شناسهٔ خبر: 34210779 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفتگو با مهر تشریح شد

آسیب پذیری بافتهای قدیمی در برابر اطفای حریق

نورا حسینی

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: بافتهای قدیمی که با استفاده از مصالح سنتی نظیر چوب، سنگ و آجر ساخته می شوند هم در برابر آتش سوزی و هم حین اطفا بسیارآسیب پذیر هستند.

صاحب‌خبر -

امیر ساعدی داریان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آتش سوزی میدان حسن آباد گفت: برخی صحبت ها و بعضی حرف ها را آن قدر گفته ایم که دیگر برای خودمان هم تکراری شده است.

وی ادامه داد: یادم می آید بعد از ماجرای پلاسکو، ساختمان برق حرارتی خیابان ولیعصر و حتی بعد از آتش سوزی بازار قدیمی تبریز که آتش به جانمان زد هرجا که دعوت شدیم از آتش گفتیم از علم روز دنیا، تاریخچه آتش سوزی های بزرگ دنیا، راهکارها، بایدها و نبایدها. انتقاد کردیم بپیشنهاد دادیم و انصافاً از خط انصاف هم خارج نشدیم. ولی کو گوش شنوا. به خاطرم هست بعد از پلاسکو طرح پایش کمی و کیفی مناطق خطر ساز مرکزی شهر تهران مطرح شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بافت های قدیمی که با استفاده از مصالح سنتی نظیر چوب، سنگ و آجر ساخته می شوند علاوه بر آنکه در برابر آتش سوزی بسیار ضربه پذیر هستند در حین اطفا نیز بسیار آسیب پذیرند گفت: برخلاف مصالح جدید همانند بتن و فولاد که در برابر خیس شدگی ناشی از آب حین اطفا مقاومند چوب و دیوارهای سنگی و آجری سنتنی حین عملیات اطفا در اثر افزایش آب دچار گسیختگی ناشی از خیس شدگی می شوند و ملات دیوار شسته می شود. لذا اطفا حریق بافت قدیمی و سنتی بسیار مشکل است. نمونه این ساله را در آتش سوزی کلیسای نوتردام شاهد بودیم در آنجا نیز به خاطر نگرانی از فروریختن دیوار سنگی از حداقل آب استفاده شد که این مساله زمان اطفا را بسیار افزایش داد.

وی افزود: در شهر نشینی مدرن آتش سوزی پدیده ای ست که هر سازه در طول عمر خود ممکن است آن را تجربه کند پس لازم است کلیه ضوابط لازم در این خصوص رعایت شود که شامل تحلیل و طراحی سازه در برابر آتش، استفاده از پوشش های ضد حریق، آب فشان ها و آشکار سازهای دود است. علاوه بر آن مدیریت شهری نیز باید از لحاظ عرض معابر راه های ورود و خروج تعداد ایستگاه های آتش نشانی و امکانات آنها مجهز شود.

ساعدی تاکید کرد: در کلان شهر هایی مانند تهران ساختمان های تجاری فراوان، بازارها، بازارچه های متعدد وجود دارند که خطر بالقوه آنها را تهدید می کند. ورود به آنها جهت مقاوم سازی نیازمند آگاهی مردم، حمایت مجلس جهت وضع قوانین مناسب، قوه قضاییه، شهرداری ها و نظام مهندسی است.

نظر شما