شناسهٔ خبر: 34239547 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

دوروی سکه رابطه ارز با ارزش پول ملی

صاحب‌خبر - اخیرا بلومبرگ طی گزارشی با اشاره به رشد ۳۰درصدی ارزش ریال ایران طی دو ماه گذشته نوشت: اگر یک ارز وجود داشته‌باشد که انتظار تقویتش را نداشته باشیم آن ارز، ریال ایران است ولی واقعیت این است که ارزش ریال در بازارهای موازی جهان بالا می‌رود و این هفته 8 درصد و طی دو ماه گذشته 30 درصد در برابر دلار گران تر شده است.
دولت دونالد ترامپ تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را سخت‌تر کرده و جلوی صادرات نفت این کشور را گرفته است. اما بانک مرکزی ایران یک نرخ رسمی 42000ریالی برای هر دلار را حفظ می‌کند و اخیرا تلاش کرده صادرکنندگان بیشتری از سامانه تجارت نیما استفاده کنند. این سامانه سال گذشته ایجاد شد و اجازه داده شد نرخ ارز در نیما در ماه‌های اخیر افزایش یابد تا شرکت‌های بیشتری تشویق شوند ارز خارجی خود را بفروشند که این کار فشار بر ریال را در بازار موازی ارز پایین آورد.
باید در مورد تحلیل گزارش بلومبرگ گفت این تحلیل تا حدودی درست است،چرا که کاهش نرخ دلار که شاهد آن هستیم، یعنی افزایش ارزش پول ملی چرا که این دو هرکدام روی یک سکه هستند. کاهش قیمت پول خارجی یعنی افزایش قیمت وارزش پول داخلی. همچنین اگر قیمت ارز افزایش پیدا کند به همان نسبت هم ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند.
در عین حال سیاست ارائه ارز 4200 تومانی و ارز سوبسیدی در سال گذشته با وجود مشکلاتی که داشت باعث شد سهم این گونه ارز در بازار آزاد بیاید و قیمت آن را کاهش دهد.زمانی که عرضه ارز زیاد شود، طبیعی است که قیمتها کاهش پیدا کند.
متاسفانه اختلاف شدید ارز سوبسیدی با ارز آزاد رانت زیادی را نیز به‌وجود آورد اما نمی‌توان منکر بازگشت ارز حاصل از صادرات صادر کنندگان با وجود سوءاستفاده‌هایی که شد، باشیم.
این ارز در بازار وارد شد و افزایش میزان ارز در بازار باعث شد قیمت دلار که 15 هزار تومان بوده حدود 30 درصد کاهش و به 12هزار تومان برسد که با کاهش قیمت دلار ارزش پول ملی 30 درصد بالا رفت. بنابراین تحلیل بلومبرگ را می‌توان درست ارزیابی کرد.

نظر شما