شناسهٔ خبر: 34238553 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

انگلیس: در برجام تعهدی به ایران ندادیم

معاون سیاسی وزارت خارجه انگلیس گفت یازده تعهدی را که وزیر امور خارجه ایران به‌عنوان تعهدات اروپا در توافق مطرح می‌کند، به رسمیت نمی‌شناسیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

ریچارد مور در نشست توجیهی با خبرنگاران خارجی مقیم انگلیس افزود: سه کشور اروپایی با نهایت حسن‌نیت درباره برجام عمل کرده‌اند. اینکه ایران همواره انگشت اتهام را به سمت سه کشور اروپایی نشانه می‌رود من را ناراحت می‌کند. اروپا هرکاری توانسته انجام داده اما اینکه آمریکایی‌ها دست به کاری (تحریم) زده‌اند، ما کار زیادی از دستمان برنمی‌آید.

بیشتر بخوانید:

رو در رو با غرب از برجام تا توقیف نفتکش انگلیسی+فیلم


وی گفت: ما تلاش کردیم ایران را فریب ندهیم به همین خاطر وعده‌هایی که از عهده آن برنمی‌آمدیم ندادیم. اما هر بار می‌بینیم آقای عراقچی که دوست من است و آقای ظریف، درباره یازده تعهدی صحبت می‌کند که ما آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم.


مور در پاسخ به این سؤال که اروپا چه تعهدی برای جلب رضایت ایران به‌منظور باقی‌ماندن در برجام انجام داده، گفت: ما تعهدی ندادیم. اگر شما به بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام نگاه کنید ما تعهدی ندادیم. این بیانیه یازده بند دارد که ما تمایلات خود را مطرح کردیم.


وی ادامه داد: شما به کاری متعهد می‌شوید که از پس آن بر می‌آیید، اما در مواجهه با تحریم‌های آمریکا ما عاجز هستیم و به‌صراحت این را گفته‌ایم.


وی توضیح نداد که چرا همین واقعیت را هنگام انعقاد برجام تصریح نکردند؟!


مور درباره اینستکس هم توضیحاتی را ارائه داد و در واکنش به خبری که دیروز درباره تمایل روسیه برای پیوستن روسیه به این سازوکار منتشر شده بود گفت: نه به‌خاطر این‌که من انگلیسی هستم و با روسیه مشکل داریم اما به حسن‌نیت روس‌ها در این رابطه شک دارم. بعید است آنها با نیت خیر چنین پیشنهادی را مطرح کرده باشند.


وی با بیان اینکه اینستکس در درازمدت پذیرای سایر کشورهای علاقه‌مند به این سازوکار خواهد بود گفت: اما فعلاً نگاه ما به آن به‌عنوان یک ابزار اروپایی است. شاید در آینده برخی کشورها نظیر نروژ به آن اضافه شود اما فعلاً در این زمینه برنامه‌ای نداریم.


مور مدعی شد که ایران در حال حاضر تعهداتش در برجام را نقض کرده و ما به‌زودی نشست کمیسیون مشترک برجام را در این زمینه برگزار خواهیم کرد.


وی با بیان اینکه «ایران ادعا می‌کند اقداماتی را که انجام داده قابل بازگشت است» افزود: این حرف درست است و به‌راحتی می‌توان به عقب بازگشت اما مسئله این‌جاست، زمانی که این گام‌ها برداشته می‌شود به ناچار بایستی واکنش نشان داد.


مور در عین حال تصریح کرد: اگر ایران در این مسیر حرکت کند و بخواهد سطح غنی‌سازی را به 20 درصد افزایش دهد حفظ برجام خیلی سخت خواهد بود.


وی افزود: ما به‌صراحت به ایران گفته‌ایم که نمی‌خواهیم به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. ایران هم اعلام کرده که خواهان سلاح هسته‌ای نیست اما بالاخره باید به تعهدات برجام عمل کرد و ما تمایل داریم از طریق دیپلماسی این مسئله را حل و فصل کنیم.


او گفت: سازوکار اینستکس، عملیاتی شده اما شرکت‌ها بایستی با آن کار کنند. ما نمی‌توانیم آنها را وادار کنیم که با ایران کار کنند.


این مقام انگلیسی توضیح نداده که اگر اروپایی‌ها برای خود در برجام، تعهدی نمی‌شناسند، چرا باید طرف ایرانی خود را به توافق متعهد بداند؟!
 

نظر شما