شناسهٔ خبر: 34212732 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

روایت سفیر آمریکا از گفتگویش با شاه: در صورتیکه او قادر نباشد با فساد مقابله کند، کشور به قهقرا خواهد رفت / وحشت شاه از «جنگ روانی» سفیر شوروی

زمانیکه شاه به پافشاری خود اشاره کرد که تعداد معینی از مقامات ارشد دولت، سهام و ثروتشان را می فروشند؛ من گفتم «نباید بسیاری از آنها، اقدام به فروش کنند؟» شاه جواب داد: «همه نه، تعداد کمی»

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گفتگوی سفیر آمریکا با شاه در مورد فساد: در صورتیکه او قادر نباشد با فساد مقابله کند، کشور به قهقرا خواهد رفت / وحشت شاه از «جنگ روانی» سفیر شوروی

«انتخاب» قصد دارد به صورت روزانه، به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است را منتشر کند.

سفارت امریکا در تهران در سندی به تاریخ 1973 به ماجرای گفتگوی سفیر آمریکا با شاه در مورد فساد حاکم بر کشور، پرداخته است.

به گزارش سرویس تاریخ «انتخاب»؛ در این سند آمده است:

عنوان سند:‌ توطئه ربایش و ترور شاه برملا شد

سه شنبه،‌ساعت 12:20، 21 نوامبر 1973

از: سفارت امریکا در تهران
به: وزیر خارجه آمریکا

1. پس از اتمام ملاقات سفیر بایرود با شاه، من خواستم بمانم تا با شاه در مورد گفتگوی سفیر شوروی با سفیر سوئد و سایرین در مورد افزایش ادعایی مخالفت های داخلی با دولت ایران در نتیجه ی فرمان های اخیر شاه در مورد فساد و الزامات جدید را که وزرای دولت و زیرمجموعه های آن، باید هر گونه سهمی که در کمپانی ها و صنایع دارند، بفروشند. شاه مشخصا از اینکه فهمیده بود شوروی مدعی اشاره به افزایش مخالفت ها، شده بود، وحشت کرده بود و پرسید چطور کسی می تواند چنین تصور کند. ما به این نتیجه رسیدیم که این جنگ روانی شوروی است که به منظور نگران ساختن دولت است.

شاه به سرعت آن را به اعلامیه حزب توده و کمونیست عراقی که از دولت ایران انتقاد می کرد، ارتباط داد. شاه باورد دارد که شوروی درصدد بازسازی حزب توده و تزریق پول و تقویت جنبش کمونیستی ایران است.

2. شاه لحظه ای در مورد آنچه بحث می کردیم، به فکر فرو رفت و گفت: «شاید من در بحث فساد خیلی سخت گیر بوده ام». که من به آن فورا پاسخ دادم «نه، قربان، شما نمی توانید خیلی در بحث فساد سخت گیر باشید».

سپس آن (گفتگو)، منجر به این بحث شد که اگر فساد با میلیاردها دلارِ شناور در اقتصاد، ریشه کن نشود، در سال های پیش رو چه اتفاقی در ایران خواهد افتاد. از این گفتگو کاملا مشخص بود که شاه واقعا متقاعد شده است که برنامه او و آینده کشور در صورتیکه او قادر نباشد با مساله فساد مقابله کند، به قهقرا خواهد رفت.

3. زمانیکه شاه به پافشاری خود اشاره کرد که تعداد معینی از مقامات ارشد دولت، سهام و ثروتشان را می فروشند؛ من گفتم «نباید بسیاری از آنها، اقدام به فروش کنند؟» شاه جواب داد: «همه نه، تعداد کمی»

هلمز

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما