شناسهٔ خبر: 34233979 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رییس گروه پژوهشی هنر‌های سنتی

قلمزنی بشقاب مسی به سبک دوره سلجوقی

بشقاب مسی قلع اندود شده، توسط امیر رضا سیدی هنرمند کارگاه قلمزنی گروه پژوهشی هنر‌های سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به سبک دوره سلجوقی قلمزنی شد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنر‌های سنتی امروز یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸ با اعلام این خبر و با اشاره به اینکه این طرح در راستای حفظ، احیا و اشاعه هنر‌های سنتی ایران انجام گرفته است تصریح کرد: طراحی نقوش این بشقاب که به شیوه (تکنیک) ریز قلم قلمزنی شده، برگرفته از گره‌های دوره سلجوقی است.
او نقوش روی این بشقاب را از انواع نقوش هندسی، گیاهی و حیوانی عنوان کرد که بیشتر از این نقوش در پارچه‌های نفیس زربفت استفاده می‌شده و نمونه‌هایی از آن در موزه ملی ایران موجود است.
شریف زاده خاطرنشان کرد: با ایجاد تغییراتی در طراحی، این نقوش برای اجرای قلمزنی مورد استفاده قرار گرفته اند.
وی با اشاره به اینکه قالب طراحی گره‌های این نقوش برگرفته از بشقاب برنجی موجود در موزه ملی اجرا شده تصریح کرد: در قلمزنی حاشیه‌ای دور کار، همراه با شمسه دوران، از نقوش آثار سلجوقی که به طور عمده حکاکی بوده استفاده شده است.
شریف زاده در پایان گفت: تکنیک ریز قلم روشی از تزیین سطح فلز است که از دوره سلجوقی و دوره‌های مختلف آثار بیشماری به این روش در موزه‌ها موجود است.

نظر شما