شناسهٔ خبر: 34214555 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان-قدیمی | لینک خبر

دکتر طهرانچی در در اردوی آموزشی تشکیلاتی حیات طیبه

طراحی مدل جدید پرداخت شهریه برای کاهش فشار مالی بر خانواده‌ها

صاحب‌خبر - مراسم دیدار دانشجویان شرکت‌کننده در اردوی آموزشی، تشکیلاتی حیات‌طیبه با دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سخنرانی خود که با عنوان «دانشگاه و جامعه پردازی» ارائه شد، علم را از دیدگاه مقام معظم رهبری نقطه اقتدارآفرین دانست و گفت: «پس از سال 1975 که شوروی « اسپوتنیک» نخستین ماهواره فضایی جهان را به فضا فرستاد، تحولی در جریان علم به وجود آمد و جنگ سرد آغاز شد. هیچ کشوری از آن دوره تا روزی که جمهوری اسلامی ایران پهپاد آمریکایی را در ارتفاع 57 هزار پایی ساقط کرد، قدرت علم و فناوری خود را به رخ آمریکا نکشیده بود.» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مقام معظم رهبری علم را در کنار فرهنگ و اقتصاد، یکی از سه کلید اقتدار جمهوری اسلامی می‌دانند، ادامه داد: «رهبر معظم انقلاب در بیانیه مهم گام دوم، علم و پژوهش را نقطه اتکای کشور در هفت موتور پیشران مطرح کردند و ثمرات آن را در رویارویی که در خلیج فارس اتفاق افتاد، دیدیم.» دکتر طهرانچی ادامه داد: «اگر ایران پهپاد آمریکایی را با موشک‌های اس400 به زمین می‌نشاند، هنر نبود و فقط شجاعت ما را نشان می‌داد، اما زمانی که با موشک‌های بومی ایرانی این پهپاد متجاوز را ساقط کردیم، شجاعت همراه با علم و پیشرفت را به دنیا نشان دادیم.» عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: «از روزی که آموزش عالی وارد کشور ما شد، این مولود ناقص آفریده شد، چراکه Education در غرب به معنای آموزش و پرورش است و در کشور ما دوره ابتدایی و متوسطه با آموزش و پرورش ترجمه شد، اما زمانی که به Higher education رسیدیم، پرورش از آن حذف شد و به دوره دانشگاه آموزش عالی گفتیم و دانشگاه را با این نگاه به یک سازمان آموزشی تقلیل دادیم در صورتی که دانشگاه در غرب، فقط سازمان آموزش نیست و ارزش‌های فرهنگی را توسط دانشگاه خلق می‌کند و به قدری در مساله فرهنگ با دانشگاه جلو رفته که برخی university را به مثابه فرهنگ ترجمه کرده‌اند.» دکتر طهرانچی افزود: «university در زبان عربی به جامعه ترجمه شد، اما در کشور ما به دانش منحصر شد و نام آن را دانشگاه گذاشتند و این محیط عمومی و جهانکده تربیتی را به دانشگاه تقلیل دادند، آن هم از نوع تقلیدی که مقلد علم غرب یا مروج آن است و مولد نیست. این در حالی است که باید در هسته دانشگاه، دانش و فرهنگ قرار می‌گرفت و جامعه پوسته بیرونی آن را در حل مسائل اجتماعی، رشد اقتصادی و خلق فناوری می‌دیدید.» می‌خواهیم دانشگاه آزاد اسلامی مولد علم و فرهنگ شود وی ادامه داد: «کسانی که در کشور داعیه‌دار دانشگاه اجتماعی هستند و شعارهای آنچنانی می‌‌‌‌‌‎‎ دهند، وقتی تشکیل این جلسات که بخشی از کار و نظام فرهنگی دانشگاه است را می‌بینند، می‌گویند هدفی پشت این فعالیت‌هاست. این افراد می‌خواهند دانشگاه‌های ما مقلد و مروج فرهنگی باشند، اما ما می‌خواهیم دانشگاه آزاد اسلامی مولد علم و فرهنگ شود و معتقدیم که دانشگاه باید فرهنگ‌ساز باشد، کلاس برای دانش است و بخش فرهنگ، مربوط به فعالیت‌های تشکل‌ها و برگزاری چنین دوره‌هایی است.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در غرب دو دیدگاه آرمان‌گرایانه و واقع‌گرایانه در دانشگاه وجود دارد، اظهار داشت: «در این دو دیدگاه یک گروه دانشگاه را با فرهنگ غربی و گروه دیگر آن را اجتماعی با فرهنگ غرب می‌داند و هیچ‌کدام هدف دانشگاه را محدود به علم و دانش نمی‌بینند و هر دو دیدگاه تربیت نیروی انسانی، مدیریت دانش، حل مساله و تعالی فردی، اجتماعی و فضای عمومی را مدنظر دارند و برای دانشگاه نظام تربیتی، نوآوری، آموزشی و پژوهشی قائل هستند.» دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه در غرب اساسا برای توسعه کشور کار می‌کند و مسائل آن ناظر به مسائل توسعه است، تصریح کرد: «ما در دانشگاه‌های‌مان پژوهش داریم، اما نظام پژوهشی و نظام نوآوری نداریم و در پژوهش مقلدانه عمل می‌شود، چراکه فاقد نظام پژوهشی هستیم که مساله بیاورد و دانش ضمنی را به دانش مستند تبدیل کند، نظام آموزشی هم نظامی است که از غرب گرفته شده است.» عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پنج مرحله تمدنی غرب پس از انقلاب صنعتی، یادآور شد: «دانشگاه‌های غرب در پنج مرحله انقلاب صنعتی، عصر سرمایه‌داری، عصر امپریالیسم، جنگ سرد و جهان شبکه‌ای تطور، تغییر، تحول و جلوه‌های گوناگون داشته است.» وی ادامه داد: «مقام معظم رهبری درباره جهان شبکه‌ای تذکر می‌دهند و می‌فرمایند: «مساله اصلی این است که فضای مجازی یک مرحله تمدنی جدید را ایجاد می‌کند. مثل انقلاب صنعتی که بحثی در بحث‌های تمدنی غرب شد و نشانه‌های این حرکت هم الان پیدا شده است. شاید هویت انقلاب و جامعه دستخوش تغییر شود. معنای آنها این است که تمام حوزه‌های ما را تحت تاثیر قرار دهند. اخلاق، فرهنگ و اقتصاد تحت تاثیر قرار می‌گیرد. ما باید برای صیانت و ارزش‌های خود کار کنیم. حاکمیت باید روی این موضوع متمرکز شود.» توجه به 3 مفهوم خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی در گام دوم دانشگاه وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری سه مفهوم خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی را در گام دوم انقلاب تبیین کردند، گفت: «بیانیه گام دوم کاملا منطبق بر منظومه فکری 40 ساله امامین انقلاب اسلامی است، مقام معظم رهبری بحث تمدنی را به‌عنوان مهم‌ترین سوال دانشگاه مطرح کرده‌اند و از دانشگاه‌ها خواستند که خود را با مسائل کشور درگیر کنند و به تربیت فرهنگ اخلاقی و هویت دانشجویان و اساتید توجه داشته باشند تا بتوانند تربیت قوه عاقله داشته باشند.» دکتر طهرانچی تاکید کرد: «توجه به خودسازی موضوعی نیست که بتوان به بعد موکول کرد، چراکه زمان آن سر می‌آید.» دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت دوره سه ساله اول دانشگاه گفت: «سه سال اول دوره کارشناسی بسیار مهم است، تشکل‌های دانشجویی باید به این دوره توجه ویژه داشته باشند، چراکه دانشجویان از محیط فردی مدرسه به محیط اجتماعی دانشگاه وارد شده‌اند و اگر در سال‌های ابتدایی دانشگاه وارد فعالیت‌های تشکلی نشوند، اثرات فرامحیطی بر دانشجویان تاثیر می‌گذارد و هویت آنها را تهدید می‌کند.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر نگاه حمایتی این دانشگاه به فعالیت‌های تشکلی گفت: «بنده تشکل‌های دانشجویی را جزئی از سازمان دانشگاه آزاد اسلامی می‌دانم که اگر این جزء مهم نباشد، در انجام وظایف خود در دانشگاه قاصر و ناتوان هستیم و تکیه من در بخش فرهنگ به تشکل‌هاست چراکه فرهنگ یک پوشش جریان‌دار مبتنی‌بر فضایی است که در آن فکر می‌کنیم.» وی ادامه داد: «سامانه‌های اجتماعی که دارای ویژگی‌های بزرگ مقیاس، پیچیدگی، چندوجهی، تغییرات محیطی سریع و فرامرزی و انسان‌ساز هستند، را می‌توان با جمع افراد با نشاط و با ‌انگیزه تشکل‌ها محقق کرد و این‌گونه نیست که بتوان فرهنگ‌سازی و سامانه‌های اجتماعی را از بالا به پایین اداره کرد. بلکه هر عضو تشکل یک کنشگر فعال و یک شبکه است.» دکتر طهرانچی با اشاره به انتقاد نمایندگان تشکل‌های دانشجویی درباره ساختار بروکراسی دانشگاه برای فعالیت تشکل‌ها، تصریح کرد: «متاسفانه بروکراسی دانشگاه در مواجهه با تشکل‌ها زیاد بود، چراکه در گذشته اعتقادی وجود نداشت که تشکل‌ها فرهنگ‌ساز هستند و مدیریت دانشگاهی معتقد بود که دانشجویان باید به کلاس‌های درس بیایند و بروند.» طراحی مدل جدید پرداخت شهریه برای کاهش فشار مالی بر خانواده‌ها بنابراین به شکل صورت‌گرایانه و بخشنامه‌ای به فعالیت‌های تشکلی نگاه می‌شد که به عقیده بنده این نگاه به نوعی مانند کف روی آب چشمه است که مانع از شفافیت چشمه می‌شود. بنابراین باید به دانشجویان اعتماد و رویه‌های مالی را اصلاح و تسهیل کنیم، چراکه ما به زلال بودن و صداقت دانشجویان اعتماد و اعتقاد داریم و نباید آنها را برای برگزاری برنامه‌های دانشجویی تحت فشار بگذاریم.» دانشگاه آزاد اسلامی برای اشتغال جوانان برنامه‌های ویژه‌ای دارد دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برای اشتغال جوانان برنامه‌های ویژه‌ای دارد، گفت: «در این راستا یک جوان 38 ساله که سابقه درخشانی داشته و تاکنون برنامه‌های جدی و موفقی را انجام داده به‌عنوان معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کردیم تا برنامه‌های جدی را برای اشتغال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اجرایی کند.» وی تاکید کرد: «برای به‌کارگیری افراد جوان نخبه و انقلابی بنا داریم سالانه هزار استاد جوان در دانشگاه آزاد اسلامی جذب کنیم، چراکه معتقدیم بهترین اساتید باید در این دانشگاه حضور داشته باشند تا این دانشگاه در کشور پیشرو باشد.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر حمایت این دانشگاه از دانشجویان مناطق محروم و کم برخوردار گفت: «شهریه مناطق محروم 50 درصد واحدهای دانشگاهی تهران است، با این حال در مدل جدید شهریه این واحد دانشگاهی به چهار دسته تقسیم می‌شوند تا کمترین فشار مالی وارد شود.» دکتر طهرانچی ادامه داد: «ما تمایلی به افزایش شهریه دانشجویی نداریم، اما ناگزیر هستیم که برای تامین حقوق و دستمزد 70 هزار کارمند و استاد دانشگاه آزاد اسلامی شهریه را متناسب با تورم تغییر دهیم، البته برای آنکه اتکای دانشگاه به شهریه را کاهش دهیم، برنامه‌های جدی را آغاز کردیم و فعالانه در این حوزه کار می‌کنیم وی در پایان تاکید کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی برای تحول و ایجاد شرایط برای تحصیل دانشجویان، بسترسازی اشتغال دانش‌بنیان، توسعه شهری و تحول درکشاورزی و صنعت بسیار قوی است و برنامه‌های مفصلی در این حوزه‌ها دارد.» حمایت از کسب‌وکارهای مردمی همچنین دکتر طهرانچی با سیدسعید شاهرخی، استاندار همدان دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید مدیریتی آن با مردم بودن، موثر در توسعه شهری و همراه بودن با مسئولان نظام است، گفت: «تفاوت دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌های دولتی در شبکه‌ای بودن آن است که این دانشگاه به صورت محلی کار می‌کند و می‌تواند در توسعه هر منطقه موثر باشد.» دکتر طهرانچی با بیان اینکه تلاش داریم رویکرد علمی دانشگاه آزاد اسلامی را از آموزش‌محوری به حل مساله تبدیل کنیم، گفت: «براین اساس دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با اقتصاد هر شهر سیاست‌های استانی خود را بازنگری می‌کند تا بتواند براساس آمایش سرزمینی و مزیت‌های هر استان نیروی انسانی کارآمد تربیت کند. به این منظور هر شهر که دارای ویژگی خاصی است به قطب یکی از صنایع و خدمات تبدیل شده است.» وی ادامه داد: «در سفر قبلی به استان همدان در بازدیدی که از واحد ملایر داشتم و با آگاهی از ظرفیت‌های این شهرستان، در حوزه تولید کشمش و صنعت مبلمان، ملایر را به‌عنوان قطب صنعت مبل درنظر گرفتیم و پس از آن جلسات مشترکی با حضور رئیس واحد ملایر، نماینده این شهرستان و فعالان و صنعتگران مبل برگزار و قرار شد سرای نوآوری در شهرستان ایجاد کنیم که متناسب با ظرفیت منطقه اقدام به تربیت نیروی متخصص کند.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد هم که در حوزه صنعت نساجی فعالیت‌های خوبی داشته است را برای تولید و پژوهش در حوزه پارچه‌های مبلی با واحد ملایر متصل کردیم که همه ابعاد مورد نیاز در صنعت مبلمان و نساجی را دیده باشیم.» دکتر طهرانچی با اشاره به موفقیت کشور ترکیه در صنعت نساجی گفت: «ترکیه در حوزه نساجی 38 درصد بیشتر از ایران تولید مقاله دارد که این موضوع نشان می‌دهد ارتباط نزدیکی بین دانشگاه‌های ترکیه و صنایع این کشور وجود دارد. دانشگاه آزاد اسلامی نیز تلاش دارد با اجرای طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای(پایش) خلأ موجود میان دانشگاه و صنعت را برطرف کند و پایان‌نامه و مقالات دانشگاهی را به مسائل صنعت و اجتماع گره بزند.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «این دانشگاه سالانه 100 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارد که می‌تواند پژوهش‌های پایان‌نامه‌ای و رساله‌ای آنها را در قالب طرح پایش به حل مسائل صنایع و موضوعات استان‌ها اختصاص دهد. که تاکنون 20 چالش ملی در طرح پایش شناسایی و 20 هزار زمینه پژوهشی احصا شده است که دانشجویان موظف هستند از مهرماه امسال موضوعات پایان‌نامه خود را از بین این زمینه‌های پژوهشی انتخاب کنند.»

نظر شما