شناسهٔ خبر: 34249750 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دلیل اجرا نشدن پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۲۰۰ مگاواتی در ساوه چیست؟

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به نیروگاه سیکل ترکیبی در ساوه گفت: این پروژه به سبب آب‌بر بودن علی‌رغم اینکه می‌تواند بخش اعظم برق کشور را تامین کند اجرا نمی‌شود چراکه با مشکل منابع آبی مواجه هستیم.

صاحب‌خبر -

محمدرضا منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ساوه، با اشاره بر ضرورت حفظ منابع آبی شهرستان ساوه اظهار داشت: شهرستان ساوه به عنوان بزرگترین قطب صنعتی کشور فرصت‌ها و زیرساخت‌های  لازم سرمایه‌گذاری را دارد ولی در این میان توجه به منابع آبی و مسائل زیست‌محیطی آن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: قرار بود  بزرگترین نیروگاه سیکل ترکیبی با  یک هزار و 200 مگاوات در این شهرستان به عنوان بزرگترین نیروگاه سیکل ترکیبی کشور با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی و  با 588 فرصت شغلی اجرا شود، اما این پروژه اگرچه بخش اعظم برق کشور را تامین می‌کرد ولی به دلیل نیاز به منابع آبی بالا در این شهرستان اجرا نمی‌شود.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از طرفی شهرستان ساوه با مشکل منابع آبی مواجه است که بر این اساس اجرای این پروژه و پروژه‌های آب‌بر در شهرستان ساوه متوقف می‌شود، چراکه نمی خواهیم سرنوشت شازند به دلیل تصمیم غلط در اجرای پتروشیمی که یک پروژه آب‌بر بوده و شازند را با مشکل منابع آبی مواجه کرده است را تکرار کنیم.

منصوری بیان کرد: اگرچه ساوه شرایط لازم برای اجرای پروژه‌های بزرگی که نیاز کل کشور را در سطح جهان در برخی حوزه‌ها تامین کند دارد، اما در این میان باید نخست شهرستان ساوه از مزایای آن برخوردار شود نه اینکه ساوه قربانی اجرای پروژه‌هایی شود که فرصت‌های زیادی در بخش‌های دیگر  را از دست بدهد.

بزرگترین نیروگاه برق خورشیدی خاورمیانه در ساوه 

وی ادامه داد: اما بزرگترین پروژه نیروگاه برق کشور و حتی خاورمیانه با تولید 3 هزار مگاوات  که  30 برابر ظرفیت بزرگترین نیروگاه فعلی در کشور است توسط بخش خصوصی در ساوه درحال اجرا است، این پروژه در زمینی به وسعت 4 هزار هکتار در شهرستان ساوه در ملک شخصی و با سرمایه‌گذاری 6.5 میلیارد دلار بخش خصوصی بدون دریافت وام اجرایی می‌شود.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با اجرای این پروژه به اندازه کل برق خورشیدی تولیدشده از ابتدای انقلاب  تاکنون تولید برق داریم، امیدواریم با اجرای تعهدات وزارت نیرو در خصوص خرید برق این نیروگاه و همکاری دولت در اختصاص خدمات بیشتر به اجرای این پروژه هرچه سریع‌تر شاهد اجرای آن باشیم.

دولت به تعهدات خود در ایجاد اشتغال عمل نکرد

منصوری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دولت در تعهدات خود نسبت به اجرای حدود 1000 فرصت شغلی در کشور عمل نکرده و این تعهدات توسط بخش خصوصی علمیاتی شده، دولت باید بروکراسی اداری در واگذاری‌ها به بخش خصوصی را تسهیل کند.

انتهای پیام/ ع

نظر شما