شناسهٔ خبر: 34234434 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب؛

گیلان و حکایت استان ۷۲ملت

بر اساس آمار منتشر شده در سامانه مرکز آمار ایران، رشت، دومین مرکز استان مهاجرپذیر کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز گیلان؛ مرکز آمار ایران هفته پیش در سامانه اش، گزارش تحلیلی منتشر کرد که در آن، با استناد به آمارهای سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال95، اسامی مراکز استانهایی که میزان خالص مهاجرت شان منفی است؛ یعنی مهاجرت اهالی آن، بیشتر از پذیرش مهاجر است و همچنین شهرهایی که خالص مهاجرت شان مثبت است یعنی مهاجر پذیرترند، اعلام شد.
بر اساس این آمار، شهرهای کرج، رشت، شیراز، سمنان و قم به ترتیب، بزرگترین خالص مهاجرت داخلی؛ چیزی معادل بیش از 20هزار نفر را دارند و این یعنی این شهرها مهاجر پذیرترین مراکز استانهای کشور بوده اند که در این بین رشت در جایگاه دوم قرار دارد.
موضوع تامل برانگیزی که برخی از کارشناسان علوم آمار، برنامه ریزی و اجتماعی گیلان را نگران کرده، این است که این آمار مربوط به 3سال پیش است و آنطور که از شواهد بر می آید در 3سال اخیر، تعداد مهاجران بیشتری از دیگر استانها، برای سکونت به گیلان آمده اند و از طرفی این آمار فقط مربوط به مراکز استانها از جمله رشت است؛ این درحالی است که بیشتر مهاجران تمایل دارند در مناطق خوش آب و هوا تر به ویژه در شهرهای کوچک و روستاها، جایی دنج، نزدیک طبیعت بکر ساکن شوند.
این را از ویلاهایی که در همین چند سال اخیر مثل قارچ از گوشه و کنار روستاهای گیلان سر در آورده می توان فهمید؛ ویلاهایی که از گویش و وجنات ساکنانش پیداست گیلانی نیستند !

گیلان و حکایت استان 72 ملتاهالی می گویند: بیشتر این ویلاها پاتوق آخر هفته ای خیلی از مهاجران است و البته برخی ها هم که زیر چتر بازنشستگی رفته اند، اینجا را برای گذراندن دوران بازنشستگی و اقامت دائمی شان انتخاب کرده اند؛ موضوعی که به عقیده جامعه شناسان باعث پیرتر شدن ، پیرترین استان کشور، گیلان خواهد شد.
بعضی از ریش سفیدان که مویی سپید کرده اند، بیشتر از جوان ترها، نگران این اوضاع و احوالند و می گویند: آنچه جوان ها امروز در آینه نمی بینند ما در خشت خام دیده ایم و اگر فروش زمین به غیربومی ها همین طور ادامه یابد، حکایت گیلان، حکایت استان 72 ملت می شود.
حرفی که سکینه خانم هم با آن، هم عقیده است و می گوید: هر کس باور ندارد، به روستای تازه شهر شده ما در ماکلوان فومن بیاید؛ منطقه ای زیبا پای کوه که تا دیروز فقط خانوارهای گله دار و کشاورز در خانه های تالار دارِ نرده چوبی اش، زندگی می کردند و همه جایش رنگ و بوی روستا داشت اما حالا به هر طرف که سر بچرخانی، خیابان و کوچه شده و ویلاهای مجللی که نه گویش ساکنانش آشناست و نه زندگی شان به سر و شکل روستایی ها شبیه است.گیلان و حکایت استان 72 ملت
چند کیلومتر پایین تر در مسیر جاده ماسوله، برخی از اهالی روستای کاسی سرا هم از چوب حراجی که دلالان به زمینهای شان زده اند، گلایه دارند.
آنها می گویند: برخی از دلالان که تمکن مالی دارند، زمینها را با قیمت پایین تر از اهالی می خرند، قطعه بندی می کنند و با قیمت بالا، به اهالی دیگر استان ها می فروشند.
یکی از این اهالی جلو می آید و می گوید: زمینهایی که مردم اینجا تا همین دو سال پیش، متری 100هزار تومان به دلالان می فروختند، حالا متری یک میلیون تومان به مهاجران فروخته می شود و همین باعث شده، برخی ها در فروش زمین با هم رقابت کنند.
بخشی از زمین های شهرستان ماسال هم به نام برخی مهاجران سند خورده است.
آنطور که اهالی شهر می گویند: زمین هایی که در مسیر ورودی مناطق ییلاقی ماسال قرار دارد، بیشتر از دیگر مناطق این شهرستان به غیربومی ها فروخته شده است.
این را از آقا برزو رهگذر خیابان اصلی شهر ماسال شنیدم.
او می گوید: مناطقی مثل روستای "بیتـَم" شاندرمن که در نزدیکی یک هتل بزرگ قرار دارد، کم کم دارد تبدیل به محله تهرانی ها و اصفهانی ها می شود.
آقا برزو به دو طرف خیابان سر می چرخاند و دو بنگاه را نشان می دهد و می گوید: خیلی از معامله ها در همین بنگاه ها و با کمک دلالان محلی جوش می خورد؛ بنگاه هایی که تعدادش کم نیست.
آنطور که از آمارهای اتاق اصناف ماسال بر می آید: فقط 147بنگاه معاملات ملکی در شهر ماسال و 36بنگاه در بخش شاندرمن این شهرستان وجود دارد که این تعداد بنگاه جای تامل دارد، البته بسیاری از معاملات زمین به طور غیررسمی و توسط دلالان انجام می شود.

گیلان و حکایت استان 72 ملت

آن طرف تر در مرکز استان در روستای امُشه رشت، علی صبوری هم از این وضعیت گلایه و اذعان دارد: اینطور که از استانهای دیگر دارند زمینهای مان را مفت می خرند، می ترسم برای فرزندان مان زمینی باقی نماند.
آنطور که او تعریف می کند؛ در همین 3سال اخیر حدود 80نفر از دیگر استانها به روستایش آمده اند و زمین خریده و ملک ساخته اند؛ هر چند بیشتر آنها تعطیلات و آخر هفته ها به ویلاهای شان سر می زنند.
او بیشتر از این موضوع ناراحت است که برخی از اهالی، زمینهای شان را راحت می فروشند و بعد به عنوان سرایدار، از ملک مهاجران، نگهداری می کنند.
این کشاورز زحمت کش معتقد است؛ کشاورز و روستایی باید با دست هایش زمین را آباد کند نه اینکه کلید دار ویلاهای مجلل اهالی استان های دیگر باشد.

گیلان و حکایت استان 72 ملت
فروش زمین و ملک به غیربومی ها در روستاهای کوهستانی و ساحلی شرق گیلان هم کم نیست.
گزارش خبرنگاران ما از شهرستان لاهیجان، رودسر، لنگرود، سیاهکل و بخش هایی از املش حکایت از این دارد که این مناطق هم در سال های اخیر مهاجرانی را از استان های دیگر پذیرفته است.
ایران خانم که هر از چند گاهی، به زادگاهش در روستای پیرکوه سیاهکل سری می زند، می گوید: هر بار که از این مسیر می گذرم، یک خانه ویلایی با محوطه ای وسیع، سر از این منطقه بکر در می آورد و چهره هایی نا آشنا که اهل این خانه ها هستند.
آقا محمدرضا هم که اهل لـَیالِمان لاهیجان، روستایی با باغ های همیشه بهار چای است، می گوید: اینجا غیربومی ها زمین را خوب می خرند و برای همین برخی ها باغهای چای شان را تغییر کاربری داده اند و می فروشند؛ باغ های همیشه بهاری که لابه لای آن، ویلاهایی با سقف های رنگ و وارنگ مثل قارچ روییده است.
پای صحبت محسن 30ساله که خودش اهل روستای سرولات رودسر است که بنشینی می بینی زمینهای بخش چابکسر این شهرستان در روستاهای سرولات، لیمه سرا و جنگ سرا بیشتر از دیگر مناطق، به غیربومی ها فروخته شده است.
وقتی از او درباره تعداد غیربومی هایی که در این روستاها زمین خریده و ساکن شده اند می پرسم، به دو جمله بسنده می کند و می گوید: باید بیایید و ببینید؛ هر چند وقت یک بار، همسایه ای جدید با گویشی از یک منطقه از ایران، با تو هم ولایتی می شود.

گیلان و حکایت استان 72 ملتآخر و عاقبت مهارجرپذیری
دکتر مهرداد توکلی راد استاد جامعه شناسی یکی از مهم ترین پیامدهای مهاجر پذیری، بویژه در روستاهای استان را تغییر تدریجی هویت جامعه روستایی می داند و می گوید: ورود غیربومی ها به جامعه روستایی گیلان، سبک زندگی روستایی را به سرعت تغییر داده و شکل جامعه روستایی را به لحاظ فیزیکی و فرهنگی دگرگون کرده است؛ به طوری که کارکردهای فرهنگی جامعه روستایی که یک عمر کاربردی بود، در حال بی اثر شدن است واین تغییرات حتی بر زبان و گویش افراد هم اثرگذاشته است.
وی افزود: از طرفی فاصله اجتماعی بین ساکنان جدید و ساکنان اصلی روستاها سبب شده که بین آنها، تضاد ارزش ها ایجاد شود و در این تقابل ارزشی، جامعه روستایی بویژه جوانان روستایی، بیشترین آسیب را می بینند.
این استاد دانشگاه ترغیب کردن به زندگی تجمل گرایانه که در بین جوانان به "زندگی لاکچری" معروف است را از دیگر پیامدهای این پدیده می داند و می گوید: جامعه روستایی بر مبنای کار، تلاش و تولید شکل گرفته است اما غیربومی ها با تغیر این کارکرد، ناخواسته روستا را به فضایی برای تفریح و مصرف گرایی تبدیل خواهند کرد.
دکتر توکلی راد با اشاره به اینکه به نظر می رسد تعداد زیادی از این مهاجران، بازنشستگانی باشند که برای گذراندن این دوران در گیلان ساکن شده اند گفت: گیلان استان پیری است و اضافه شدن بازنشستگان مهاجر به جمعیت سالمند این استان، هزینه هایی را به بخش توانبخشی و درمان این استان تحمیل خواهد کرد.

گیلان و حکایت استان 72 ملت
نبض کند اقتصاد روستا = تب بالای فروش زمین به غیربومی ها
دکتر محمد دوستار استاد اقتصاد هم با بیان اینکه پدیده مهاجرت هم برای منطقه ای که مهاجر از آن آمده و هم منطقه ای که مهاجر پذیرفته است، زیانهای اقتصادی بسیاری به همراه خواهد داشت گفت: تامین زیرساخت ها و نیازهای اساسی مهاجران برای مناطق مهاجرپذیر بار مالی بسیاری دارد و از طرفی استانی که برای تامین زیرساخت های جامعه آماری خود اعتبار صرف کرده، با کاهش جمعیت، در واقع بیهوده هزینه کرده است.
وی با اشاره به اینکه بالا گرفتن تب فروش زمین به مهاجران در روستاها که اغلب از سوی جوان ترها انجام می شود، ریشه در بیکاری و مشکلات اقتصادی دارد افزود: وقتی پای زمین های روستایی خوب پول می دهند، جوان روستایی ترجیح می دهد زمینش را بفروشد و مشکلات اقتصادی اش را حل کند.
موضوعی که برخی از روستاییان آن را تایید می کنند؛ اما خیلی از آنها می گویند: از سر ناچاری و برای گذران زندگی، سر و سامان دادن فرزندان و یا هزینه های درمان شان، چوب حراج به زمین ها زده اند.
این در حالی است که دکتر محمد دوستار در خصوص ادامه این رویه که نتیجه آن تغییر کاربری زمینهای روستایی و کاهش تولید است هشدار می دهد و می گوید: اگرچه فروش زمین های روستایی، در کوتاه مدت اهالی را به پول می رساند اما در دراز مدت به هم ریختگی ساختار اقتصادی منطقه را به دنبال خواهد داشت و از طرفی با افزایش کاذب قیمت زمین، تناسب قیمت گذاری املاک به هم می ریزد.
این استاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی می گوید: برخلاف گیلان، دربرخی از استانها از جمله اصفهان، حساسیت خاصی در خصوص مهاجرپذیری وجود دارد و فروش زمین های روستایی به غیربومی ها براساس مصوبات استانی، زیر ذره بین است؛ کاری که متولیان این حوزه در گیلان هم می توانند با استفاده از ابزار نظارتی مشابه انجام دهند.

گیلان و حکایت استان 72 ملت
مهاجرت هایی که حساب و کتاب سیاست گذاری ها را به هم می ریزد 
نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه تصمیم گیری ها، برنامه ریزی ها و سیاست گذاریهای کلان در هر منطقه، بر اساس سرانه جمعیت، تدوین و تصویب می شود گفت: تامین زیرساخت ها و نیازمندی های جمعیت ثابت هر منطقه، با ورود مهاجران و افراد غیربومی با چالش هایی مواجه می شود و به اصطلاح امکانات مالی و زیرساخت های پیش بینی شده، با نیازهایی که این بار جمعیتی جدید با خود می آورد، همخوانی ندارد.
مهرداد بائوج لاهوتی افزود: در 15سال گذشته ۳هزار هکتار شالیزار، ۷هزار هکتار باغ چای و حدود ۴هزار هکتار باغ توت در استانهای شمالی تغییر کاربری و در بخشهایی از آنها، ساخت و ساز انجام شده است که بخش عمده ای از آن، مربوط به مهاجرانی از دیگر استانها است.
او روند رو به رشد مهاجرپذیری و فروش زمین های روستایی به غیربومی ها در گیلان را تهدید جدی و مهم برای استان می داند و می گوید: متاسفانه عزم جدی برای پیشگیری از این پدیده وجود ندارد و هرکس که هوس خرید زمین در گیلان به سرش بزند، به راحتی و در کوتاه ترین زمان این کار را انجام خواهد داد و اگر این روال ادامه یابد، گیلان با از دست دادن زمین هایش، سرنوشتی مثل مازندران پیدا می کند.
این عضو فراکسیون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مجلس می گوید: اگرچه قانونی وجود ندارد که جلوی فروش زمین به غیربومی ها را بگیرد اما نیازی به قانون نیست و با نظارت بیشتر و استفاده از اهرم های بازدارنده، می توان تاحدود زیادی جلوی این پدیده را گرفت.

گیلان و حکایت استان 72 ملتوقتی مناطق گردشگری "خونه باغ "مهاجران می شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان هم به مهاجرپذیر شدن گیلان در سالهای اخیر اذعان دارد و می گوید: بخشی از زمینهای بخش چابکسر در شهرستان رودسر، قسمتی از روستاهای اطراف جاده ماسوله، منطقه قلعه رودخان و گشت رودخان در شهرستان فومن، بخشهایی از منطقه سراوان رشت، منطقه چُماچای شفت و برخی از روستاهای تالش جزو مهاجرپذیرترین مناطق گیلان هستند که افراد غیربومی در آنجا زمین خریده اند و ملک ساخته اند؛ زمینهایی که یا در مناطق گردشگری است و یا در مسیر سفر گردشگران قرار دارد.
علی اوسط اکبری مقدم البته اذعان دارد که 85درصد از ساخت و سازهای این مهاجران، برای زندگی فصلی و سپری کردن تعطیلات انجام شده و در برخی از روزهای سال خالی است.
وی افزود:بیشتر زمین هایی که اهالی استان های دیگر در آن خانه و ویلا ساخته اند، جزو مستثنیات روستاییان است که از حدود 10سال پیش، زمانی که بحران کم آبی در مرکز و جنوب ایران به دغدغه عمومی تبدیل شد، خریداری شده و به تدریج در آن ساخت و ساز می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان می گوید: اصفهان، خوزستان، یزد و تهران، مهمترین استانهایی است که مهاجرانی از آنجا به گیلان آمده است؛ هم وطنانی که حالا دیگر در اینجا خانه و زندگی دارند و تقریبا ساکن گیلان به حساب می آیند.

گیلان و حکایت استان 72 ملت
مهاجرت زیرپوست مناطق گردشگری، خلاف ِقانونیِ دلالانِ زمین
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در پاسخ به این سوال که استانداری گیلان چقدر نسبت به پدیده مهاجرپذیری دغدغه دارد گفت: بیشتر زمین هایی که غیربومی ها در روستاهای استان می خرند، در محدوده طرح های هادی با قابلیت کاربری مسکونی است و عملا، کاری خلاف قانون انجام نمی شود و هیچ نهادی هم بر اساس قانون نمی تواند مانع خرید و فروش زمین و ملک شخصی افراد شود.
علی اوسط اکبری مقدم افزود: بیشتر این مهاجران از طریق واسطه و یا دادن وکالت به برخی افراد سر شناس منطقه، زمینها را می خرند و در جریان موقعیت زمین ها و قانونی بودن این کار آن هستند.
او با بیان اینکه تنها کاری که می توانیم انجام دهیم، نظارت بر الگوی ساخت و ساز بافت روستایی است گفت: متاسفانه این الگو در ویلاسازی مهاجران رعایت نمی شود؛ چون فقط کسانی که می خواهند از تسهیلات مسکن روستایی استفاده کنند، ملزم به رعایت الگوی روستایی هستند این درحالی است که بیشتر مهاجران، از تمکن مالی بالایی برخوردارند و با هزینه شخصی، ویلاهای مجلل می سازند.

گیلان و حکایت استان 72 ملتوقتی سر نخ فروش زمین به مهاجران، از دهیاری ها سر در می آورد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار می گوید: بررسی های بازرسان نشان می دهد، مهاجرانی که زمین های روستایی را می خرند، اغلب با دهیاران در ارتباط هستند و در جریان کاربری زمینها قرار می گیرند، برای همین چند ماهی است نظارت بر عملکرد دهیاری ها را در این خصوص با جدیت بیشتری پیگری می کنیم و خرید و فروش زمین را روستا به روستا رصد و متخلفان را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی می کنیم.
علی اوسط اکبری مقدم افزود: در 7ماهه گذشته 42پرونده تخلف دهیاری های گیلان در خصوص خرید و فروش زمین و ساخت و ساز بررسی شده است که به 31نفر از دهیاران، تذکر کتبی و فرصت 6ماهه داده شده است و اگر پس از 6ماه، باز هم تخلف مشابه داشته باشند، برکنار خواهند شد.
او گفت: در این مدت پس از بررسی 22پرونده تخلف کارشناسان فنی و مالی دهیاری های استان، 3نفر برکنار شدند و به 11نفر هم تذکر کتبی داده شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار به تایید رای تخریب سازه برای 125پرونده تخلف در گیلان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: براساس رای نهایی دیوان عدالت اداری، تعدادی از این ویلاها تخریب شد و به صاحبان بقیه ویلاها هم فرصت 6ماهه برای تخلیه داده شده که در نهایت تخریب خواهد شد.
آنطور که علی اوسط اکبری مقدم می گوید: بازتاب تخریب این ویلاهای غیرمجاز، تا حدود زیادی جلوی بسیاری از خرید و فروش های زمین و ویلاسازی را در روستاها خواهد گرفت اما راهکار اصلی در این باره اختصاص اعتبار برای بازنگری در طرحهای هادی و یا محدود کردن کاربری های مسکونی فعلی در محدوده این بافت ها است.

گیلان و حکایت استان 72 ملتوقتی لباس گشاد طرح هادی با بازنگری آب می رود
معاون پشتیبانی و سرپرست معاونت عمران روستایی بنیاد مسکن گیلان در حالی که معتقد است طرح های هادی، مشوقی برای مهاجرت نیست می گوید: در گذشته هم طرح های هادی در روستاها با کارکرد تعیین کاربری زمین ها وجود داشت اما مهاجرت به این گستردگی انجام نمی شد.
عظیم نوربخش خشکسالی و کمبود آب در استان های مرکزی و جنوبی در یک دهه اخیر را از مهم ترین دلایل گرایش مهاجران به گیلان می داند.
او افزود: اگرچه محدود و کوچک کردن گستره طرح های هادی، با اهداف تعریف شده در این طرح که الزامات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در آن در نظر گرفته شده است، منافات دارد اما در 5سال اخیر، برای جلوگیری از تغییر کاربری های وسیع و نیز کاهش مهاجرپذیری این مناطق، پهنه طرحهای هادی را با رویکرد تعیین حدود ساخت و سازهای وضع موجود، محدود کرده ایم و این یعنی محدوده بافت روستایی با همان کاربریهای تعیین شده، حفظ می شود و محدوده ای در قالب طرح توسعه ای به آن اضافه نمی شود.
معاون پشتیبانی و سرپرست معاونت عمران روستایی بنیاد مسکن گیلان با بیان اینکه محدوده های تعیین شده برای کاربری مسکونی در طرحهای هادی شامل کاربری مسکونی برای فضای ساختمان و نیز محدوده فعالیت مسکونی برای محوطه خانه، انبار برنج، طویله و صیفی کاری است افزود: در مواقعی مشاهده می شود، افراد بخشی از فضای محدوده فعالیت مسکونی شان را به علت وسعت زیاد آن، قطعه بندی می کنند و می فروشند.
عظیم نوربخش با بیان اینکه برای حل این مشکل وسعت این محدوده ها را کوچک تر کرده ایم افزود: اگر تا 5سال پیش، وسعت محدوده فعالیت مسکونی یک فرد در روستا را 3هزار مترمربع در نظر می گرفتیم، حالا این عرصه به 2هزار مترمربع کاهش یافته است.
او البته معتقد است محدودتر کردن و محصور کردن محدوده کاربری مسکونی روستایی در گیلان با استانداردهای فعالیت در روستا و بافت آن مغایرت دارد و از طرفی مستلزم صرف هزینه های کارشناسی برای نقشه برداری و تعیین محدوده است.
معاون پشتیبانی و سرپرست معاونت عمران روستایی بنیاد مسکن گیلان، خارج کردن زمین های کشاورزی در متراژ بالا و یکپارچه از محدوده طرح هادی از سال90 را اقدام دیگر این اداره کل برای جلوگیری از فروش زمین دانست و گفت: بازنگری برخی از طرحهای هادی نیز برای محدودتر کردن کاربری های مسکونی در حال انجام است.

گیلان و حکایت استان 72 ملت
عظیم نوربخش در عین حال اذعان دارد؛ برخی از طرح های ِهادیِ قدیمی تر که بر اساس عکس های هوایی دهه50، 60و70 تدوین شده، مقیاس تقریبی دارد و مستلزم نقشه برداری زمینی و صرف هزینه و وقت است؛ موضوعی که عامل اصلی کندی روند بازنگری در این طرح ها است.
او با بیان اینکه در حال حاضر رشد جمعیت بومی، در بسیاری از روستاهای گیلان منفی است می گوید: لزومی ندارد در روستایی که جمعیت آن نسبت به یک دهه اخیر کاهش یافته، زیرساخت هایی چون راه و انشعاب بیشتر برق، توسعه یابد؛ چرا که ایجاد زیرساخت های بیشتر، فضا را برای پذیرش جمعیت مهاجر فراهم می کند.
این مسئول حوزه روستایی گیلان، مهمترین راهکار جلوگیری از هجوم مهاجران برای خرید زمین و ساخت و ساز در روستاها را محدود کردن و متناسب کردن سطح خدمات و زیرساخت ها می داند و معتقد است؛ روند توسعه در هر روستا باید متناسب با جمعیت بومی همان روستا باشد.

گیلان و حکایت استان 72 ملتترازوی دستگاه قضا برای تعادل در حقوق مهاجران و مهاجرپذیران
معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان اینکه مهاجرت از حقوق مشروع و قانونی هر فرد است گفت: البته مهاجران باید تابع هنجارهای منطقه ای که به آن مهاجرت می کنند، باشند.
احمد آقایی در تشریح این موضوع افزود: مهاجران باید تغییرکاربری ها و ساخت و ساز برای اسکان خود را در چهارچوب قانون انجام دهند و اگر از خطوط قرمز تعیین شده عبور کنند، با آنان برخورد قانونی می شود.
به گفته وی بر اساس تبصره یک ماده 3 قانون حفظ کاربری اراضی، کسانی که در زمینه تغییر کاربری و یا ساخت و ساز تخلفی مرتکب شوند، معادل یک تا 3 برابر قیمت روز زمین جریمه و در صورت تکرار جرم، به حبس یک روز تا 6ماه محکوم خواهند شد.
معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان می گوید: براساس این ماده قانونی در سال های اخیر، تعدادی از سازه های غیرمجاز در گیلان تخریب شده و تعدادی از متصرفان هم که از طریق تبانی با مسئولان محلی، غیرقانونی زمین خریداری کرده و ساخت و ساز انجام داده بودند با رای قضایی روانه زندان شده اند.
احمد آقایی افزود: نیمی از این تخلفات مربوط به مهاجرانی است که از روی طمع و یا ندانسته زمین هایی را در متراژ بالا بدون توجه به کاربری آن، خریداری و در آن ساخت و ساز کرده بودند.
وی معتقد است: اگر برخورد قاطع دستگاه قضا و شورای حفظ بیت المال در 8سال گذشته نبود، شاهد مهاجرت گسترده تر و تغییر کاربری زمینهای بیشتری برای ساخت و ساز این افراد در روستاها و عرصه های ملی و طبیعی بودیم.
معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان می گوید: دستگاه قضا با استناد به بند 5 اصل 156قانون اساسی که به اصل پیشگیری از وقوع جرم تاکید دارد؛ تلاش کرده با تعیین خطوط قرمز در زمینه کاربری های زمین ها و نیز هنجارهای اجتماعی، تا حدود زیادی عرصه را برای گسترش تبعات منفی مهاجرپذیری در گیلان تنگ کند.

گیلان و حکایت استان 72 ملتگیلان مهمان نواز یا مهاجرپذیر؟
عمری است گیلان به مهمان نوازی و گردشگرپذیری معروف است؛ چند سالی است اما مهاجر پذیری هم به مجموعه کمالات این استان سرسبز اضافه شده است.
رویه ای که به قول برخی جامعه شناسان تخت گاز می رود تا به یکی از شاخصه های این استان تبدیل شود.
برخی از کارشناسان آمار و برنامه ریزی می گویند: معلوم نیست در سرشماری بعدی یا همین حالا که 3سال از سرشماری قبلی می گذرد، گیلان بر سکوی نخست مهاجرپذیری تکیه نزده باشد. پدیده ای که هم مردم و هم کارشناسان اذعان دارند پیامدهایی برای گیلان و همچنین استان هایی که مهاجران از آنجا آمده اند، به دنبال خواهد داشت.
باید دید تنگ تر کردن عرصه نظارت در روستاها در این باره چقدر جواب می دهد و از طرفی بازنگری در طرح های هادی، چقدر جلودار روند رو به رشد این پدیده خواهد بود؟

نویسنده: مریم امدادی

گیلان و حکایت استان ۷۲ملت گیلان و حکایت استان ۷۲ملت گیلان و حکایت استان ۷۲ملت گیلان و حکایت استان ۷۲ملت گیلان و حکایت استان ۷۲ملت گیلان و حکایت استان ۷۲ملت گیلان و حکایت استان ۷۲ملت گیلان و حکایت استان ۷۲ملت گیلان و حکایت استان ۷۲ملت گیلان و حکایت استان ۷۲ملت گیلان و حکایت استان ۷۲ملت گیلان و حکایت استان ۷۲ملت گیلان و حکایت استان ۷۲ملت گیلان و حکایت استان ۷۲ملت گیلان و حکایت استان ۷۲ملت گیلان و حکایت استان ۷۲ملت گیلان و حکایت استان ۷۲ملت گیلان و حکایت استان ۷۲ملت گیلان و حکایت استان ۷۲ملت گیلان و حکایت استان ۷۲ملت

نظر شما