شناسهٔ خبر: 34226391 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کمدی و درام در رقابت تنگاتنگ نمایشی/سالن‌های خصوصی گوی سبقت را گرفتند

هفته اول مرداد ماه و همزمان با تنور داغ تابستان شاهد اجراهای جدید نمایشی در سالن‌های خصوصی با اولویت نمایش‌های کمدی، درام و سپس تئاتر تجربی و مستند هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، هفته اول مرداد ماه در گرماگرم تنور داغ تابستان شاهد اجراهای جدید در سالن‌های نمایشی تهران هستیم.

سالن‌های خصوصی این هفته پیشتاز بودند. سالن‌های نمایشی مهرگان،‌عمارت روبرو،‌نوفل لوشاتو، دیوار چهارم، ایران تماشا و ... کارهای جدیدی را ارائه کردند.

مهمترین ژانرهای این هفته می‌توان به کمدی،‌کمدی اجتماعی و درام اجتماعی اشاره کرد. نکته جالب اینکه از بین نمایش‌های جدید می توان در ژانرهای مستند، تئاتر تجربی نیز کارهایی را شاهد باشیم.

بخشی از کارهای نمایشی جدید در هفته اول تیر ماه بدین قرار هستند:

*نمایش خنده در طبقه‌ بیست و سوم

نمایش خنده در طبقه‌ بیست و سوم به نویسندگی نیل سایمون، ترجمه بهروز محمودی بختیاری، مینا رضاپور و کارگردانی شکوفه چرخی اجرایش را از دوم مرداد ماه در خانه نمایش مهرگان آغاز می‌کند. این نمایش تا هفدهم مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

بازیگران: (به ترتیب ورود به صحنه)مهدی اسدی، امیر عبادی، مهدی بازدار، فرزاد سهرابی، امیر زمانی فرد، نرگس موسوی، مهدی طهماسبی، شکوفه چرخی، حامد ناوشکی و تهیه کننده: نرگس موسوی هستند.

این نمایش در آمریکای دهه پنجاه و اوج دوران مک کارتیسم است و با لحنی گزنده و طعنه آمیز به سیاست‌های رسانه‌ای آمریکای آن دوران ( و چه بسا به سایر دوران‌ها ) حمله می‌کند ٬ در این اثر می‌بینیم که در ورای هر برنامه طنز تلوزیونی چه اشک‌ها ریخته می‌شود و چه بدن هایی از اضطراب بیکاری به لرزه می‌افتد ٬ چگونه افراد برای بقای خود در صنعت سرگرمی می جنگند و چگونه با یک سیاست گذاری جدید با وجود تمام توفیقاتشان از عرصه ی این رشته حذف می‌شوند .

نمایش در ژانر کمدی است.

*«پر، یا داستان منحصر به فرد نویسنده‌...»

نمایش پر، یا داستان منحصر به فرد نویسنده‌ای که تا گردن زیر پتوی منحصر به فردش..به نویسندگی و کارگردانی محمد نورالدینی اجرایش را از سوم مرداد ماه در عمارت روبرو آغاز می‌کند.

درباره این نمایش آمده است که «مارو اینجا گذاشتن که داستان بنویسیم بدون داستان دیر یا زود آدما خسته میشن!

این نمایش در ژانر تجربی و پنجاه دقیقه است و هر شب ساعت ۱۸:۳۰ تا پانزدهم مرداد ماه به صحنه می‌رود.

بازیگران این کار جواد کارگر، علی پوراحمدیان، مهدی انصاری، سروا خسروآبادی هستند.

*«اسب چشمه» 

نمایش «اسب چشمه» به نویسندگی و کارگردانی کرم اله سلیمانی از اول مرداد ماه هر شب ساعت ۱۷ به صحنه می‌رود.

این نمایش تا سی و یکم مرداد در مجموعه تئاتر دیوار چهارم اجرا می‌شود. بازیگران کار بهنام مهدی پور، رضا رسولی پور، مرجان آقانوری، نیوشا شیرنگی، نگین آخوندی و تهیه کننده امید کائیدی شادگان هستند.

خلاصه نمایش آمده است: یک کارگر اخراجی به نام احمد به دلیل فقر، خانواده‌اش را پنهانی در خانه‌ای سازمانی متعلق به شرکت نفت، اسکان می‌دهد. او معتقد است سکونت در آن خانه حق آن‌هاست. ولی با هجوم غریبه‌ها به خانه، آن‌ها مجبور می‌شوند دست به کار خطرناکی بزنند.

سبک نمایش درام اجتماعی است.

*نمایش حسن کچل

نمایش حسن کچل به کارگردانی امید اسدی از پنجم مرداد ماه اجرایش را در تماشاخانه ایران تماشا آغاز می‌کند.

این نمایش هر شب ساعت ۲۱ به صحنه می‌رود. بازیگران  رضا رویگری، علی فتحعلی، امید اسدی، عباس بهمنش، بیتا بزم آور، داوود اسدالهی، تارا کریمی، آوا اصیلیان، زهرا فلاح، علی حیدری، محمد حسن مسعودی، علی اصغر ایزی، بابک اکبری، ساغر صمدی، متین محجوب و تهیه کننده: امید اسدی است.

حسن کچل که به خاطر کچل بودن از جامعه منزوی شده است با فریب بی‌بی از خانه بیرون می آید و...

این نمایش در ژانر کمدی موزیکال است.

*«دربسته» 

نمایش دربسته به نویسندگی ژان پل سارتر ، ترجمه ناصر غیاثی و کارگردانی امیرحسین رضایی از اول مرداد ماه هر شب ساعت ۲۲: ۳۰ به صحنه خانه نمایش مهرگان، سالن شماره دو می‌رود.

بازیگران: مهدی زرکشان، هانیه گلپایگانی، شبنم مجیدی راد، هادی فلاح و تهیه کننده  امیرحسین رضایی هستند.

این مجسمه این جاست، هر وقت نگاهش می‌کنم می‌فهمم که توی جهنم هستم. همه چیز از قبل پیش بینی شده است. هیچ وقت باور نمی‌کردم که چه حرف هایی درباره این جا می‌زدند... جهنم پر از وسایل شکنجه است، یادتان هست؟ ولی جهنم دیگرانند.

* صدای خنده حضار

تا حالا به صدای خنده هایی که تو فیلما و برنامه‌های کمدی پخش می‌شه، دقت کردین؟، نمایش «صدای خنده حضار» با تخفیف ویژه به نویسندگی کرم اله سلیمانی وکارگردانی حسام افسری
از اول مرداد هر شب پنجاه دقیقه ، ساعت ۱۹:۳۰ به صحنه مجموعه تئاتر دیوار چهارم می‌رود.

بازیگران نمایش کوروش شاهونه، حسین منفرد هستند.

داستان ازاین قرار است که پال ریچ و رابرت لنگفورد، دو کارگر یک ساختمان نیمه کاره، درست کنار ساختمان راکفلر پلازا، هر شب با شنیدن [صدای خنده حضار] از استدیو شماره ۲۱، به رویاهایشان فکر می‌کنند.

* در میان آب‌ها

نمایش در میان آب‌ها به نویسندگی و کارگردانی سامره رضایی از سی و یکم تیر ماه هر شب در کارگاه نمایش تئاتر شهر ساعت ۱۸ به صحنه می‌رود. این نمایش یک ساعت و پنج دقیقه است.

بازیگران کار سامره رضایی، مجتبی موسوی و مجری طرح مهدی پردل است.

این نمایش روایتی مستند و الهام گرفته از زندگی سامره و مجتبی (دو تبعه افغان متولد ایران) در دوران مهاجرت در ایران و مواجهه آنها با مهاجرت قاچاق به اروپا در سال ۲۰۱۵ است. نمایش در میان آب ها ، روایت مستندی است  الهام گرفته از زندگی سامره و مجتبی برادرش و هزاران مهاجر افغان دیگر است که در ایران متولد شده اند ولی نه شهروند ایران محسوب می شوند و نه افغانستان و نه هیچ جای دیگر .... پدر و مادر آنها چهل سال پیش به ایران مهاجرت کرده‌اند و بعد از گذشت چهار دهه فرزندانشان هیچ آینده روشنی در پیش رو ندارند و به ناگزیر برای زندگی بهتر ، تنها راه ممکن را انتخاب می‌کنند : مهاجرت قاچاق به اروپا ... آنها خود را به دست آب ها می سپارند . آب‌های سهمگین دریای مدیترانه .

این نمایش قصه جدایی‌هاست ، جدایی فرزند از مادر ، خواهر از برادر ... قصه رفتن ، خود را سپردن به اعماق اقیانوس ... یا مرگ یا زندگی بهتر در جایی در سرزمینی دیگر ....

*سمفونی وحشت

نمایش سمفونی وحشت به نویسندگی احسان امانی و کارگردانی گروه نمایشی ثلث از ۲۹ تیر اجرایش را هر شب ساعت ۱۹ در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان آغاز می‌ند.

بازیگران: (به ترتیب حروف الفبا) امیرخشایار امجدی، پریا جعفرمحمدی، شهره حسینی، علی حسینی خواه، رضاخدابندلو، مدیا دشوارپسند، آتنا دولت آبادی، پارسا سلمان زاده، نسیم شیرعلی نژاد، کیان طایفه، پرتوغفاری، مه نیا قاسمی، علی قلعه نوئی، آرین کبیری، علی مربی، شقایق موسوی، حسین میرکریمی
عکاس و طراح پوستر: آرش بریلی هستند.

درباره این نمایش آمده است که «سال ۵۵ بود که همه مرده شورها پولدار می‌شدن و ...»

* «علیه من شهادت نده۹۰» در تماشاخانه سپند 

حسین حیدری پور نمایش «علیه من شهادت نده ۹۰» را به نویسندگی آرمان طیران از اواسط مرداد ماه در تماشاخانه سپند روی صحنه می‌برد که این نمایش به دوری عادل فردوسی پور از تلویزیون و حذف برنامه نود از زاویه‌ای متفاوت می‌پردازد.

حیدری پور که پیش از این نمایش «چه می کنه این! عادل فردوسی پور» را در سال ۹۴ در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه برده؛ واکاوی و آسیب شناسی فوتبال  را از چندین جهت و زاویه مختلف در این نمایش بررسی می‌کند و تعطیلی برنامه نود را بعد از بیست سال یکی از دلایل روی صحنه بردن این نمایش می‌داند.

نمایش «علیه من شهادت نده ۹۰» به کارگردانی حسین حیدری پور از اواسط مرداد ماه در تماشاخانه سپند روی صحنه می‌رود.

*آغاز پیش فروش «اژدهای طلایی» با تخفیف ویژه

پیش فروش نمایش «اژدهای طلایی» که نوشته رولند شیمِلْفِنیگ و کارگردانی علی پروشانی است، از امروز با تخفیف ویژه بیست و پنج درصد در سایت تیوال آغاز شد.

در نمایش «اژدهای طلایی» که از چهارم مرداد ماه، ساعت ۱۹ در سالن دکتر ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه خواهد آمد، (به ترتیب حروف الفبا) حسین امیدی، مرضیه بدرقه، صبا پویشمن، ابراهیم عزیزی، محسن نوری به عنوان بازیگر حضور دارند.

انتهای پیام/

نظر شما