شناسهٔ خبر: 34223102 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

تاج و تخت لرزان سر ناسازگاری فیفا با فوتبال ایران

صاحب‌خبر -

سعید سرفرازیان
روزنامه ‏نگار

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران خوب می‌داند که اگر روبروی دوربین برنامه‌ی ورزش و مردم بنشیند و با آرامش هم حرف بزند نمی‌تواند منکر اوضاع نابسامان فدراسیونی باشد که وظیفه‌ی اداره کردن آن با ایشان است. به قول شاعر که می‌گوید اگر دردم یکی بودی چه بودی و این حال و روز امروز فدراسیون فوتبال و رئیس خونسرد و آرام آن مهدی تاج است. اتفاقاتی که در چند وقت اخیر در اطراف فوتبال روی داده است فدراسیون را در تنگناهای زیادی قرار داده و مطمئناً برای برون رفت از این چالش‌ها مسیر، مسیری سخت و دشوار است. اخم‌های تاج و چروک پیشانی او در حین پاسخ دادن به سوالات پیمان یوسفی نشان دهنده‌ی اوضاع پیچیده‌ای است که در فدراسیون فوتبال حکم‌فرما می‌باشد‌. سه سال از ریاست مهدی تاج بر فدراسیون فوتبال ایران گذشته و تنها یک سال دیگر طبق قانون او‌ می‌تواند بر مهم‌ترین و چالشی‌ترین فدراسیون ورزشی کشور مدیریت نماید. اوضاع برای تاج آنچنان که سه سال پیش وعده‌اش را داد پیش نرفت و او از بسیاری از وعده‌ها و قول‌هایی که داد عقب است و حتی در برخی از مباحث پیش‌رفت‌های فاحشی هم به وجود آمده است. به نظر می‌رسد شرایط چنان سخت و طاقت فرسا شده است که اگر به تاج اجازه داده شود همین حالا می‌تواند به خانه‌اش برود و دیگر نیازی به ادامه‌ی حضور در فدراسیون فوتبال به عنوان ریاست آن نیست بی درنگ همین کار را خواهد کرد.
مشکلات مالی و بدهی به سرمربیان سابق و حال حاضر تیم ملی
کارلوس کی‌روش سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران با وجود اینکه از ایران رفته اما هنوز مطالباتش را از فدراسیون فوتبال ایران دریافت نکرده است. فدراسیون فوتبال ایران با تمام تلاشی که از خود نشان داد تا در موعد مقرر دستمزد کی‌روش را پرداخت کند اما در نهایت موفق به این کار نشد. هرچند مدیران فدراسیون مشکلات بانکی را دلیل عدم پرداخت دستمزد کی‌روش می‌دانند اما چه کسی هست که نداند مشکلات مالی در فدراسیون حتی باعث شده که در پرداخت حق و حقوق ویلتموس که به تازگی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شده است هم مشکلاتی به وجود بیاید. علاوه بر مشکلات مالی داخلی که دست فدراسیون را تنگ کرده فیفا و ای‌اف‌سی هم از پرداخت پاداش های فدراسیون فوتبال ایران امتناع می‌کنند. برای دریافت کمک از وزارت ورزش هم موانع قانونی سختی وجود دارد مگر اینکه راهی برای آن پیدا شود که منجر به نقض قانون نشود. با این وضعیت قمر در عقرب مالی که در فدراسیون فوتبال وجود دارد تاج روزگار سختی را می‌گذراند.

اخطار فیفا برای برطرف کردن موانع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها
جدا از مباحث مالی و مشکلات آن تهدید و اخطارهای فیفا برای برداشتن موانع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها هم فدراسیون فوتبال را شدیداً تحت فشار قرار داده است. این معضل نه تنها به دست تاج حل شدنی نیست بلکه وزارت ورزش هم در حل کردن آن اختیار چندانی ندارد و در یک کلام اختیار این کار از حوزه‌ی ورزش خارج است گره این مشکل تنها به دست مسئولان عالی رتبه‌ی کشوری باز می‌شود و آن گونه که از شواهد موجود مشخص است فعلاً در کشور و نهادهای ذیربط برنامه‌‌ای برای حل این معضل وجود ندارد. اولتیماتوم فیفا برای برداشتن موانع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به پایان رسیده است ولی فدراسیون فوتبال حتی موفق نشد گام‌های ابتدایی را برای آماده‌سازی زمینه و طرح موضوع بردارد. تاج می‌گوید به فیفا اعلام کرده‌ایم فدراسیون فوتبال مشکلی با حضور بانوان در ورزشگاه‌ها ندارد، اما همه و حتی خود تاج هم می‌دانند موافقت فدراسیون فوتبال دردی را درمان نمی‌کند. اگر برای این چالش فکری نشود چه بسا به قیمت محرومیت و حتی تعلیق فوتبال ایران تمام شود.

اسپانسر و تهیه البسه تیم ملی
علاوه بر مشکلات جدی که ذکر آن‌ها رفت فدراسیون فوتبال در مورد داشتن اسپانسری مشخص و ثابت هم بی بهره است اگر فدراسیون فوتبال نتواند با اسپانسری مشخص، ثابت و قوی به توافق برسد مسلماً تنگناهای مالی برای این نهاد به اوج خواهد رسید و چه بسا در تامین هزینه‌های معمولی و روزانه هم در بماند. مشکل دیگری که فدراسیون فوتبال با آن درگیر است عدم قرارداد با برندی مناسب برای تأمین البسه‌ی تیم‌های ملی می‌باشد‌ متاسفانه فدراسیون نشین‌ها در چند وقت اخیر بسیاری از امور را نادیده گرفته و همین امر منجر به بروز چندین مشکل به صورت همزمان شده است.‌ مهم‌ترین دلیل بروز این مشکلات و نمود آن عدم وجود کارکنان متخصص در پست‌های حساس در فدراسیون فوتبال است. ورود افراد متفرقه و البته غیر متخصص به بخش‌های مختلف فدراسیون فوتبال که نیاز به تخصص و مهارت کافی برای ارائه خدمات مفید دارد باعث شده تا اعتبار و مرجعیت فدراسیون در بسیاری از امور خدشه‌دار شود و حتی در به وجود آمدن برخی از حواشی در بطن فوتبال فدراسیون و عوامل اجرایی آن به عنوان آتش بیاران معرکه عمل کنند.
مشکلات مالی، فشار فیفا، مسدود بودن حساب‌های بانکی، تحریم و به کار گیری افراد غیر متخصص باعث شده تا فدراسیون فوتبال در گوشه‌ی رینگ افتاده باشد و از همه جهت آماج حملات قرار گیرد و اندیشه‌ای برای خارج شدن از این شرایط به ذهنش نرسد. البته بیشتر این چالش‌ها حاصل فعالیت‌های غیر اصولی و حتی غیر متعارفی است که فدراسیون فوتبال انجام داد. فدراسیون فوتبال ایران در مسیری گام برداشت که خیلی از اهل فن تمایل هم مسیر شدن با فدراسیون فوتبال را نداشتند و این حرکت منجر به دور شدن افراد دلسوز و البته متخصص از فوتبال شد تا میدان به دست افرادی بیفتد که هنوز به ظرفیت مورد نظر برای اداره‌ی فوتبال ایران با این وسعت و پیچیدگی نرسیده بودند.

نظر شما