حجتالاسلام محمد حاج ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتوگو با
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با بیان اینکه در میان معیارهای ارائه شده از طرف اندیشمندان، معیار بازگشت به قرآن با حقیقت سازگارتر است، گفت: قرآن کتاب هدایت و سعادت است و بهترین شیوه زندگی توسط قرآن به بشریت ارائه شده و دستورات این کتاب برخواسته از حکمت توحیدی است.
وی با بیان اینکه در برخی برههها غبار فراموشی روی این کتاب مقدس را فراگرفته است، اظهار کرد: مصلحان دینی تلاش میکنند تا با کنار زدن پردههای غفلت، جامعه را به باورهای دینی نزدیک کنند که در اینصورت سعادت افراد و جامعه تضمین میشود.
حاج ابوالقاسم افزود: معیار بازگشت به قرآن، در واقع بازگشت به اسلام ناب و اصیل است که با مستکبران سازش ندارد و با منافقان و دنیاطلبان برخورد جدی میکند، همانطور که امام خمینی(ره) داعیه دار این نگاه در دوران معاصر بودند و اعتقاد داشتند که نظام اسلام با قرآن بیمه میشود و هیچ عاملی نمیتواند جامعه اسلامی را به زانو درآورد.
وی عنوان کرد: بعد از امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی این مسیر را دنبال کردند. در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مصلحان دینی از جمله سیدجمال الدین اسدآبادی و شهید صدر در صدد احیای دین و خواهان تجدید حیات اسلام و بیداری مسلمانان بودند.
حافظ بینالمللی قرآن بیان کرد: هدف از بازگشت به قرآن کنار زدن پردههای غفلت است که در اثر مادیگرایی به وجود آمده و اینکه قرآن را در جایگاه اصلی خود، یعنی در متن تحولات و حرکتهای اجتماعی قرار دهند. در واقع بازگشت به قرآن به معنی شناخت دقیق چارچوبهای قرآن و تفکر قرآنی است و چارچوب تفکر قرآنی بر پایههایی استوار است که عدم شناخت چارچوبها موجب میشود ابعاد هدایتی و تربیتی قرآن مورد توجه قرار نگیرد و تفکر اسلامی ـ غربی توسط افرادی که در صدد غربی سازی باورها گرایش دارند، ایجاد شود.
وی اظهار کرد: افرادی که درباره بازگشت به قرآن تفکر عمیقتری دارند به نفی ولایت طاغوت اعتقاد دارند و همین امر دشمنی نظام سلطه را تشدید میکند و افرادی که دلداده نظام غربی هستند، راهبردشان بازگشت از قرآن است.
حاج ابوالقاسم با بیان اینکه دین اسلام، مسلمانان را به علم و تمدن قرآنی خواند و پیروانش را وادار به کسب فضایل و توسعه معارف میکند، عنوان کرد: مؤمنان حقیقی که قرآن را میفهمند، میدانند که حقیقت و روح قرآن، تولی و تبری است و طبیعتاً بازگشت به قرآن راهبرد اصلی این افراد است.
وی تصریح کرد: بیشترین تأثیر در جهت بازگشت به قرآن از ناحیه متفکران ایرانی و از معدن فقاهت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی است و تفاوت امام(ره) با دیگر متفکران این بود امام خمینی(ره) وارد عرصه اجرا شدند و به تحقق واقعیت خارجی این ایده اقدام کردند.
∎
وی با بیان اینکه در برخی برههها غبار فراموشی روی این کتاب مقدس را فراگرفته است، اظهار کرد: مصلحان دینی تلاش میکنند تا با کنار زدن پردههای غفلت، جامعه را به باورهای دینی نزدیک کنند که در اینصورت سعادت افراد و جامعه تضمین میشود.
حاج ابوالقاسم افزود: معیار بازگشت به قرآن، در واقع بازگشت به اسلام ناب و اصیل است که با مستکبران سازش ندارد و با منافقان و دنیاطلبان برخورد جدی میکند، همانطور که امام خمینی(ره) داعیه دار این نگاه در دوران معاصر بودند و اعتقاد داشتند که نظام اسلام با قرآن بیمه میشود و هیچ عاملی نمیتواند جامعه اسلامی را به زانو درآورد.
وی عنوان کرد: بعد از امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی این مسیر را دنبال کردند. در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مصلحان دینی از جمله سیدجمال الدین اسدآبادی و شهید صدر در صدد احیای دین و خواهان تجدید حیات اسلام و بیداری مسلمانان بودند.
حافظ بینالمللی قرآن بیان کرد: هدف از بازگشت به قرآن کنار زدن پردههای غفلت است که در اثر مادیگرایی به وجود آمده و اینکه قرآن را در جایگاه اصلی خود، یعنی در متن تحولات و حرکتهای اجتماعی قرار دهند. در واقع بازگشت به قرآن به معنی شناخت دقیق چارچوبهای قرآن و تفکر قرآنی است و چارچوب تفکر قرآنی بر پایههایی استوار است که عدم شناخت چارچوبها موجب میشود ابعاد هدایتی و تربیتی قرآن مورد توجه قرار نگیرد و تفکر اسلامی ـ غربی توسط افرادی که در صدد غربی سازی باورها گرایش دارند، ایجاد شود.
وی اظهار کرد: افرادی که درباره بازگشت به قرآن تفکر عمیقتری دارند به نفی ولایت طاغوت اعتقاد دارند و همین امر دشمنی نظام سلطه را تشدید میکند و افرادی که دلداده نظام غربی هستند، راهبردشان بازگشت از قرآن است.
حاج ابوالقاسم با بیان اینکه دین اسلام، مسلمانان را به علم و تمدن قرآنی خواند و پیروانش را وادار به کسب فضایل و توسعه معارف میکند، عنوان کرد: مؤمنان حقیقی که قرآن را میفهمند، میدانند که حقیقت و روح قرآن، تولی و تبری است و طبیعتاً بازگشت به قرآن راهبرد اصلی این افراد است.
وی تصریح کرد: بیشترین تأثیر در جهت بازگشت به قرآن از ناحیه متفکران ایرانی و از معدن فقاهت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی است و تفاوت امام(ره) با دیگر متفکران این بود امام خمینی(ره) وارد عرصه اجرا شدند و به تحقق واقعیت خارجی این ایده اقدام کردند.
نظر شما