شناسهٔ خبر: 34217828 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بوستان هزار هکتاری برای اولین بار در کشور در قم احداث می‌شود/۲ شهربازی در قم تا پایان سال افتتاح می‌شود

جوادیان گفت:فاز بوستان قصر با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی با توجه دادن به شرایط بودجه و منابع مالی این پروژه هزار هکتاری تا ۳ آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ پیام جوادیان مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم بعد از ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به آخرین وضعیت شهربازی‌های قم،گفت:فاز اول شهربازی بوستان غدیر تا ۳ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و در زمینه بحث محوطه‌سازی، عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم بیان کرد: در مجموع در استان قم ۷۲ بوستان شهری و ۳۵۵ پارک وجود دارد که از سال ۹۴ تا سال جاری ۸۳ پارک به پارک شهری قم اضافه شده است؛ هم‌چنین ۲۴ میلیون و ۲۱۰ هزار مترمربع مساحت کل فضای سبز استان قم است که در اختیار شهرداری قرار دارد؛ ۱۸ میلیون و ۷۴۰ مترمربع هم کمربند سبز و پارک‌های جنگلی در استان ایجاد شده است.

وی افزود: هم‌چنین مسئولیت بوستان علوی هم بعد از ۴ سال پیگیری اکنون به سازمان پارک‌ها و فضای سبز واگذار شده است و با رایزنی با بخش خصوصی خرید دستگاه‌های شهر بازی میدان ۷۲ تن هم از موسسه شاهد که زیر نظر بنیاد مستضعفان و جانبازان است در حال پیگیری است، ولی به دلیل نوسانات ارزی تفاهم‌نامه‌ای هنوز منعقد شده است.

وی با اشاره به پروژه هزار هکتاری قم که از سال ۹۵ پیشنهاد و به تصویب رسیده است، گفت: در سال ۹۶ برای این پروژه مبلغی به ارزش ۱۷۰ میلیارد ریال اختصاص و امسال هم ۲۰۰ میلیارد ریال برای این عرصه در نظر گرفته شده است؛ این پروژه دارای فاز‌های متعدد و مهمی است که فاز اول آن بوستان کوثر با ۷۵ درصد پیشرفت کار، فاز دوم باغ پرندگان با ۷۵ درصد پیشرفت و هم‌چنین بوستان شهدای گمنام که در حال تکمیل است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در بحث پروژه‌های تحقیقاتی ۵ پروژه با مراکز علمی در حال اجرا داریم که شامل بهره‌گیری از روش‌های مهم شناسایی گونه‌های سازگار با اقلیم شهر قم که پروژه‌ای ۳ ساله و تا بهار سال ۹۹ به اتمام خواهد رسید این پروژه با همکاری مرکز تحقیقاتی منابع طبیعی قم در حال اجرا است.

جوادیان افزود: فاز بوستان قصر با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی و فاز بوستان کوهسار سال گذشته ۶ پیمانکار داشت که به دلیل نوسانات ارزی انصراف دادند با توجه دادن به شرایط بودجه و منابع مالی این پروژه هزار هکتاری تا ۳ آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم عنوان کرد: طرح جامع پساب قم و طرح تحقیقاتی آب شهر قم به تصویب رسیده و وزارت کشور هم در حال تصویب این طرح است اکنون طرح آن ابلاغ و کتاب آن به عنوان نقشه جامع شهر قم استفاده خواهد شد؛ هم‌چنین مطالعات طرح جامع کمربند سبز قم با شهرداری در حال جمع‌بندی است و حدود ۱۷ هکتار در آینده این کمربند اجرا و آبروی شهر قم خواهد بود این طرح جنبه گردشگری دارد.

جوادیان بیان کرد: با توجه به شرایط آبی سختی که استان قم با آن روبرو است رویکرد اصلی ما در توسعه فضای سبز شهری مدیریت و بهره‌وری از آب است که در این زمینه سالانه ۵۰ هکتار آبیاری قطره‌ای را اجرا و در ۹۲ درصد بوستان غدیر این آبیاری اجرا شده است همچنین در فضای سبز جنگلی تا ۹۰ درصد و در فضای سبز شهری ۸۰ درصد از آبیاری تحت فشار استفاده شده است و در ۴۷ پارک شهری آبیاری کاملاً از آب شرب خارج شده است.

به گفته وی، ۱۲ درصد مصرف آب کاهش یافته است و با به‌کارگیری گل‌های زینتی سازگار با اقلیم قم هزینه‌های کاشت گل‌های زینتی شهری هم کاهش یافته است.

انتهای پیام/ح

بهره‌برداری از ۲ شهر بازی در قم تا پایان امسال

نظر شما