شناسهٔ خبر: 34245491 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افت شدید استفاده از پیام رسان تلگرام

نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد پیام‌رسان تلگرام افت شدیدی نسبت به قبل داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در کنار تمام این‌ها بحث پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های داخلی هم مطرح می‌شود. فضا‌هایی که تعدادشان در حال افزایش است، اما نگاهی به میزان مخاطبان و کاربران آن‌ها نشان می‌دهد، هنوز که هنوز است جایگاهی که باید را بین مردم باز نکرده‌اند. اغلب کاربران که جزو خوش‌اقبال‌ترین‌ها هستند هم از سه میلیون بیشتر نرفته‌اند و این داستان همچنان ادامه دارد؛ ماجرایی که خیلی‌ها آن را کمبود حمایت و تبلیغات درست می‌دانند.

در همین راستا ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی هم به‌تازگی درباره حمایت از پیام‌رسان‌های بومی در حاشیه نمایشگاه الکامپ بیان کرد: قرار بود بودجه‌ای برای این کار اختصاص پیدا کند و دیتاسنتری هم برای این مورد توسط وزارت ارتباطات در نظر گرفته شده، اما متاسفانه بودجه مورد نظر این حمایت‌ها تامین نشده و حمایت مرحله دوم صورت نگرفته است.

او با بیان این‌که در شورای‌عالی فضای مجازی تعریف شبکه ملی اطلاعات تعیین شده، گفت:، اما دیدیم این کفایت نمی‌کند و به همین دلیل سندی را به عنوان تببین الزامات شبکه ملی اطلاعات در شورای‌عالی فضای مجازی تهیه کردیم تا طرح توسط وزارت ارتباطات ادامه پیدا کند.

علاوه بر این‌ها از آن جایی که به دلیل طولانی بودن این فرآیند، نمی‌شد شبکه ملی اطلاعات متوقف شود، فیروزآبادی اضافه کرد: در دوره دوم شورای‌عالی فضای مجازی با دبیری من، جدول و نقشه راهی تهیه کردیم که در زمان دکتر واعظی انجام شد و به پایان رسید و مراسمی هم برای آن برگزار شد. برای دوره بعد آن هم جدولی به صورت نقشه راه تهیه کردیم و اکنون ما منتظر این هستیم که طرح و معماری نهایی شبکه ملی اطلاعات تهیه شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به تهیه معماری شبکه ملی اطلاعات توسط وزارت ارتباطات گفت: در حال حاضر ما فاقد طرح و معماری نهایی مبتنی بر تبیین الزامات هستیم. وزارت ارتباطات در حال تهیه این طرح و معماری است و امیدواریم سرعت بیشتری پیدا کند.

او درباره روند پیشرفت شبکه ملی اطلاعات هم خاطرنشان کرد: هر چند همین الان می‌شود شاخص‌هایی را ارائه کرد، از جمله این‌که میزان ترافیک داخلی، میزان اقتصاد فضای مجازی و میزان تعلق به پلتفرم خارجی، اما ما منتظریم که طرح و معماری نهایی داشته باشیم، زیرا طرح معماری کنونی مربوط به پیش از تبیین الزامات است، اما اگر معماری مشخص شود، می‌توان عدد دقیق‌تری داد که چند درصد شبکه ملی اجرا شده است.

کدام اول است؟
اما شاید برای شما هم جالب باشد بدانید در حال حاضر کدام شبکه پرکارتر است. این موضوعی بود که ایسپا هم در نظرسنجی ملی که اخیرا داشت با سوال «شما در حال حاضر از کدام یک از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید؟» سراغ آن رفت. در این نظرسنجی هر پاسخگو می‌توانست چند گزینه را هم انتخاب کند.

در نهایت هم چنین ارقامی در نتیجه این پرسش منتشر شد:
۸/۴۲ درصد واتس‌اپ
۴/۴۲ درصد تلگرام
۵/۳۹ درصد اینستاگرام
۸/۲ درصد سروش
۳/۲ درصد فیسبوک
۹/۱ درصد توییتر
۸/۰ درصد لاین
۷/۰ درصد بله
۶/۰ درصد آی گپ
۵/۰ درصد گپ
۲/۰ درصد بیسفون
۱/۰ درصد ساینا
۴/۳۰ درصد هیچ‌کدام

گوشی هوشمنددار‌ها
در کنار شبکه‌های مختلف مجازی آماری که از باعث و بانیان شکل‌گیری این شبکه‌ها وجود دارد هم جالب توجه است. یکی از مراکز آمارگیری جهانی، استاتیستا پیش‌بینی می‌کند که تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند در جهان از ۱/۲ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۶ به ۵/۲ میلیارد نفر در پایان سال ۲۰۱۹ برسد.

این در حالی است که ضریب نفوذ گوشی هوشمند در سال ۲۰۱۱ فقط ۱۰ درصد بود و در سال ۲۰۱۸ این ضریب به ۳۶ درصد رسید. همچنین به گزارش «ورلد اطلس»، انگلستان با ۲/۸۲ درصد بالاترین میزان نفوذ گوشی هوشمند را در جهان دارند. هلند دومین کشور دنیا در زمینه ضریب نفوذ گوشی هوشمند است، به طوری که با آمار ۳/۷۹ درصدی توانسته جمعیت زیادی را به خود اختصاص دهد. استفاده از گوشی‌های هوشمند به ویژه در نسل جوان هلندی طرفداران بالایی دارد.در این آمار کشور سوئد در رده سوم قرار دارد؛ به طوری که حدود ۸/۷۸ درصد جمعیت این کشور گوشی هوشمند دارند.

از سال ۲۰۱۱، شمار دارندگان گوشی‌های هوشمند رشد مستمر و قابل توجهی داشته و هیچ نشانی از افت این آمار مشاهده نمی‌شود.
بعد از آن هم به ترتیب، کشور‌های آلمان، آمریکا، بلژیک، فرانسه، اسپانیا، کانادا و استرالیا جای گرفته‌اند که به ترتیب بالاترین جمعیت دارنده گوشی‌های هوشمند را دارند.

با این حال، چین با ۷۸۲ میلیون و ۸۴۸ هزار نفر بیشترین جمعیت دارندگان گوشی هوشمند را در جهان داراست و بعد از آن هند و آمریکا قرار می‌گیرند، بر همین اساس، ایران با ۲۸ میلیون و ۷۴۸ هزار کاربر و ضریب نفوذ ۱/۳۵ درصد در جایگاه نوزدهم و پس از کشورهایی، چون ترکیه، تایلند، فیلیپین و کره‌جنوبی قرار می‌گیرد.

اخبار زندگی بازیگران را می‌خوانید؟
یکی دیگر از آماری که بد نیست شما هم بدانید، واکنش مردم ایران به انتشار اخبار زندگی خصوصی افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی مجازی است. موضوعی که خیلی وقت است در این فضا باب شده و هر از گاهی جنجال و سر و صدا به پا می‌کند. عکس، فیلم و حتی گاهی صوت منتشرشده از یک چهره محتویات این جریان را شکل می‌دهد. مرکز ایسپا در این باره هم نظرسنجی را با سوال «واکنش شما به انتشار اخبار از زندگی خصوصی افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی مجازی چیست؟» از شهروندان کل کشور برگزار کرد. طبق آمار منتشرشده از این نظرسنجی ۴۶ درصد پاسخگویان اظهار کرده‌اند این اخبار را صرفا می‌خوانند. در ادامه ۸/۱۱ درصد می‌خوانند و فقط لایک می‌کنند، همچنین ۳/۶ درصد می‌خوانند و به صورت فوروارد، هشتگ و استوری نشر می‌دهند و در آخر هم ۸/۳۵ درصد اعلام کرده‌اند اصلا به این دست اخبار توجهی نمی‌کنند.

رشد استفاده از واتس‌اپ و اینستاگرام
درصد استفاده افراد از تلگرام و واتس‌اپ طبق نظرسنجی اسفندماه ایسپا ۱۳۹۷، با جامعه آماری شهروندان کل کشور به ترتیب ۹/۵۵ و ۱/۲۵ درصد بوده و این مقدار در نظرسنجی ملی تابستانه ۱۳۹۸ در روز‌های ۱۷ و ۱۸ تیرماه به ترتیب به ۴/۴۲ و ۸/۴۲ درصد رسیده است؛ این نشان می‌دهد که امسال به دنبال داستان فیلترینگ و... کوچ قابل‌توجهی از تلگرام به واتس اپ اتفاق افتاده است. همچنین در مورد اینستاگرام هم این درصد از ۹/۲۵ به ۵/۳۹ رسیده است، افزایشی که البته با نگاهی به این فضای پر زرق و برق هم مشخص است، چرا که امروز اینستاگرام جزو پرکاربرترین شبکه‌هایی است که به دلیل عکس‌محور بودن آن و قالب ویژه‌ای که دارد، در کل دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

موشک کاغذی سقوط کرد

نظر شما