شناسهٔ خبر: 34213388 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تحقق شعار شهردار پایتخت در تکه دوازدهم تهران

توسعه دسترسی شهروندان به فضاهای عمومی

«توسعه حوزه قلمرو عمومی از موضوع‌های مهمی است که آغاز شده و ادامه پیدا می‌کند.

صاحب‌خبر -

این صحبت‌های «پیروز حناچی» شهردار تهران است که این روزها در محافل مختلف شنیده می‌شود. توسعه فضاهای عمومی قابل دسترس شهروندان در راستای تحقق همین شعار شکل می‌گیرد و شهرداران مناطق موظفند تا با استفاده از ظرفیت‌های منطقه، چنین فضاهایی را ایجاد کنند و در دسترس عمومی قرار دهند. زیرگذر «گلوبندک» و پلازای میدان «امام خمینی(ره) »، ۲پروژه بزرگ و مهمی هستند که در راستای توسعه قلمرو عمومی در منطقه ۱۲ اجرا می‌شوند.

  • افزایش عرصه‌های عمومی باز در پایتخت
    میدان امام‌خمینی(ره) نقطه تقاطع خیابان‌های اصلی و کلیدی پایتخت و میدان قدیمی تهران است. پس از ساخت و بهره‌برداری از پلازای میدان شهدای هفتم‌تیر و استقبال شهروندان، شهردار تهران در گام بعدی اعلام می‌کند: «با توجه به طرح تفصیلی شهر تهران، به‌زودی تغییرات و بهسازی در میدان امام خمینی(ره) آغاز می‌شود. » عملیات عمرانی پلازا در میدان امام خمینی(ره) آغاز شده است. در فاز اول عملیات عمرانی با ساخت ساختمان «بلدیه» به‌نام «خانه شهر» شروع شده است. به گفته «صفاصبوری‌دیلمی» خانه شهر با حفظ اصالت و شکل و شمایل گذشته ۲ طبقه زیر زمین ساخته و به مجموعه فرهنگی تبدیل می‌شود. بخش زیادی از این میدان به پیاده‌راه اختصاص داده شده است تا مردم دسترسی بهتر و آسان‌تر به مجموعه‌های اطراف داشته باشند. دیلمی باور دارد: «حذف مسیر خودرومحور در میدان امام خمینی(ره) تصمیم جسورانه‌ای بود که از سوی شهردار تهران گرفته شده است که با تبدیل این میدان به پیاده‌راه کار بزرگ و بی‌نظیری در تهران محسوب می‌شود.»
    پلازای امام خمینی(ره) در مساحت ۴۹۲۵‌مترمربع ساخته می‌شود که برخلاف پلازای شهدای هفتم‌تیر، مساحت کمتری دارد اما ساختمان بلدیه با نمای قبلی خود به‌عنوان یک وجه تاریخی، ویژگی منحصربه‌فرد این میدانگاه است که فضای سبز و مناسبی برای‌ تردد عابران پیاده در آن ایجاد می‌شود. «صالح ظهیری» شورایار محله فردوسی باارزشمند دانستن ساخت پلازا در میدان امام خمینی(ره) می‌گوید: «تبدیل این میدان به پیاده‌راه تصمیم ارزشمندی است که از سوی مدیریت شهری تهران گرفته شده و امیدواریم با اجرای بهتر و سریع‌تر آن مشکل گره ترافیکی این معبر باز و فضای عمومی در دسترس شهروندان قرار گیرد.» ساختمان بلدیه، مجموعه‌ای چندمنظوره و فرهنگی شامل سالن‌های نمایش به ظرفیت ۳۶۰ نفر، کافه رستوران به ظرفیت ۱۰۰ نفر، عکاسخانه، شهر کتاب، کافه کتاب، گالری و موزه خواهد بود.
  • عبور و مرور ایمن در زیرگذر گلوبندک

چهارراه گلوبندک از معابر مهم قدیمی تهران است که در شمال غربی «بازار» قرار دارد و در تقاطع خیابان‌های پانزده‌خرداد و خیام واقع شده است. خط یک مترو از این معبر می‌گذرد و روزانه به‌طور میانگین، روزانه حدود ۳ میلیون نفر از ورودی‌های شمالی، جنوبی، غربی و شرقی، وارد منطقه ۱۲ می‌شوند که مقصد حدود ۸۰۰ هزار نفر، بازار بزرگ تهران و میدان «ارگ»، است که بی‌شک وجود این حجم جمعیت، گره ترافیکی در محور اصلی بازار تهران، یعنی چهارراه گلوبندک، ایجاد می‌کند.

بررسی مشکل ترافیک چهارراه گلوبندک، ۲ راهکار، پیش روی طراحان و مهندسان فنی و عمران و شهرسازی قرار داد. نخستین گزینه، ساخت پل روگذر بود که به دلیل از بین رفتن هویت تاریخی پذیرفته نشد. بنابراین با توجه به تجربه موفق مدیران شهری در ساخت و بهره‌برداری از زیرگذر چهارراه ولی‌عصر(عج)، ساخت زیرگذر و انتقال مسیر رفت‌وآمد عابران به زیر زمین، بهترین گزینه برای کاهش بار ترافیک این محور بود که از سوی کارشناسان فنی و عمران و شهرسازی تأیید و عملیات عمرانی در عمق ۱۲ متری و زیر خط یک مترو آغاز شد. ساخت این زیرگذر در راستای تحقق شعار «توسعه قلمرو عمومی» انجام می‌شود که با ایجاد ۲ خروجی و ورودی در غرب و یک خروجی و ورودی در شرق خیابان خیام موجب افزایش فضاهای عمومی می‌شود.

با بهره‌برداری از آن، شهروندان دسترسی آسان‌تر به پیاده‌راه بازار و ایستگاه مترو خواهند داشت و ۸۰‌درصد از بار ترافیک چهارراه گلوبندک می‌شود. «سیدعلی رستگار»، عضو شورایاری محله بازار در گفت‌وگو با همشهری محله می‌گوید: «ساخت زیرگذر چهارراه گلوبندک، مطالبه و خواسته اهالی بازار و ساکنان منطقه نبود اما بنا بر ضرورت مدیریت شهری تصمیم به این کار گرفته شد که تصمیم درستی بود. این معبر به دلیل حجم زیاد تردد سواره‌ها و عابران پیاده همواره با مشکل ترافیک مواجه است و گره ترافیکی آن هر روز محکم‌تر می‌شود.

زیرگذر چهارراه ولی‌عصر(عج) نمونه موفقی بود که با اجرای آن در این محور بی‌تردید مشکل‌ تردد و ترافیک، توأم با هم، حل می‌شود. هر پروژه و طرحی که به نفع مردم باشد، ما هم استقبال می‌کنیم و اگر نیاز به کمک و همراهی باشد بی‌شک کوتاهی نخواهیم کرد.» قرار بود ساخت زیرگذر در ۲ فاز انجام و تا پایان سال ۱۳۹۶ افتتاح و بهره‌برداری شود اما به گفته متولیان، عملیات عمرانی پروژه به دلیل کمبود منابع مالی متوقف و بهره‌برداری از آن به تعویق افتاده است.

اواسط امسال بود که «صفا صبوری دیلمی»، سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری تهران، راهی کارگاه عمرانی این پروژه شد و در بازدید از آن پیشرفت ۶۰‌درصدی در طی ۳ سال را غیرقابل قبول دانست و گفت: «دست‌اندرکاران اجرایی پروژه باید برنامه زمان‌بندی جدیدی تدوین کنند تا در آینده نه چندان دور شاهد بهره‌برداری آن باشیم. ایجاد دسترسی آسان مردم از ضلع جنوب غربی زیرگذر به ایستگاه مترو باید از طریق آسانسور انجام شود و متولیان امر باید این موضوع را اولویت کارهایشان قرار دهند و بخش‌های مختلف پروژه را دقیق‌تر و جامع‌تر مطالعه و اگر نقصی وجود دارد پیش از اجرایی شدن رفع کنند.» پروژه زیرگذر گلوبندک، که یکی از پروژه‌های شاخص منطقه۱۲و البته مهم کلانشهر تهران است، که پس از تکمیل و بهره‌برداری از آن، ضلع غربی خیابان ۱۵ خرداد را از زیر خیابان خیام به ضلع شرقی آن متصل و در نتیجه مشکل تداخل‌ تردد پیاده و سواره در خیابان خیام برطرف می‌شود.

نظر شما