آباد
  • بازپیرایی میدان صنعت در شهرک غرب
  • بهسازی و ساماندهی برخی معابر در منطقه
  • ساماندهی برخی باغات منطقه در جهت رفع مشکلات آن‌ها تا از زمرۀ فضاهای بی‌دفاع شهری خارج شوند (مانند باغ‌های موجود در خیابان چوب‌تراش، ...)
  •  بازپیرایی سیما و منظر ساختمان نگارستان شهر واقع در بوستان گفتگو

البته طرح این مباحث و پیشنهادها به تنهایی راهگشای تمام مشکلات محله ها و شورایاری ها نیست اما می تواند زمینه گفت و گو، ارائه نظر و پیشنهاد تکمیلی شهروندان به ویژه شورایاران را فراهم آورد.

* احمد مسجد جامعی

نظر شما