شناسهٔ خبر: 34214493 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

گزارش «مردم سالاری آنلاین» از متوقف کردن نفتکش انگلیسی توسط ایران

توقیف قانونی در مقابل دزدی دریایی

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی: پس از این که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد یک نفتکش انگلیسی را توقیف کرده است،‌ فایننشال تایمز روز شنبه در گزارشی نوشت شاخص‌های مهم سهام وال استریت در پایان معاملات روز جمعه هفته گذشته ، قرمز شدند.
تنها ۱۶ روز پس از این‌که یک نفتکش ایرانی در جبل الطارق توسط نیروهای انگلیسی توقیف شد، نفتکش «استینا ایمپرو» که تحت پرچم انگلیس فعالیت می‌کند در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شد. نفتکش انگلیسی وارد لنگرگاه بندرعباس شده و باید انتظار داشت که به‌زودی برای آن، پرونده قضایی تشکیل شود. از جزئیات توقیف نفتکش انگلیسی چه می‌دانیم؟ واکنش‌ها به این رویداد چه بوده و توقیف نفتکش انگلیسی چه تأثیری بر سرنوشت نفتکش ایرانی توقیف‌شده در جبل الطارق دارد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، نفتکش استینا ایمپرو از بندر فجیره در امارات متحده عربی به بندر الجبیل عربستان سعودی می‌رفت که در تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف و به آب‌های ایران هدایت شد.
سپاه در بیانیه خود اعلام کرده که این نفتکش «هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی، بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد».
دیروز(شنبه)  مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفته است که برخورد این نفتکش با یک شناور صیادی ایران، علت توقیف آن بوده است. وی در مورد چگونگی توقیف نفتکش انگلیسی گفته است: «عوامل‌ شناور سانحه‌دیده صیادی ایران با نفتکش انگلیسی تماس می‌گیرند، اما پاسخی دریافت نمی‌کنند. وقتی شناور انگلیسی به تماس‌های شناور صیادی پاسخ نداد، طبق روال قانونی آن‌ها موضوع را به اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اطلاع دادند. اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ‌طبق روال به نیروهای نظامی اطلاع داد که شناور انگلیسی را به سمت لنگرگاه بندرعباس هدایت کنند تا ابعاد سانحه توسط کارشناسان بررسی‌‌ شود.»
نگاه ظریف به قوانین بین‌المللی
وزیر امورخارجه ایران توقیف نفتکش انگلیسی را کاملا مطابق با قوانین بین‌المللی کشتیرانی برشمرد و خطاب به لندن تاکید کرد که این کشور باید دست از شریک (جرم) بودن در تروریسم اقتصادی آمریکا بردارد.
ظریف در پیامی توئیتری با اشاره به توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران توسط انگلیس نوشت: برخلاف دزدی دریایی در تنگه جبل‌الطارق، اقدام ما در خلیج فارس اجرای قوانین بین‌المللی کشتیرانی دریایی است.
وی ادامه داد: همان‌طور که در نیویورک گفتم، این ایران است که امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس را تامین می‌کند.
ظریف همچنین خاطرنشان کرد: انگلیس باید شریک (جرم) بودن در تروریسم اقتصادی آمریکا را متوقف کند.
 واکنش دولت انگلیس
نفتکش استینا ایمپرو متعلق به شرکت استینا بالک است. رئیس این شرکت گفته است که این نفتکش ۲۳ خدمه دارد و خدمه این نفتکش هندی، روسی، لیتوانیایی و فیلیپینی هستند.
دولت انگلیس بلافاصله پس از توقیف نفتکش استینا ایمپرو، کمیته اضطراری کابینه، موسوم به کبرا را تشکیل داد. جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس، پس از تشکیل این کمیته اضطراری به ایران هشدار داد؛ اما در مجموع از محتوای گفته‌های او چنین برمی‌آمد که دولت انگلیس، که خود آغازگر تنش بوده است، گزینه‌های زیادی در مقابل خود ندارد. جرمی هانت گفت که اگر ایران نفتکش استینا ایمپرو را آزاد نکند، با «عواقب جدی» روبرو خواهد شد. وزیر امور خارجه انگلیس گفت که لندن به اقدام نیروهای ایرانی در توقیف نفتکش انگلیسی؛ «پاسخی حساب‌شده، اما قدرتمند» خواهد داد. وی در توصیف این پاسخ به اصطلاح «حساب شده و قدرتمند» گفت: «ما به گزینه‌ نظامی فکر نمی‌کنیم، بلکه در پی راهی دیپلماتیک برای حل و فصل مسأله هستیم. خیلی صریح می‌گویم که این مسئله باید حل شود. اگر آزادی رفت و آمد کشتی‌ها به مخاطره بیفتد، ایران بزرگ‌ترین بازنده خواهد بود. پس به نفع‌شان است که به سرعت به اوضاع سامان دهند».
وزیر امور خارجه انگلیس، در اظهاراتی عجیب گفت که توقیف نفتکش ایرانیِ گریس ۱ در جبل الطارق، «قانونی» بوده و ممکن است ایران با اقدام روز جمعه خود مبنی بر توقیف نفتکش استینا ایمپرو، «راه خطرناک رفتارهای غیرقانونی و بی‌ثبات‌کننده» را پیش گرفته باشد. در همین حال، «الن ویلیام جان وست» فرمانده پیشین نیروی دریای انگلیس با توجه به توقف نفت‌کش این کشور توسط ایران گفت که انگلیس نباید «تظاهر کند که ما شگفت‌زده شده‌ایم».
وست در گفت‌وگو با اسکای نیوز گفت: «من از این که ما مقرراتی برای ترابری منطقه قرمز در منطقه را که منطقه‌ای خطرناک بوده و هیچ نفت‌کشی بدون اسکورت به آنجا نمی‌رود را اجرا نکرده‌ایم در تعجبم و برایم عجیب است کشتی‌هایی داریم که دقیقا همین کار را می‌کنند.»
از سوی دیگر،وزارت امورخارجه انگلیس ظهردیروز(شنبه) اعلام کرد که کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن را به دلیل توقیف نفتکش این کشور در تنگه هرمز توسط نیروهای ایرانی احضار کرده است.
انگلیسی‌ها بلافاصله پس از این حادثه به سراغ رایزنی با مقامات آمریکایی رفتند. هنگامی که نیروی دریایی انگلیس، نفتکش ایرانی گریس ۱ را در جبل الطارق توقیف کرد، خبرهایی منتشر شد که دولت انگلیس بنا به درخواست آمریکا، دست به این اقدام زده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم به توقیف نفتکش انگلیسی واکنش نشان داد و گفت با مقامات انگلیسی درباره آنچه که اتفاق افتاده، صحبت خواهد کرد.
دولت انگلیس در عین حال، به کشتی‌های این کشور توصیه کرده که «موقتا» از تنگه هرمز تردد نکنند.
موضع رئیس اطلاعات پنتاگون
رئیس اطلاعات پنتاگون با بیان اینکه ایران به دنبال آغاز جنگ نیست، گفت که پیامدهای چنین اتفاقی برای همه فاجعه‌آمیز خواهد بود.
به گزارش یاهو نیوز، ژنرال «رابرت اشلی» در پاسخ به سوال شبکه سی‌ان‌ان درباره تحولات اخیر در خلیج فارس و توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران، از پاسخ مستقیم به این پرسش سر باز زد و تاکید کرد که ایران خواهان جنگ نیست.
ژنرال اشلی در سخنان خود در نشست سالانه امنیت در اندیشکده آسپن تصریح کرد: ایران نمی‌خواهد جنگی را با آمریکا یا متحدانش آغاز کند.
وی در ادامه گفت که هیچ یک از دشمنان یا رقبای آمریکا، شامل ایران، چین و روسیه نمی‌خواهند جنگی آغاز کنند. نتیجه چنین اتفاقی برای همه فاجعه‌آمیز خواهد بود.
رئیس اطلاعات پنتاگون در پاسخ به سوالی ادعایی مبنی بر دست داشتن ایران در اقدامات تحریک‌آمیز اخیر در منطقه و همچنین سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی توسط ایرانی‌ها، این حوادث را پاسخی به فشارهای کنونی بر ایران، شامل تحریم‌های اقتصادی و فشار دیپلماتیک دانست و گفت: از نظر من ایران در نقطه عطف قرار دارد. آنچه می‌بینید تلاشی برای شکستن وضعیت کنونی است.
وی پیشتر در گفت‌وگو با فاکس نیوز نیز رفتارهای ایران را پاسخ به فشارهای آمریکا دانست و گفت که این اقدامات با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای 2015 مرتبط است.
 از گریس ۱ تا استینا ایمپرو
دولت محلی جبل الطارق بلافاصله پس از توقیف نفتکش گریس ۱ عنوان کرد که این نفتکش، قوانین اتحادیه اروپا را نقض کرده و در حال انتقال نفت به سوریه بوده است. دولت جبل‌الطارق همین روز گذشته و تنها ساعاتی پیش از توقیف نفتکش انگلیسی اعلام کرد که دادگاه عالی این کشور در یک نشست غیرعلنی، درخواست تمدید زمان توقیف نفتکش گریس ١  را به مدت سی روز دیگر پذیرفته و روز ١٥ اوت را به عنوان تاریخ رسیدگی به پرونده این نفتکش تعیین کرده است.
انتظار می‌رود که روند مشابهی نیز در ایران آغاز شود و به زودی برای نفتکش استینا ایمپرو، پرونده قضایی تشکیل شود. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان امروز گفته است که بررسی علل برخورد نفتکش انگلیسی با شناور صیادی ایرانی، توسط کارشناسان اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان آغاز شده است. وی در عین حال گفته است که فعلا خدمه استینا ایمپرو در کشتی مستقر هستند و اگر نیازی باشد مرجع قضایی درخواست حضور خدمه در خشکی را ارایه می‌دهد. دولت جبل الطارق برای چند روز، چهار خدمه نفتکش گریس ۱ را بازداشت کرد و ممکن است این اتفاق برای تعدادی از خدمه نفتکش انگلیسی نیز روی دهد. بر اثر بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه، تا همین جای کار نیز هزینه حمل و نقل دریایی در خلیج فارس افزایش یافته و شرکت‌های بیمه، حق بیمه بالاتری از خطوط کشتیرانی دریافت می‌کنند. در میان‌مدت این به ضرر کل کشورهایی خواهد بود که بخشی از تجارت خارجی‌شان از مسیر خلیج فارس و دریای عمان می‌گذرد.
در کوتاه‌مدت اما سرنوشت نفتکش ایرانی توقیف‌شده در جبل الطارق به سرنوشت نفتکش انگلیسی پهلوگرفته در بندرعباس گره خورده است. ایران بارها عنوان کرده بود که اقدام دولت انگلیس را بی‌پاسخ نمی‌گذارد و حالا باید دید آیا تنش ایجادشده با تبادل دو نفتکش خاتمه می‌پذیرد یا خیر. 
 

نظر شما