شناسهٔ خبر: 34238828 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

هشدار درخصوص «حشیش» مصرفی در ایران

کاکائوی تلخ و ورزش هوازی جایگزینی برای حشیش!

روزنامه جوان

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدرکشور گفت: متأسفانه بسیاری از جوانانی که «گل» می‌کشند از عوارض آن بی‌اطلاعند.

صاحب‌خبر -
سرویس جامعه جوان آنلاین: به گزارش خبرنگار ما، سردارسعید منتظرالمهدی در نشست تخصصی «سازمان‌های مردم‌نهاد فعال حوزه پیشگیری از اعتیاد، درمان و کاهش آسیب و صیانت اجتماعی» که روز گذشته در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی برگزار شد، توضیح داد: متأسفانه امروزه با پدیده‌ای با عنوان پدران غایب مواجه هستیم، پدران و مادران شاغل و عدم ایجاد فرصت گفتمان بین اعضای خانواده، گاهاً فرزندان رهاشده مشکلاتی همچون اعتیاد را به وجود می‌آورد. وی ادامه داد: امروزه همسالان جوانان نقش پررنگ‌تری در پیشگیری از آسیب در جوانان دارند. تمام تلاش برخی جوانان امروز این است که کم‌ترین زمان را در خانواده بگذرانند، بر این اساس پس نقش همسالان بسیار پررنگ‌تر از خانواده است و خانواده، محله و... پس از همسالان قرار می‌گیرد. سردار منتظرالمهدی ادامه داد: امروزه در دنیا اقدامات اجتماعی و امنیتی دیگر صرفاً دولت‌محور و پلیس‌محور نیست. امنیت در ابعاد مختلف زمانی محقق می‌شود که همگان به میدان بیایند و ۷۰‌درصد این کار به عهده مردم است. ما باید با کمک مردم، اجتماعی‌شدن مبارزه با موادمخدر را دنبال کنیم. منتظرالمهدی با اشاره به وضعیت موادمخدر در میان دانش‌آموزان، یادآور شد: خوشبختانه ۹۸‌درصد دانش‌آموزان به سمت مصرف موادمخدر نرفته‌اند، اما مصرف موادمخدر توسط همان دو درصد هم خطری جدی است. وی ادامه داد: متأسفانه بخش زیادی از مصرف موادمخدری مانند حشیش یا گل یا ماریجوآنا به دلیل عدم آگاهی جوانان است. بر اساس تحقیقات مشخص شده است که تا ۴۰‌درصد افراد اطلاعات کاملی از عوارض این ماده ندارند. معاون ستاد مبارزه با موادمخدر کشور با تأکید بر این‌که «از دلایل مهم روی آوردن جوانان به موادمخدر به دلیل فقر دوپامین مغز است» بیان کرد: برخی از جوانان هنگامی که دچار خلأ روانی و عاطفی می‌شوند یا در کار و زندگی شکست می‌خورند که باعث کاهش ترشح دوپامین در مغز می‌شود، می‌خواهند آن را با استفاده از موادی از بیرون جایگزین کنند.
وی ادامه داد: با توجه به این‌که دوپامین در مغز به صورت طبیعی ترشح می‌شود، راهکار‌هایی برای افزایش طبیعی دوپامین مغز نیز وجود دارد که قابل آموزش است. از جمله این راهکار‌ها می‌توان به انجام ورزش‌های هوازی، دوش آب سرد، مصرف خوراکی‌هایی مانند کاکائو و پروبیوتیک‌ها و خوراکی‌های گرم، سحرخیزی و خواب کافی شبانه و برنامه‌ریزی برای کار‌ها اشاره کرد. نقش کاکائوی تلخ به‌علت داشتن اناندامید که همان کار دوپامین در مغز را انجام می‌دهد قابل توجه است.
منتظرالمهدی گفت: میزان افزایش دوپامین در حشیش‌ماده ۲ درصد و در نوع‌نر آن ۴‌درصد است و متأسفانه قدرت حشیش مصرفی در ایران با تغییراتی روی این گیاه به دو‌برابر رسیده‌است. مواد صناعی از جمله شیشه و گل از پرده مغز عبور می‌کنند و وارد بافت میان‌مغزی می‌شود و پس از آن مغز دیگر دوپامین ترشح نمی‌کند. بر این اساس افرادی که به موادمخدر روی می‌آوردند فقط تاچند ماه اول وضعیت خوبی دارند و بعد از شش ماه اول مشکلاتشان است. وی تصریح کرد: باید تمام تلاش ما آموزش به بچه‌ها باشد و باید آموزش مهارت‌های دهگانه و نه گفتن را به کودکان آموزش دهیم.
سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به لزوم توجه به خانواده به منظور کاهش مصرف موادمخدر در جامعه، خاطرنشان کرد: در این میان ارتباط دختربچه‌ها با پدر بسیار مهم است. پدرانی که دختران خردسال خود را بغل می‌کنند و می‌بوسند و مورد ملاطفت قرارمی‌دهند فرزندانشان در آینده کمتر با مشکل مواجه می‌شوند.
وی افزود: بر اساس تحقیقاتی که در یک مرکز ترک اعتیاد انجام شده‌است ۷۰‌درصد بانوان آسیب دیده در جامعه وگرفتار مواد‌مخدر در فلش‌بک زندگی خود ارتباط وثیق و معناداری با پدران خود نداشتند. متأسفانه بخشی از این خلأ محبت به دلیل عدم حضور پدران زحمتکش برای بدست آوردن یک لقمه نان حلال است که باید باتوانمند‌سازی و عزتمند کردن مادران این خلأ را جبران کنیم.
منتظرالمهدی با بیان این‌که «مواد مخدر جذابیت‌های خود را دارد» اضافه کرد: مغز با وجود اینکه بسیار باهوش است به راحتی گول می‌خورد و اگر بتوانیم راهکار‌های فریب مغز را بیابیم، می‌توانیم برخی مشکلات را حل کنیم.

نظر شما