شناسهٔ خبر: 34218943 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

ترکیه در مقابل اروپا می‌ایستد

معاون رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که کشورش در مقابل تحریم‌ها و فشارهای شورای اتحادیه اروپا علیه فعالیت‌های حفاری آنکارا در شرق مدیترانه تسلیم نخواهد شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

«فؤاد اوکتای» معاون «رجب طیب اردوغان » رئیس‌جمهور ترکیه ، روز گذشته (شنبه) در چهل و پنجمین سالگرد عملیات نظامی ترکیه برای محافظت از اتباع ترکیه‌ در قبرس، گفت، آنکارا در مقابل تحریم‌ها و فشارهای شورای امور خارجی اتحادیه اروپا علیه فعالیت‌های حفاری ترکیه در شرق مدیترانه تسلیم نخواهد شد.

اخبار بین الملل- خبرگزاری «آناتولی» ترکیه گزارش کرد، شورای اروپا روز دوشنبه هفته گذشته بعد از نشست وزرای خارجه این شورا، یک بیانیه پایانی صادر کرد.

طبق این گزارش، شورای اتحادیه اروپا در بیانیه خود اعلام کرد که با توجه به فعالیت‌های غیرقانونی حفاری ترکیه، مذاکرات در خصوص توافق فراگیر حمل و نقل هوایی به حالت تعلیق درمی‌آید و همچنین نشست‌های آتی شورای تجمیعی اروپا-ترکیه و مذاکرات عالی‌رتبه درخصوص روابط دوجانبه فعلاً برگزار نمی شود.

اوکتای در واکنش به این اقدام شورای اروپا تصریح کرد که ترکیه از همان ابتدا حامی این بوده است که منابع انرژی در شرق مدیترانه باید به عنوان فرصتی برای صلح و ثبات در این جزیره مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه ترکیه هیچ تردیدی در برداشتن گام‌های ضروری برای محافظت از حقوق و منافع ترکیه و بخش ترک‌نشین قبرس ندارد، گفت: «ترکیه در خصوص این موضوع با یک قلب و با یک صدا اقدام می‌کند».

معاون اردوغان در خصوص فعالیت‌های حفاری ترکیه در شرق مدیترانه گفت: «ما از همان ابتدا، گام‌هایی را که همیشه بر آن تأکید داشته‌ایم، اجرا کرده‌ایم و همچنان به این رویه ادامه می‌دهیم».

سران اتحادیه اروپا در ژوئن (خرداد) نیز به ترکیه برای خاتمه دادن به حفاری در آب‌های اطراف قبرس هشدار داده بودند. اتحادیه اروپا ضمن هشدار به ترکیه در خصوص اعزام کشتی‌های حفاری به آبهای اطراف قبرس، این اقدام را نقض حاکمیت این کشور اروپایی خواند (جزئیات بیشتر).

ترکیه در روزهای گذشته دومین کشتی حفاری به نام «یاووز» را وارد آب‌های قبرس کرد. نخستین کشتی حفاری به نام «فاتح» ترکیه اوایل ماه می (خرداد) وارد سواحل غربی قبرس شد و قبرس نیز برای خدمه این کشتی حکم بازداشت صادر کرد. 

 

نظر شما