شناسهٔ خبر: 34241094 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

لحظه به لحظه با سومین جلسه رسیدگی به پرونده نجفی

گزارش کامل دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدعلی نجفی / قاضی: حکم در زمان مقرر صادر خواهد شد + فیلم و عکس

سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد. گزارش کامل اولین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی + فیلم و عکس

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران دقایقی پیش در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی به صورت علنی برگزار شد.

 

گزارش تصویری سومین جلسه دادگاه محمد علی نجفی
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۴:۳۰

گزارش کامل دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدعلی نجفی /  قاضی: حکم در زمان مقرر صادر خواهد شد + فیلم و عکس

گزارش کامل دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدعلی نجفی /  قاضی: حکم در زمان مقرر صادر خواهد شد + فیلم و عکس

گزارش کامل دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدعلی نجفی /  قاضی: حکم در زمان مقرر صادر خواهد شد + فیلم و عکس

 

برای مشاهده گزارش کامل دادگاه اینجا کلیک کنید

وکیل نجفی: برای گرفتن رضایت تلاش کردیم اما هنوز به نتیجه نرسیدیم
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۴:۰۸
 

حمیدرضا گودرزی پس از پایان سومین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی در جمع خبرنگاران گفت: جلسه دادگاه ماهوی بود و ما باید در مورد دفاع از ماهیت موضوع صحبت می‌کردیم اما وقت چندانی نداشتیم.

وی افزود: دفاعیات مستند و به هم متصل است و بخشی را در جلسه قبل و بخشی را در جلسه امروز مطرح کردم. نقایص دادسرا و مطالبی که همان ابتدا رسید در تحقیقات مقدماتی در جلسه اول مطرح کردیم و دفاع ماهوی را گفتیم.

گودرزی ادامه داد: من وظیفه‌ام را به عنوان وکیل مدافع انجام دادم ان‌شاءالله که دادگاه به مسأله ورود کند و بررسی‌های کارشناسی و نقشی را که پزشکی قانونی دارد مورد بررسی قرار دهد.

وی درپاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا برای گرفتن رضایت وارد عمل شدید یا خیر،گفت: تلاش کردیم ولی هنوز به نتیجه نرسیدیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا قاضی با هیأت کارشناسی موافقت می‌کند یا خیر گفت: به نظرم با آخرین دفاعی که اخذ شده احتمال این موضوع ضعیف است زیرا زمانی که آخرین دفاع مطرح می‌شود تحقیقات به پایان می‌رسد ولی ما مصرانه بر تعیین تیم کارشناسی اسلحه و کارشناسی پزشکی قانونی تأکید داریم اما دادگاه ممکن است وارد رسیدگی ماهوی شود.

وی درباره اینکه چند بار با خانواده مقتول صحبت کردید؟ گفت: به لحاظ حساسیت موضوع اگر به نتیجه‌ای برسیم مسلماً به استحضار عموم حتماً خواهیم رساند.

تأکید برادر میترا استاد به قصاص نجفی
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۴:۰۷
 

 پس از پایان جلسه دادگاه مسعود استاد برادر میترا استاد در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا درست است که در قبال اخذ مبلغ میلیاردی قرار است رضایت دهید و اینکه آیا بحث صلح و سازش مطرح است گفت: خیر اصلاً چنین چیزی صحت ندارد.

وی با رد این مسائل بار دیگر بر قصاص متهم پرونده تأکید کرد.

قاضی کشکولی: نجفی به اندازه کافی فرصت دفاع داشت
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۲:۵۲

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، قاضی کشکولی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: طبق قانون آیین دادرسی کیفری آقای نجفی به اندازه کافی فرصت دفاع داشتند .

وی ادامه داد: این مساله که کیفرخواست عجولانه نوشته شده است ادعای وکلا است و همه مراحل مورد تحقیقات مقدماتی انجام گرفته است و مطابق با موازین قانونی پیش رفته است  .

ختم دادرسی دادگاه نجفی اعلام شد
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۲:۴۰

قاضی کشکولی ختم دادرسی پرونده قتل میترا استاد توسط محمد علی نجفی را اعلام کرد.

وی ادامه داد در زمان مقرر حکم این پرونده صادر خواهد شد

نجفی: در زمان قتل فقط من و میترا در خانه بودیم
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۲:۳۹

قاضی کشکولی خطاب به متهم نجفی گفت: در مطالبی که آقای گودرزی مطرح کردند ابهاماتی وجود داشت و همچنین در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها مطالبی را مطرح کردند که شاید شائبه‌ای را ایجاد کرده باشد و در این خصوص دفاعیات آقای نجفی قابل توجه است؛ چراکه مقتول همسر وی و مکان وقوع قتل محل سکونت دائمی وی بوده است. سئوال این است که غیر از شما سه نفر در آن محل تا زمان وقوع قتل کسی سکونت داشته یا خیر.

متهم نجفی در پاسخ گفت:اگر منظورتان در شب قبل بوده تا زمان وقوع حادثه پاسخ منفی است.

قاضی گفت: سوال روشن است، شب قبل از ساعت ۱۲ به بعد تا صبح که واقعه قتل اتفاق می‌افتد و تا ساعت ۱۲:۴۰ که از ساختمان خارج شدید غیر از شما چه افرادی در منزل سکونت داشتند؟

متهم نجفی گفت: هیچ کس، شب قبل اخوی مرحوم برای شام به منزل ما آمدند و تا ساعت ۱۰:۳۰ تشریف داشتند از آن به بعد فقط من، مرحومه و پسرشان در منزل بودیم.

قاضی کشکولی در ادامه گفت: اعلام کردید که ساعت ۸:۳۰ صبح بیدار و مهیار را حدود ساعت ۹ راهی مدرسه کردید و در پرینت تماس‌ها در ساعت ۹:۲۳ تماس تلفنی با آقای آقازاده راننده خود داشتید و حدود واقعه قتل بین ۹:۰۵ تا ساعت ۹:۲۳ بوده است در این خصوص توضیح دهید؟

متهم گفت: آنچه که اتفاق افتاده حدود ساعت ۹:۳۰ بوده و بعد از این اتفاق دچار شوک شده بودم، سپس به آقای آقا زاده زنگ زدم تا به منزل ما بیاید. در زمان وقوع قتل فقط من و مرحومه در منزل بودیم و حدود ساعت ۸:۳۰ مهیار را بیدار کردم.

قاضی کشکولی: همه در برابر قانون یکسانند
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۲:۳۷

قاضی کشکولی در واکنش به دفاعیات وکیل متهم نجفی گفت: همه در برابر قانون یکسان هستند و اگر جرمی واقع می‌شود دلایل اثبات جرم نیز موجود است، وظایف دادگاه با توجه به مطالب شما تطبیق عمل ارتکابی با قانون است و در قانون ما ادله اثبات دعوی کیفری احصا شده است.

قاضی در ادامه از ترابی مستشار خود خواست تا ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی را قرائت کند و اظهار کرد: ایرادات و ابهاماتی که در مقام دفاع فرمودید وظیفه ما بررسی دلایل و اماراتی است که در پرونده وجود دارد که بخشی از آن با دفاعیات شما و آقای نجفی احراز می‌شود. البته شرایط تحقق در همه جرایم مانند هم نیست و آقای نجفی در کمال صحت عقل و اختیار و آرامش مطالب خود را که در اکثر موارد مقرون به واقع بوده در دادگاه مطرح کرده‌اند و وظیفه دادگاه ارزیابی مطالبی است که مطرح می‌شود.

حضور روانپزشک در جایگاه
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۲:۳۶

قاضی کشکولی از روانپزشک ها خواست که به جایگاه بیایند.

اولین فیلم از صحنه بازسازی قتل ⁧میترا استاد⁩ توسط نجفی
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۲:۳۲
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_721350" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/779468/721350?width=400&height=300"></script></div>
انتشار اولین عکس ها از بازسازی صحنه قتل میترا استاد داخل وان حمام
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۱:۵۱

خودداری وکیل نجفی از ارائه توضیح درباره تکذیب ادعایش / برادر استاد: هیچ سرمایه‌ای از خواهرم باقی نمانده + فیلم و عکس

قاضی کشکولی:‌ابهامات وکیل نجفی جزو ادله اثبات جرم نیست
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۱:۴۹

پس از پایان دفاعیات گودرزی وکیل نجفی قاضی کشکولی اظهار کرد: همه در قانون اساسی و قوانین موضوعه در برابر قانون یکسان هستند و اگر جرمی واقع شود دلایل اثبات هم در قانون مشخص شده است.

وی با بیان اینکه وظیفه دادگاه تطبیق عمل ارتباطی با قانون است افزود: در قانون ما در ماده 160 قانون مجازات اسلامی ادله اثبات دعوی کیفری احصاء شده است و وظیفه دادگاه با توجه به ایرادات و ابهاماتی که در مقام دفاع از سوی وکیل متهم مطرح شد ارزیابی این دلایل و قرائن است.

رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران ادامه داد: وکیل متهم در دفاعیات خود بحث اقرار را مطرح کرد. اقرار باید مقرون به واقع باشد و معمولا با دفاعیات خود نجفی و شما به عنوان وکیل این موضوع قابل اثبات است و این اقرار زمانی ارزش دارد که با دلایلی که در پرونده وجود دارد تطبیق یابد.

قاضی کشکولی یادآور شد: نجفی در جلسه قبل با صحت عقل و با آرامش مطالب خود را که مقرون به واقع بود مطرح کرد و وظیفه دادگاه این است که اگر مطلبی از ناحیه وکیل در مقام دفاع مطرح می‌شود آن را ارزیابی کند.

وی تاکید کرد: ابهاماتی که از سوی وکیل متهم مطرح شد جزو ادله اثبات جرم تلقی نمی‌شود و بنابراین این ابهامات در قالب اماره قضایی قابل بررسی است.

وکیل نجفی: دادسرا غیر از اعترافات متهم هیچ دلیل و مدرکی ندارد
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۱:۱۸

وکیل محمدعلی نجفی با بیان اینکه برای اثبات قتل عمدی باید دلایل و مدارک از سوی دادسرا در کیفرخواست باشد، گفت: استناد دادسرا صرفا بر اقرار متهم است، موکل قصد ارتکاب قتل نداشته و اراده توأم با سوءنیت مجرمانه توسط وی وقوع نیافته است. لذا شلیک غیرارادی آن را در زمره قتل‌های شبه‌عمدی قرار می‌دهد.

وی افزود: غیر از اظهارات آقای نجفی 2 دلیل موجه نیز وجود دارد که اثبات می‌کند این قتل شبه‌عمدی بوده، تشخیص هویت دو فرضیه الف و ب را مطرح کرده بود، در یکی از این فرضیه‌ها گفته بود که گلوله به دست مرحومه خورده، طی طریق کرده و سپس به قفسه سینه برخورد داشته است. در فرضیه دوم نیز که خود دو حالت داشت گفته‌اند یک گلوله به دست و یک گلوله به قفسه سینه اصابت داشته است.

وکیل محمدعلی نجفی افزود: بنده می‌خواهم فرضیه سومی را مطرح کنم اینکه گلوله پس از برخورد به سقف یا کاشی به دیوار خورده، سپس کمانه کرده و بعد به صورت غیرارادی از بالا به صورت کج وارد قفسه سینه شده و در آخر در پهلو گیر کرده است.

گودرزی با بیان اینکه بنده اصرار داشتم وضع و شمایل گلوله روشن شود، افزود: فرضیه شلیک مستقیم را رد می‌کنم،  گلوله در شلیک مستقیم به صورت مدور و در شلیک غیرمستقیم به صورت بیضوی است. پزشک سالن تشریح و تشخیص هویت گفته‌اند که شمایل گلوله بیضوی‌شکل بوده است و این ادعا که آقای نجفی با شلیک مستقیم باعث مرگ باشد کاملا مردود است. 

وی افزود: فرضیه‌ای مطرح شد مبنی بر اینکه آقای نجفی در حالت جدار و کشمکش دست راست مرحومه را گرفته و با توجه به مثبت بودن گاز باروت روی دست مرحومه، گلوله روی دست و به سینه برخورد کرده است.

وکیل محمدعلی نجفی ادامه داد: به لحاظ قدرت فوق‌العاده گلوله، اگر گلوله به کف دست یک خانم برخورد کند و سپس وارد قفسه سینه شود، به طور حتم از بدن خارج می‌شد، اینجا امر محال رخ داده گلوله در شرایطی به کف دست خورده که دست به اسلحه چسبیده بوده، غیرممکن است شخصی دستش به این شکل قرار داشته باشد و گلوله به صورت کج به قفسه سینه وی برخورد کند.

گودرزی با بیان اینکه اصابت کج گلوله به قفسه سینه بسیار مهم است گفت: گلوله باید از بالا برخورد کند که کج وارد بدن شود، آقای عزتی‌راد گفتند مرحومه حالت نیم‌خیز التماسی و قد کوتاه‌تری نسبت به آقای نجفی داشته، اگر اینگونه بود خانم استاد باید با اصابت گلوله به بیرون وان می‌افتاد.

وی ادامه داد: گلوله به دیوار خورده، کمانه کرده و سپس به قفسه سینه برخورد داشته است و فرضیه اصابت گلوله به دست و سپس به قفسه سینه کاملا مردود است.

وکیل محمدعلی نجفی با مطرح کردن این پرسش که اصابت گلوله دفرمه از بالای قفسه سینه چه دلیلی دارد، گفت: آقای عزتی‌راد؛ کارشناس اسلحه گفتند مرحومه ورزشکار بوده، عضلات قوی داشته و به همین دلیل گلوله دفرمه شده است اما اصلا در مورد خانمها چنین چیزی مطرح نیست، این گلوله با زاویه به دیوار برخورد کرده و پس از برخورد به قفسه سینه به صورت زاویه‌دار وارد پهلو شده است.

وی با بیان اینکه در این پرونده موکل (آقای نجفی) به در و دیوار شلیک غیرارادی داشته، گفت: لذا عمدی در افعال انجام شده توسط آقای نجفی وجود نداشته است.

وکیل نجفی فرضیه سوم را برای قتل مطرح کرد
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۱:۰۸

گودرزی بیان کرد: من فرضیه سوم را با ادله علمی می‌گویم که این گلوله به سقف یا کاشی دیوار اصابت کرده، سپس کمانه کرده و از بالا به طور کج به قفسه سینه خورده و بعد از طی طریق در پهلو نشسته که پزشکی قانونی آن را خارج کرده است.

وکیل متهم نجفی گفت: ما فرضیه اول را رد می‌کنیم موضوع پرونده حاضر قتل عمدی نیست و در فرضیه دوم پارامتر‌های مختلفی وجود دارد که گلوله دفرمه شده و این حکایت دارد گلوله کمانه کرده یعنی اول به دیوار و سقف خورده بعد به مرحومه اصابت کرده که کارشناسان اسلحه باید صحنه را تحلیل کنند.

وی ادامه داد: در جایی دیگر کارشناس اسلحه گفته مرحومه نیم خیز التماسی داشته است، اگر اینجور می‌شد او با اصابت گلوله به بیرون وان پرت می‌شد تحلیل علمی واجب است.

نجفی به جایگاه رفت
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۰:۵۰

محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران برای ارائه دفاعیات خود در جایگاه حضور یافت.

نجفی هنگام مصاحبه با خبرنگاران در دادسرا، مانند بیماران روحی بوده است
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۰:۴۰

وکیل نجفی در ادامه به استناد دادسرا به فیلم مصاحبه موکلش در روزهای ابتدایی دستگیری وی اشاره کرد و گفت: در این فیلم استناد شده که موکل قبل از ورود به حمام اسلحه را به حالت مسلح درآورده است در حالی که موکل اقراری در این موضوع ندارد و چنین چیزی را نپذیرفته اما در کیفرخواست به فیلم مصاحبه نجفی استناد شده در حالی که موکل در شرایط بحرانی و آماج خبرنگاران قرار داشته و مانند بیماران روحی سرگردان بوده است.

وکیل نجفی: کیفرخواست در کلیت دارای ایرادات ماهوی و شکلی است/ قتل شبه عمد بوده
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۰:۳۹

قاضی کشکولی در سومین جلسه محاکمه محمدعلی نجفی به اتهام قتل عمد میترا استاد همسر دومش در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران ضمن اعلام رسمیت دادگاه با حضور وکلای اولیای دم و مهیار صفری یکی از اولیای دم، محمدعلی نجفی متهم پرونده و وکلای مدافع وی و نماینده دادستان، عوامل بررسی تحقیق جرم، پزشکی قانونی و پزشکان روانپزشکی اظهار کرد: در جلسه امروز دادگاه ارزیابی ایراداتی که توسط وکلای نجفی مطرح شد می‌پردازد تا ابعاد قضیه مشخص شود.

وی افزود:‌البته ایراداتی که موثر در دادگاه باشد برطرف شده است و ایراداتی وجود دارد که انشاءالله روشن و برطرف می‌شود.

قاضی کشکولی اضافه کرد: بعد از پایان جلسه قبل اظهاراتی از سوی وکلا و سایر اعضایی که نحوی در جریان پرونده بودند مطرح شد که این اظهارات از حیث قضایی فاقد ارزش قضایی است و انتظار می‌رود اظهارنظرها از سوی وکلای طرفین در چارچوب موازین حقوقی باشد.

در ادامه جلسه حمیدرضا گودرزی وکیل مدافع نجفی با اجازه دادگاه برای قرائت دفاعیات خود در جایگاه قرار گرفت و اظهار کرد: مطالبی در جلسه قبلی به عرض دادگاه رسید که بیشتر نواقص مطروحه از ابتدا تا انتهای پرونده بود و در این جلسه دفاع ماهوی را به استحضار می‌رساند.

وی افزود: دادستان مدعی عمومی در پرونده حاضر است و سندی که در دست دارد کیفرخواست است که محصول همه تحقیقات و بررسی‌های مقدماتی در آن ابراز شده است و از آنجا که دادگاه براساس کیفرخواست دادرسی را آغاز کرده، در قبال کیفرخواست بعضا چند مورد را عرض می‌کنم.

وکیل نجفی با بیان اینکه کیفرخواست در کلیت دارای ایرادات ماهوی و شکلی است در کیفرخواست حاضر ادله اثبات جرم قتل عمد موضوع ماده 160 قانون مجازات اسلامی است که به درستی روشن و احصا نشده زیرا دادسرا در کیفرخواست برای اثبات بزهکاری موکل وقوع بزه را از جانب نجفی محرز دانسته است در حالی که موکل اقرار به قصد شبه عمدی دارد نه قتل عمد و طبق مواد 164، 166 و 167 قانون مجازات اسلامی اقرار باید روشن، بدون ابهام و منجز باشد و در غیر این صورت چنین اقراری فاقد وجاهت است.

گودرزی با بیان اینکه افعال موکلش فاقد عنصر عمد در فعل و نتیجه است گفت: لذا استناد دادسرا فاقد وجاهت قانونی است و گواهی نیز در این ارتباط در پرونده وجود ندارد و از این جهت کیفرخواست صادره ناقص است که استدعای توجه از سوی دادگاه را داریم.

وی ادامه داد:‌ موضوع شلیک گلوله به مرحوم استاد از دو جنبه می‌تواند بررسی شود؛ نخست شلیک مستقیم گلوله به قفسه سینه، دوم شلیک گلوله به دست و سپس ورود به قفسه سینه و سوم اصابت گلوله به اجسام سخت و کمانه کردن و برخورد به قفسه سینه اما دادسرا به این موارد ورود پیدا نکرد و توجهی نداشته است. اگر گلوله به کف دست اصابت و سپس وارد قفسه سینه شود در اصل فعل واحدی رخ  داده و اساسا قانون برای این مسئله کیفر مجزا مقرر نداشته که در این پرونده برای اصابت گلوله به کف دست مرحومه تقاضای کیفر مجزا شده است.

وی ادامه داد: چنانچه دادسرا موافق باشد که گلوله کمانه کرده و سپس به قفسه سینه برخورد کرده است قتل شبه عمد قابل استناد است.

حضور علی دایی در داگاه کیفری یک
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۰:۳۰

علی دایی در دادگاه کیفری یک استان تهران حضور یافت.دایی در رابطه با علت حضورش در دادگاه به خبرنگاران گفت: به شما ربطی ندارد که مثل اختاپوس دور من را گرفتید.

وکیل نجفی درباره ادعایش توضیح نداد
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۰۹:۵۷

 وکیل نجفی از ارائه توضیح درباره تکذیب ادعایش خودداری کرد.

پیش از آغاز جلسه دادگاه، گودرزی وکیل محمدعلی نجفی که اظهارات خود در جلسه گذشته مبنی بر احتمال حضور یک ضارب دیگر صحنه قتل را در گفت‌وگو با روزنامه شرق تکذیب کرده بود و مدعی شده بود رسانه‌هایی که این ادعا را به نقل از وی منتشر کرده‌اند اشتباه کرده‌اند، از گفت‌وگو با خبرنگاران و ارائه توضیح درباره این موضوع خودداری کرد.

تصویری از سومین دادگاه نجفی
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۰۹:۴۷

سومین جلسه دادگاه محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران آغاز شد + فیلم و عکس

آرزوی میترا موفقیت مهیار بود
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۰۹:۴۶

مسعود استاد برادر میترا استاد امروز قبل از شروع سومین جلسه دادگاه شهردار اسبق تهران درباره اینکه بزرگترین آرزوی خواهرتان پیش از این قتل چه بود، گفت: بزرگترین آرزوی میترا موفقیت مهیار (پسرش) بود و همیشه می‌گفت:"دلم می‌خواهد مهیار را در بهترین دانشگاه و بر مطرح‌ترین صندلی‌های مدیریتی کشور ببینم و هرروز موفق‌تر شود و همیشه تاکید داشت که مهیار خوب درست بخواند تا بتواند مسیر بهتری برای پیشرفت خود ایجاد کند. "

مسعود استاد در مورد میزان دارایی‌هایی شخصی خواهرش نیز گفت: خواهرم هیچ سرمایه‌ای نداشت و هیچ سرمایه‌ای از او باقی نمانده است.

قاضی کشکولی وارد دادگاه شد
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۰۹:۱۶

 قاضی کشکولی هم اکنون وارد دادگاه شد. وکلای نجفی نیز پس از ورود قاضی وارد دادگاه شدند.

نجفی با پوشه آبی آمد
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۰۹:۱۶

محمدعلی نجفی در حالی که پوشه آبی رنگ به دست داشت، لحظاتی پیش وارد محوطه دادگاه شد.

پسر استاد وارد دادگاه شد
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۰۹:۰۴

در سومین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد پسر مقتول همراه دایی خود وارد دادگاه شد.

گزارش دادگاه دوم
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۰۸:۴۲

گزارش کامل دومین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی + فیلم و عکس

گزارش دادگاه اول
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۰۸:۴۱
 
گزارش کامل اولین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی + فیلم و عکس

 

 

گزارش کامل دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدعلی نجفی /  قاضی: حکم در زمان مقرر صادر خواهد شد + فیلم و عکس

گزارش کامل دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدعلی نجفی /  قاضی: حکم در زمان مقرر صادر خواهد شد + فیلم و عکس

گزارش کامل دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدعلی نجفی /  قاضی: حکم در زمان مقرر صادر خواهد شد + فیلم و عکس

 

برای مشاهده گزارش کامل دادگاه اینجا کلیک کنید

 

حمیدرضا گودرزی پس از پایان سومین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی در جمع خبرنگاران گفت: جلسه دادگاه ماهوی بود و ما باید در مورد دفاع از ماهیت موضوع صحبت می‌کردیم اما وقت چندانی نداشتیم.

وی افزود: دفاعیات مستند و به هم متصل است و بخشی را در جلسه قبل و بخشی را در جلسه امروز مطرح کردم. نقایص دادسرا و مطالبی که همان ابتدا رسید در تحقیقات مقدماتی در جلسه اول مطرح کردیم و دفاع ماهوی را گفتیم.

گودرزی ادامه داد: من وظیفه‌ام را به عنوان وکیل مدافع انجام دادم ان‌شاءالله که دادگاه به مسأله ورود کند و بررسی‌های کارشناسی و نقشی را که پزشکی قانونی دارد مورد بررسی قرار دهد.

وی درپاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا برای گرفتن رضایت وارد عمل شدید یا خیر،گفت: تلاش کردیم ولی هنوز به نتیجه نرسیدیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا قاضی با هیأت کارشناسی موافقت می‌کند یا خیر گفت: به نظرم با آخرین دفاعی که اخذ شده احتمال این موضوع ضعیف است زیرا زمانی که آخرین دفاع مطرح می‌شود تحقیقات به پایان می‌رسد ولی ما مصرانه بر تعیین تیم کارشناسی اسلحه و کارشناسی پزشکی قانونی تأکید داریم اما دادگاه ممکن است وارد رسیدگی ماهوی شود.

وی درباره اینکه چند بار با خانواده مقتول صحبت کردید؟ گفت: به لحاظ حساسیت موضوع اگر به نتیجه‌ای برسیم مسلماً به استحضار عموم حتماً خواهیم رساند.

 

 پس از پایان جلسه دادگاه مسعود استاد برادر میترا استاد در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا درست است که در قبال اخذ مبلغ میلیاردی قرار است رضایت دهید و اینکه آیا بحث صلح و سازش مطرح است گفت: خیر اصلاً چنین چیزی صحت ندارد.

وی با رد این مسائل بار دیگر بر قصاص متهم پرونده تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، قاضی کشکولی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: طبق قانون آیین دادرسی کیفری آقای نجفی به اندازه کافی فرصت دفاع داشتند .

وی ادامه داد: این مساله که کیفرخواست عجولانه نوشته شده است ادعای وکلا است و همه مراحل مورد تحقیقات مقدماتی انجام گرفته است و مطابق با موازین قانونی پیش رفته است  .

قاضی کشکولی ختم دادرسی پرونده قتل میترا استاد توسط محمد علی نجفی را اعلام کرد.

وی ادامه داد در زمان مقرر حکم این پرونده صادر خواهد شد

قاضی کشکولی خطاب به متهم نجفی گفت: در مطالبی که آقای گودرزی مطرح کردند ابهاماتی وجود داشت و همچنین در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها مطالبی را مطرح کردند که شاید شائبه‌ای را ایجاد کرده باشد و در این خصوص دفاعیات آقای نجفی قابل توجه است؛ چراکه مقتول همسر وی و مکان وقوع قتل محل سکونت دائمی وی بوده است. سئوال این است که غیر از شما سه نفر در آن محل تا زمان وقوع قتل کسی سکونت داشته یا خیر.

متهم نجفی در پاسخ گفت:اگر منظورتان در شب قبل بوده تا زمان وقوع حادثه پاسخ منفی است.

قاضی گفت: سوال روشن است، شب قبل از ساعت ۱۲ به بعد تا صبح که واقعه قتل اتفاق می‌افتد و تا ساعت ۱۲:۴۰ که از ساختمان خارج شدید غیر از شما چه افرادی در منزل سکونت داشتند؟

متهم نجفی گفت: هیچ کس، شب قبل اخوی مرحوم برای شام به منزل ما آمدند و تا ساعت ۱۰:۳۰ تشریف داشتند از آن به بعد فقط من، مرحومه و پسرشان در منزل بودیم.

قاضی کشکولی در ادامه گفت: اعلام کردید که ساعت ۸:۳۰ صبح بیدار و مهیار را حدود ساعت ۹ راهی مدرسه کردید و در پرینت تماس‌ها در ساعت ۹:۲۳ تماس تلفنی با آقای آقازاده راننده خود داشتید و حدود واقعه قتل بین ۹:۰۵ تا ساعت ۹:۲۳ بوده است در این خصوص توضیح دهید؟

متهم گفت: آنچه که اتفاق افتاده حدود ساعت ۹:۳۰ بوده و بعد از این اتفاق دچار شوک شده بودم، سپس به آقای آقا زاده زنگ زدم تا به منزل ما بیاید. در زمان وقوع قتل فقط من و مرحومه در منزل بودیم و حدود ساعت ۸:۳۰ مهیار را بیدار کردم.

قاضی کشکولی در واکنش به دفاعیات وکیل متهم نجفی گفت: همه در برابر قانون یکسان هستند و اگر جرمی واقع می‌شود دلایل اثبات جرم نیز موجود است، وظایف دادگاه با توجه به مطالب شما تطبیق عمل ارتکابی با قانون است و در قانون ما ادله اثبات دعوی کیفری احصا شده است.

قاضی در ادامه از ترابی مستشار خود خواست تا ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی را قرائت کند و اظهار کرد: ایرادات و ابهاماتی که در مقام دفاع فرمودید وظیفه ما بررسی دلایل و اماراتی است که در پرونده وجود دارد که بخشی از آن با دفاعیات شما و آقای نجفی احراز می‌شود. البته شرایط تحقق در همه جرایم مانند هم نیست و آقای نجفی در کمال صحت عقل و اختیار و آرامش مطالب خود را که در اکثر موارد مقرون به واقع بوده در دادگاه مطرح کرده‌اند و وظیفه دادگاه ارزیابی مطالبی است که مطرح می‌شود.

قاضی کشکولی از روانپزشک ها خواست که به جایگاه بیایند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_721350" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/779468/721350?width=400&height=300"></script></div>

خودداری وکیل نجفی از ارائه توضیح درباره تکذیب ادعایش / برادر استاد: هیچ سرمایه‌ای از خواهرم باقی نمانده + فیلم و عکس

پس از پایان دفاعیات گودرزی وکیل نجفی قاضی کشکولی اظهار کرد: همه در قانون اساسی و قوانین موضوعه در برابر قانون یکسان هستند و اگر جرمی واقع شود دلایل اثبات هم در قانون مشخص شده است.

وی با بیان اینکه وظیفه دادگاه تطبیق عمل ارتباطی با قانون است افزود: در قانون ما در ماده 160 قانون مجازات اسلامی ادله اثبات دعوی کیفری احصاء شده است و وظیفه دادگاه با توجه به ایرادات و ابهاماتی که در مقام دفاع از سوی وکیل متهم مطرح شد ارزیابی این دلایل و قرائن است.

رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران ادامه داد: وکیل متهم در دفاعیات خود بحث اقرار را مطرح کرد. اقرار باید مقرون به واقع باشد و معمولا با دفاعیات خود نجفی و شما به عنوان وکیل این موضوع قابل اثبات است و این اقرار زمانی ارزش دارد که با دلایلی که در پرونده وجود دارد تطبیق یابد.

قاضی کشکولی یادآور شد: نجفی در جلسه قبل با صحت عقل و با آرامش مطالب خود را که مقرون به واقع بود مطرح کرد و وظیفه دادگاه این است که اگر مطلبی از ناحیه وکیل در مقام دفاع مطرح می‌شود آن را ارزیابی کند.

وی تاکید کرد: ابهاماتی که از سوی وکیل متهم مطرح شد جزو ادله اثبات جرم تلقی نمی‌شود و بنابراین این ابهامات در قالب اماره قضایی قابل بررسی است.

وکیل محمدعلی نجفی با بیان اینکه برای اثبات قتل عمدی باید دلایل و مدارک از سوی دادسرا در کیفرخواست باشد، گفت: استناد دادسرا صرفا بر اقرار متهم است، موکل قصد ارتکاب قتل نداشته و اراده توأم با سوءنیت مجرمانه توسط وی وقوع نیافته است. لذا شلیک غیرارادی آن را در زمره قتل‌های شبه‌عمدی قرار می‌دهد.

وی افزود: غیر از اظهارات آقای نجفی 2 دلیل موجه نیز وجود دارد که اثبات می‌کند این قتل شبه‌عمدی بوده، تشخیص هویت دو فرضیه الف و ب را مطرح کرده بود، در یکی از این فرضیه‌ها گفته بود که گلوله به دست مرحومه خورده، طی طریق کرده و سپس به قفسه سینه برخورد داشته است. در فرضیه دوم نیز که خود دو حالت داشت گفته‌اند یک گلوله به دست و یک گلوله به قفسه سینه اصابت داشته است.

وکیل محمدعلی نجفی افزود: بنده می‌خواهم فرضیه سومی را مطرح کنم اینکه گلوله پس از برخورد به سقف یا کاشی به دیوار خورده، سپس کمانه کرده و بعد به صورت غیرارادی از بالا به صورت کج وارد قفسه سینه شده و در آخر در پهلو گیر کرده است.

گودرزی با بیان اینکه بنده اصرار داشتم وضع و شمایل گلوله روشن شود، افزود: فرضیه شلیک مستقیم را رد می‌کنم،  گلوله در شلیک مستقیم به صورت مدور و در شلیک غیرمستقیم به صورت بیضوی است. پزشک سالن تشریح و تشخیص هویت گفته‌اند که شمایل گلوله بیضوی‌شکل بوده است و این ادعا که آقای نجفی با شلیک مستقیم باعث مرگ باشد کاملا مردود است. 

وی افزود: فرضیه‌ای مطرح شد مبنی بر اینکه آقای نجفی در حالت جدار و کشمکش دست راست مرحومه را گرفته و با توجه به مثبت بودن گاز باروت روی دست مرحومه، گلوله روی دست و به سینه برخورد کرده است.

وکیل محمدعلی نجفی ادامه داد: به لحاظ قدرت فوق‌العاده گلوله، اگر گلوله به کف دست یک خانم برخورد کند و سپس وارد قفسه سینه شود، به طور حتم از بدن خارج می‌شد، اینجا امر محال رخ داده گلوله در شرایطی به کف دست خورده که دست به اسلحه چسبیده بوده، غیرممکن است شخصی دستش به این شکل قرار داشته باشد و گلوله به صورت کج به قفسه سینه وی برخورد کند.

گودرزی با بیان اینکه اصابت کج گلوله به قفسه سینه بسیار مهم است گفت: گلوله باید از بالا برخورد کند که کج وارد بدن شود، آقای عزتی‌راد گفتند مرحومه حالت نیم‌خیز التماسی و قد کوتاه‌تری نسبت به آقای نجفی داشته، اگر اینگونه بود خانم استاد باید با اصابت گلوله به بیرون وان می‌افتاد.

وی ادامه داد: گلوله به دیوار خورده، کمانه کرده و سپس به قفسه سینه برخورد داشته است و فرضیه اصابت گلوله به دست و سپس به قفسه سینه کاملا مردود است.

وکیل محمدعلی نجفی با مطرح کردن این پرسش که اصابت گلوله دفرمه از بالای قفسه سینه چه دلیلی دارد، گفت: آقای عزتی‌راد؛ کارشناس اسلحه گفتند مرحومه ورزشکار بوده، عضلات قوی داشته و به همین دلیل گلوله دفرمه شده است اما اصلا در مورد خانمها چنین چیزی مطرح نیست، این گلوله با زاویه به دیوار برخورد کرده و پس از برخورد به قفسه سینه به صورت زاویه‌دار وارد پهلو شده است.

وی با بیان اینکه در این پرونده موکل (آقای نجفی) به در و دیوار شلیک غیرارادی داشته، گفت: لذا عمدی در افعال انجام شده توسط آقای نجفی وجود نداشته است.

گودرزی بیان کرد: من فرضیه سوم را با ادله علمی می‌گویم که این گلوله به سقف یا کاشی دیوار اصابت کرده، سپس کمانه کرده و از بالا به طور کج به قفسه سینه خورده و بعد از طی طریق در پهلو نشسته که پزشکی قانونی آن را خارج کرده است.

وکیل متهم نجفی گفت: ما فرضیه اول را رد می‌کنیم موضوع پرونده حاضر قتل عمدی نیست و در فرضیه دوم پارامتر‌های مختلفی وجود دارد که گلوله دفرمه شده و این حکایت دارد گلوله کمانه کرده یعنی اول به دیوار و سقف خورده بعد به مرحومه اصابت کرده که کارشناسان اسلحه باید صحنه را تحلیل کنند.

وی ادامه داد: در جایی دیگر کارشناس اسلحه گفته مرحومه نیم خیز التماسی داشته است، اگر اینجور می‌شد او با اصابت گلوله به بیرون وان پرت می‌شد تحلیل علمی واجب است.

محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران برای ارائه دفاعیات خود در جایگاه حضور یافت.

وکیل نجفی در ادامه به استناد دادسرا به فیلم مصاحبه موکلش در روزهای ابتدایی دستگیری وی اشاره کرد و گفت: در این فیلم استناد شده که موکل قبل از ورود به حمام اسلحه را به حالت مسلح درآورده است در حالی که موکل اقراری در این موضوع ندارد و چنین چیزی را نپذیرفته اما در کیفرخواست به فیلم مصاحبه نجفی استناد شده در حالی که موکل در شرایط بحرانی و آماج خبرنگاران قرار داشته و مانند بیماران روحی سرگردان بوده است.

قاضی کشکولی در سومین جلسه محاکمه محمدعلی نجفی به اتهام قتل عمد میترا استاد همسر دومش در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران ضمن اعلام رسمیت دادگاه با حضور وکلای اولیای دم و مهیار صفری یکی از اولیای دم، محمدعلی نجفی متهم پرونده و وکلای مدافع وی و نماینده دادستان، عوامل بررسی تحقیق جرم، پزشکی قانونی و پزشکان روانپزشکی اظهار کرد: در جلسه امروز دادگاه ارزیابی ایراداتی که توسط وکلای نجفی مطرح شد می‌پردازد تا ابعاد قضیه مشخص شود.

وی افزود:‌البته ایراداتی که موثر در دادگاه باشد برطرف شده است و ایراداتی وجود دارد که انشاءالله روشن و برطرف می‌شود.

قاضی کشکولی اضافه کرد: بعد از پایان جلسه قبل اظهاراتی از سوی وکلا و سایر اعضایی که نحوی در جریان پرونده بودند مطرح شد که این اظهارات از حیث قضایی فاقد ارزش قضایی است و انتظار می‌رود اظهارنظرها از سوی وکلای طرفین در چارچوب موازین حقوقی باشد.

در ادامه جلسه حمیدرضا گودرزی وکیل مدافع نجفی با اجازه دادگاه برای قرائت دفاعیات خود در جایگاه قرار گرفت و اظهار کرد: مطالبی در جلسه قبلی به عرض دادگاه رسید که بیشتر نواقص مطروحه از ابتدا تا انتهای پرونده بود و در این جلسه دفاع ماهوی را به استحضار می‌رساند.

وی افزود: دادستان مدعی عمومی در پرونده حاضر است و سندی که در دست دارد کیفرخواست است که محصول همه تحقیقات و بررسی‌های مقدماتی در آن ابراز شده است و از آنجا که دادگاه براساس کیفرخواست دادرسی را آغاز کرده، در قبال کیفرخواست بعضا چند مورد را عرض می‌کنم.

وکیل نجفی با بیان اینکه کیفرخواست در کلیت دارای ایرادات ماهوی و شکلی است در کیفرخواست حاضر ادله اثبات جرم قتل عمد موضوع ماده 160 قانون مجازات اسلامی است که به درستی روشن و احصا نشده زیرا دادسرا در کیفرخواست برای اثبات بزهکاری موکل وقوع بزه را از جانب نجفی محرز دانسته است در حالی که موکل اقرار به قصد شبه عمدی دارد نه قتل عمد و طبق مواد 164، 166 و 167 قانون مجازات اسلامی اقرار باید روشن، بدون ابهام و منجز باشد و در غیر این صورت چنین اقراری فاقد وجاهت است.

گودرزی با بیان اینکه افعال موکلش فاقد عنصر عمد در فعل و نتیجه است گفت: لذا استناد دادسرا فاقد وجاهت قانونی است و گواهی نیز در این ارتباط در پرونده وجود ندارد و از این جهت کیفرخواست صادره ناقص است که استدعای توجه از سوی دادگاه را داریم.

وی ادامه داد:‌ موضوع شلیک گلوله به مرحوم استاد از دو جنبه می‌تواند بررسی شود؛ نخست شلیک مستقیم گلوله به قفسه سینه، دوم شلیک گلوله به دست و سپس ورود به قفسه سینه و سوم اصابت گلوله به اجسام سخت و کمانه کردن و برخورد به قفسه سینه اما دادسرا به این موارد ورود پیدا نکرد و توجهی نداشته است. اگر گلوله به کف دست اصابت و سپس وارد قفسه سینه شود در اصل فعل واحدی رخ  داده و اساسا قانون برای این مسئله کیفر مجزا مقرر نداشته که در این پرونده برای اصابت گلوله به کف دست مرحومه تقاضای کیفر مجزا شده است.

وی ادامه داد: چنانچه دادسرا موافق باشد که گلوله کمانه کرده و سپس به قفسه سینه برخورد کرده است قتل شبه عمد قابل استناد است.

علی دایی در دادگاه کیفری یک استان تهران حضور یافت.دایی در رابطه با علت حضورش در دادگاه به خبرنگاران گفت: به شما ربطی ندارد که مثل اختاپوس دور من را گرفتید.

 وکیل نجفی از ارائه توضیح درباره تکذیب ادعایش خودداری کرد.

پیش از آغاز جلسه دادگاه، گودرزی وکیل محمدعلی نجفی که اظهارات خود در جلسه گذشته مبنی بر احتمال حضور یک ضارب دیگر صحنه قتل را در گفت‌وگو با روزنامه شرق تکذیب کرده بود و مدعی شده بود رسانه‌هایی که این ادعا را به نقل از وی منتشر کرده‌اند اشتباه کرده‌اند، از گفت‌وگو با خبرنگاران و ارائه توضیح درباره این موضوع خودداری کرد.

سومین جلسه دادگاه محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران آغاز شد + فیلم و عکس

مسعود استاد برادر میترا استاد امروز قبل از شروع سومین جلسه دادگاه شهردار اسبق تهران درباره اینکه بزرگترین آرزوی خواهرتان پیش از این قتل چه بود، گفت: بزرگترین آرزوی میترا موفقیت مهیار (پسرش) بود و همیشه می‌گفت:"دلم می‌خواهد مهیار را در بهترین دانشگاه و بر مطرح‌ترین صندلی‌های مدیریتی کشور ببینم و هرروز موفق‌تر شود و همیشه تاکید داشت که مهیار خوب درست بخواند تا بتواند مسیر بهتری برای پیشرفت خود ایجاد کند. "

مسعود استاد در مورد میزان دارایی‌هایی شخصی خواهرش نیز گفت: خواهرم هیچ سرمایه‌ای نداشت و هیچ سرمایه‌ای از او باقی نمانده است.

 قاضی کشکولی هم اکنون وارد دادگاه شد. وکلای نجفی نیز پس از ورود قاضی وارد دادگاه شدند.

محمدعلی نجفی در حالی که پوشه آبی رنگ به دست داشت، لحظاتی پیش وارد محوطه دادگاه شد.

در سومین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد پسر مقتول همراه دایی خود وارد دادگاه شد.

گزارش کامل دومین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی + فیلم و عکس

 
گزارش کامل اولین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی + فیلم و عکس

نظر شما