شناسهٔ خبر: 34250128 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

جایگاه ایران در استانداردهای جهانی اهدای عضو

در این راستا تعداد بیمارستان‌های مرکز پیوندی نیز در حال افزایش است که تحقق این مهم می‌تواند شمار اهدای عضو در کشور را ارتقا داده و این خدمت بیش از گذشته ارائه شود

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>معاون مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران در استانداردهای جهانی اهدای عضو جایگاه مناسبی در خاورمیانه دارد که این وضعیت قابل ارتقا است.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر جمشید کرمانچی روز دوشنبه در بازدید از مرکز درمان بیماران سکته مغزی(stroke) بیمارستان ولی عصر (عج) زنجان افزود: رویکرد این وزارتخانه افزایش شمار اهدا کنندگان عضو در کشور است و در این ارتباط و با کارهای انجام گرفته طی سال‌های گذشته شمار اعضای پیوندی افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: در این راستا تعداد بیمارستان‌های مرکز پیوندی نیز در حال افزایش است که تحقق این مهم می‌تواند شمار اهدای عضو در کشور را ارتقا داده و این خدمت بیش از گذشته ارائه شود.

معاون مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: به این مهم توجه داشت هم اکنون تکنیک، دانش و امکانات لازم برای پیوند عضو(Organ transplant) در کشور وجود دارد و در این راستا باید فرهنگ اهدای عضو بیش از گذشته در بین جامعه نهادینه شود.

وی اضافه کرد: شاخص اهدای عضو بر مبنایی محاسبه می‌شود که این عدد ۴.۴ در کشور برقرار است که عدد خوبی را شامل می‌شود، اما هدف این است که این رقم افزایش یابد که فرهنگ و زمینه تحقق این مهم نیز وجود داد و در این خصوص آموزش‌های لازم در زمینه اهدای عضو و ترویج فرهنگ این مساله در حال انجام است.

کرمانچی خاطرنشان کرد: این وزارتخانه برای ارتقای شاخص اهدای عضو در کشورمان در بیشتر استان‌های بزرگ و دانشگاه‌های تیپ یک کار پیوند اعضا در حال فعالیت بوده و به لحاظ تیم پیوندی نیز متخصصان مجرب تربیت شده و داروهای مورد نیاز نیز وجود دارد که در این زمینه جزو کشورهای شاخص منطقه هستیم.

وی اضافه کرد: کشورمان زمینه‌های لازم برای ارتقا ی پیشرفت اهدای عضو ار دارد به عنوان نمونه استان زنجان طی سال گذشته حدود ۱۸ مورد اهدای عضورا به ثبت رساند که این تعداد در چهار ماهه اول امسال نزدیک ۱۱ مورد به وقوع پیوسته که این موضوع نشان دهنده ظرفیت‌های بالای این بخش است.

معاون مرکز پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آ موزش پزشکی ادامه داد: با توجه به توززیع کارت اهدای عضو در کشور عموم مردم استقابل خوبی از ان داشته اند و این روند نیز همچنان در حال افزایش است.

وی یادآور شد: این وزارتخانه در ارتباط با بیمارهای اصلی از قبیل سکته‌های مغزی، قلبی. تالاسمی و برنامه و درمان‌های لازم را مورد توجه قرار داده و این مهم نیز انجام خواهد گرفت.

نظر شما