شناسهٔ خبر: 34224166 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

زنی که در مرکز سیاست‌های ضدایرانی ترامپ قرار دارد، کیست؟

برخلاف تصور عمومی درباره بولتون و پمپئو که آن‌ها را چهره‌های اصلی کمپین اعمال فشار علیه ایران می‎‌شناسند، آتلانتیک یک زن را مهره اصلی سیاست‌های ضدایرانی ترامپ معرفی کرد.

صاحب‌خبر -

زنی که در مرکز سیاست‌های ضدایرانی ترامپ قرار دارد، کیست؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی آمریکایی آتلانتیک در تحلیلی نوشت: جان بولتون و مایک پمپئو چهره‌های علنی کمپین اعمال فشار حداکثری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ضد ایران هستند. اما سیگال ماندلکر (۴۷ ساله و متولد اسرائیل) فردی است که بیشترین نقش را در این زمینه ایفا می‌کند.

نویسنده با بیان این که اقدامات آمریکا ضد ایران بیشتر جنبه مالی دارند، افزود: تحریم‌ها ابزار کلیدی هستند که آمریکا برای آنچه رفتار تحریک‌آمیز جمهوری اسلامی می‌خواند، از آن‌ها بهره می‌گیرد و سیگال ماندلکر -از مقامات ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا- فردی است که سکان را در اختیار دارد.

این گزارش می‌افزاید: ممکن است در جریان اقدامات ضدایرانی آمریکا، دو مقام ارشد جنگ‌طلب یعنی جان بولتون و مایک پمپئو چهره‌های آشکار کمپین اعمال فشار حداکثری ترامپ ضد جمهوری اسلامی باشند، اما ماندلکر و اداره‌ای که زیرنظر وی به عنوان معاون وزیر خزانه‌داری کار می‌کند، در واقع بیشترین اقدامات را انجام می‌دهند.

ماندلکر حقوقدانی است که دوستان قدیمی‌اش او را باهوش توصیف می‌کنند. وی با اشتیاق فوق‌العاده درباره موضوع تحریم‌ها و اجرای جرائم مالی صحبت می‌کند. از آنجائیکه ترامپ هم می‌خواهد از جنگ با ایران پرهیز کند و هم مشتاق است ایرانیان را تحت فشار قرار دهد، ماندلکر یکی از قدرتمندترین مقاماتی است که می‌تواند راهبردی را طراحی کند که دولت ترامپ امیدوار است با کمک آن ایرانیان را مجبور کند تسلیم شوند.

اما منتقدان ترامپ و به ویژه مقامات دولت اوباما که به طراحی توافق هسته‌ای ایران کمک کرده بودند، این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا این [کمپین اعمال فشار حداکثری] اصلا یک راهبرد محسوب می‌شود یا نه.

به عنوان مثال وندی شرمن، سرپرست گروه مذاکره‌کنندگان آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای بارها درباره سرانجام این کمپین ابراز تردید کرده است. اما ماندلکر مدعی است تحریم‌ها کارایی خواهد داشت.

به اعتقاد نویسنده، اینکه آیا این تحریم‌ها می‌توانند به اهداف سیاسی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، دست یابند، موضوعی است که اکنون نمی‌توان درباره آن نظر قطعی داد. دولت ترامپ می‌خواهد ایرانیان را مجبور کند پای میز مذاکره بازگردند و با وجود انجام تحرکات در منطقه خلیج فارس هنوز وانمود می‌کند که تمایل به دیپلماسی دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما