شناسهٔ خبر: 34240230 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

فرشتگان مأمور|

نازعات؛ جزایری مفید‌تر از ناو‌های هواپیمابر/ توسعه اشراف اطلاعاتی و عملیاتی

جزایر نازعات که از آن‌ها به دژ مستحکم دفاعی جمهوری اسلامی ایران تعبیر می‌شود، شامل چهار جزیره مهم تنب بزرگ، تنب کوچک، ابوموسی و سیری است.

صاحب‌خبر -

سپاهگروه سیاسی خبرگزاری میزان؛ «حالا انگلیس خبیث -که واقعاً خُبث او واضح است- دزدی دریایی میکند، کشتی ما را در واقع میدزدند؛ در واقع این دزدی است. حالا معمولاً رفتارشان این جوری است که جنایت را میکنند، به جنایت خودشان میخواهند یک قالب قانونی بدهند، یک چیزی هم درست میکنند که بله، علّتش این بوده؛ امّا واقع قضیّه همین است که یک دزدی دریایی است؛ دزدی دریایی هم میکنند که البتّه ان‌شاءالله جمهوری اسلامی و عناصر مؤمن آن، این کار‌ها را، این خباثت‌ها را بی‌جواب نمیگذارند، در فرصت خود و جای خود پاسخ خواهند داد». سه‌شنبه هفته گذشته ۲۵ تیر بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی این سخنان را در جمع ائمه جمعه سراسر کشور بیان کردند.

موضوع به توقیف غیرقانونی نفت‌کش جمهوری اسلامی ایران با عنوان «گریس ۱» در دریای مدیترانه و در آب‌‎های سرزمینی جبل‌الطارق در روز ۱۳ تیر توسط نیروی دریایی انگلیس برمی‌گردد. اقدامی که بدون هیچگونه دلیل قانونی انجام شد.

دقیقا ۲ روز بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص «بی‌جواب نگذاشتن خباثت انگلیسی‌ها» سردار سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه عازم منطقه دریایی نازعات شد و  آمادگی‌های دفاعی نیرو‌های مستقر در جزایر سه گانه و منطقه دریایی نازعات در خلیج فارس را مورد ارزیابی قرار داد.

فرمانده کل سپاه در جریان این بازدید، در خصوص اهمیت منطقه دریایی نازعات گفته بود: «این منطقه برای کشور بزرگ ایران، یک مفهوم دفاعی مطلق و کاملی دارد و ما برای دفاع از منافع حیاتی و مرز‌های آبی و هوایی خود در این منطقه و جزایر و سواحل، گسترش دفاعی قدرتمندی را از نیرو‌های زمینی، دریایی و هوافضا شکل دادیم و از ذخایر و ظرفیت‌های تهاجمی فوق‌العاده بالایی نیز برخوردار هستیم».

به فاصله یک روز پس از این بازدید، نیروی دریایی سپاه در روز ۲۸ تیر با اشراف و رصد دقیق اطلاعاتی و عملیاتی خود، کشتی نفتکش «استنا ایمپرو» انگلیس را که در حال عبور از تنگه هرمز به سمت عربستان سعودی بود، به دلیل عدم رعایت اصل «عبور بی‌ضرر» توقیف کرد.  

شاهکار تکاوران دریایی سپاه وقتی ارزش بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم نفتکش انگلیسی هم سیستم موقعیت یاب خود را خاموش کرده بود و هم تحت اسکورت ناوچه جنگی بریتانیایی قرار داشت. حتی بالگرد‌های نظامی انگلیس هم با بلند شدن خود از روی عرشه ناوچه جنگی، نتوانستند در عزم تکاوران دریایی سپاه برای توقیف نفتکش خاطی انگلیس خللی وارد کنند.

وقتی اخبار «توقیف نفتکش انگلیسی در تاریخ ۲۸ تیر» را در کنار خبرهایی، چون «تصویربرداری از ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس باکسر آمریکا در تاریخ ۲۷ تیر»، «توقیف کشتی حامل ۲ میلیون لیتر سوخت قاچاق در تاریخ ۲۳ تیر» و مهمتر از همه «رهگیری و سرنگون کردن پهپاد MQ_۴C گلوبال هاوک آمریکا در تاریخ ۳۰ خرداد» قرار می‌دهیم، متوجه قدرت شگفت‌انگیز نیرو‌های سپاه در منطقه نازعات خلیج فارس می‌شویم. منطقه‌ای که از طریق آن، جرئت نفس کشیدن به متخلفان و متعرضان داده نمی‌شود و به همین جهت است که همگان از با مسما بودن نام نازعات بر مناطق دریایی جنوب ایران سخن می‌گویند.

واژه «نازعات» در آیات آغازین سوره مبارکه نازعات چندین بار به کار برده شده است. نازعات در این سوره به فرشتگانى اطلاق شده است که مأموریت قبض ارواح کفار و مجرمان را عهده‌دار هستند. این فرشتگان ارواح کفار را به شدت از بدن‌هایشان جدا می‌کنند. ارواحى که هرگز حاضر به تسلیم در برابر حق نبودند.

جزایر نازعات که از آن‌ها به دژ مستحکم دفاعی جمهوری اسلامی ایران تعبیر می‌شود، شامل چهار جزیره مهم تنب بزرگ، تنب کوچک، ابوموسی و سیری است.

تنب بزرگ با وسعت حدود ١١ کیلومتر مربع، تنب کوچک با مساحت ٢ تا ۲.۵ کیلومتر، ابوموسی با مساحتی در حدود ۲۵ کیلومتر مربع و جزیره سیری با حدود ۷۲ کیلومتر مربع، ۴ جزیره‌ای هستند که عنوان «منطقه دریایی نازعات» بر آن‌ها اطلاق می‌شود.

به گفته کارشناسان نظامی، این جزایر به لحاظ نظامی، فوق‌العاده مهم و دارای موقعیت ویژه تدافعی هستند. «عوض حیدرپور» استاد دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس دارای جزایر بسیار ایده‌آلی همچون تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی است که از لحاظ سوق الجیشی بسیار مفیدتر از ناو‌های هواپیمابر است. این جزایر می‌توانند به بنیه دفاعی ما کمک‌های فراوانی انجام دهند».

و کلام پایانی اینکه استفاده بهینه از موقعیت استراتژیک منطقه دریایی نازعات، به جمهوری اسلامی ایران این امکان را داده است که توان رصد و اشراف اطلاعاتی و عملیاتی خود را در منطقه خلیج فارس بسیار بیشتر از گذشته کند. منطقه‌ای که به گفته فرمانده کل سپاه می‌توان از توان نیرو‌های دریایی، زمینی و هوافضایی در آن‌ها بهره برد و به متخلف و متعرض ضربه سنگین وارد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما