شناسهٔ خبر: 34238007 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: بانک ورزش | لینک خبر

شاید کالدرون، این ضعف مهم برانکو را نداشته باشد

صاحب‌خبر -

بانک ورزش- برانکو ایوانکوویچ طوری در پرسپولیس کار کرد و نتیجه گرفت که امروز از نظر هوادارانش یک سر سوزن انتقاد هم نمی‌شود از او کرد. الان پرسپولیسی‌ها فقط نقاط قوت مردی را می‌بینند که یکی از بهترین مربیان تاریخ‌شان بود و سه قهرمانی پیاپی برای آنها به ارمغان آورد. با وجود این طبعا مربی کروات هم خالی از ایراد نبود. شاید یکی از مهم‌ترین مشکلات برانکو، دایره تنگ بازیکنان مورد استفاده این مربی بود. البته که «ثبات» رمز موفقیت است و این موضوع در پرسپولیس هم به خوبی ثابت شد، اما اصرار برانکو روی این داستان کمی بیش از حد به نظر می‌رسید؛ تا جایی که او به ندرت به بازیکنان جوان میدان می‌داد. خودش در گپ‌های خودمانی در دفاع از سیاستش می‌گفت: «پرسپولیس تیمی نیست که شما در آن بخواهی بی‌محابا به بازیکنان جوان میدان بدهی.» شاید اما پروفسور بی‌خبر بود که امثال مهدی طارمی و احمد نوراللهی درست فصل قبل از حضور او در ایران، به لطف میدان بی‌محابایی که در اختیارشان قرار گرفت به ستاره‌های فوتبال ایران تبدیل شدند. شاید اگر برانکو فقط هفت ماه زودتر به پرسپولیس می‌آمد، یکی مثل طارمی اصلا در سطح اول فوتبال ایران ظهور نمی‌کرد.

در هر صورت مربی کروات استراتژی‌اش در مورد اعتماد قطره‌چکانی به جوانان را تا روز آخر ادامه داد. اگر به ندرت قرار بود شانسی در اختیار بازیکنان کم‌نام و نشان قرار بگیرد، این سهم بیشتر به مهره‌هایی همچون محمد امین اسدی یا حمید طاهرخانی داده می‌شد که البته چندان هم موفق نبودند. در عصر طلایی برانکو جوانان زیادی آمدند و رفتند بدون اینکه فرصت نمایش استعدادهای‌شان را داشته باشند؛ از وحید حیدریه و کرملاچعب گرفته تا حامد آقایی و میلاد کمندانی. شاید این بازیکنان بعدتر در باشگاه‌های دیگر هم چندان موفق نبودند، اما فراموش نکنیم بهار طلایی آنها می‌توانست در پرسپولیس شکل بگیرد که از بین رفت. در نقطه مقابل استقلالی‌ها با وجود تمام فراز و نشیب‌های باشگاه و به‌رغم اینکه نتایج‌شان ابدا با پرسپولیس قابل مقایسه نبود، به هر حال در همین چهار سال بازیکنانی مثل مجید حسینی، فرشید اسماعیلی و امید نورافکن را به سطح اول فوتبال کشور معرفی کردند.

اصل مطلب اینکه در حال حاضر برانکو رفته و تصمیم‌گیرنده مسایل فنی در پرسپولیس به طور کامل تغییر کرده است. به این ترتیب شاید جوانان و چهره‌های کمتر دیده شده پرسپولیس شانس بیشتری برای بازی پیدا کنند. برانکو حتی به سعید کریمی که خودش معرفی کرد و هر وقت به میدان رفت خوب بود هم بازی نداد، اما جوانانی مثل روستایی، احمدوند، برزگر و ... که در این چند روز جذب شده‌اند، شاید آینده متفاوتی پیدا کنند. آنها باید امیدوار باشند گابریل کالدرون یکی از معدود ضعف‌های برانکو را نداشته باشد و اهل ریسک کردن روی جوان‌ترها باشد.

همشهری ورزشی

نظر شما