شناسهٔ خبر: 34208282 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پس از ورود سازمان پژوهشگاه فضایی کشور؛

۱۴هزار پرونده خسارت سیل به کشاورزی لرستان از روند بررسی خارج شد

خرم‌آباد- کارشناس مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: پس از ورود سازمان پژوهشگاه فضایی ایران به روند بررسی پرونده‌های خسارت سیل، ۱۴ هزار پرونده از فرآیند بررسی خارج شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت اله نیکخواه ظهر شنبه در قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده لرستان با اشاره به اینکه برآورد کل خسارت بخش کشاورزی لرستان در سیل یک هزار و ۵۶۸ میلیارد بوده است، اظهار داشت: ۷۹۵ میلیارد خسارت به تولیدات و ۷۷۳ میلیارد خسارت به زیرساخت‌ها و ابنیه بخش کشاورزی وارد شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سیل ۱۱ دبیرخانه ستاد شهرستانی برای برآورد خسارات و تشکیل پرونده کشاورزان تشکیل شد، تصریح کرد: همچنین یک دبیرخانه مرکزی در سازمان جهاد کشاورزی با ۴۲ نفر کارشناس تشکیل شد.

شناسایی ۲۱ هزار پرونده خسارت بهره برداران بخش کشاورزی

کارشناس مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه در مجموع ۲۱ هزار پرونده خسارت بهره برداران بخش کشاورزی با مبلغ ۵۵۰ میلیارد را شناسایی کرده ایم، گفت: تاکنون ۱۹ هزار و ۲۱۱ پرونده در سامانه سجاد بارگذاری شده است که ۷۰ درصد آنها مربوط به بخش زراعت و باغی و مابقی مربوط به طیور و آبزیان می‌شود.

نیکخواه با بیان اینکه ۱۴۳۶۳ پرونده مصوبه کارگروه شهرستانی را گرفته اند و کار آنها تمام شده است، تصریح کرد: ۱۲ هزار و ۷۰۰ پرونده آماده پرداخت تسهیلات هستند.

برای ۷۵۲ پروند خسارت بخش کشاورزی ۳.۴ میلیارد تسهیلات پرداخت شده است

وی با تاکید بر اینکه ۳۱۹۴ پرونده خسارت بخش کشاورزی تأیید شده با ۱۱ میلیارد اعتبار به بانک‌ها معرفی شده اند، افزود: برای ۷۵۲ پروند خسارت بخش کشاورزی ۳.۴ میلیارد تسهیلات پرداخت شده است.

کارشناس مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه کل مشکلات ما به سه دسته تصویب نامه‌ها، سامانه سجاد و پژوهشگاه فضایی تقسیم شده است، گفت: عدم لحاظ برخی خسارت‌های بخش کشاورزی در تصویب نامه‌ها از مشکلاتی است که باید پیگیری شود.

۱۴ هزار پرونده خسارت سیل در بخش کشاورزی تایید نشد

نیکخواه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات ایجاد شده در رابطه با ورود پژوهشگاه فضایی به روند بررسی و تأیید پرونده‌های خسارت بخش کشاورزی اظهار داشت: از یک هفته گذشته ورود سازمان پژوهشگاه فضایی به پروسه بررسی پرونده بهره برداران زراعی و باغی را داشته ایم که در پی آن ۱۴ هزار پرونده را تأیید نکردند و از فرآیند بررسی خارج شد.

وی یادآور شد: این تعداد پرونده شامل ۷۰ درصد کار انجام شده در حوزه بررسی و تشکیل پرونده خسارات بخش کشاورزی لرستان می‌شود.

کارشناس مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی لرستان عدم وجود سطح سبز، عدم وجود کشت، وجود نقاط خارج از استان و همپوشانی نقاط را از دلایل سازمان پژوهشگاه فضایی برای عدم تأیید این ۱۴ هزار پرونده برشمرد.

کارشناسان پژوهشگاه فضایی کشور تنها در محور رودخانه کشکان بررسی کرده اند

غلامرضا آقامیرزایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان نیز در این رابطه با اشاره به اینکه ۱۹۶۰۰ فقره پرونده خسارت بخش کشاورزی در سامانه سجاد ثبت شده است، اظهار داشت: پس از ورود پژوهشگاه فضایی به روند بررسی پرونده ها یک دفعه ۱۴ هزار فقره پرونده حذف شد.

وی با بیان اینکه دوستان ما در سازمان فضایی محور کارشان فقط مسیر کشکان بوده است، این در حالیست که زمین های کشاورزی ما در ۱۱ شهرستان آسیب جدی دیدند، تصریح کرد: نقاط ضعف و قوت سامانه سجاد مشخص شده، باید ضمن رفع نقاط ضعف این سامانه بماند و در کل حوزه ها متناسب با شرایط بحران هایی که در کشور داریم توسعه داده شود.

اگر این مسئله سازمان پژوهشگاه فضایی حل نشود با سیل عظیمی از کشاورزان معترض مواجه می شویم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان یادآور شد: اگر این مسئله سازمان پژوهشگاه فضایی حل نشود با سیل عظیمی از کشاورزان معترض مواجه می شویم، توقع در بین کشاورزان ایجاد شده و پرونده تشکیل شده است، نمی شود این پرونده ها را حذف کرد.

نظر شما