شناسهٔ خبر: 34231039 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی

خدمات متناسب صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان

صندوق سعی دارد نیاز‌های جدید شرکت­‌های دانش ­بنیان را شناسایی و خدمات خود را متناسب با آن نیاز‌ها تنظیم کند

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دکتر سیاوش ملکی­ فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در رویداد خوش ­آمدگویی به شرکت­‌های دانش ­بنیان جدید عنوان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی بر اساس ماده پنج قانون حمایت از شرکت­‌ها و مؤسسات دانش­ بنیان تأسیس شده است. در این قانون اشاره شده است که علاوه بر مشوق­‌های مالیاتی، گمرکی و… یک صندوق با سرمایه اولیه ۳ هزار میلیارد تومان برای تأمین مالی شرکت­‌های دانش ­بنیان، تشکیل شود.
وی ادامه داد: در سال ۸۹ این قانون تصویب شد و در سال ۹۱ اساسنامه صندوق به تصویب شورای نگهبان رسید و در سال ۹۳ نیز صندوق نوآوری و شکوفایی اعطای تسهیلات به شرکت­‌های دانش ­بنیان را آغاز کرد.
ملکی ­فر تصریح کرد: صندوق به لحاظ ماهیتی یک نهاد سرمایه ­ای، عمومی و غیردولتی است که هیأت امنایی اداره می ­شود. ریاست هیأت امنا بر عهده رئیس جمهور است و هیأت عامل نیز ذیل هیأت امنا قرار دارد. از پارسال سومین هیأت عامل صندوق از سوی رئیس جمهور منصوب شده است.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، خدمات صندوق را در چهار دسته کلی تسهیلات، سرمایه­ گذاری، توانمندسازی و ضمانت ­نامه تقسیم­ بندی کرد و افزود: خدمات حوزه توانمندسازی، خدمات بلاعوض صندوق را شامل می ­شود. علاوه بر این صندوق به عنوان یک نهاد عمومی در حال تلاش است که تا جای ممکن خدمات خود را برون­ سپاری کرده و از ظرفیت­‌های کارگزاران بخش خصوصی و سایر بازیگران این زیست بوم نهایت استفاده را ببرد.
وی با اشاره به رویکرد‌های جدید هیأت عامل سوم صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در این خصوص تلاش شد به­ جای آنکه صندوق منتظر باشد تا شرکت­‌های دانش­ بنیان و سایر بازیگران و فعالان این زیست­ بوم به صندوق بیایند، خودش به سراغ آن‌ها برود، که این رویداد یکی از مصادیق تغییر در رویکردهاست.
ملکی­ فر ادامه داد: علاوه بر این یکی از انتقاد‌هایی که شرکت­‌های دانش­ بنیان همیشه از صندوق داشتند، این بود که فرآیند دریافت خدمات از صندوق طولانی­‌تر از حد طبیعی است و این امر باعث می ­شد که برخی از شرکت­‌های دانش ­بنیان با سراغ خدمات صندوق نروند. از این رو از پارسال به­ طور جدی تلاش شد تا فرآیند‌های خدمات­ رسانی تسهیل و تسریع شود و چنانچه یک شرکت دانش ­بنیان از صندوق درخواستی داشته باشد، سعی بر آن است که در کمترین زمان ممکن، پاسخ نهایی را دریافت کند.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، خاطر نشان کرد: حدود نیمی از شرکت­‌های دانش ­بنیان در تهران مستقر هستند، اما با این وجود، صندوق در نظر دارد به ظرفیت­‌های استانی نیز توجه ویژه­‌ای داشته باشد، زیرا در بسیاری از استان­‌ها ظرفیت­‌های خیلی خوبی داریم. صندوق متعلق به تمام شرکت­‌های دانش­ بنیان است، از همین ­رو در تلاشیم از طریق صندوق­‌های پژوهش و فناوری، تعامل خود را با شرکت­‌های مستقر در استان­‌ها افزایش دهیم.
وی افزود: صندوق تلاش دارد با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک­‌های علمی و فناوری، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، شتاب­دهنده ­ها و سایر دستگاه­‌های اجرایی که وظیفه توسعه این زیست بوم را بر عهده دارند، تعامل خود را تقویت کند؛ زیرا بدون تعامل با سایر بازیگران، توسعه فناوری ممکن نبوده و تأمین مالی در این همکاری­‌ها معنا پیدا خواهد کرد.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، در پایان گفت: صندوق سعی دارد نیاز‌های جدید شرکت­‌های دانش ­بنیان را شناسایی و خدمات خود را متناسب با آن نیاز‌ها تنظیم کند. بر همین اساس از پارسال تاکنون خدمات صندوق تغییراتی داشته است.

نظر شما