شناسهٔ خبر: 34249696 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

حسن دانایی‌فر:

توسعه روابط اقتصادی با سوریه نیازمند ورود بخش خصوصی است

رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه گفت: سوریه تنها کشوری است که ایران با آن تجارت آزاد دارد و توسعه روابط اقتصادی با آن، نیازمند ورود جدی بخش خصوصی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حسن دانایی‌فر در نشست بررسی روابط اقتصادی با سوریه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: چندین کشور همواره برای ایران مهم بودند. سوریه، عراق، ترکیه و لبنان جزء این کشورها هستند و چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه بعد از آن، روابط سیاسی و اقتصادی خاصی با این کشورها داشتیم. ایرانی‌ها با وجود سیاست اقتصادی برون‌گرا همیشه پیشینه تاریخی خود را در روابط سیاسی و اقتصادی دخیل می‌کنند.

وی افزود: سوریه به دلیل همسایگی با رژیم غاصب صهیونیستی، ترکیه و عراق، برای جمهوری اسلامی مهم است. از سال 1920 میلادی و پس از فروپاشی عثمانی تا سال 2003 میلادی، تجارت قابل توجهی با مرزهای غربی خود نداشتیم. از سال 2006 به بعد با برنامه‌های مدونی وارد بازار عراق شدیم. در پاییز سال 85 ستادی شکل گرفت تا روابط اقتصادی بین ایران با کشورهای عراق و سوریه را سامان دهیم. در آن دوران حجم تجارت خارجی ما با عراق 720 میلیون دلار بود اما سال گذشته این میزان به 9 میلیارد دلار رسیده است.

رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با سوریه و عراق بیان کرد: سال گذشته اولین شریک تجاری عراق، جمهوری اسلامی ایران بوده و عراق نیز دومین شریک تجاری ایران بود. در 16 سال گذشته ضوابط تجاری با عراق همواره رو به رشد بوده و کاهش محسوسی نداشته است. سال گذشته عراق بیش از 70 میلیارد دلار واردات داشته که 9 میلیارد دلار آن توسط ایران تأمین شده است. قبلاً تنها سه مرز رسمی با این کشور داشتیم اما اکنون 18 گذرگاه مرزی داریم. همه این آمار نشان می‌دهد که روابط تجاری ما با عراق، رو به رشد بوده است.

دانایی‌فرد عنوان کرد: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران نسبت به سوریه همانند دیدگاه به عراق است. در دوران ریاست جمهوری حافظ اسد، روابط تجاری ایران و سوریه تحت تأثیر روابط اقتصادی دولتی بود. در پایان دوران ریاست‌جمهوری وی و از زمان شروع ریاست‌جمهوری بشار اسد، پیمانکاران خصوصی و شبه‌دولتی وارد تجارت با این کشور شدند. تجار ایرانی و سوری از بازار طرفین و ظرفیت‌های موجود برای گسترش روابط اقتصادی اطلاعی ندارند.

وی ادامه داد: از شهریور ماه سال گذشته تاکنون هفت هیئت از اتاق‌های بازرگانی ایران به سوریه و از اتاق‌های بازرگانی سوریه به ایران، رفت و آمد داشتند. برای حضور پنج هیئت دیگر، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است. این برنامه‌ریزی‌ها به شناخت بیشتر تجار از ظرفیت‌های طرفین کمک می‌کند.

رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با سوریه و عراق اظهار کرد: هیچ راهی به غیر از بیرون رفتن از مرزهای‌مان نداریم. باید دامنه تجارت خارجی‌مان را گسترش دهیم و این موضوع منحصر به زمان تحریم نیست. چه اوباما رئیس‌جمهور آمریکا باشد و چه ترامپ، ما مجبور هستیم به خارج از مرزها برای گسترش تجارت برویم. البته در روابط دیپلماتیک هیچ ارتباطی پایدار نیست و سیاستمداران نیز باید این موضوع را در نظر داشته باشند. با توجه به مطالعاتی که انجام شده است بیش از 90 درصد تاجران و صادرکنندگان فعلی ایران، تاجران نسل اولی هستند که این موضوع نشان می‌دهد تجار کشورمان باید تجربه بیشتری در روابط بین‌الملل کسب کنند.

دانایی‌فرد تأکید کرد: برای گسترش روابط تجاری با سوریه، محدودیت سیاسی نداریم ولی باید بخش خصوصی وارد کار شود. سیاست‌گذاری‌های صحیحی در رابطه با گسترش روابط تجاری با سوریه و عراق انجام شده است. البته تمام بار نباید روی دوش بخش خصوصی باشد.

وی تصریح کرد: فضای رسانه‌ای کشور نیز باید نسبت به تجارت با سوریه و عراق ترمیم شود. ما باید نگاه‌مان نسبت به سوریه را نیز اصلاح کنیم. سوریه کشوری است که اقتصادی مبتنی بر مؤلفه‌های اقتصادی واقعی دارد. این کشور مبتنی بر صادرات بوده و بر پایه فروش نفت یا مواد معدنی خام نیست که باید این ویژگی را در روابط اقتصادی‌مان با سوریه در نظر داشته باشیم.

رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با سوریه و عراق اشاره کرد: سوریه تنها کشوری است که با آن تجارت آزاد داریم و طرفین تعرفه‌های گمرکی را برداشته‌اند. این فرصتی است که صادرکنندگان باید از آن استفاده کنند. صادرکنندگان به سوریه نباید مشکل بازگشت ارز حاصل از صادرات را داشته باشند. به دنبال حل بعضی از مشکلات صادرکنندگان از جمله برقراری راه ترانزیتی بوکمال عراق به سوریه هستیم. اما نباید این موارد مانع از گسترش تجارت با سوریه باشد. اتصال راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به راه‌آهن عراق و سوریه در دستور کار است. اکنون نزدیک‌ترین راه ممکن دسترسی به راه‌آهن از طریق اتصال به راه‌آهن بصره است که طول آن 27 کیلومتر بوده و اقدامات اولیه برای احداث این خط آهن انجام شده است.

انتهای پیام/4107/4115/

برچسب‌ها:

نظر شما