شناسهٔ خبر: 34230879 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گلایه «حسین علیزاده» از تلویزیون/ برنامه‌های استعدادیابی جلوی پیشرفت کودکان را می‌گیرد

نشست خبری سیزدهمین جشنواره ملی «موسیقی جوان» در حالی برگزار شد که بخش انتقادی مسئولان این جشنواره بیشتر و پررنگ‌تر از مباحث فنی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، نشست خبری سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حضور «حسین علیزاده»، «حمیدرضا اردلان»، «هومان اسعدی» دبیر جشنواره، «علی ثابت‌نیا» مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و «مهرداد پاکباز» و اهالی رسانه در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 

 

برای اولین بار از تمام استان‌ها شرکت‌کننده داشته‌ایم

این نشست با گزارش علی ثابت‌نیا مدیرعامل انجمن موسیقی از رشد کمّی و کیفی جشنواره موسیقی جوان آغاز شد. وی در این زمینه گفت: در حوزه آماری خوشبختانه شاهد رشد چشمگیر بخش‌های مختلف جشنواره بوده‌ایم. این رشد به این ترتیب بوده که در دوره دهم ۱۲۶۷ نفر، دوره دوازدهم ۱۶۳۳ نفر و در دوره سیزدهم ۲۱۲۱ هنرمند متقاضی حضور در جشنواره بوده‌اند که دوره سیزدهم نسبت به دوره دهم نزدیک به دو برابر رشد در میزان شرکت‌کننده داشته است. سال گذشته با توسعه بخش تبلیغی جشنواره شاهد رشد ۲۰ درصدی استقبال از این رویداد نسبت به دوره‌های قبل بودیم و امیدوارم در سال‌های آینده اگر عمری باشد با تدابیر بیشتری که در حوزه اطلاع‌رسانی و تبلیغات انجام می‌دهیم، شاهد رشد کمّی و کیفی باشیم.

 

وی در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این دوره این بوده که برای اولین بار از تمام استان‌های کشور شرکت‌کننده داشته‌ایم و این خود نشانه‌ای امیدوارکننده از حرکت رو به جلوی این رویداد فرهنگی موسیقایی است. اما با وجود رشد فزاینده آمارهای مربوط به جشنواره، بودجه جشنواره اصلاً تغییر نکرده است.

 

 

امسال برگزاری کارگاه آموزشی ساز نی را به صورت آزمایشی برگزار خواهیم کرد

مدیرعامل انجمن موسیقی در مورد پیگیری حمایت از برگزیدگان دوره‌های قبلی جشنواره گفت: در سال‌های پیش مطرح می‌شد که وظیفه جشنواره باید برگزاری یک رویداد و همزمان معرفی استعدادها باشد. ما در یکی دو رشته زیر مجموعه جشنواره مباحث مربوط به کارگاه‌های آموزشی برای برگزیدگان را پیگیری کرده‌ایم. امسال برگزاری کارگاه آموزشی ساز نی را به صورت آزمایشی برگزار خواهیم کرد و همچنین به نمایندگان شعب انجمن برای حمایت آموزشی و پژوهشی از برگزیدگان نامه ارسال خواهیم کرد.

هومان اسعدی دبیر جشنواره ملی موسیقی جوان پس از ثابت‌نیا به تشریح فعالیت‌ها و دستاوردهای جشنواره پرداخت و گفت: خوشبختانه آمار و آرقام نشان می‌دهد که گستردگی جشنواره بیشتر شده و این باعث خوشحالی ماست. البته یکی از مسائل ما در حوزه مکانیزم داوری است که در این زمینه تدابیر اثرگذار و خوبی انجام گرفته که در این زمینه می‌توان به داوری ویدئویی آثار اشاره کرد. این در حالی است که تمامی مراحل داوری به صورت کدگذاری شده انجام گرفته تا در این زمینه هیچ مورد حاشیه‌ای به وجود نیاید. ما در حین برگزاری جشنواره دست به یک اقدام جدید زدیم که شامل برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار به صحنه رفته در روزپایانی هر اجراست که می‌تواند برای شرکت‌کنندگان بار آموزشی داشته باشد. با توجه به گسترش جشنواره و حضور ۲ هزار و ۱۲۱ شرکت‌کننده مساله بودجه کار را دشوار می‌کند و امیدوارم با تدابیر انجام گرفته بتوانیم شرایط بهتری را برای این بخش فراهم کنیم. 

صدا و سیما به جشنواره ورود کند و از لجاجت دست بردارد

اسعدی افزود: جا دارد صدا و سیما به جشنواره ورود کند و از لجاجت بی معنای خود که سالیان سال است بدون دلیل بر آن اصرار دارد دست بردارد و سازها را نشان دهد. اصلا برایم قابل درک نیست که وقتی یک نوجوان دوازده ساله با تنبور یا دوتار روی صحنه می‌آید و ساز می‌زند چرا نباید تصویر او و ساز زدنش پخش شود. کجای کار ایراد دارد. من که به جهت رشته تخصصی‌ام سال‌ها در این زمینه تحقیق و مطالعه کرده‌ام و کوچک‌ترین مورد و مطلب فقهی در این زمینه ندیده‌ام. در نهایت چه بخواهیم چه نخواهیم سازها در شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای نمایش داده می‌شوند، چه بهتر که سازهای ایرانی و بومی ما از رسانه ملی پخش شود.

دبیر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در مورد استعدادهای جوانی که در برنامه‌های شو محور رسانه ملی نشان داده می‌شوند گفت: در اینجا اصلا منظورم برنامه خاصی در تلویزیون نیست، عمده بحثم را متمرکز بر فضای مجازی می‌کنم. به هر حال افرادی بودند که در دوره‌های مختلف جشنواره شرکت کردند اما به دلیل اینکه خیلی زود وارد فضای حرفه‌ای موسیقی شدند، موضوع آموزش را فراموش کردند. در این راه فقط صداوسیما مقصر نیست آنچه در این میان می‌تواند مورد توجه قرار گیرد بحث فضای مجازی است که اصلا ربطی به یک نفر ندارد. شاید جالب است بدانید موضوع استعدادیابی اصلی در همان مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران بود که مغز متفکری چون داریوش صفوت کارهای ارزشمندی برای موسیقی این سرزمین انجام داد و هنرمندانی چون لطفی، مشکاتیان، شجریان و علیزاده از دل آن برنامه‌های استعداد‌یابی واقعی بیرون آمدند. جشنواره ملی موسیقی جوان هم یک برنامه استعدادیابی ویژه است که بهتر است تهیه‌کنندگان تلویزیون به جای نمایش ستاره‌های تبلیغاتی‌شان در تلنت شوهای تبلیغاتی، استعدادهای همین جشنواره را نشان دهند.

هومان اسعدی در مورد بودجه جشنواره سیزدهم گفت: تا همین چند ماه پیش که نزدیک به ایام برگزاری جشنواره بودیم شرایط به گونه‌ای بود که من برای حضور در این دوره شرایطی مطرح کردم. شرایط به شکلی پیش رفت که حتی نمی‌خواستیم این جشنواره را برگزار کنیم کما اینکه نزدیک بود که بسیاری از بخش‌های این رویداد نیز حذف شود. در مجموع با این شرایط مالی برگزاری جشنواره شبیه معجزه است. به هر حال امیدوارم در این زمینه اتفاقات خوبی بیافتد.

 

وای به حال مملکتی که صدا و سیمای آن درکی از موسیقی نداشته باشد

حسین علیزاده معروف‌ترین و مصمم‌ترین حامی جشنواره ملی موسیقی جوان در ابتدای صحبت‌هایش گفت: تمام اتفاقات مثبتی که در جشنواره موسیقی جوان افتاده، برآمده از عزمی است که توسط هنرمندانی چون هومان اسعدی و همکارانش شکل گرفته است. انجمن موسیقی ایران هم که مدیریت آن دائم در حال تغییر است سیاست‌های خوب خود را ادامه داده و این جشنواره حرمتی پیدا کرده است. آقای ثابت‌نیا هم در انجمن تلاش کرده تا اتحاد خوبی را در این رویداد فراهم کند و ما وقتی در این شرایط به کار مشغولیم واقعا خوشحالیم.

وی افزود: جشنواره موسیقی جوان رویدادی مهم موسیقی است که واقعاً کار بزرگی را رقم زده است. مسلما هر چیزی هم که پیشرفت می‌کند نشان دهنده تداوم یک حرکت است. جشنواره جوان ها را از روزمرگی و خطر اعتیاد و هزاران خطر دیگر در در امان نگه می‌دارد. جشنواره باید بودجه بسیار بالایی داشته باشد. از ویژگی‌های جشنواره موسیقی جوان این است که از کودکی استعدادیابی می‌کند.

 

 

خالق نینوا افزود: متاسفانه یک نفر در صدا و سیما نیست که حس مسئولیتی نسبت به موسیقی داشته باشد. آن‌ها فکر ضد فرهنگی دارند که اصلاً توجهی به موسیقی و رویدادهایی مانند جشنواره موسیقی جوان ندارند و وای به حال مملکتی که صداوسیمای آن درکی از موسیقی نداشته باشد. ما همیشه معترض به موسیقی و شرایط آن هستیم که متاسفانه صدا و سیما در آن نقش زیادی دارد. ما انجمن موسیقی و وزارت ارشاد نیستیم، فقط هنرمندانی در قالب هیات داوران هستیم که معتقدیم اگر در هر جای دنیا چنین خروجی از جشنواره‌های ملی موسیقی جوان انجام می‌گرفت، حمایت‌ها بسیار جدی‌تر می‌شد. پس این مساله‌ای است که ارتباطی به ما ندارد. شما اهالی رسانه هم باید طلب کنید که بعد از برگزاری جشنواره چه سرنوشتی در انتظار برگزیدگان آن است. این پرسشی است که ما هم از برگزارکنندگان جشنواره داریم.

 

علیزاده در مورد ضربه برخی برنامه‌های تلویزیونی به برخی استعدادهای موسیقی گفت: من به همه پدر و مادرها توصیه می‌کنم از چهره‌های این جشنواره سوء استفاده نکنند. این بچه‌ها متاسفانه بعد از اینکه در جایی شهرت پیدا می‌کنند در جاهای دیگر مورد سوء استفاده‌های تبلیغاتی قرار می‌گیرند. من به پدر و مادرهایی که دنبال چنین روشی برای شهرت کاذب هستند به شدت معترض هستم. چرا که چنین رویکردی موجب می‌شود کودکان پیشرفت نکنند. جالب اینکه صدا و سیما هم در این شرایط از کودکان حمایت می‌کند که به جای نفع به آن‌ها ضرر می‌رساند. شرایط به وجود آمده اتفاقات غیر مترقبه‌ای است که باید الان به آن فکر کرد. جالب است بدانید اجرایی که برخی از هنرمندان نوجوان در  برخی برنامه‌های تلویزیونی دارند، قطعاً با رای منفی هیات داوران همین جشنواره روبه‌رو می‌شد.

علیزاده افزود: به اعتقاد من برنامه‌های نظیر استعدادیابی در تبلیغاتی‌ترین شکل ممکن پخش می‌شود و من مقصر اصلی را پدر و مادر این هنرمندان می‌دانم که اجازه می‌دهند فرزندانشان در این برنامه‌ها شرکت کرده و از شهرت کاذب برخوردار شوند. همین شهرت کاذب باعث می‌شود آن نوجوان دیگر احساس نیاز به یادگیری نکند و همانجا متوقف شود. در بسیاری از موارد هم این نوجوانان را آنقدر به برنامه‌ها و شوهای تبلیغاتی و تماشاچی‌محور دعوت می‌کنند که از خط اصلی هنری خود دور می‌شوند و چند صباح دیگر که به دهه سوم و چهارم زندگی‌شان رسیدند دورشان خالی می‌شود و آنگاه می‌فهمند که چقدر اشتباه کرده‌اند.  

وی ادامه داد: در هنر اگر استعداد متوسطی داشته باشید اما پشتکار زیادی داشته باشید، می‌توانید هنرمند بزرگی شوید. مهم پشتکار است. من در بین دوستانم کسانی بودند که واقعا در موسیقی نابغه بودند ولی نمی‌دانم چطور شد که اصلا موسیقی را دنبال نکردند و اصلا هم از سرنوشتشان اطلاعی ندارم. منظورم این است که نبوغ تنها کافی نیست و بی‌شک بجای آن تنها با یک استعداد متوسط ولی با پشتکار می‌توان جای نبوغ را پر کرد و به بالاترین جایگاه‌های هنری رسید.

 حسین علیزاده در انتقاد صریح از صدا و سیما به خاطر تقلید صِرف از برنامه‌های غربی گفت: برخی برنامه‌های صدا و سیما به حدی از برنامه‌های غربی تقلید کرده که باور نکردنی است و به شکلی تمام ارکان یک برنامه معروف غربی را تقلید کرده‌اند و حتی سعی نکرده‌اند که کوچک‌ترین تغییری در آن بدهند از صحنه گرفته تا چینش و طراحی و محتوا همه و همه دقیقا عین برنامه‌های غربی با تقلید محض ساخته می‌شوند. ما صبح تا شب از برنامه‌های خارجی رسانه‌های غربی انتقاد می‌کنیم اما جالب اینکه خودمان از آن‌ها تقلید می‌کنیم. شما بدانید در همان برنامه‌ها وقتی استعدادی کشف می‌کنند از آن حمایت‌های دانشگاهی و مالی می‌کنند. در حالی که ما فقط از این موضوعات استفاده تبلیغاتی می‌کنیم.

عضو هیأت داوران موسیقی دستگاهی جشنواره موسیقی جوان گفت: ما در این جشنواره فقط می‌خواهیم بکوشیم که این کودکان و نوجوانان هنرمند شرکت‌کننده که صداهای آسمانی دارند، فارغ از هرگونه جریان تبلیغاتی و چهره‌سازی سعی در ارائه یک هنر آسمانی داشته باشند. جالب اینکه در این شرایط تبلیغاتی فقط خوانندگان هستند که در برنامه تلویزیونی ستاره می‌شوند در حالی که نوازندگان از دید آن‌ها هیچ ارزشی ندارند. یکی از ویژگی‌های جشنواره موسیقی جوان عدم توجه به همین مسائل تبلیغی است.

بانوان در اجرای مقام‌های موسیقی دقت بیشتری دارند

پس از سخنان حسین علیزاده، حمیدرضا اردلان مدیر بخش موسیقی نواحی جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به حضور بیشتر بانوان در عرصه موسیقی نواحی سخنان خود را آغاز کرد و گفت: هرچه دوره‌های جشنواره بیشتر می‌شود تعداد بانوان نوازنده نسبت به دوره‌های قبل بیشتر می‌شود. نکته مهم این قضیه این است که زن‌ها در اجرای مقام‌های موسیقی دقت بیشتری دارند و این نکته‌ای است که من در این دوره از جشنواره شاهد آن بوده‌ام. بحث دیگری که در این میان می‌توان به آن توجه کرد بحث مبادله فرهنگ‌ها در این رویداد ملی است موضوعی که رسانه ملی در اجرای آن ناموفق بوده است.

 

 

اردلان افزود: به اعتقاد من، جشنواره ملی موسیقی جوان ناب‌ترین محل برای تبادل فرهنگ‌هاست. برگزاری جشنواره جوان باعث شده بسیاری از سازهای مهجور موسیقی محلی از حالت گوشه‌نشینی خارج شده و در معرفت شنیداری جامعه ما کمک قابل توجهی کند. متاسفانه ما در شرایطی هستیم که مدیران ما به سرمایه‌های معنوی خود توجهی ندارند. من معتقدم که مدیران ما حتی یک موسیقی مقامی نشنیده‌اند، پس وقتی گوش این مدیر یک موسیقی مقامی نشنیده باشد چه انتظاری می‌توان داشت. به اعتقاد من جشنواره موسیقی جوان محلی برای تعمیر گوش هاست.

در پایان مراسم همچنین از پوستر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حضور حسین علیزاده، حمیدرضا اردلان، علی‌ثابت‌نیا، هومان اسعدی و مهرداد پاکزاد رونمایی شد.

 

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی از ۵ مرداد تا ۵ شهریور سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما