شناسهٔ خبر: 34231299 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مرآة الجزیره| نادیده گرفتن تهدیدهای اتمی رژیم سعودی از سوی جامعه جهانی

یک وبگاه معارض عربستانی در گزارشی به بررسی تهدیدهای عربستان سعودی برای دستیابی به سلاح اتمی و سکوت جامعه جهانی در این زمینه و همچنین استانداردهای دوگانه آمریکا در برخورد با این مساله پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک پایگاه خبری معارض سعودی در مقاله‌ای به نیات و آرزوهای «محمد بن سلمان» در خصوص دست‌یابی به سلاح اتمی و همچنین تهدیداتی که از این قبیل متوجه امنیت منطقه‌ای و جهانی می‌شود پرداخته و عکس‌العمل جهانی در خصوص نیات بن سلمان را با رفتاری که با برنامه هسته‌ای «صلح‌آمیز» ایران می‌شود مقایسه کرده است.

به نوشته پایگاه خبری مرآة الجزیره، محمد بن سلمان در نیمه مارس سال گذشته در سخنانی گفت: «اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد بدون شک ما نیز آن را بدست خواهیم آورد.» اما جامعه جهانی برعکس ایران که به اعتراف سازمان‌های بین‌المللی هیچ برنامه نظامی اتمی ندارد، به سخنان ولی‌عهد سعودی هیچ واکنش و اقدامی انجام نداد.

بن سلمان چندی بعد نیز گفت: «این که ایرانی‌ها را ببینی که برای بدست آوردن سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنند مانند این است که منتظر باشی تا گلوله به سرت بخورد... ما باید از همین امروز اقدام کنیم.»

او همچنین توافق هسته‌ای با ایران را نیز به باد انتقاد گرفت و مدعی شد که این توافق مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی نمی‌شود و باید توافق دیگری صورت بگیرد که مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را نیز در بر داشته باشد.

بنابراین گزارش، پیش از این «ملک عبدالله» پادشاه سابق سعودی نیز چندین بار از سال ۲۰۰۳ به این به مسئولان آمریکایی گفته بود که در صورت دستیابی ایران به سلاح اتمی، ریاض نیز در این مسیر گام برخواهد داشت.

اثرات تهدید ولی‌عهد سعودی

به نوشته مرآة الجزیره، مواضع بن سلمان و واکنش «بهت‌انگیز» آمریکا و اروپا در قبال آن چندین تأثیر منفی در بردارد که بنیان سیاسی-اخلاقی جامعه جهانی را که سازمان ملل و شورای امنیت بر پایه آن بنا شده را زیر سؤال می‌برد.

یک: تهدید علنی بن سلمان برای به دست آوردن سلاح اتمی صرف‌نظر از توجیهات یا جدیتی که دارد، نقض آشکار قوانین بین‌المللی و پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.

دو: بلندپروازی‌های هسته‌ای سعودی علاوه بر مسلح کردن غرب آسیا، باعث می‌شود تا درآمد کشورهای منطقه به جای رشد و توسعه در جای دیگر هزینه شود و ثبات‌زدایی و گسترش درگیری‌های منطقه‌ای و به خطر افتادن صلح جهانی را در پی داشته باشد.

سه: بهانه‌تراشی ولی‌عهد سعودی مبنی بر اینکه ایران به دنبال دستیابی به سلاح اتمی است، در شکل و مضمون یک توهم است. ایران یک توافقنامه الزام‌آور را امضاء کرده که مانع از این اقدام می‌شود و از سوی دیگر نیز ساخت سلاح اتمی جزو استراتژی هسته‌ای ایران نیست.

جای تعجب و شگفتی دارد که رهبران سعودی تا کنون یک روز هم نگفته‌اند که در پاسخ به دستیابی رژیم اسرائیل به سلاح هسته‌ای، آن‌ها هم می‌خواهند سلاح هسته‌ای داشته باشند. رژیمی که از دهه شصت قرن بیستم دهها سلاح هسته‌ای در اختیار دارد و همچنین ابزارهای شلیک این سلاح‌ها را از دریا و زمین و هوا نیز دارا می‌باشد.

چهار: موضع بن سلمان آشکارا استانداردهای دو گانه و متناقض آمریکا را بر ملا کرد. دولت دونالد ترامپ بدون توجه به خطرهای همکاری با عربستان سعودی در زمینه هسته‌ای، صرفا به قراردادهای سودآور با این کشور توجه دارد. تا جایی که واشنگتن متعهد شده است تا دست به ساخت نیروگاههای هسته‌ای در عربستان بزند تا این کشور بتواند به صورت نامحدود اورانیوم غنی‌سازی کند. ترامپ حتی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود که عربستان سعودی می‌تواند برای مقابله با دشمنانش سلاح هسته‌ای داشته باشد به شرطی که اسرائیل را تهدید نکند.

سعودی‌ها توافق «ماده ۱۲۳ قانون انرژی هسته‌ای آمریکا» را امضاء نکرده‌اند. توافقی که امضای آن شرط اساسی هرگونه همکاری هسته‌ای آمریکا با کشور دیگری است

 «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا نیز اخیرا گفته است که دولت این کشور قصد دارد به شرکت‌های آمریکایی برای کار بر روی شش پروژه‌ی هسته‌ای در عربستان چراغ سبز نشان دهد. هرچند قانونگذاران آمریکایی درباره نیات هسته‌ای سعودی‌ها ابراز نگرانی کرده‌ و از وزیر انرژی خواسته‌اند تا بررسی بیشتری در این خصوص انجام دهد.

«ریک پری» در پاسخ به اعضای مجلس سنای آمریکا گفت که اگر آمریکا با عربستان سعودی یا اردن همکاری نکند، آن‌ها به سمت روسیه یا چین خواهند رفت و این دو کشور اهمیتی به جلوگیری از اشاعه سلاح هسته‌ای نمی‌دهند. او مدعی شد که هیچ کشوری در جهان همچون آمریکا مقابل اشاعه سلاح‌های هسته‌ای نایستاده است در حالیکه چین و روسیه اینچنین نیستند.

قانونگذاران دموکرات نیز نگران این هستند که ترامپ به طور مخفیانه به سعودی‌ها اجازه غنی‌سازی یا ساخت پروژه‌های هسته‌ای را بدهد و این در حالی است که سعودی‌ها توافق «ماده ۱۲۳ قانون انرژی هسته‌ای آمریکا» را امضاء نکرده‌اند. توافقی که امضای آن شرط اساسی هرگونه همکاری هسته‌ای آمریکا با کشور دیگری است.

به نوشته مرآة الجزیره حتی سخنان اخیر «مایک پامپئو» که گفته است آمریکا هرگز اجازه تبدیل شدن عربستان سعودی به یک قدرت هسته‌ای را نمی‌دهد، نیز تغییری در مسیری که آمریکا در قبال هسته‌ای شدن ریاض می‌رود، ایجاد نمی‌کند.

اوایل اسفند ماه مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار گزارشی ۲۴ صفحه‌ای از تلاش پشت پرده دولت ترامپ برای فروش فناوری ساخت راکتورهای هسته‌ای به عربستان سعودی پرده برداشت.

(دولت سعودی همچنین قراردادهای تجهیز و ساخت نیروگاههای هسته‌ای را با شرکت‌های روسی امضاء کرده است. در دسامبر 2017، شرکت دولتی روس‌اتم و مرکز علمی اتمی و انرژی‌های تجدید پذیر ملک عبدالله، طرحی را برای همکاری در زمینه انرژی اتمی امضا کردند.)

پنج: اما در خصوص موضع رژیم اسرائیل، تل آویو مخالف ساخت نیروگاههای هسته‌ای در عربستان از سوی هر کشوری چه آمریکا و چه روسیه است و ترس این را دارد که سعودی‌ها به سمت ساخت سلاح هسته‌ای بروند و این سلاح‌ها پس از فروپاشی دولت سعودی به دست گروههای «نا امن» بیفتد. منظور گروههای مخالف این رژیم است.

اسرائیل اعتقاد دارد که قدرت هسته‌ای این رژیم توانایی مقابله با ایران هسته‌ای را دارد و دیگر نیازی به دستیابی سعودی‌ها به بمب اتمی نیست و چه بسا این دستیابی بیش از هرچیزی منجر به راه فتادن مسابقه تسلیحاتی در منطقه می‌شود که به نفع اسرائیل نیست.

***

 

مرآة الجزیره در بخش بعدی گزارش خود می‌نویسد: میل عربستان سعودی به دستیابی به سلاح هسته‌ای را نمی‌توان به مقابله با ایران تقلیل داد. حکام سعودی با توجه به پشتوانه فکری (وهابیت تکفیری) که دارند و با توجه به تاریخ سیاسی که با قتل‌عام مخالفان با هر روشی توأم شده است. (همچنان که قتل جمال خاشقچی نشان داد.) شایسته دستیابی به سلاح هسته‌ای نیستند.

طبق تصاویر ماهواره‌ای، مرکز هسته‌ای منطقه ریاض امسال به بهره‌برداری می‌رسد. به نوشته خبرگزاری بلومبرگ، تصاویری که از وبگاه Google Earth دریافت شده نشان می دهد که رآکتور هسته‌ای سعودی‌ها در غرب شهرک علم و فناوری «ملک عبدالعزیز» در ریاض واقع شده است. با توجه به اینکه دولت سعودی کماکان قوانین ضمانت کننده را امضاء نکرده، کارشناسان در خصوص نیات هسته‌ای آن‌ها نگران هستند..

 


تأسیسات هسته‌ای عربستان سعودی در  شهرک علم و فناوری ملک عبدالعزیز

ساخت و طراحی رآکتور مزبور بدست یک شرکت آرژانتینی به نام Invap SE انجام می‌شود و این کمپانی در مراحل پایانی کار خود قرار دارد. «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرده است که ریاض قبل از واردات سوخت برای راه اندازی این راکتور باید با بازرسی این آژانس از تاسیسات و اتخاذ دیگر معیارهای امنیتی موافقت کند.

پیشینه تلاش سعودی‌ها برای دستیابی به سلاح اتمی

سعودی‌ها همچنین بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ از برنامه سلاح اتمی صدام دیکتاتور معدوم عراق، حمایت مالی کردند تا در صورت ساخت این نوع سلاح، عربستان سعودی نیز آن را در اختیار داشته باشد.

 

 

طبق اسنادی که «محمد الخلیوی» دیپلمات سابق سعودی افشا کرده است، ریاض از سال ۱۹۷۵ سعی در دستیابی به سلاح اتمی داشته و عربستان سعودی پس از جنگ ۱۹۷۳ برنامه سری هسته‌ای را در یک پایگاه نظامی در نزدیکی شهرک «سلیل» در جنوب غرب ریاض را پیش برده است.

سعودی‌ها همچنین بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ از برنامه سلاح اتمی صدام دیکتاتور معدوم عراق، حمایت مالی کردند تا در صورت ساخت این نوع سلاح، عربستان سعودی نیز آن را در اختیار داشته باشد.

طبق اسناد الخلیوی، کمک مالی سعودی‌ها همچنین برنامه تسلیحات هسته‌ای پاکستان را در بر گرفته است. «سلطان بن عبدالعزیز» در می ۱۹۹۹ زمانی که وزیر دفاع سعودی بود به پاکستان رفت و در «کاهوتا» در خارج از اسلام‌آباد در تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم و تأسیسات موشکی با «عبدالقدیر خان» دانشمند پاکستانی دیدار کرد.

کمیته دفاع و امور خارجی پارلمان اسرائیل نیز در گزارشی اعلام کرد که سفر «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سابق سعودی در اکتبر ۲۰۰۳ به پاکستان با هدف خرید کلاهک‌های هسته‌ای از این کشور صورت گرفته است تا در صورت دستیابی ایران به این نوع کلاهک‌ها، سعودی‌ها نیز آن را از پاکستان خریداری کنند.

مرأة الجزیره در پایان نوشت: همان‌طور که رهبر عالی انقلاب اسلامی ایران اخیرا گفته است قدرت هسته‌ای نفعی برای سعودی‌ها ندارد و «در زمانی نه چندان دور به دست مجاهدان اسلام خواهد افتاد». اما این یک مسئولیت بزرگ بر گردن «جامعه جهانی» است تا در مقابله با «محمد بن سلمان» مانع دستیابی وی به قدرت هسته‌ای و به تبع آن به خطر افتادن امنیت مردم منطقه شود.

انتهای پیام/م

نظر شما