شناسهٔ خبر: 34219416 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سعودی و پذیرایی دوباره از چکمه پوش های بیگانه

تهران- ایرنا- اعزام صدها نظامی آمریکایی به عربستان بنا بر اعلام واشنگتن و رسانه های سعودی برای مقابله با تهدیدات ایران صورت می گیرد. این در حالی است که بسیاری از رسانه های عربی این موضوع را در ارتباط با شکست عربستان در یمن مورد توجه قرار داده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، پس از موافقت یا به عبارتی درخواست «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برای حضور نظامیان آمریکایی در خاک کشورش، پنتاگون گسیل ۵۰۰ سرباز آمریکایی به عربستان را دیروز (بیست و نهم تیرماه) تایید کرد. وزارت دفاع آمریکا دلیل این اعزام نیرو را مقابله با تهدیدات ایران عنوان کرد.

عربستان متقاضی نیروهای آمریکایی شد یا پذیرای آنان؟

شبکه خبری «الجزیره» قطر در گزارشی با عنوان «حمایت از عربستان توجیه ترامپ برای گسترش نیروهای آمریکا در عربستان» نوشت: با پایان جنگ آمریکا در عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی زمان حضور نیروهای آمریکا در عربستان هم به پایان رسید. مقام‌های آمریکا در ۲۶ آگوست سال ۲۰۰۳ پایگاه هوایی شاهزاده سلطان را در یک مراسم خداحافظی به مقام‌های عربستان تحویل دادند و به طور رسمی پایان حضور نظامی آمریکا در عربستان را اعلام کردند. این پایگاه نفش اساسی در راهبرد منطقه‌ای واشنگتن بازی کرده است و در برخی مواقع بیش از ۶۰ هزار تن از نیروهای آمریکایی در آن حضور داشتند. خبر حضور نیروهای آمریکا به عربستان یک روز پس از تصویب سه قانون در کنگره آمریکا منتشر شد. برپایه این قوانین فروش بمب‌های خوشه‌ای هوشمند به عربستان و امارات پس از جنایت این دو کشور در هدف قرار دادن غیر نظامیان در یمن ممنوع اعلام شده است. تصمیم برای استقرار نیرو در عربستان در شرایطی اتخاذ شده است که روابط واشنگتن و ریاض به دنبال قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول و ادامه بازداشت بسیاری از فعالان حقوق بشری در عربستان و وخامت اوضاع یمن به دنبال جنایت‌های ریاض با تنش‌هایی همراه است.

تارنمای مرکز پژوهش‌های «الجزیره» قطر هم در گزارش خود آورد: عربستان در مرحله سختی به سر می‌برد. فضا برای تحرک سعودی‌ها کاهش یافته است. امارات در زمان نامناسبی نیروهای خود را از یمن خارج کرد. این موضوع سبب شده است سعودی‌ها به تنهایی در برابر فشار حمله‌های انصارالله قرار گیرند. با ادامه حمله گروه انصارالله به تاسیسات حیاتی عربستان و ناتوانی نیروی هوایی عربستان در رهگیری این حمله‌ها گزینه‌های فرا روی این کشور اندک است.

تارنمای «الخلیج اونلاین» امارات در گزارشی به قلم «محمد ابورزق» نوشت: در نتیجه حمله مداوم یمنی‌ها به شماری از تاسیسات راهبردی عربستان در مناطق مختلف و شکست سعودی در جلوگیری از این حمله‌ها، سلمان بن عبدالعزیز به نیروهای آمریکا پناه برده است تا آبروی خود را حفظ کند. پادشاه عربستان شهامت این را نداشت که بگوید عربستان از آمریکا درخواست ارسال نیرو کرده است. او با صدور بیانیه‌ای به موافقت عربستان برای پذیریش نیروهای آمریکا اکتفا کرد. این در حالی است که پنتاگون دلیل ارسال نیرو را درخواست عربستان اعلام کرده است.

«یوسف الشرقاوی» کارشناس مسائل نظامی درباره بازگشت نیروهای آمریکا به عربستان به تارنمای الخلیج اونلاین گفت عربستان در جنگ یمن روبه فرسایش رفته است و نیروهای این کشور در استفاده از سامانه دفاع هوایی آمریکا برای مقابله با حمله‌های یمنی‌ها مهارت ندارند. از این رو، این کشور از آمریکا درخواست اعزام نیرو کرده است. حضور نیروهای آمریکا در عربستان یک جنگ نیابتی به شمار می‌رود که آمریکا به خاطر دلارهای نفتی که از عربستان دریافت می‌کند به این درخواست پاسخ مثبت داده است. آمریکا هزینه همه این نیروها را خواهد گرفت. ترامپ بدون دریافت هزینه، سربازان و تجهیزات آمریکایی به عربستان نیرو ارسال نخواهد کرد.

در صفحه عربی شبکه خبری «آناتولی» ترکیه در گزارشی به قلم «فتحی اوزبای» می خوانیم: روابط عربستان و آمریکا بر پایه منافع استوار است و در این روابط هیچ ارزش مشترکی وجود ندارد. ترامپ با اظهارات خود مبنی بر اینکه «ما از عربستان حمایت می‌کنیم و این کشور چیزی غیر از ثروت ندارد. ملک سلمان را دوست دارم اما من به آنها گفتم که ما از شما حمایت می‌کنیم و اگر حمایت‌های ما نبود نمی‌توانستند بیشتر از دو هفته دوام بیاورید و شما باید هزینه حمایت‌های ما را پرداخت کنید» این موضوع را بیان کرده است. این اظهارات که با نوعی ریشخند و تمسخر همراه است مخالف با عرف دیپلماسی است. عربستان به ادامه روابط خود با آمریکا اهمیت می‌دهد. ریاض، واشنگتن را بزرگترین ضامن برای امنیت خود می‌داند. این در حالی است که آمریکا به منابع نفت و گاز عربستان و منطقه خلیج فارس اهمیت می‌دهد و این موضوع را ضمانتی برای امنیت انرژی خود می‌داند. عربستان در برابر انتقاد دیگر کشورها از ریاض واکنش نشان می‌دهد. اما این کشور در مقابل چنین اظهارات ترامپ سکوت می‌کند. به عنوان مثال نظام عربستان به شدت اظهارات وزیر امور خارجه کانادا درباره انتقاد از اوضاع حقوق بشری در عربستان را محکوم کرد و با اعمال تحریم‌های اقتصادی و دیپلماسی علیه کانادا وارد عمل شد. این در شرایطی است که این کشور در برابر ترامپ سکوت کرده است.

در ادامه آمده است: با نگاهی به سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا پس از جنگ سرد می‌توان گفت این کشور همواره سیاست منزوی سازی عربستان را دنبال و ریاض را مجبور به پناه گیری زیر چتر امنیتی آمریکا کرده است. از این رو، تا زمانی که در عرصه داخلی روابط حاکمان عربستان با شهروندان تقویت نشود و در عرصه خارجی هم این کشور از رقابت بیهوده خود با قدرت‌های منطقه‌ای چشم پوشی نکند و برای کاهش دشمنان و افزایش دوستان خود تلاش نکند برقراری روابط امنیتی با آمریکا و تبعیت از آن نمی‌تواند هیچ تغییری را برای آینده و سرنوشت عربستان ایجاد کند و رهبران آمریکا هم همواره اصول تعامل دیپلماتیک را در برخورد با عربستان نادیده خواهند گرفت.

نگاه رسانه‌های سعودی به حضور نیروهای آمریکا در عربستان

روزنامه «عکاظ» در گزارشی هدف از حضور صدها سرباز آمریکایی در عربستان را افزایش سطح همکاری مشترک در دفاع از امنیت و ثبات منطقه عنوان کرد. این روزنامه بدون هیچ گونه‌ای اشاره‌ای به درخواست عربستان از آمریکا برای اعزام نیرو به عربستان ادعا کرد موافقت سلمان بن عبدالعزیز برای حضور نیروهای آمریکا در عربستان بیانگر تقویت روابط دوجانبه و تمایل دو کشور برای ادامه همکاری است. این رسانه بدون هیچ گونه اشاره به جنایت‌ها و شکست‌های عربستان در جنگ یمن و کارنامه سیاه این کشور در دخالت در کشورهای منطقه ادعا کرد استقبال از نیروهای آمریکایی در عربستان دارای پیام‌هایی برای ایران است که محتوای آن این است آمریکا و عربستان با هرگونه سوء استفاده ایران از تنش‌ها در منطقه مقابله خواهند کرد.

روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان هم در گزارشی ادعا کرد تصمیم پادشاه عربستان برای استقبال از نیروهای آمریکایی بیانگر استواری و همکاری مداوم این دو کشور است. این روزنامه هدف از این اقدام را ادامه فشار علیه ایران عنوان و ادعا کرد این تصمیم سبب جلوگیری از تنش آفرینی ایران خواهد شد.

نظر شما