شناسهٔ خبر: 34215508 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رهاسازی ۱۰۰ هزار قطعه بچه‌ماهی در سد‌های سیستان و بلوچستان

روزنامه جوان

با وجود گرم وخشک بودن سیستان وبلوچســتان، شرایط مناسب برای تولید انواع آبزیان گرم وسرد آبی در برخی از مناطق این استان موجب شده تا ایجاد مزارع پرورش ماهی در این مکان‌ها رونق گرفته و موجب به وجود آمدن اشتغال و درآمدزایی برای علاقمندان به فعالیت در این زمینه شود.

صاحب‌خبر -
سرویس ایران جوان آنلاین: با وجود گرم و خشک بودن سیستان و بلوچســتان، شرایط مناسب برای تولید انواع آبزیان گرم و سرد آبی در برخی از مناطق این استان موجب شده تا ایجاد مزارع پرورش ماهی در این مکان‌ها رونق گرفته و موجب به وجود آمدن اشتغال و درآمدزایی برای علاقمندان به فعالیت در این زمینه شود. دراین میان شهرستان‌های، زهک، قصرقند و ایرانشهر در سیستان وبلوچستان از مهم‌ترین مناطق تکثیر و پرورش ماهیان سرد وگرم آبی در این استان به شمار می‌روند که در سال‌های اخیر موفق شده‌اند در این زمینه گام‌های خوبی را بردارند موضوعی که موجب شده تا سرپرست اداره کل شیلات آب‌های داخلی سیستان و بلوچستان با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای رونق تولید آبزی‌پروی در این استان، از رها‌سازی ۱۰۰ هزار قطعه بچه ماهی گرمابی در حاشیه سد شی‌کلگ شهرستان قصرقند خبر دهد.

در حال حاضر سه شهرستان زهک، قصرقند و ایرانشهر در سیستان و بلوچستان از مهم‌ترین مناطق تکثیر و پرورش ماهیان سرد و گرم آبی در این استان به شمار می‌روند. از آنجا که زهک شرایط آب وهوایی مناسبی برای تولید ماهیان سرد آب دارد لذا این مهم موجب شده تا این شهرستان به یکی از مهم‌ترین مراکز تولید ماهیان سرد آب تبدیل شود. هم اکنون در زهک ۹۳۰ استخر بتنی و خاکی پرورش ماهی قزل‌آلا وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود، امسال از این استخر‌ها بیش از ۲۰ تن ماهی برداشت و روانه بازار شود. از آنجا که شهرستان زهک یکی از مهم‌ترین مرکز تکثیر وپرورش ماهیان گرم آبی به شمار می‌رود لذا در سال‌های اخیر، یک میلیون و ۷۵۷ هزار لارو ماهی آمور (شیرماهی)، ۵ میلیون و ۵۰ هزار لارو ماهی کپور معمولی و یک میلیون و ۵۲۵ هزارلارو شیزوتراکس (ماهی سفید سیستان) در این مرکز تولید شده است. این درحالی است که مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک در نظر دارد تا تولید لارو‌آمور (شیرماهی) فیتوفاگ، شیزوتراکس (ماهی سفید سیستان) و بیگ‌هد را تا سقف ۴۰ میلیون قطعه در سال افزایش دهد. پس از این شهرستان باید از ایرانشهر و قصرقند نام برد که در حال حاضر مهم‌ترین مناطق پرورش و تولید ماهیان گرم آبی در استان هستند. به طوری که در حال حاضر بیش از ۹۰ باب استخر دو منظوره پرورش ماهی در این دو شهر فعال است که انواع ماهیان گرمابی از جمله کپور، آمور (شیرماهی)، فیتوفاگ و بیگ هد در طول سال در آن‌ها پرورش داده می‌شود.

رها‌سازی بچه ماهی برای رونق تولید

نیاز مردم استان سیستان و بلوچستان به داشتن کسب و کار موجب شده تا سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف از جمله، بنیاد برکت، کمیته امداد و بنیاد علوی در این زمینه اقدامات خوبی را انجام دهند که به عنوان نمونه می‌توان با کمک و توسعه پرورش ماهیان گرم آبی در شهرستان قصر قند اشاره کرد. این درحالی است که بارندگی‌های خوب اوایل امسال و آبگیری منابع آبی استان موجب شده تا شیلات استان در یک برنامه مدون تا پایان امسال ۴ میلیون قطعه بچه ماهی را در منابع آبی استان رها‌سازی کند. میرانی شاهرودی سرپرست اداره کل شیلات آب‌های داخلی سیستان و بلوچستان در این خصوص می‌گوید: «به منظور رونق هرچه بیشتر تولید ماهیان ۱۰۰ هزار قطعه بچه ماهی گرمابی در حاشیه سد شی کلگ شهرستان قصرقند رهاسازی شد.» رهاسازی این تعداد بچه ماهی در سد شی کلگ با همکاری بنیاد علوی و با هدف ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی انجام شده است؛ و قرار است در مرحله دوم نیز همه منابع آبی شهرستان قصرقند از جمله استخر‌های پرورش ماهی و بند‌های خاکی ماهی‌دار شوند به صورتی که پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده ۱۰۰ تن انواع ماهی گرمابی از سد شی‌کلگ برداشت و روانه بازار مصرف شود. به گفته کارشناسان، رها‌سازی ۱۰۰ هزار قطعه بچه‌ماهی در این سد زمینه اشتغال ۵۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم خواهد کرد.

بهترین شرایط برای پرورش ماهی

از آنجا که سیستان وبلوچستان یکی از مناطق مهم پرورش ماهیان سرد آبی در جنوب شرق کشور به شمار می‌رود لذا شرایط مناسب موجب شده تا ماهیان پرورشی در آنجا در سالم‌ترین محیط پرورش پیدا کنند. ماهی قزل‌آلا جزو ماهیان سردابی است که نسبت به ماهیان گرمابی از حساسیت پرورشی بیشتری برخوردار می‌باشد چرا که فاکتور‌های کیفی آب شامل اکسیژن، محلول آمونیاک، نیتریت و... برای پرورش آن در مقایسه با ماهیان گرمابی باید از وضعیت بهتری برخوردار باشد؛ لذا سیستان وبلوچستان از جمله مناطقی به شمار می‌رود که بهترین شرایط را در این زمینه دارد. این فاکتور مهم موجب شده تا براساس آمار و اطلاعات، تولید بچه ماهی قزل‌آلا در استان ضمن خودکفا کردن این منطقه در تولید ماهی، از تلفات حمل و نقل و ورود بیماری ماهیان به این خطه از کشور جلوگیری شود.

نظر شما