شناسهٔ خبر: 34244156 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نمایشگاه الکامپ؛

ضرورت همکاري دستگاه‌ها در بارگذاري اطلاعات محرمانه

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- معاون قوه قضاییه: بحث محرمانگی در برخی دستگاه‌ها همراه با ذهنیت منفی است و حاضر نیستند با سامانه‌ها کار کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، محمد باقر الفت در نمایشگاه الکامپ افزود: نظارت‌های سنتی دیگر جوابگوی کشور نیست و باید از فناوری‌های نوین استفاده کنیم و در قوانین هم به آن اشاره شده است.
وی با اشاره به اینکه قوانین دستگاه‌ها را مکلف به ایجاد و راه اندازی و اتصال سامانه‌ها کرده است، گفت: در این خصوص ابتدا باید فرهنگ سازی صورت گیرد چرا که در کشور ما در برخی دستگاه‌ها بحث محرمانگی همراه با توهم و ذهنیت‌های منفی وجود دارد که نمی‌خواهند با سامانه‌ها کار کنند و اگر هم کار کنند بارگذاری داده‌ها در سامانه‌ها را نمی‌پذیرند و حتی اگر بارگذاری اطلاعات هم صورت گیرد، راضی نیستند تبادل اطلاعات شود.
الفت افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش سامانه‌ها ورود خوبی داشت و ما نیز در این معاونت مسئول پیشگیری هستیم.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه همچنین از حضور استارتاپ‌ها و کسب و کار‌های نو در عرصه‌های قضایی و حقوق حمایت کرد و گفت: باید این ایده‌ها را به دست کسانی بسپاریم که توان تجاری و اجتماعی کردن آن را داشته باشند.
 
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه
راه اندازی سامانه نظرسنجی از مراجعان به دادگستری‌ها
حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در نمایشگاه الکامپ در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: مردم با مراجعه به این سامانه nazar.adl.iran می‌توانند نظر خود را درباره وضع دادگاه‌ها و دادسرا‌ها و نوع رفتار قضات ارائه کنند و این نظر‌ها، به طور مستمر در اختیار روسای مجتمع‌ها و دادگستری‌ها قرار می‌گیرد.
معاون رئیس قوه قضاییه گفت: 20 عنوان شاخص در این سامانه در نظر گرفته شده است که 15 عنوان درباره وضع دادگاه‌ها و دادسرا‌ها و 5 عنوان مرتبط با رفتار قضات با مراجعان است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سامانه اموال مسئولان چه زمانی رونمایی می‌شود؟ افزود: در 31 مرکز استانی دفاتر منتخب خدمات قضایی الکترونیکی اطلاعات مربوط به اموال مسئولان را دریافت می‌کنند و این بستری امن است که تا 2 هفته آینده آماده می‌شود.
شهریاری گفت: این طرح در گام نخست به صورت آزمایشی در استان تهران انجام می‌شود و پس از بررسی نکات امنیتی در همه مراکز استانی راه اندازی خواهد شد.
 
رئیس سازمان پزشکی قانونی
اتصال الکترونیکی کلانتری‌ها و پزشکی قانونی تا پایان شهریور
­رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: تلاش می‌کنیم که ارتباط میان کلانتری‌ها و همه مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور تا پایان شهریور الکترونیکی شود تا مردم نیازی به مراجعه مکرر به کلانتری‌ها و مراکز پزشکی قانونی نداشته باشند.
دکتر عباس مسجدی آرانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، بهترین راه ارتباطی با مردم را فضا‌های الکترونیکی خواند و افزود: به طور میانگین سالانه 15 میلیون بار مراجعه به سازمان ما صورت می‌گیرد و هر قدر از نرم افزار‌ها و ارتباطات الکترونیکی استفاده کنیم مراجعه‌ها ات مردم کمتر می‌شود.
وی گفت: در تفاهمنامه‌های با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دسترسی پزشکان را به پرونده‌های مصدومان و مراجعان به سازمان پزشکی قانونی فراهم کرده ایم تا از تردد مراجعان به ما و به بیمارستان‌ها جلوگیری شود که موجب کاهش اطاله دادرسی خواهد شد.
رئیس سازمان پزشکی قانونی افزود: برقراری ارتباط الکترونیکی میان کلانتری‌ها و مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور هم علاوه بر جلوگیری از جعل گواهی‌ها می‌تواند، موجب تسریع در ارائه خدمات شود که هم اکنون این ارتباط الکترونیکی با دادگستری‌ها در حال تکمیل شدن است و تا پایان شهریورماه همه کلانتری‌ها نیز به مراکز پزشکی قانونی به لحاظ الکترونیکی متصل خواهند شد.
مسجدی گفت: البته شرایط ما در استان‌ها بهتر است و جلساتی نیز با نیروی انتظامی داشته ایم که امیدواریم آنان نیز تلاششان را مضاعف کنند.
وی افزود: برای آموزش همکارانمان در 360 مرکز نیز تلاش می‌کنیم پیشرفت‌های روز دنیا را در اختیار آنان بگذاریم.
رئیس سازمان پزشکی قانونی از تهیه نرم افزار جامع اجساد مجهول الهویه خبر داد و گفت: این امر به آرامش روانی خانواده‌ها کمک می‌کند چرا که اگر کسی در استانی مفقود شود بستگان او باید شهر به شهر بچرخند، اما این نرم افزار می‌تواند کمک کند تا فرد به راحتی شناسایی شود و ما در این خصوص اطلاعات را در ارتباط با نیروی انتظامی، یکپارچه کرده ایم تا دسترسی‌ها اسان شود.

نظر شما