شناسهٔ خبر: 34242392 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ستاد توسعه فرهنگ | لینک خبر

فرصت تازه برای استفاده از فضای کار اشتراکی

گام به گام برای رسیدن به یک استارت آپ موفق 3

صاحب‌خبر -

 


طرح توجیهی کسب و کار یا همان بیزینس پلن یک گام مهم برای شروع کسب و کار برای بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک است، به ویژه کسانی که می خواهند ایده های خود را به سرمایه گذاران یا موسسات اعتباری برای تامین بودجه ارائه دهند. طرح کسب و کار به دلیل گستردگی اطلاعاتی که باید دربرگیرد، یکی از بخش های سنگین و پرحجم شروع یک کسب و کار است.
در این جا بخش یک راهنمای جامع و ساده برای طرح توجیهی کسب و کار ارائه شده که به شما در رابطه با بخش های مختلف یک طرح توجیهی کسب و کار کمک می کند و نشان می دهد که این مراحل به چه ترتیبی انجام می شوند. هر یک از بخش هایی که در ادامه ذکر می شوند، شامل توضیحات و بررسی هایی هستند تا بتوانید در مورد آن بخش به بررسی بیشتر بپردازید.
یکی از مشکلاتی که استارت آپ ها در ایران با آن روبه رو هستند، فقدان فضای اشتراکی برای این بنگاه هاست. به نظر می رسد طرح نوآفرین گام موثری برای حل این مشکلات استارت آپ هاست. همچنین در کنار این طرح، سیاست های مناسبی برای حل این مشکل در حال اتخاذ است. در اختیار گرفتن یک فضای کار و امکان صدور کد کارگاهی یکی دیگر از مسائلی بود که استارت آپ ها با آن مواجه بودند. اما این مسئله نیز قرار است با تلاش خود استارت آپ ها و با شکل گرفتن فضای کار اشتراکی حل و فصل شود.

فضای کار اشتراکی چیست
فضای کار اشتراکی جایی است که استارت آپ ها، شرکت های کوچک و فریلنسرها در کنار هم فعالیت می کنند. استارت آپ های حاضر در این فضا معمولا در مراحل اولیه خود قرار دارند. فضاهای کار اشتراکی مزایای بسیاری دارند که در ادامه به آن ها اشاره می شود. فضای کار اشتراکی امکاناتی از قبیل میز، صندلی، اینترنت، اتاق جلسه، تلفن اختصاصی، فضای غذاخوری، استراحت و محیط بازی را در ازای دریافت اجاره ماهیانه ارائه می دهد . این هزینه در مقایسه با اجاره  یک محل مستقل و تامین امکانات آن، بسیار مقرون به صرفه است. در عین حال می توان دلایل مختلفی دیگری برای استفاده از این فضاها نام برد.

شبکه سازی و انگیزه
ملاقات با بنیانگذاران استارت آپ های مختلف در یک مکان می تواند جذاب باشد. کارآفرینان یکی از جذاب ترین اقشار جامعه هستند و حضور در کنار این افراد در یک مکان احتمالا جذابیت های آن را دوچندان می کند. آنچه فضاهای کار اشتراکی را از یکدیگر متمایز می سازد، حضور افراد باتجربه، آگاه و متخصص در کنار یکدیگر است که فرصت یادگیری و کسب تجربه را بیش از پیش ایجاد کرده است. همچنین مشاهده تیم های در حال رشد، انگیزه سایر تیم ها را زیاد می کند. تیم ها در فضای کار اشتراکی هنگام پیروزی با هم خوشحال هستند و هنگام شکست با یکدیگر همدردی می کنند. به این فکر کنید که در تنهایی چقدر دلیل برای شکست و توقف کارهایتان داشتید. در یک فضای کار اشتراکی همه یک هدف مشترک دارند و این باعث ایجاد نوعی هم افزایی و افزایش انگیزه در تیم ها می شود. مشاهده موفقیت اطرافیان، شما را به تکاپو وا می دارد.

رشد کسب و کار و حضور فعال در اکوسیستم
استارت آپ ها معمولا سرویس های خود را برای اعضای فضاهای کار اشتراکی با قیمت بسیار پایین - اغلب رایگان - ارائه می دهند. گاهی اوقات این استارت آپ ها با هم کمپین های مختلفی را اجرا می کنند که برای آن ها رشد بالایی به  همراه دارد. از طرفی وجود افراد مختلف در فضای کار اشتراکی سبب می شود تیم ها بتوانند تست هایی مانند کاربردپذیری و یافتن اشکالات فنی را راحت تر انجام دهند. یکی از چالش های بنیانگذاران، حضور در جامعه استارت آپی کشور و فعالیت مستمر در جهت گسترش ارتباطات است. حضور در فضاهای کار اشتراکی این فرصت را در اختیار آن ها قرار می دهد تا علاوه بر تعامل و توسعه ارتباطات از آخرین رویدادها باخبر شوند. نحوه این تعامل سبب می شود تا استارت آپ به سرعت در اکوسیستم شناخته شود.

یادگیری، آموزش و سرگرمی
یکی از سیاست های جذاب فضاهای کار اشتراکی توجه به آموزش و یادگیری کارآفرینان است. برگزاری کارگا ه ها و رویدادهای تخصصی متعدد در حوزه های مختلف یکی از برنامه های مهمی است که تقریبا در تمام فضاهای کار اشتراکی اجرا می شود.
فضاهای کار اشتراکی معمولا برای استراحت و تفریح استارت آپ ها مکان مشخصی را در نظر گرفته اند. مدیران فضاهای کار این موضوع را درک کرده اند که این فضا خانه دوم کارآفرینان است و زمان زیادی را در این فضا سپری می کنند. تحقیقات نیز نشان داده است سرگرمی و استراحت، بازدهی افراد را به طور محسوسی افزایش می دهد. یکی دیگر از مهم ترین دلایل برای انتخاب این فضا کاهش هزینه هاست. اگر بخواهیم هزینه فضاهای کاری اشتراکی را با یک دفتر مستقل مقایسه کنیم، تفاوت ها کاملا چشمگیر است.

موانع فضای کار اشتراکی
کد کارگاهی یک عدد 10 رقمی است که به هر کارگاه (محلی که دارای کارفرما بوده و بیمه شده در آن کار می کند و مزد دریافت می کند) اختصاص می یابد که سه رقم اول نشانگر شعبه، سه رقم بعدی نوع فعالیت و چهار رقم آخر نشانگر شماره پرونده است. نکته مهم این است که برای یک واحد مشخص تنها یک کد کارگاهی صادر می شود. کدی که بر اساس آن می توان مسائل بیمه ای و مالیاتی یک شرکت را در آن پیگیری کرد. بر اساس این قانون فضاهای کار اشتراکی نمی توانند برای استارت آپ هایی که در آن به فعالیت می پردازند کد کارگاهی دریافت کنند. در ماده 10 طرح نوآفرین آمده است در صورتی که شرکت های مورد حمایت ساکن مراکز رشد، فضاهای کاری اشتراکی و شتابدهنده ها باشند، سازمان امور مالیاتی کشور و تامین اجتماعی مکلفند نسبت به تخصیص شناسه (کد) های موردی و کارگاهی اقدام کنند. صدور هرگونه مفاصا حساب شناسه (کد) های مزبور با رعایت قوانین و مقررات مربوط خواهد بود. بر اساس این ماده فضاهای کار اشتراکی از این پس می توانند نقش تازه ای را برای اکوسیستم استارت آپ ها بازی کنند. بر این اساس چند بستر را که می توان به وسیله آن ها از این فضا بهره برد، معرفی می کنیم.

فضای کار اشتراکی کارمانا
فضای کار اشتراکی کارمانا با مشارکت شرکت رایان ونچرز و مجموعه سرمایه گذاری خوارزمی با هدف حمایت و سرمایه گذاری روی استارت آپ های حوزه فین تک، بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به تازگی در مجتمع فناوری الزهرا رونمایی شد. رایان ونچرز یک مجموعه سرمایه گذاری خطرپذیر خصوصی است و دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و در نهایت سال گذشته با همکاری شرکت سرمایه گذاری خوارزمی که یکی از سرمایه گذاران بورسی کشور است مجموعه کارمانا را راه اندازی کرده است. کارمانا علاوه بر این که فضای کار اشتراکی در اختیار استارت آپ ها قرار می دهد، روی استارت آپ ها سرمایه گذاری می کند، به تیم ها مشاوره می دهد و دوره های آموزشی برگزار می کند.

فضای کار اشتراکی باکس
فضای اشتراکی باکس در نزدیکی دانشگاه ‬صنعتی شریف به مساحت ۳۶۰0 مترمربع تاسیس شده است. امکانات باکس عبارتند از: اتاق جلسات، برگزاری رویدادها، دفتر سرمایه گذاری، فضای استراحت و سرگرمی، کافی شاپ، سالن رویداد و کنفرانس، کلینیک تخصصی کسب و کار

فضای کار اشتراکی فینووا
مرکز نوآوری فینووا یکی از مراکز فعال اکوسیستم کارآفرینی ایران است که فعالیت خودشان را در سال ۱۳۹۴ با راه اندازی اولین فضای کار اشتراکی ایران آغاز کردند و در حال حاضر در سه شهر تهران، مشهد و سنندج امکان ارائه فضای کار اشتراکی دارند.
فینووا با حمایت از استارت آپ ها، بستری را ایجاد کرده تا کارآفرینان از فرصت هم افزایی، یادگیری و شبکه سازی بهره مند شوند و با حضور در این فضا شانس بیشتری برای رشد و جذب سرمایه مورد نیاز خود به دست آورند. دفتر کار اشتراکی فینووا نیز امکانات مختلفی را در اختیار افرادی که از این فضا استفاده کنند، قرار می دهد که عبارتند از: میز کار و اینترنت، تلفن اختصاصی، ارتباط با شبکه سرمایه گذاری، ارتباط با شبکه فینووا، پنل های انتقال تجربه و هم افزایی، منتورینگ و مشاوره و امکانات پذیرایی.
هزینه های فینووا برای تیم های استارت آپی به ازای هر صندلی به صورت ماهیانه ۱۵۰ هزار تومان است. همین طور در صورتی که به عنوان فریلنسر تمایل داشته باشید از فینووا استفاده کنید، هزینه دریافتی آن ها ماهیانه ۲۵۰ هزار تومان است.

فضای کار اشتراکی سروکورپ
سروکورپ در کشورهای مختلفی نظیر قطر، ترکیه، ژاپن، انگلستان و ایران سرویس دفتر کار اشتراکی ارائه می دهد. امکاناتی چون منشی مجازی، مسیریابی تماس و فکس آنلاین در دفاتر اشتراکی سروکورپ در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. این مجتمع از ۱۰ طبقه به همراه پارکینگ زیرزمینی تشکیل شده است.
هزینه های این دفتر کار اشتراکی به این شرح است:
- عضویت: ۳۲۵۰۰۰ تومان در ماه
- هات دسک: یک میلیون و 250 هزار تومان در ماه
- میز اختصاصی: دو میلیون و 250 هزار تومان در ماه
- دفاتر اداری خصوصی: شروع قیمت از شش میلیون و 250 هزار تومان در ماه

فضای کار اشتراکی سریرلند
سریرلند دارای ظرفیت ۱۲۰ تک صندلی است و امکاناتی چون سالن کنفرانس، اتاق های مختلف برای جلسات، اتاق نشیمن، ناهارخوری و نمازخانه را در اختیار متقاضیان قرار می دهد. برای عضویت در این دفتر کار اشتراکی هر تیم به ازای هر عضو خود 300 هزار تومان در ماه می پردازد.

فضای کار اشتراکی کارینوین
امکاناتی که این فضا دارد به این شرح است: اینترنت پرسرعت، اتاق جلسه، سالن همایش با ظرفیت ۸۰ نفر، کمد شخصی، امکان درخواست کارت روزانه. این دفتر کار نیز اطز هر تیم به ازای هر عضو 300 هزار تومان هزینه عضویت دریافت می کند.

فضای کار اشتراکی تیوان
تیوان امکاناتی چون میز کار عمومی، میز کار اختصاصی، ناهارخوری، اتاق استراحت و اتاق جلسات را در اختیار تیم های استارت آپی می گذارد. هزینه های این فضا بسته به این که تیم ها چه بسته  ای را خریداری کنند، متفاوت است. بسته طلایی که هزینه آن به شکل ماهیانه یک میلیون و 500 هزار تومان است، میز کار اختصاصی چهار نفره، لاکر، ۱۰ ساعت استفاده رایگان از اتاق جلسات و دریافت کد تخفیف شرکت در رویدادهای باشگاه را به همراه دارد. برای بسته نقره ای که تیم ها باید برای هر عضو خود 300 هزار تومان بپردازند، امکاناتی چون صندلی کار، شش ساعت استفاه رایگان از اتاق جلسات برای هر تیم و دریافت کد تخفیف شرکت در رویدادهای باشگاه در نظر گرفته شده است. بسته برنزی تیوان رایگان است و امکانات آن شامل استفاده از اتاق جلسات با هزینه ۳۵ هزار تومان به ازای هر ساعت و دریافت کد تخفیف شرکت در رویدادهای باشگاه می شود.

فضای کار اشتراکی مرکز فناوری سامسونگ
شرکت سامسونگ نیز برای تیم های استارت آپی فضایی را در نظر گرفته است که در آن امکاناتی چون فضای کاری اشتراکی، مشاوره فنی و تخصصی و برگزاری کلاس و کارگاه آموزشی را در اختیار افراد قرار می دهد. تخصیص اعتبار جهت پیشبرد اهداف تیم و قرارگیری برنامه های کاربردی برتر در Samsung Galaxy App store از دیگر مزایای حضور در این فضای کار اشتراکی است.

فضای کار اشتراکی اُسپِیس
اُسپِیس در کشورهای مختلفی نظیر، ایران، ترکیه، مجارستان، انگلستان، رومانی، عربستان و امریکا سرویس دفتر کار اشتراکی ارائه می دهد. این دفاتر کار اشتراکی و اختصاصی در فضایی مشترک واقع شده اند و دارای متراژ از شش متر مربع و دارای ظرفیت یک تا ۱۰۰ نفر هستند. کسانی که در این دفاتر حضور داشته باشند به تمام خدمات و رویدادهای اسپیس دسترسی دارند. همچنین امکان اجاره این فضاها به صورت هفتگی، ماهانه و سالانه وجود دارد. اسپیس مضاف بر این ها دفاتر کار خانگی نیز دارد که در طبقات فوقانی واقع شده اند و جزئی از فضای مشترک نیستند. این دفاتر یک اتاق کار و یک اتاق خواب و یک یا دو حمام دارند و متراژشان از 70 تا 120 مترمربع متغیر است. صاحبان این دفاتر که هم قابل خرید هستند و هم امکان اجاره آن ها به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه وجود دارد، به تمام خدمات و رویدادهای اسپیس دسترسی دارند.

فضای کار اشتراکی رایمون
مرکز CGI رایمون مدیا با در اختیار داشتن مجموعه کاری به زیر بنای سه هزار متر مربع و فضایی بالغ بر ۴۵۰۰ متر مربع در شرق تهران، موقعیت بسیار مناسبی جهت خدمات دهی به فعالان حوزه انیمیشن، بازی های رایانه ای و جلوه های بصری است. این مرکز این امکان را دارد که برای 150 نفر فضای کاری فراهم کند و همچنین مجهز به کتابخانه مرجع، اتاق های توفان فکری، اتاق استوری برد، اتاق های کنفرانس، سینمای اختصاصی با امکان پخش سه بعدی به ظرفیت ۱۲۰ نفر، آکادمی هنرهای دیجیتال با تمامی امکانات مربوطه برای ارتقای سطح علمی و سه استودیو به مساحت کلی ۵۰۰ متر مربع با ارتفاع شش متر برای استفاده در انیمیشن و جلوه های بصری است. مضاف بر این ها این مرکز می تواند فضایی مستقل با تمام امکانات را در اختیار چهار شرکت فعال در این حوزه قرار دهد. امکانات رفاهی رایمون عبارتند از: باشگاه ورزشی، کتابخانه، اتاق سرگرمی، اتاق آرامش، سلف سرویس و کافه تریا

منبع: مجله دانش بنیان

تصویری یافت نشد

نظر شما