شناسهٔ خبر: 34234075 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

عطوان: ایران جز با شروط خودش پای مذاکره نخواهد آمد

فارس

تحلیلگر سرشناس عربی، بزرگ‌ترین اشتباه غرب و متحدان عرب آن را ارزیابی نادرست قدرت ایران دانست و نوشت: رهبران ایران یک پیام آشکار مخابره کردند مبنی بر اینکه وقتی حرف می‌زنند به آن عمل می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «عبد الباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای اینترنتی «رای الیوم» در یادداشتی با عنوان اینکه «رهبر عالی ایران هشدار می‌دهد... سپاه پاسداران عمل می‌کند... جنگ توقیف نفتکش‌ها به کجا می‌رسد؟ بزرگ‌ترین اشتباه آمریکا و متحدان عربی و غربی در خلیج (فارس) چه بود؟»، نوشت، ایجاد تنش با ایران بزرگ‌ترین اشتباه آمریکاست.

بیشتر بخوانید:

عطوان: ایران اقدام عملی را جایگزین تهدید کرده است

در این یادداشت آمده است: بزرگترین اشتباه کشورهای غربی که امروز شمشیر خصومت را به روی ایران کشیدند و به ویژه ایالات متحده این است که آنها قدرت رقیب ایرانی خود و متحدانش  و حتی واکنش‌های احتمالی ایران به اقدامات تحریک‌آمیز سیاسی و نظامی و افزایش تنش جاری در منطقه خلیج فارس و بحران‌های ناشی از آن را درست ارزیابی نکردند و در این خصوص جنگ توقیف نفتکش‌ها نمونه برجسته آن است.

یک هفته پیش هنگامی که آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب ایران درباره تداوم توقیف نفتکش ایرانی که در هنگام عبور از تنگه جبل طارق توقیف شده بود هشدار داد، مقامات انگلیس در لندن گمان کردند که این تهدیدها صرفا اظهاراتی پوچ و توخالی است و به هیچ وجه عملی نخواهد شد؛ اما سپاه پاسدران  آن تهدیدها را حرف به حرف عملی کرد و یک نفکتش انگلیسی را در تنگه هرمز توقیف کرد و سخنگوی سپاه گفت که نفکتش مذکور مقررات بین‌المللی کشتیرانی را رعایت نکرده و به یک قایق ایرانی برخورد کرده و باعث آلودگی آب های خلیج (فارس) شده است.

رأی الیوم نوشت، انگلیس نفتکش گریس-۱ حامل نفت ایران را به دلیل نقض قوانین بین المللی کشتیرانی توسط ایران توقیف کرد، بلکه در این خصوص از واشنگتن و به طور ویژه شخص دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دستور گرفته بود. قایق‌های سپاه پاسداران هم هنگامی که دست به پاسخ تلافی جویانه زده و نفتکش انگلیسی را توقیف کردند... آنها توقیف نفتکش را اهرم فشاری بر مقامات انگلیسی قرار دادند تا آنها را وادار به آزاد کردن هر چه سریع‌تر نفتکش ایرانی کنند.

سران ایران می‌خواهند یک پیام آشکار را به کشورهای غربی و بخصوص آمریکا مخابره کنند، اینکه وقتی حرف می‌زنند به آن عمل می‌کنند و هرگز در قبال هیچ اقدام خصمانه علیه آنها و منافعشان سکوت نخواهند کرد و بی‌هیچ هراسی تا پایان خط پیش می‌روند حتی اگر کار تا یک جنگ تمام عیار پیش رود. مهم این است که آنها هرگز اشتباه عراق را تکرار نخواهند کرد که سال‌ها مردمش را زیر فشار و تحریم‌های اقتصادی نگاه داشت و نتیجه‌اش سرنگونی رژیم بعث و نابودی این کشور بود. بنابراین ایران امیدوار است که این پیام به خوبی مخابره شده باشد.

رهبران ایران هرگز نمی‌گذارند ملتشان گرسنگی بکشد و نفتشان صادر نشود. ناوگان‌ها و ناوهای هواپیمابر آمریکایی هرگز هراسی به دل آنها نخواهند انداخت. ایرانی‌ها جز با شروط خودشان پای میز مذاکره نخواهند رفت. آنها ماه گذشته برای سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا که فقط چند متر حریم آب‌های سرزمینی ایران را نقض کرده بود، لحظه‌ای تردید نکردند و هنگامی که تهدیدهای خود درباره بازگشت به غنی‌سازی اورانیوم در سطحی بالاتر از حد توافق برجام عملی کردند، پای قولشان ایستادند و آنچه در آینده انجام خواهند داد بزرگ‌تر است.

طبق این یادداشت، کشتیرانی دریایی در آب‌های خلیج (فارس) و تنگه هرمز امن بود و چندین دهه هیچ مشکلی نداشت جز زمانی که دولت آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و مشریان نفت ایران شامل چین، ژاپن، ترکیه و هند را از خرید نفت از ایران منع کرد. از همین رو هنگامی که دولت ترامپ از تشکیل ائتلاف برای تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز حرف می‌زند همه کشورهایی که به درخواست آن پاسخ می‌دهند باید این واقعیت را درک کنند.

رهبران ایران خوی شهادت‌طلبی دارند و هیچ ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا و عضویت برخی کشورهای عربی حاشه خلیج (فارس) و اروپا مانع آنان نمی‌شود. کسی که عقیده‌ای خلاف این را دارد رهبران ایران و راهبرد دفاعی آنها و روحیات و ساختار نظامی آنها را نمی‌شناسد. از همین رو دست به یک اشتباه راهبردی فاجعه آمیز دیگری می‌زند که بهای سنگین آن را از امنیت و ثبات خود و منافع متحدانش در منطقه خواهد داد.

تا حالا کسی از پیوستن به این ائتلاف آمریکایی جدید پیشنهادی استقبال نکرده است جز عربستان و امارات که تحت فشار آمریکا پاسخ مثبت داده‌اند و آمریکا می‌خواهد بار دیگر هزینه سنگین مالی تشکیل این ائتلاف، سوخت کشتی‌های آن و حفاظت از آنها را توسط  پول ملت‌های عربی و نسل‌های آتی آنها تامین کند.

ایران قدرتمند است نه چون زرادخانه‌ای عظیم از موشک‌های بالستیک، کشتی‌ها و قایق‌های کوچک و تندرو و متوسط رادار گریز دارد، بلکه چون رهبران آن از اراده و قدرت تصمیم گیری برای پاسخ تلافی جویانه به هر گونه تجاوزی را دارند حالا هر طرفی می‌خواهد در پس آن باشد.

عطوان نوشت: در برنامه هفتگی معروف «Dateline London»  که شبکه ماهواره‌ای بی.بی.سی انگلیسی زبان پخش می‌کند، مجری امروز از من پرسید اگر مشاور ترزا می، نخست وزیر انگلیس بودی، در خصوص قضیه توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران، چه توصیه‌ای به او می‌کردی؟ من در جواب گفتم: اول اینکه من مشاور او نیستم و هرگز هم نخواهم بود. دوم اینکه به او توصیه می‌کردم که نفکتش توقیف شده ایرانی را فورا و بدون هیچ گونه تأخیری آزاد کند و سوم اینکه از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا  و سیاست‌های گستاخانه و بی پروای وی کاملا پرهیز کند که در غیر این صورت با حجم عظیمی از مشکلات در منطقه خاورمیانه و به طور مشخص حوزه خلیج فارس مواجه خواهد شد.

رأی الیوم در پایان نوشت، وجود اراده قوی برای پاسخ فقط محدود به رهبران ایران نمی‌شود بلکه همه متحدانش در جبهه مقاومت در سوریه، عراق، لبنان، یمن و نوار غزه از این خصوصیت برخوردارند و ترامپ باید به خوبی بفهمد آن دوران گذشته  و برنمی‌گردد که کشورها برای حضور در ائتلاف آن از یکدیگر سبقت گرفته و به جنگ‌های آن در خاورمیانه بپیوندند و مقاومت جدی در دفاع از شرافت ملتی آنها وجود نداشت. بخصوص اگر کشورهای هدف، متعلق به جبهه مقاومت باشند. ما دوران جدید و متفاوتی را پیش رو داریم. اکنون دوران گذشت و فداکاری و رد دیکته‌ها و باج خواهی‌های خصمانه غربی و مقابله با آن است. روزهای آتی همه چیز را روشن خواهد کرد.

نظر شما