شناسهٔ خبر: 34238525 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در گفتگوی مسعودی‌فرید با آنا مطرح شد؛

آغاز طرح جدید ساماندهی کودکان کار/ ورود به کشور با ویزای زیارتی!

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی از آغاز طرح جدید ساماندهی کودکان کار خبر داد و گفت: 82 درصد کودکان کار غیر ایرانی هستند که به صورت قاچاق یا با ویزای زیارتی وارد کشور شده‌اند.

صاحب‌خبر -

حبیب‌الله مسعودی‌فرید در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره ساماندهی کودکان کار در کشور اظهار کرد: هم‌اکنون ساماندهی کودکان کار با همکاری نیروی انتظامی، سمن‌های همکار، اداره اتباع وزارت کشور، سازمان ثبت احوال، وزارت بهداشت، دادستانی، سازمان بهزیستی، شهرداری‌ها و استانداری‌ها انجام می‌شود.

82 درصد کودکان کار از اتباع کشورهای دیگر هستند

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها اماکنی را برای اسکان کودکان کار اختصاص داده‌اند تا پس از ایمن‌سازی روحی و جسمی کامل کودکان کار در آن‌جا استقرار یابند، گفت: طرح جمع‌آوری کودکان کار اکنون به صورت پایلوت در تهران انجام شده که تاکنون 260 کودک کار را از سطح معابر جمع‌آوری کرده‌ایم؛ 82 درصد این کودکان کار غیر ایرانی هستند؛ این‌درحالی است که از این 82 درصد حدود 53 درصد آنها حتی اوراق هویتی ندارند.

کودکان کار

مسعودی‌فرید افزود: برخی از این کودکان کار دارای خانواده هستند که آن‌ها را تحویل داده‌ایم و از آنها تعهد گرفته‌ایم که در خیابان برای کار حضور پیدا نکنند. البته سه مورد کودک کار که تعهد هم داده بودند به علت آزار و اذیت از سوی والدین خود، به خودروهای جمع‌آ‌وری‌کننده کودکان کار مراجعه کردند که پس از بررسی وضعیتشان، به مراکز بهزیستی تحویل داده شدند.

وی ادامه داد: اکنون 48کودک کار غیر ایرانی خانواده‌ای ندارند که تا مشخص شدن وضعیت آن‌ها از طریق نهادهای مرتبط با اداره اتباع، در مراکز بهزیستی خواهند ماند.

اکثر کودکان کار به‌صورت قاچاقی وارد کشور می‌شوند

مسعودی‌فرید ضمن تایید فعالیت باندی کودکان کار اظهار کرد: تعداد زیادی از کودکان کار از خارج از کشور وارد ایران شده‌اند و برخی از آنها در مقابل پولی که می‌دهند به طور قاچاقی وارد کشور شده و در خیابان مشغول به کار می‌شوند؛ گروه‌هایی هم هستند که کودکان را به کار می‌گیرند و آنها را استثمار می‌کنند، به عنوان مثال چندی قبل مددکاران یک مؤسسه غیردولتی برای شناسایی، جذب و جمع‌آوری کودکان کار به چهارراهی در منطقه سعادت آباد رفته بودند که مورد حمله چندین نفر از این گروه‌ها قرار گرفتند.

وی ادامه داد:‌ برخی سردسته‌های باند کودکان کار، تعداد زیادی از کودکان کار را با پرداخت درصد کمی به کار می‌گمارند، چنانچه یک کودک ممکن است روزانه بین 30 تا 100 هزار تومان کار کند اما درصد کمی از آن پول را می‌گیرد و در حقیقت آن کودک همچنان فقیر می‌ماند.

یلدای کودکان کار

مسعودی‌فرید با بیان اینکه شناسایی، جذب و جمع‌آوری کودکان کار وظیفه دستگاه‌های امنیتی است، گفت: بیشتر اطلاعات از طریق فرمانداری و استانداری به ناجا می‌رسد و سازمان بهزیستی وظیفه حمایتی دارد اما دستگاه‌های امنیتی باید وارد کار شوند و بچه‌هایی که استثمار می‌شوند را شناسایی کنند.

ورود کودکان کار خارجی به کشور با ویزای زیارتی!

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی به تازه‌کار بودن بسیاری از کودکان کار در سطح شهر اشاره کرد و با بیان اینکه برخی کودکان کار، اتباع خارجی هستند که با ویزای توریستی وارد کشور می‌شوند، افزود: برخی از کودکان کار خارجی هم با ویزای زیارتی وارد کشور شده‌اند.

مسعودی‌فرید گفت: خودروهای جمع‌آوری کودکان کار در مناطق 22 گانه تهران آنها را شناسایی کرده و به مجتمع فوریت‌های اجتماعی می‌فرستند که در ابتدا احراز هویت از سوی سازمان ثبت احوال صورت گرفته و سپس از طریق اسکن عنبیه برای آنها کد واحد می‌دهند تا در هر جایی غیر از اینجا شناسایی شوند.

وی افزود: در این مجتمع فوریت‌های اجتماعی پزشکان ما مستقر هستند؛ ضمن آنکه با چهار بیمارستان هماهنگ شده تا سلامتی کامل آنها تایید شود.کودکان کار شناسایی‌شده پس از صدور گواهی پزشکی و بررسی و احراز هویت به ساختمان‌هایی که شهرداری برای آنها درنظر گرفته اعزام می‌شوند.

کودکان کار و خیابان

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت:‌ در این مجتمع‌ها کودکان کار ایرانی و غیر ایرانی را در دو ساختمان مجزا اسکان می‌دهیم تا بحث شناسایی خانواده و ارزیابی خانواده آن‌ها صورت بگیرد؛ در صورتی که خانواده‌ای بدسرپرست و یا بی‌سرپرست باشد سازمان بهزیستی حضانت کودک را به صورت موقت یا دائم برعهده می‌گیرد.

130 کودک غیرایرانی که خانواده‌ای ندارند در مراکز شبانه‌روزی هستند

وی افزود:‌ کودکان کاری که سرپرستی ندارند و قرار است زمان طولانی را در این مراکز سپری کنند به مؤسسه‌های شبانه‌روزی سپرده خواهند شد؛ این درحالی است که هم‌اکنون حدود 130 کودک غیرایرانی در مراکز شبانه‌روزی شبه خانواده نگهداری می‌شوند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در مورد همکاری نیروی انتظامی در جذب و جمع‌آوری کودکان کار هم گفت: نیروی انتظامی نقش حمایتی و حفاظتی دارد. در مواقعی که مددکاران برای جذب و جمع‌آوری کودکان کار در چهارراه‌ها با حمله سردسته‌ها و نگهبانان کودکان کار مواجه می‌شوند نیروی انتظامی باید آنان را شناسایی و کنترل کند.

مسعودی‌فرید درباره کودکانی که ممکن است نیاز به کار داشته باشند هم گفت:‌ همه کودکان کار شناسایی می‌شوند و در ابتدای امر مددکار با خانواده کودک ارتباط می‌گیرد و بعد از آن گزارش ارائه می‌کند که برنامه کمک به خانواده آن‌ها چگونه شکل بگیرد. اگر خانواده‌ها از لحاظ مالی دچار مشکل باشند به کمیته امداد معرفی شده و اگر نیاز به اشتغال داشته باشند راهکاری برای آن در نظر می‌گیریم؛ اگر هم والدینشان معتاد باشد برای ترک اعتیاد به بهزیستی معرفی شده و اگر هم نیاز به بسته‌های معیشتی داشته باشند مورد کمک قرار خواهند گرفت.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در خاتمه گفت:‌ حمایت‌های سازمان بهزیستی از کودکان کار و خانواده‌شان به شرطی ادامه‌دار خواهد بود که  این کودکان  دیگر برای کار در خیابان‌ها حضور نداشته باشند.

انتهای پیام/4046/

نظر شما