شناسهٔ خبر: 34215356 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بافت فرسوده‌ این شهر با یک زلزله فرو می‌ریزد...

نمایندگی خراسان شمالی

اجرای بی نتیجه طرح احیاء و بازسازی بافت فرسوده بجنورد به معمایی لاینحل تبدیل شده و اینک مجموعه‌ای از تهدیدات بهداشتی و معضلات اجتماعی قلب مرکز استان خراسان‌شمالی را تهدید می‌کند.

صاحب‌خبر -

اگر چه نمی توان منکر تلاش مسئولان در احیای بافت های فرسوده استان شد اما نمی‌توان حرکت رو به عقب این طرح را هم نادیده گرفت.

سید محسن موسوی، رئیس کمیسیون عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر بجنورد به خبرنگار ایسنا گفته، یکی از مسائل اصلی شهر بجنورد که امکان تبدیل به چالش و بحران در زمان وقوع سیل و زلزله وجود دارد، بافت فرسوده است.

وی با اشاره به اینکه مساحت بافت فرسوده این شهر حدود 154 هکتار است، افزود: احیای این مساحت از بافت فرسوده با مشکلات متعددی مواجه است که یکی از آن ها، نبود مطالعات به هنگام است.

موسوی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات موجود بر سر راه احیاء بافت فرسوده در این شهر، نبود سرمایه گذار برای انجام عملیاتی همچون بازآفرینی و ... است. برای بازآفرینی و احیا بافت فرسوده در بجنورد بسته های سرمایه گذاری ارائه شده است اما تاکنون مراجعه ای از سرمایه گذاران نداشته ایم.

عمادیان فر، سرپرست بازآرفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه در قالب طرح بازآفرینی برای ساخت و ساز منازل موجود در بافت فرسوده تسهیلات در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این تسهیلات اعلام شده و امر معرفی نیز انجام می شود اما متقاضی برای دریافت آن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه رغبت چندانی برای دریافت این نوع از تسهیلات وجود ندارد، توضیح داد: یکی از مهمترین علل آن رقم تسهیلات ارائه شده است چراکه میزان تسهیلاتی که به یک متقاضی ارائه می شود کفاف ساخت یک واحد مسکونی در این شرایط را نمی دهد.

عمادیان فر، رقم تسهیلات ارائه شده برای هر واحد مسکونی را 40 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این رقم فقط کفاف ساخت یک پنجم از یک واحد مسکونی را می دهد و در این رابطه مکاتبات لازم انجام شده تا این ارقام افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه 37 میلیارد تومان رقم تسهیلاتی است که برای ساخت واحدهای مسکونی در قالب طرح بازآفرینی شهری به این استان اختصاص یافته است، افزود: در سال 98 تعداد 37 فقره معرفی نامه به تعداد 339 واحد در سطح استان صادر شده است.

نقیب سرپرست شرکت عمران و مسکن سازان خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا ادامه داد: مساحتی که این شرکت در حال احیاء بافت فرسوده است 2.6 هکتار است که این طرح شامل ساخت 230 واحد مسکونی است.

وی افزود: از این تعداد68 واحد مسکونی آماده واگذاری است و متقاضیان می توانند در آن زندگی کنند.

نقیب تصریح کرد: گاز این واحدهای مسکونی وصل شده و باید آب و برق نیز متصل شود که متقاضیان بتوانند در آنجا زندگی کنند که شرکت گاز به تعهدات خود عمل کرده اما شرکت های برق و آب خیر.

وی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه هیات دولت باید شرکت های خدمات رسان 30 درصد از خدمات خود را در مکان هایی همچون بافت فرسوده هزینه کنند که باید شرکت آب و برق به این موضوع توجه داشته باشد.

نقیب ادامه داد: مابقی واحدها نیز تا 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که باید ادامه امر ساخت و ساز در آن اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه ساخت و ساز مابقی واحدها به دو سرمایه‌گذار واگذار شده است، اظهار کرد: قرارداد مشارکتی برای ساخت این واحدهای مسکونی منعقد شده است که طبق این قرار داد تمامی سرمایه لازم برای ساخت باید از منابع خود سرمایه گذار باشد این درحالیست که این منابع ته کشیده است و ادامه ساخت و ساز نیاز به اخذ تسهیلات دارد.

نقیب بیان کرد: با پیگیری های انجام شده قرار بر این شده است تا منابعی در قالب تسهیلات به این افراد اختصاص یابد که ادامه امر ساخت و ساز را انجام دهتد و سپس شرکت به نحوی با آن ها کنار می آید.

روح الله براتیان، شهردار بجنورد همچنین در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: احیای بافت فرسوده شهری در این شهر نیازمند ورود سرمایه‌گذاران قدرتمند به این حوزه است تا در میان ساکنان این مناطق برای نوسازی این بافت اعتمادسازی شود.

وی، بافت فرسوده این شهر را شامل سه بخش بافت ناکارآمد میانی، تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی دانست و گفت: بافت تاریخی فقط در بخش آیینه خانه مفخم و در حد لکه‌های تاریخی در برخی نقاط وجود دارد.

وی با اشاره به وجود 154 هکتار بافت فرسوده در شهر بجنورد، گفت: بافت فرسوده در بخش ناکارآمد میانی شهر  بیشتر شامل مناطق سراوان محله و پای توپ می‌شود.

شهردار بجنورد، وضعیت مالی ساکنان این مناطق را بسیار ضعیف دانست و خاطرنشان کرد: شهرداری برای تشویق مردم در این مناطق پروانه رایگان اعطا می‌کند، اما این راهکار تنها یک درصد مشکلات را برطرف می‌کند.

وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاران بیشتر تمایل دارند در مناطق مرکز و فضاهای بهتر این شهر سرمایه‌گذاری کنند، گفت: احیای بافت فرسوده نیازمند ورود سرمایه‌گذاران قدرتمند و قوی برای نوسازی این بافت است.

براتیان، بهترین راهکار برای جلب اعتماد مردم را سرمایه‌گذاری به‌صورت کناره‌ای در این بافت‌ها برشمرد و افزود: هم‌اکنون این نوع کار در شهر ارومیه و تبریز در حال انجام است که با استقبال خوب مردم در نواحی فرسوده مواجه شده است.

وی با تأکید بر این‌که احداث بافت فرسوده به صورت جزیره‌ای دیگر پاسخگو نیست، گفت: در  نوع کناره‌ای، سرمایه‌گذاران واحدهای کنار بافت را احداث می‌کنند و با اتمام  و واگذاری آن‌ها، آغاز به احداث در واحدهای بعدی در کنار آن می‌کنند.

علی اکبر رمضانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا گفت: بجنورد و شیروان شهرهایی هستند که بیشترین بافت های غیرمقاوم منازل مسکونی را در این استان دارند.

وی افزود: از آنجایی که مساحت حاشیه نشینی و بافت فرسوده در این استان بیشتر از مناطق دیگر آن است موجب شده تا مساحت بافت های غیرمقاوم موجود آن نیز بیشتر از مناطق دیگر استان باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه این دو شهر بر روی پهنه لرزه خیز قرار دارد در معرض خطر است و در نتیجه باید روند مقاوم سازی و نوسازی در این دو منطقه به طور جدی پیگیری شود.

رمضانی خاطرنشان کرد: باید توجه ویژه‌ای برای کاهش ریسک به منظور مدیریت بحران در این دو منطقه انجام شود.

به گزارش ایسنا، 700 هکتار بافت فرسوده در خراسان شمالی است که 154 هکتار از آن در بجنورد قرار دارد.


انتهای پیام

نظر شما