شناسهٔ خبر: 34225485 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

توقیف نفتکش انگلیسی و اصل بین‌المللی اقدام متقابل

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی گفت: در این ماجرا ایران علاوه بر راه‌حل دیپلماتیک، دو راهکار دیگر نیز داشت. یکی راهکار حقوقی که ممکن است از یک ماه تا یکسال و بیشتر طول بکشد. راهکار دیگر امنیتی بود که ایران به اعتبار آن نفتکش انگلیسی را توقیف کرد.

صاحب‌خبر -
شفیعی در گفتگو نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی توسط نیرو‌های سپاه بیان کرد: روابط بین‌الملل مبتنی بر اصل اقدام متقابل است، حقوق بین‌الملل در جای خود اهمیت دارد؛ قدرت هم اهمیت دارد ولی در جای خودش.

وی با بیان اینکه روابط بین‌الملل مبتنی بر اقدامات متقابل کشورها است، افزود: یکی از قواعد آمره بین‌المللی اصل حسن‌نیت است. کشور‌ها بر اساس اصل حسن نیت به منافع همدیگر احترام می‌گذارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم خاطرنشان کرد: از دیگر قوانین بین‌الملل می‌توان به حل اختلافات به صورت مسالمت‌آمیز و نیز توسل به زور اشاره کرد. به این مفهوم که اگر کشوری با کشور دیگری اختلاف پیدا کرد آن را از طریق مکانیسم‌های حقوقی حل می‌کند.

شفیعی با اشاره به مشکل  کنونی ایران و انگلیس گفت: یک نفتکش ایرانی بدون دلیل موجه و با دو استدلال نادرست در تنگه جبل الطارق توسط انگلیسی‌ها توقیف شده است. هر دو استدلال آنها قابل رد است. نفتکش ایرانی در راستای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شده است؛ این تحریم مربوط به کشور‌های اروپایی است و آنها باید این تحریم‌ها را رعایت کنند. هر مسئله‌ای هست بین اتحادیه اروپا و سوریه است ربطی به کشور ثالث دیگری ندارد.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: ادعای دیگرشان اینکه، نفتکش را در راستای تحریم‌های آمریکا توقیف کرده‌اند؛ تحریم‌های آمریکا علیه ایران یکجانبه است و مشروعیت بین المللی ندارد. لذا نمی‌توانند نفتکش یک کشور را به خاطر تحریم‌های آمریکا توقیف کنند.

شفیعی تصریح کرد: در این شرایط معلوم است که هیچ قاعده حقوقی بر توقیف کشتی ایرانی مترتب نیست جز یک اقدام دلخواهانه انگلیس و همراهی این کشور با سیاست‌های آمریکا.

این استاد دانشگاه یادآور شد: تلاش‌های دیپلماتیکی صورت گرفت تا این مشکل حل شود ولی متاسفانه انگلیسی‌ها به بهانه دادگاه جبل الطارق فعلا اقدام مناسبی انجام نداده‌اند.

وی افزود: در این ماجرا ایران علاوه بر راه‌حل دیپلماتیک، دو راهکار دیگر نیز دارد. یکی راهکار حقوقی که ممکن است از یک ماه تا یکسال و بیشتر طول بکشد. راهکار دیگر امنیتی است که ایران به اعتبار آن نفتکش انگلیسی را توقیف کرد. واقعیت این است که هر کشوری توجیه خود را می‌آورد همان طور که انگلیسی‌ها توجیهات خود را برای توقیف کشتی ایرانی آورده‌اند ایران هم می‌تواند توجیهات خود را داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس نهم توضیح داد: اگر در روابط بین الملل حسن نیت و احترام متقابل وجود نداشته باشد، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

وی عنوان کرد: لذا این حوادث باید برای کشور‌ها آموزنده باشد که رفتاری در عرصه بین الملل صورت ندهند که واکنشی از همان جنس را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما