شناسهٔ خبر: 34214938 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

امنیت اجتماعی را جدی بگیریم

صاحب‌خبر - در روزهای اخیر با آسیب‌های زیادی در جامعه رو به رو هستیم که لزوم امنیت اجتماعی در جامعه را گوشزد می‌کند؛ امنیت پدیده‌ای چند بعدی است و مطالعه میزان آن در یک جامعه از جهات مختلف سیاسی،اقتصادی و اجتماعی امکان پذیر است. تامین امنیت اجتماعی نیازمند رفع‌ عوامل‌ تـهدیدکننده آن است و عوامل تهدیدکننده‌ امنیت‌ اجتماعی‌ گستره وسیعی را‌ دربرمی‌گیرند‌.
مهاجرت بیش از حد‌،توسعه‌ حـاشیه‌نشینی، افـزایش بی‌رویه جمعیت شهرها،افزایش طـلاق،بـیکاری، اعتیاد، دزدی، قتل‌ و جنایت‌، افزایش باندهای قاچاق انـسان و مـواد مخدر‌، بزهکاری‌ و بزه‌دیدگی،افزایش‌ جمعیت‌ کودکان‌ خیابانی و دختران‌ فراری و...از‌ جمله عواملی‌هستند کـه مـی‌توانند به صورت‌ مستقیم و غیرمستقیم امـنیت اجتماعی را به مخاطره بـیندازند‌. در واقع امنیت اجتماعی به قلمروهایی از حریم افراد مربوط می‌شود که در ارتباط با دیگر افراد جامعه، سازمان‌ها و دولت است. با‌ توجه به این‌که خانواده اولین نهادی است که فرد در آن قرار می‌گیرد، ضرورت دارد افراد خانواده در ابتدا از نظام حمایتی درون خانواده بهره مند گردند و در مرحله بعد نظام حمایتی خارج از خانه نیز آنها را حمایت نماید.
خانواده‌هایی که از نظام حمایتی خارج از خانه بـرخوردار نیستند، دچار انزوای اجتماعی‌اند‌ وگرایش‌ بیش‌تری‌ به کودک آزاری و رفتار‌ نادرست‌ دارند‌، پس بـهتر‌ اسـت اجـتماع‌ به این خانواده‌ها بیش از پیش توجه داشته باشد و در جهت توانمندسازی این خانواده‌ها‌ (در‌ ابعاد‌ آموزشی، تربیتی، فرهنگی‌ و اقتصادی) تلاش نماید چرا که این مهم نقش موثری‌ در امنیت اجتماعی کودکان دارد. نظارت بیش‌تر خانواده‌ها بر امور مختلف فرزند خود از جمله وضعیت تحصیلی، اخلاق‌ و انـضباط، رفـت‌وآمدها، دخل‌وخرج، چگونگی گذران اوقات فراغت و بـرقراری‌ ارتـباط مـستمر بـا‌ مـدرسه‌؛ چالش‌های‌ فرا روی رفـتار کـودک را کاهش می‌دهد. البته باید دقت کافی و وافی در انتخاب محیط زندگی و محل سکونت خانواده ‌‌به‌ عمل آید؛ بـه ویـژه بـرای‌ خانواده‌هایی که نابسامانی‌ها و تنش‌های بسیار زیادی در خـود‌ دارنـد‌. هـماهنگی بـین بـرنامه‌های نـهادهای مختلف و جلوگیری از گسست بین موسسات حمایتی و خدماتی، نقشی حساس و در‌ عین حال کارا در کاهش بی‌برنامگی‌های‌ اجتماعی دارد و همین موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی در امنیت اجتماعی افراد یک جامعه داشته باشد.

نظر شما