شناسهٔ خبر: 34212825 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معادلات انرژي

صاحب‌خبر -

 مقام‌هاي لندن:

يک نفتکش بريتانيايي از مقصد عربستان به سمت جزيره قشم تغيير مسير داده است

بريتانيا اعلام کرد که در جريان حرکت يک نفت‌کش اين کشور به سمت ايران است.به گزارش ايلنا، وزارت خارجه و وزارت دفاع بريتانيا اعلام کردند که در جريان حرکت يک نفت‌کش اين کشور به سمت ايران هستند.اين دو وزارتخانه همچنين اعلام کردند که در پي اطلاعات فوري درباره نفتکشي بريتانيايي هستند که مقصدش عربستان سعودي بوده، اما به سوي جزيره قشم ايران تغيير مسير داده است.

وضعيت نفت‌کش توقيف شده

دولت بريتانيا يک نشست امنيتي ويژه براي بررسي وضعيت نفت‌کش «استينا ايمپرو» که تحت پرچم اين کشور در حرکت بود و توقيف شده است، برگزار مي‌کند.اين نفت‌کش از بندر فجيره امارات متحده عربي به مقصد الجبيل در عربستان سعودي در حال حرکت بود.پيش از اين وزارت خارجه و وزارت دفاع بريتانيا اعلام کردند که در جريان حرکت يک نفت‌کش اين کشور به سمت ايران هستند.اين دو وزارتخانه همچنين اعلام کردند که در پي اطلاعات فوري درباره نفتکشي بريتانيايي هستند که مقصدش عربستان سعودي بوده، اما به سوي جزيره قشم ايران تغيير مسير داده است.

تأثير رخدادهاي اخير در خصوص نفتکش‌ها در صنعت بانکرينگ جهان

به نظر مي رسد پس از رخدادهاي اخير در خصوص نفتکش‌ها، فجيره در حال از دست دادن بخشي از بازار خود در صنعت بانکرينگ است.به گزارش تسنيم، بانکرينگ (Bunkering) به معناي عمليات سوخت‌­رساني به کشتي ها و ساير شناورها در دريا است. به عبارت ديگر، بانکرينگ به مثابه پمپ بنزين دريائي براي خرده­‌فروشي فرآورده‌هاي سنگين پالايشي از جمله نفت‌کوره و نفت‌گاز جهت تامين سوخت کشتي‌ها بوده و امروزه فعاليت بانکرينگ به يک صنعت پرسود دريايي تبديل شده است.

از بين 200 بندر دنيا که قابليت سوخت رساني دريايي را دارند، بنادر سنگاپور، فجيره، هوستون و رتردام چهار هاب بانکرينگ جهان شناخته مي شوند.منطقه فجيره، يکي از بنادر شيخ نشين امارات متحده عربي، فعاليت خود را در بخش بانکرينگ از سال 1997 شروع کرده و دومين پايانه سوخت رساني جهان و اولين پايانه سوخت رساني منطقه خليج فارس و درياي عمان است.

به نظر مي رسد پس از رخدادهاي اخير در خصوص نفتکش‌ها، فجيره در حال از دست دادن بخشي از بازار خود در صنعت بانکرينگ است.خبرگزاري رويترز از سنگاپور، طي گزارشي عنوان کرده که "منابع تجاري اعلام کرده‌اند در پي افزايش هزينه‌هاي بيمه به دليل حمله به نفتکش‌ها در نزديکي تنگه هرمز و تلاش مالکان کشتي‌ها براي به حداقل رساندن زمان توقف در اين منطقه، خريد سوخت دريايي از پايانه نفتي فجيره امارات کاهش يافته است.

مالکان کشتي‌ها به جاي بندر فجيره، به بندر سنگاپور روي مي‌آورند که بزرگ‌ترين مرکز سوخت‌گيري کشتي‌ها در جهان است و برخي نيز به پايانه‌هاي کوچک‌تر همچون هند و سريلانکا روي آورده‌اند.به گفته سه منبع، قيمت يک تن نفت کوره با گوگرد بالا (اچ‌اس‌اف‌او) در بندر فجيره که در گذشته پنج تا 10 دلار گران‌تر از قيمت اين سوخت در سنگاپور بود، در دو هفته اخير 30 تا 70 دلار ارزان‌تر از سنگاپور شده است."

مدير آژانس بين‌المللي انرژي:

منتظر صعود چشمگير قيمت نفت نباشيد

مدير اجرايي آژانس بين‌المللي انرژي اظهار کرد: بدون يک پيشامد ژئوپليتيکي، کندي رشد تقاضا براي نفت و تداوم اشباع عرضه جهاني، روند رشد قيمت هاي نفت را محدود نگه خواهد داشت و مانع از افزايش چشمگير آنها خواهد شد.

به گزارش ايسنا، فاتح بيرول به رويترز گفت: قيمت‌ها توسط بازار مشخص مي‌شوند و اگر بازار فعلي را مشاهده کنيم، مي‌بينيم که تقاضا به شکل قابل ملاحظه اي آهسته شده است.

به گفته مدير اجرايي آژانس بين‌المللي انرژي، ميزان قابل توجهي نفت از سوي آمريکا به بازار سرازير شده است و توليد نفت در عراق، برزيل و ليبي نيز رشد مي‌کند.

آژانس بين‌المللي انرژي در گزارش ماهانه اخيرش که هفته گذشته منتشر شد، اعلام کرد اين افزايش عرضه، باعث ايجاد اشباع جهاني شده و عرضه جهاني نفت در نيمه اول سال 2019 به ميزان 900 هزار بشکه در روز از ميزان تقاضا فراتر رفته و در نتيجه روند بازيابي تعادل بازار نفت آهسته شده است.

طبق گزارش آژانس بين‌المللي انرژي، اين مازاد عرضه به رشد چشمگير ذخاير نفت در نيمه دوم سال 2018 که توليد همزمان با کندي تقاضا افزايش پيدا کرد، اضافه مي‌شود. به نظر مي‌رسد بازار فعلا با مشکل محدوديت عرضه روبرو نيست و روند بازيابي تعادل بازار آهسته تر شده است.

آژانس بين‌المللي انرژي در گزارش ژوييه خود اعلام کرد دورنماي رشد تقاضا در سال 2019 نسبت به گزارش قبلي تغيير چنداني نکرده و همچنان 1.2 ميليون بشکه در روز است اما بيرول در مصاحبه اختصاصي به رويترز گفت: اين آژانس نرخ مورد پيش بيني براي تقاضاي جهاني براي نفت در سال 2019 را با توجه به کندي رشد اقتصادي، از 1.2 ميليون بشکه در روز به 1.1 ميليون بشکه در روز کاهش داده است.

افزايش قيمت نفت در پي تحولات جديد خاورميانه

اين در حالي است که ،قيمت‌هاي نفت در معاملات روز جمعه ميان کاهش و افزايش در نوسان بودند و در ابتداي معاملات از ادعاي آمريکا مبني بر اين‌که روز پنج شنبه يک پهپاد ايراني را در نزديکي تنگه هرمز هدف قرار داده و از بين برده است، حمايت يافته بودند اما ايران چنين ادعايي را تکذيب کرد.

با وجود افزايش قيمت‌ها در روز جمعه، قيمت نفت آمريکا به دليل نگراني‌ها نسبت به کندي رشد تقاضا و بهبود روند رشد توليد نفت آمريکا پس از وقوع طوفان گرمسيري بَري، براي کل هفته به شدت کاهش پيدا کرد.به گفته جيمز هاتزيگيانيس، تحليلگر ارشد کالا در گروه بازرگاني لانگ ليف، بازارهاي نفت هفته گذشته به دليل تقاضاي کمتر که ناشي از کندي رشد اقتصاد جهاني و انتظارات براي مازاد سالانه عرضه نفت خام آمريکا بود، روند نزولي ديوانه‌واري پيدا کردند. تصور مي‌کنم بازار بيش از حد واکنش نشان داد و احتمالا قيمت‌ها در هفته جاري در صورت پيشرفت مذاکرات تجاري آمريکا و چين و وقوع هر گونه تنش در خاورميانه اندکي بهبود پيدا کند.بهاي معاملات آتي وست تگزاس اينترمديت آمريکا 33 سنت يا 0.6 درصد افزايش يافت و در 55 دلار و 63 سنت در هر بشکه بسته شد و براي کل هفته 7.6 درصد کاهش داشت که بزرگترين کاهش هفتگي از هفته منتهي به 31 مه بود.

برچسب‌ها:

نظر شما