شناسهٔ خبر: 34218872 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

برای نخستین بار در کشور؛

دوربین تصویربرداری کابلی در تبریز طراحی و ساخته شد

تبریز – دوربین تصویربرداری کابلی هوشمند برای اولین بار در کشور در مرکز رشد دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، گروهی از فناوران مرکز رشد دانشگاه تبریز برای نخستین بار با رفع ایرادات و ضعف های دوربین های تصویربرداری هوایی کابلی خارجی موفق به ساخت نوع ارتقاء یافته و بومی این نوع دوربین ها شدند.

طراح و سازنده سیستم تصویربرداری هوایی کابلی عنکبوتی، در گفتگو با خبرنگار مهر ابراز داشت: این دستگاه یک رباط تصویربردار کابلی است که با استفاده از کابل خود می تواند حرکت کرده و تصویربرداری کند.

حاجی آقاپور افزود: مهم ترین ویژگی که این رباط دارد تصویربرداری با سرعت بالا و بدون آلودگی صوتی و در امنیت کامل بدون برخورد با انسان و اشیاء است و برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده است.

وی هوشمند و ایمن بودن، نصب و راه اندازی آسان، سرعت ۲ برابر تصویربرداری و کاهش هزینه تا یک پنجم مشابه خارجی را از امتیازات این سیستم دانست.

سازنده این سیستم هوشمند تصویربرداری گفت: یکی از ویژگی های مهم این رباط در مقایسه با مشابه خارجی چرخش بیش از ۳۶۰ درجه سیستم متصل به دوربین است که به صورت نامحدود انجام می شود.

این طراح با بیان اینکه منبع انرژی این رباط در نمونه اولیه که به صورت یک بعدی بر روی کابل حرکت می کند از طریق باطری های قوی تهیه می شود، عنوان کرد: اما در نمونه های بعدی با انتقال جریان الکتریکی برای اولین بار در سیستم رباط کابلی، این امکان را می دهیم که به صورت ۲۴ ساعته تصویربرداری را انجام دهد.

حاجی آقاپور استفاده در سالن های ورزشی، سالن های همایش، استودیوهای صداوسیما و محیط های امنیتی را از کاربردهای این دوربین برشمرد.

وی اظهار داشت: شرکت سازنده این سیستم یکی از ۱۳ شرکت دانش بنیان و ۶۰ واحد فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه تبریز است که ایده خود را به محصول علمی تبدیل کرده است.

سازنده سیستم تصویربرداری هوایی کابلی عنکبوتی اذعان داشت: این سیستم کاملاً بومی و نوآورانه بوده که با حمایت سرمایه گذاران به تولید انبوه رسیده و قابلیت های آن افزایش پیدا خواهد کرد.

نظر شما