شناسهٔ خبر: 34248272 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ثبت جهانی دومین دیوار بزرگ جهان در گرگان

استاندار گلستان به ثبت جهانی دیوار گرگان به طول 200 کیلومتر اشاره کرد و گفت: این دیوار بزرگترین دیوار بعد از چین است که ثبت جهانی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، هادی حق‌شناس استاندار گلستان در نشست خبری  ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در فهرست جهانی یونسکو اظهار داشت:این سومین اثر استان گلستان است که ثبت جهانی شده است و بیش از این کمانچه ترکمان، برج قابوس که قدمت بیش از هزار ساله دارد و امروز نیز جنگل‌های هیرکانی جزو ثبت جهانی شده‌اند.

وی بیان داشت: نام قدیمی گرگان، هیرکان بوده که بعدا به این نام تغییر می‌کند و اگر این نام مجددا مطرح شود آثار قدیمی بودن این استان بیشتر در ذهن متواتر می‌شود.

استاندار گلستان گفت:‌ما به دنبال آن هستیم که یک اثر دیگر را ثبت جهانی کنیم که آن نیز دیوار گرگان است که طول آن 200 کیلومتر است و بعد از دیوار چین بزرگترین دیوار محسوب می‌شود.

حق‌شناس خاطرنشان کرد: در حال حاضر 20 درصد از جنگل‌های هیرکانی در استان گلستان واقع شده است و متنوع‌ترین گونه‌های جهانی گیاهی در این جنگل است.

وی بیان داشت:‌در پارک ملی گلستان نیز که طول آن 87 هزار هکتار است هزار و 302 نوع گیاه و 302 گونه جانوری حفاظت شده است.

استاندار گلستان بیان داشت: اثر تاریخی و گردشگری دیگر به نام جهان نما نیز 38 هزار هکتار است که در ارتفاع 3 هزار و 20 متر قرار دارد و مناظر بی‌نظیر استان گلستان را می‌توانید در این مرکز گردشگری مشاهده کنید.

حق‌شناس  گفت: با توجه به اینکه ما در ایام عید سه شهرستان ما درگیر سیل بودند و 20 روز مردم از خانه‌هایشان دور بودند طبیعی است که جشن مراسم ثبت جهانی هیرکان در استان گلستان برگزار شود.

در ادامه ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان گفت: استان گلستان بستر خوبی برای جذب گردشگر دارد و این استان نگارستان اقوام است و در 21 آبان  نیز جشنواره اقوام در این استان برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: در استان گلستان 28 اثر ملی وجود دارد که سه اثر آن ثبت جهانی شده است و میراث غنی چند هزار ساله را در خود جای داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان بیان داشت: دیوار دفاعی گرگان، برج جهانی قابوس از  آثار تاریخی و مهم گردشگری این استان به شمار می‌رود و می‌توانیم بگوییم که در این استان هیچ مشکل میراثی وجود ندارد.

کریمی افزود: در بافت تاریخی گرگان مسیر خوبی را پیش گرفته‌ایم و دیوار دفاعی گرگان نیز قابلیت ثبت جهانی را دارد که این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید مسیرهای جدیدی را برای گردشگری ایجاد کنیم چرا که این استان ظرفیت‌های زیادی را دارد که نسبت به افزایش گردشگر اقدام کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما