شناسهٔ خبر: 34232733 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران:

منطقه کاوه ده به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت

کلانتری از ارتقاء منطقه کاوه ده در شهرستان فیروزکوه با مساحتی در حدود ۹۰ هزار هکتار از منطقه شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان: «کیومرث کلانتری» با اشاره به اینکه منطقه شکار ممنوع کاوه‌ده یکی از بهترین مناطق طبیعی کشور بوده و حدود ۲۷ سال تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است ، گفت: محدوده کاوه ده ۱۸ سال در نوبت اضافه شدن به مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست است و بیش از چهل درصد حیات وحش استان تهران را در خود جای داده و کریدور بسیار مهمی برای مهاجرت حیات وحش مابین استان های مازندران، تهران و سمنان به شمار می رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه این منطقه واقع در جنوب شهرستان فیروزکوه و از سال 1370 به منظور كنترل شكار و صيد تحت نظر استان تهران بوده است، افزود: براي اولين بار در سال 81 بعنوان منطقه شكار ممنوع معرفي و در سال 88 نيز مورد تمديد قرارگرفت و خوشبختانه با پیگیری های اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در جلسه اخیر شورای عالی محیط زیست  به منطقه حفاظت شده ارتقاء یافت.

کلانتری با اشاره به اینکه پوشش گياهي منطقه تحت تأثير وضعيت آب و هوايي  به دليل اكوتون بودن که بین منطقه خزری، البرز مرکزی و فون صحرایی قرار داشته از تنوع گیاهی قابل توجهی برخوردار است، اظهار داشت: مهره داران این منطقه نيز به دليل تلاقي دو منطقه جانوري خزري و البرز مركزي داراي تنوع زيستي بالا و با اهميتي است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه به دلایل ارتقاء این محدوده به منطقه حفاظت شده اشاره داشت و گفت: اين منطقه به دليل اينكه چندين بار به عنوان منطقه شكار ممنوع تمديد گرديده، در طي ساليان اخير با حفاظتي كه از آن صورت پذيرفته از پتانسيل هاي قوي از جمعيت هاي قوچ و ميش استان  برخوردار بوده و مي تواند به عنوان منبع پشتيباني براي ساير زيستگاههايي كه در سطح استان و استان هاي مجاور در حال حاضر به دليل تعارضات و فعاليتهاي انساني دچار مشكلات متعددي گرديده اند قلمداد شود.

وی ادامه داد: از طرفي با توجه به اينكه این محدوده همجوار با استان مازندران و سمنان است به عنوان كريدور حمايتي، تبادل جمعيت قوچ و ميش البرز مركزي را بين سه استان مازندران، سمنان و تهران به عهده دارد و مورد حمايت قرار مي دهد.

کلانتری با بیان اینکه از سويي ديگر با توجه به آخرين برآورد جمعيتي سمداران 7716 رأس مورد تخمين قرار گرفته كه بيانگر پتانسيل بالاي اين منطقه مي باشد، تصریح کرد: همچنین افزايش پشتوانه حفاظتي از گونه هاي ارزشمند جانوري مانند پلنگ، خرس قهوه اي، قوچ و ميش البرز مركزي، كل و بز، روباه تركمني از پستانداران و افعي البرزي و دماوندي از خزندگان، كبك دري و هما از پرندگان و قزل آلاي خال قرمز از ماهيان كه در سطوح ملي و بين المللي در حال حاضر در طبقه بندي تهديد و در معرض خطر انقراض ملي مي باشند از جمله دیگر دلایل ارتقاء این منطقه است.

وی  خاطر نشان کرد: مشاهده مكرر و برآورد جمعيتي پلنگ در اين منطقه با استفاده از روش هاي دوربين تله اي، نشان از پراكنش و تراكم بالايي از اين جانور در سطح استان بوده كه مي طلبد مورد حفاظت مناسب قرار گيرد.

كلانتري گفت : اين منطقه درحال حاضر داراي ٢پاسگاه محيط باني است كه با شرايط جديد بايد حداقل ٢ پاسگاه محيط باني ديگر نيز به ان افزوده شود.

به گزارش شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل محیط زیست استان تهران، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پايان با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در شهرستان فیروزکوه حافظ حقوق مردم است، افزود: حفاظت محیط زیست با منافع قانونی مردم در تقابل نبوده و حقوق قانونی کلیه ذینفعان محلی نیز مورد احترام خواهد بود.

نظر شما