شناسهٔ خبر: 34213982 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

ترامپ برای مذاکره با ایران به سناتور پال مجوز داد

دیدار ظریف با سناتور جمهوری‌خواه؟

دنیای اقتصاد : پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر ماموریت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به رند پال، سناتور ضدجنگ جمهوری‌خواه برای مذاکره با ظریف، اکنون رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید که او اجازه دیدار سناتور رند پال با وزیر امورخارجه ایران را داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «ایسنا» به نوشته نشریه پولیتیکو، دونالد ترامپ روز جمعه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره دیدار رند پال، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران گفت این سناتور از او خواسته بود تا در گفت‌وگوها با ظریف حضور داشته باشد و ترامپ نیز این درخواست را قبول کرده است. پولیتیکو هفته گذشته گزارش داد که این سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی که از مدت‌ها پیش حامی سیاست‌های مداخله‌جویانه ترامپ در ایران بوده است از او خواسته بود تا اجازه دیداری با وزیر امورخارجه ایران را با این امید که از تشدید تنش‌ها جلوگیری کند، بدهد.

به نوشته این تارنمای آمریکایی، پال در تعطیلات آخر هفته گذشته و در جریان بازی گلف با دونالد ترامپ خواسته تا رئیس‌جمهوری آمریکا از یک «ماموریت حساس دیپلماتیک» حمایت کند. این سناتور ایالت کنتاکی که در سنا به حمایت از سیاست خارجی انزواگرایانه برای آمریکا معروف است، پیشنهاد داد تا با وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده و از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا شاخه زیتونی تقدیم کند. هدف از ارائه این پیشنهاد آن است که تنش‌ها در روابط دو کشور کاهش یابد. ترامپ از این ایده حمایت کرده است. پیشنهاد سناتور پال برای ایفای نقش فرستاده ارشد دیپلماتیک دولت ترامپ باعث نارضایتی در میان مقام‌های دولت آمریکا شده است. آنها نگران هستند که مداخله پال کارزار «فشار حداکثری» ترامپ علیه ایران را ناکام کند.

ترامپ پیش‌تر گفته بود که از برنامه‌ها درباره حضور رند پال در گفت‌وگوها با ایران مطلع نیست، اما وی روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره طرح دولت برای کاهش تنش‌ها پس از توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران اذعان کرد که خودش اجازه این دیدار را داده است. پولیتیکو در ادامه این گزارش افزود: «هنوز مشخص نیست که آیا پال با ظریف دیدار خواهد کرد یا نه. پال و دفترش از پاسخگویی به درخواست‌های مکرر برای اظهارنظر در این باره امتناع کردند.»

این درحالی است که پایگاه خبری المانیتور شامگاه جمعه در گزارشی به نقل از منابع آگاه مدعی شد که سناتور رند پال با وزیر امورخارجه ایران در جریان سفر او به نیویورک دیدار کرده است تا درباره چشم‌انداز گفت‌وگوهای احتمالی میان تهران و واشنگتن رایزنی کند. به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف روز پنج‌شنبه در این رابطه به خبرنگاران گفت که طی هفته گذشته در نیویورک با چند تن از اعضای کنگره دیدار داشته است اما با اعضای دولت یا نماینده‌ای از سوی آنها، خیر. ظریف در پاسخ به گزارش پولیتیکو مبنی بر ماموریت ترامپ به رند پال گفته است: «اینها موارد رسانه‌ای است. منظورم این است که شاید برای فیلم‌های جاسوسی خوب باشد.» او افزود: «من با اعضای کنگره، در جایگاه شخصی خودشان به‌عنوان اعضای متنفذ جامعه آمریکا و نماینده مردم آمریکا دیدار می‌کنم.» او در مورد اینکه آیا با پال دیدار می‌کند، گفته است: «رند پال عضو محترم کنگره است. اگر درخواستی باشد، نه به‌عنوان یک فرستاده، بلکه به‌عنوان یک سناتور، قطعا با او دیدار می‌کنم.»

تلاش‌ها برای مذاکره

ترامپ طی ماه‌های گذشته تلاش کرده است تا مذاکره با ایران را آغاز کند. برخی مقام‌های ایرانی گفته‌اند آماده مذاکره هستند اما تنها به شرطی که دولت آمریکا تحریم‌ها را کنار بگذارد.

گاردین در گزارشی در این رابطه نوشته است رئیس‌جمهوری آمریکا اخیرا در کاخ سفید در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرده که ایالات‌متحده به‌دنبال دستیابی به یک توافق درازمدت با ایران است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه‌های آمریکایی، دونالد ترامپ افزود: «شما با یک کشور نمی‌توانید قراردادی کوتاه‌مدت داشته باشید و به قراردادی ۱۰۰ ساله نیاز دارید. طی چند سال آنها در مسیر دستیابی به سلاح اتمی قرار خواهند داشت و این قابل قبول نیست.» همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «گاردین» روز پنج‌شنبه مدعی شد که وزیر امورخارجه ایران در جمع گروهی از خبرنگاران در نیویورک، گفته است که ایران حاضر است در ازای رفع دائمی تحریم‌های ایالات‌متحده، بازرسی‌های ارتقایافته و دائمی از برنامه هسته‌ای خود را بپذیرد. ظریف همچنین «پیشنهاد» تصویب پروتکل الحاقی و دائمی شدن آن را در قبال لغو تحریم‌های آمریکا مطرح کرده است. همزمان با ترامپ، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در اظهاراتی واهی تهدید کرد تا زمانی که ایران به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد، آمریکا به اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد. این درحالی است که دریابان علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه جان بولتون، غنی‌سازی اورانیوم را حق همه کشورهای عضو معاهده NPT خواند که قابل سلب و اعطا نیست. به گزارش خبرگزاری فارس، شمخانی در یادداشتی کوتاه در واکنش به اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نوشت: «پذیرش حق قانونی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم از سوی آمریکا، شرط ورود این کشور به مذاکرات هسته‌ای بود و نه نتیجه آن.»

پیشنهاد مذاکره تاکتیک آمریکایی است

از سوی دیگر سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت‌خارجه ایران در گفت‌وگو با یک رسانه عربی با اشاره به اینکه سازوکار اینستکس در مرحله اجرا است، گفت این سازوکار بدون خرید نفت ایران نمی‌تواند توقعات ما را به‌طور کامل برآورده کند. به گزارش «ایسنا» سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار در پاسخ به این سوال که ابتکار عمل برجام با شکست مواجه شده است، آینده برجام پس از مهلت ۶۰ روزه را چگونه می‌بینید، گفت: «نمی‌توانیم از واژه «شکست ابتکار عمل» استفاده کنیم. درست است که برجام در وضعیت مناسبی قرار ندارد، اما گفت‌وگوها و اقدامات ضرورتا ناموفق نبوده است.» موسوی در پاسخ به این سوال که چرا تهران گفت‌وگو با واشنگتن را نمی‌پذیرد، شروط شما چیست؟ تاکید کرد: «پیشنهاد مذاکره چیزی جز یک تاکتیک برای تکمیل استراتژی آمریکا علیه ایران نیست.» وی در رابطه با تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور و راه‌های صادرات نفت و گاز ایران گفت: «طبیعتا بی‌تاثیر نبوده است و در شرایط کنونی صادرات ما کاهش یافته است. این مساله بسیار مهم است و ما با طرف‌های اروپایی در رابطه با فروش نفت و امور بانکی که به‌عنوان اولویت‌های ما هستند تبادل نظر می‌کنیم.» موسوی در پایان گفت: «به هرحال صادرات نفت یکی از پایه‌های اساسی اقتصاد ایران است و در وقت کنونی مکانیزم اینستکس باید بتواند شروط ما برای فروش نفت را برآورده کند و از کشورهای دیگر انتظار داریم که مساله فروش نفت ایران را با جدیت بررسی کنند. طبیعی است که ما مساله فروش نفت از راه‌های دیگر را نیز دنبال می‌کنیم و به‌دنبال ایجاد مکانیزم‌های مشابه هستیم.»

با ایران بازی نکنید

وزیر امورخارجه ایران که روز شنبه هفته گذشته برای شرکت در نشست سالانه مقامات عالی‌رتبه شورای اقتصادی - اجتماعی ملل متحد عازم نیویورک شده بود، روز جمعه ۲۸ تیرماه به منظور شرکت در اجلاس وزیران امورخارجه «نم» نیویورک را به مقصد ونزوئلا ترک کرد. به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف در جریان سفر ۶ روزه خود به نیویورک ضمن شرکت و سخنرانی در این اجلاس با تعدادی از رسانه‌های معتبر جهانی از جمله بی‌بی‌سی ورد، بلومبرگ، سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی و... مصاحبه کرد. به گزارش نشریه نیویورکر، ظریف در گفت‌وگویی به خبرنگار این نشریه گفت: «ما می‌گوییم که شما ممکن است آغازگر یک جنگ باشید اما کسی نخواهید بود که آن را تمام می‌کند.» ظریف افزود: «ما مدت‌ها پس از رفتن رئیس‌جمهور ترامپ نیز دوام خواهیم آورد و پیشرفت خواهیم کرد. قدمت ما هزاران ساله است.» وزیر امورخارجه ایران همچنین درباره تهدیدها و اقدامات آمریکا علیه ایران به خبرنگار نیویورکر گفت: «ما همیشه پاسخ می‌دهیم. درس عبرت این است که با ایران بازی نکنید.» همچنین وی روز شنبه در حساب کاربری خود در توییتر با تاکید بر اینکه دولت و مردم ایران هیچ خصومتی با مردم آمریکا ندارند، گفت: «تمام آنچه می‌خواهیم این است که کسی در امور داخلی‌مان دخالت نکند.»

نظر شما