شناسهٔ خبر: 34210921 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تفاهم | لینک خبر

از مزایای بازاریابی محتوایی غافل نشوید!!!

صاحب‌خبر -

 مصطفی یحیایی
mostafa yahyaeiii@gmail.com

همیشه نحوه ورود به بازار برای کسب و کارهای کوچک و کارآفرینان یکی از مهمترین تصمیماتی است که می تواند آینده ی شغلی آن ها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. بویژه اگر صاحب کسب و کار قصد ورود به یک بازار رقابتی را داشته باشد، این موضوع اهمیتی صد چندان پیدا خواهد کرد. اینکه یک کسب و کار کوچک چگونه خود را به مشتریانش معرفی می کند و یا در میان ده ها و صدها رقیب اقتصادی چگونه مشتریان او را پیدا می کنند از جمله مسائل مهمی است که نیاز به یک تعریف دقیق از استراتژی مورد انتخاب در بازاریابی دارد. دقیقا همین جاست که بازاریابی محتوایی می تواند اهرمی تاثیر گذار در رونق کسب و کار کارآفرینان به حساب آید. بنظر می رسد که اهمیت بازاریابی محتوایی در جهان آن قدر روشن است که صحبت کردن درباره آن دیگر ضرورتی نداشته باشد، با این حال، جای تعجب است که بخش قابل توجهی از کسب و کارها در کشور هنوز به درستی ضرورت بازاریابی محتوا را نمی دانند و حتی برخی نمی دانند بازایابی محتوایی به چه معناست؟ عده ای هم تنها درباره کلیات آن آشنایی دارند و بر این تصورند که اختصاص هزینه هایی برای بازاریابی محتوایی بیشتر یک کار تشریفاتی به نظر می رسد تا یک روند تاثیر گذار بر فروش.
بازاریابی محتوایی، نوعی تکنیک بازاریابی که از طریق تولید و انتشار محتوای مناسب، با ارزش و جذاب می کوشد ارتباطی پایدار، فعال و سودآور با جامعه ی مخاطب خود برقرار سازد. در واقع بازاریابی محتوایی، یک رویکرد استراتژیک برای بازاریابی است که روی تولید و توزیع محتوای با ارزش تمرکز دارد. به زبان ساده تر، بازاریابی محتوا همان هنر برقراری ارتباط با مشتریان بالفعل و بالقوه است. مارکتینگ در این جا بیشتر به مفهوم فروش نزدیک است. شما در این شاخه از بازاریابی بطور مستقیم محصول خود را تبلیغ نمی‌کنید، بلکه با تولید انواع محتوا محصولات و برند خود را مطرح می کنید. وقتی مشتری نسبت به حضور شما و خدمتتان آگاه شد، در مورد خدمات و کالای شما با دیگران صحبت خواهد کرد، با ایجاد این ارتباط شما و محصولاتتان در بین مردم به عنوان یک برند شناخته خواهید شد و در کنار این مطالب در نهایت فروش شما افزایش خواهد یافت. بنابراین هدف صرف جذب مشتری نیست. بلکه با نگارش محتوا می توانید تمایزها، نقاط قوت و برتری های محصول و خدمات خود را نسبت به سایر کسب و کارهای مشابه بیان کنید تا در نتیجه، هم تنها انتخاب از سوی مشتری باشید و هم در میان سایر رقبا به یک برند تبدیل شوید. در واقع تولید محتوای با کیفیت و اصولی بهترین راهکار جذب مخاطب وفادار است.
بازاریابی محتوایی در واقع همان ایجاد رابطه با مشتری است که وی ناخودآگاه به سوی محصولات شما جذب شده و اقدام به خرید می‌نماید. این کار باعث می شود که آن ها دائم به دنبال محصولات جدیدی باشند که شما معرفی می کنید.
 پس بدین ترتیب به جای این که شما به سراغ آن ها بروید خود مشتریان جویای کالاهای شما خواهند شد. تحقیقات نشان می دهد امروزه، اکثریت قریب به اتفاق بازاریان در حال استفاده از بازاریابی محتوایی (Content Marketing) هستند و حتی بسیاری از سازمان های پیشرو در جهان نظیر مایکروسافت، سیسیکو، P&G و ... برای پیشبرد اهداف مارکتینگ خود دست به دامان محتوا شده اند. چرا که کارشناسان این حوزه به این باور رسیده اند که مردم دیگر از تکنیک های بازاریابی خسته شده و اغلب با چشم پوشی از بنرها و داد و بیدادهای تبلیغاتی، تبدیل به افراد ماهری در کسب اطلاعات شده اند.
البته این امر تنها مختص به کسب و کارهای بزرگ نیست و حتی کسب و کارهای کوچک هم با صرف هزینه های اندک می توانند خود را با این روش بازاریابی جدید گسترش دهند.
تمایز بزرگی که میان بازاریابی محتوایی و بسیاری از شیوه های رایج تبلیغات وجود دارد، درون سو بودن محتوا و برون سو بودن تبلیغات است. این تمایز ساده یعنی بر خلاف انواع تبلیغات متعارف، در بازاریابی محتوایی این مشتریان و مخاطبان علاقه مند هستند که به واسطه ارزش محتوا، با اختیار خودشان به کسب و کار شما نزدیک می شوند. استراتژی محتوایی بیشتر جذب کننده است تا تهاجمی. یعنی محتوا هرگز مزاحمت ایجاد نمی کند بلکه باعث جذب افراد می شود. یکی دیگر از مزایای مهم آن مقرون به صرفه بودن این روش نسبت به سایر روش های سنتی در بازاریابی است. چرا که تحقیقات نشان می دهد که بازاریابی محتوایی نسبت به تبلیغات سنتی با 62 درصد هزینه ی کمتر، 3 برابر مشتری راغب بیشتری خلق می کند.
به هر حال در دنیای پیچیده کسب و کار که همه ما تحت هجوم گسترده تبلیغات قرار گرفته ایم، اگر زمانی تبلیغات می توانست مزیتی رقابتی باشد (هر چند برای مدتی کوتاه) و باعث افزایش فروش شود، اما آمارها نشان میدهد که نمی تواند تمایزی منحصر به فرد ایجاد نماید. قدر مسلم وقتی چند تولید کننده بزرگ محصولات یا خدمات مشابهی را با متدهای قدیمی بازاریابی تبلیغ می کنند، هرگز مشتری جدیدی را به دست نخواهند آورد. از اینرو بکارگیری تبلیغات محتوایی نه‌تنها می تواند سکوی پرش کسب و کار شما در میان سایر رقبایتان باشد، بلکه با هزینه ای به مراتب کمتر بازدهی بیشتری را در عرصه مارکتینگ برای شما به ارمغان خواهد آورد.

نظر شما